på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Equimax nu och sen ivermectin resten av säsongen (var 8e vecka) låter ju ypperligt. Och Droncit/Equimax varje vår på stallet där det tydligen finns bandmask i markerna.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

*knapplån*
såg att nån annan också hade lite delade meningar i sitt stall angående preparat som ska användas... blir ju tokig snart, det verkar inte som vi får ordning på't alls hos oss heller... de flesta har nog bestämt sig för att använda moxidektin medans ett par få vill ha pyrantel.. eftersom vi kommer att få ett par sommarhästar som kommer utifrån så blir det ju inte lättare direkt, antar att de kommer att vara maskade med pyrantel eller ivermektin... De flesta av våra ska gå i samma hage, hagen de även går på på vintrarna, ett par få utav dem ska dock ner i sommarhage tillsammans med dessa sommarhästar, hur stor roll spelar det om de i stallhagen maskas med ett medel och de i sommarhagen med ett annat? (ja förutom att det kanske blir klurigare nästa år vid val av preparat då)
finns det några argument för vilket medel man ska använda om det är lilla blodmasken man vill maska mot? Även argument för att alla ska använda samma preparat vore tacksamt.. eller ja, jag vet ju om resistensbildningen men om nån kunde förklara varför det blir så:p (inte lätt att svara på frågor med "jo men så är det bara":p )

//LillaMy som snart sliter håret av sig:p
 
Maskproblem

Jag tog träckprov nyss, på mitt halvblod (19 år). Han är inte avmaskad sedan oktober/november -03, pga av att han inte haft mask. Kollat vår och höst med träckprov sedan våren -04 och han har alltid haft 0 på allt. Denna gången hade han 30 på blodmask, 0 på resten. Har nyss flyttat till ett nytt stall och stallägarens hästar hade 0. Hästarna går växelvis i vinterhagen och vänjs på på gräs i en annan hage. Vi tänkte att min häst skulle gå själv i vinterhagen direkt efter avmaskningen (3 dygn) och sedan går ihop med de andra. Då blir det på "riktiga" betet. Vi mockar då ur vinterhagen ordentligt, och sedan låter den stå orörd tills det blivit kallt. Ägaren är jättenoga med att sköta hagarna, och chansen att hennes hagar är smittade är minimal.
Men i höst kommer vi att ta nytt träckprov och se om betet gett något. Tänker vi rätt?

Min kompis har stora maskproblem. Två av hennes tre hästar hade 800 EPG blodmask, och den tredje hade 250 EPG samma. Hur bör hon göra med avmaskningen? Nu har hon bara två hagar, kan hon någonsin bli av med masken? Plöja? Kalka?

Tacksam för alla svar, mask är ju ingen lek i parken direkt.... :crazy: ;)
 
Sv: Cydectin

Taz skrev:
Vilka maskar tar Cydectin??

:bump:

Gastrointestinala nematoder: Stora strongylider (St. blodmask) , adulta och larvala stadier inklusive arteriella stadier av S. vulgaris och viscerala stadier av S. edentatus. Små strongylider (Lilla blödmask), adulta och larvala stadier. Adulta och larvala stadier av Parascaris equorum (Spolmask), Oxyuris equi, Trichostrongylus axei samt adulta Habronema muscae och Strongyloides westeri. Styngflugelarver: Larvala stadier av Gasterophilus spp.

Effekten mot små strongylider varar i 2 veckor. Utsöndring av äggen hämmas under 90 dagar.

Produkten är effektiv mot L4 stadier av små strongylider under utveckling i slemhinnan. Åtta veckor efter behandling är tidiga (hypobiotiska) inkapslade L3 stadier av små strongylider eliminerade.

http://www.cevavetpharma.se/corpora...E00EB64C125707D00315FCC?OpenDocument&Expand=6
 
Sv: Cydectin

Tillägg: "Effekten mot små strongylider varar i 2 veckor." betyder att hästen inte blir återsmittad på 2 veckor.
 
Sv: Maskproblem

Din häst ska INTE avmaskas! Risken är att om du avmaskar så aktiverar du fler maskar än du har aktiva nu. 30 EPG betyder att de såg ETT litet ägg simma omkring, ungefär...

Träckprov i höst kan ni ta, men jag skulle vänta till våren för att se hur sommaren var. Det tar iaf 12 veckor innan smittan syns i träckprovet.

800 och 350 EPG är inte farligt mycket. Avmaskar hon regelbundet, kanske välja Cydectin ett år, och kollar över så hon slår rator, mockar så mycket det går, så kommer det minska rejält.
 
Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Det är ju en hel uppsjö med mask medel ute på marknaden nu.Vilket medel och varför använder du just nu innan betes släppen osv?Tacksam för svar
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Det som tar de maskar som träckprovet visar på.
Inga maskar- inget maskmedel.
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

pinky skrev:
Det som tar de maskar som träckprovet visar på.
Inga maskar- inget maskmedel.
vart skickar du proverna och vad kostar det?Jag har alltid stått i stall där sånt har skötts men nu när man har eget stall och ska sköta det själv....jösses:smirk:
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Jag har skickat till Vidilab men det finns ju andra, t.ex SVA.

Kostnaden beror på vilka maskar du vill leta efter, om du tar individuella prover eller samlingsprover på flera hästar. Kolla på http://www.vidilab.se!:idea:
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Inget. Vi köpte "kolla masken"-kit;en på Granngården i år. Det är Vidilab som analyserar, men porto/ undersökning och allt man behöver betalas i och med att man köper lådan. www.kollamasken.nu
Tror en låda kostar runt 260;-

Eftersom resultaten är 0 EPG på båda hästarna så avstår vi avmaskning.
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Det är ju en hel uppsjö med mask medel ute på marknaden nu

Nja, det gör det ju inte. Grejjen är ju att: flera medel ingår i samma grupp, så då är det strunt samma villket namn det har, bara det tillhör gruppen du använder dig av just då. Finns ju bara 2 grupper som används, och om du tänker så (grupper) så blir urvalet mycket lättare. Och i gruppen PYRANTEL ingår ju bara 2 medel, så den är ju enkel att komma ihåg.
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

charmant skrev:
Det är ju en hel uppsjö med mask medel ute på marknaden nu.Vilket medel och varför använder du just nu innan betes släppen osv?Tacksam för svar
Inget speciellt medel bara för att det är betessläpp, utan helst först träckprov, avmaska bara om det behövs. Använd samma medel hela säsongen. Växla medel varje eller varannat år. Det finns en uppsjö MÄRKEN av samma medel. Bara två grupper att hålla reda på, precis som Mynta2 skrev. Hur ofta man behöver avmaska beror också på vilken verksam substans man använder.
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Fyra grupper egenligen:

Pyrantel (Banminth, Pyrantel) - 4v interval

Ivermektin/Moxidectin (Eraquell, Bimectin, Noromectin, Ivomec, Cydectin, mm) - 8v interval, förutom cydectin (12v)

Prazikvantel (Equimax (Prazikvantel+Ivermectin) och Droncit) - ges i början och vid slutet av betessäsongen mot bandmask

Febantel/Fenbendazol (Rintal resp. Axilur)

Cydectin är lite speciellt eftersom det är det enda som tar inkapslade larver.

Equimax är speciellt eftersom det är den enda som tar alla stadier bandmask och rundmask (förutom inkapslade stadier blodmask)

Axilur och Rintal bör användes enbart mot spolmask (resistens mot andra stammer inom rundmask (blodmask) gruppen.

Prazikvantel tar bandmasken.
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

tråd- och knapplån

ytterligare en fråga och fundering... Låt oss säga att man haft två Ivomec-år; bör man eller bör man inte använda sig av Cydektin iår med tanke på att de ingår i samma grupp (vilket i sig tyvärr inte säger mig så mkt:crazy: :o )
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Eftersom det är blodmasken som man i första hand inriktar sig på när det gäller avmaskning så är det ju bara två grupper som är aktuella.
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

LillaMy84 skrev:
tråd- och knapplån

ytterligare en fråga och fundering... Låt oss säga att man haft två Ivomec-år; bör man eller bör man inte använda sig av Cydektin iår med tanke på att de ingår i samma grupp (vilket i sig tyvärr inte säger mig så mkt:crazy: :o )
De olika grupperna "verkar" på olika sätt på maskarna. Det är resistensutveckling man vill fördröja genom att växla mellan de olika grupperna.

Har du använt ivermectin/moxidectin i två år har du bara pyrantel att bryta av med. Men börja med träckprov för att se om du behöver avmaska alls!
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp