på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: provsvar på träck men fattar inte allt

Din egen veterinär räcker bra. Säg att du har positivt prov på bandmask och vill ha Droncit, så ska det inte vara några problem.
 
Sv: Maskfundering

Vi har 0-resultat på våra två. Och vi har bara en hage, som dock mockas minutiöst. Den häst som varit hemma längst har på sina 3 träckprov haft 0 varje gång. Den andre har vi bara testat nu.

Hagen lades dock på "ny" mark, och har skötts sedan dag 1.
 
Sv: Maskfundering

Min 19-åring hade 0 på träckprov i våras. Då har han gått hela vintern i en skogshage som inte mockas, så han borde vara ganska resistent nu.
 
Sv: Maskfundering

Hästen är inte resistent, men den har ett bra eget försvar mot parasiter. Dessutom kan hästen ha en hel del mask som ligger i dvala och inte aktiveras eftersom du inte avmaskar.

Ytterligare ett men är om hästen flyttas och kommer till ny miljö med andra stammar mask, så kan din häst plocka upp mer smitta. Inte nödvändigtvis, men värt att tänka på.
 
Sv: Maskfundering

Förlåt trådkapning. Madick, du är ju bra på det här så ... Förra året så avmaskade vi, enligt intervall, och med Cydectin. Eftersom det är 0 EPG i år kan man anta att det var framgångsrikt.

Men om man fortsätter få 0, ska man då tro att det är "dvalamaskar" och avmaska nåt år/ nån gång ibland eller gör det inget alls?

*tack på förhand*
 
Sv: Maskfundering

Hej, ja, det går nog att uppnå 0 resultat på träckprov. Min häst har det nu tredje året i rad. Flocken har inte varit intakt under tiden, häst från ridskola har tillkommit för två år sedan. Sommarbetena är i och för sig "rena" men gräsdelen av vinterhagen mockas inte och där går dom året runt. De är för lättfödda för att bara använda sommarhagen sommarhalvåret, tyvärr!

Jag har även ändå avmaskat några gånger under dessa tre år utifall att träckprovet inte skulle ha varit korrekt... Träckprov är inskickade varje gång MINST 7 månader efter senaste avmaskning och relativt sent på våren/försommaren så att alla rara maskar definitivt kvicknat till.
 
Sv: provsvar på träck men fattar inte allt

Okidoki,tusen tack för alla svar.
Nu till en fråga till. hag kompisens test såg ut så här
EPG 550 Spolmask 0 och övrigt(fölmask, springamask)0.
Odling satt svar v 28.... väntar man då ut odlingen innan maskningen görs eller?

Min häst har bara gått ihop med de två hagkompisarna sen i april.

Tacksam för svar
 
Sv: provsvar på träck men fattar inte allt

Nej, det går bra att avmaska redan nu. Har man stora blodmasken (det är det odlingen visar) så är det viktigt att mocka så mycket det går, rensa och slå ner rator, helst plöja upp marken där den smittade hästen gått för att få bort all smitta. Noggrann avmaskning med medlets intervall.
 
Sv: Maskfundering

Även om det finns dvalamaskar (troligtvis) så störs de inte så länge du inte avmaskar.

Nya hästar brukar ofta behöva avmaskas, så se till att nya hästar avmaskas med cydectin/equimax eller kan visa upp nytaget träckprov med 0.
 
Sv: provsvar på träck men fattar inte allt

Madick skrev:
Nej, det går bra att avmaska redan nu. Har man stora blodmasken (det är det odlingen visar) så är det viktigt att mocka så mycket det går, rensa och slå ner rator, helst plöja upp marken där den smittade hästen gått för att få bort all smitta. Noggrann avmaskning med medlets intervall.

Jösses vad rologt då!Hagen är väl mockad inte såååå bra om jag säger så den dom gått i de senaste 6 åren.min häst flyttade dit för ca 3 månader sen och hagen såg ut som skit.Får tvinga dom andra att hjälpa till och mocka och grejja så gott vi kan alltså.
 
Sv: Maskfundering

Madick skrev:
Även om det finns dvalamaskar (troligtvis) så störs de inte så länge du inte avmaskar.

Nya hästar brukar ofta behöva avmaskas, så se till att nya hästar avmaskas med cydectin/equimax eller kan visa upp nytaget träckprov med 0.

Min häst är ju den senaste in i hagen med bara 2 andra hästar. Han hade som tidigare skrivet 0,0 i träckprovet men förekomst av ägg från bandmask.Ska jag avmaska honom med cydectin/equimax elelr räcker det som du svarade förut med Droncit???
:confused: Mycker snurriga jag.:angel:
 
Sv: Maskfundering

charmant skrev:
Min häst är ju den senaste in i hagen med bara 2 andra hästar. Han hade som tidigare skrivet 0,0 i träckprovet men förekomst av ägg från bandmask.Ska jag avmaska honom med cydectin/equimax elelr räcker det som du svarade förut med Droncit???
:confused: Mycker snurriga jag.:angel:
Du HAR ju 0 på ditt träckprov, och behandlar den masken som finns (bandmask) med Droncit.
 
Sv: provsvar på träck men fattar inte allt

charmant skrev:
Jösses vad rologt då!Hagen är väl mockad inte såååå bra om jag säger så den dom gått i de senaste 6 åren.min häst flyttade dit för ca 3 månader sen och hagen såg ut som skit.Får tvinga dom andra att hjälpa till och mocka och grejja så gott vi kan alltså.
Det går ju att lugna sig tills du fått svar OM det finns stora blodmasken. Och har din häst bara gått där i 2v så har han ju inte hunnit smitta ner så mycket.
 
Sv: provsvar på träck men fattar inte allt

Madick skrev:
Det går ju att lugna sig tills du fått svar OM det finns stora blodmasken. Och har din häst bara gått där i 2v så har han ju inte hunnit smitta ner så mycket.

Viket medel ska användas på de två hästarna då?De med ev lilla elelr stora blodmasken?
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Vilket medel hon själv vill, bara hon följer intervallerna. Jag skulle ta ett ivermectin-medel, det blir då var 8e vecka.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Madick skrev:
Vilket medel hon själv vill, bara hon följer intervallerna. Jag skulle ta ett ivermectin-medel, det blir då var 8e vecka.

Oki,10000000 tack för alla dina svar du underbara människa:)
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Varsågod, och tack för att du frågar tills du förstår! :) :bump:
 
Sv: Maskfundering

Madick skrev:
Nya hästar brukar ofta behöva avmaskas, så se till att nya hästar avmaskas med cydectin/equimax eller kan visa upp nytaget träckprov med 0.

Tusen tack!! :bow:
Och då hade vi rätt med cydectin förra året, dessutom :)
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp