på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: Blodprov för bandmask

Istället för att anta att det finns bandmask - kolla upp det genom att ta ett blodprov. Om du har redan avmaskat med dd banminth behöver dock du vänta några månader.

was skrev:
Om man avmaskat samtliga hästar ,5 st,varav 2 dräktiga,med dubbel dos Banminth (Jag vet att du förespråkar förebyggande prov men det här var redan gjort).Hur ska jag då göra fortsättningsvis i sommar?Ska det vara dubbel dos fler gånger om man "antar" att man har bandmask?Och vid vilket intervall?Är det 4 veckor så kommer det bli i samband med fölningarna,Är det skadligt så nära inpå?Är det smart att försöka tajma in det till direkt efte fölningarna?Jag gjorde den här första avmaskningen för att dom skulle böja gå i en beteshage i anslutning till vinterhagen.Nu går dom emellan hagarna,gör det något?Har pratat med veterinärer och alla möjliga om det här men får så mycket konstiga och olika svar så hoppas nu på fakta och tack på förhand för ditt intresse och kunnande i dessa parasitfrågor.
 
Såg att många debatterat maskfrågan och som vanligt är den stora frågan var, när och hur man ska avmaska, varje nytt år, nya råd. men blev förvånad över annan tråds resultat av täckproven, har alltid tagit förgivet att det alltid finns mask som man måste maska av, trots att jag är noga me bete, avmaskning osv.. men till frågan vart skickar ni era täckprov? vad har det kostat då?

Tack på förhand!! :D
 
Sv: på tal om mask...

´Du kan köpa Kollamasken på apoteket eller granngården för under 200:- (porto betalt).
SVA eller Vidilab.

Om det är ett blodprov (bandmask) måste du ta kontakt med din veterinär (kostar ca. 200:-).
 
Sv: vilket maskmedel rekommenderas!??

då köper jag banminth pasta imorgon så vet jag hur mycket hon får i sej...

behöver jag göra nytt träckprov efter maskningen ?? isf hur lång tid.. under alla år har vi inte gjort någt nytt prov.


de andra hästarna som hade 550 och 1100. borde det väl göras en koll på så att alla maskar är borta??
 
Sv: vilket maskmedel rekommenderas!??

Nej, tror inte det behövs. Men om du vill så kan du kolla igen efter 4 veckor.

Om de andra inte kan tänka sig ta prover vore det bättre med Cydectin till alla (eller Equimax/Droncit om de ha bandmask).
Cydectin tar flera stadier blodmask.
Equimax (prazikvantel + ivermectin) tar allt (förutom lilla blodmaskens inkapslade stadie).
Droncit tar alla stadier bandmask.
 
Sv: provsvar från Vidilab!

Hej igen!

Fler undringar:confused:

När ska nästa träckprov tas???

kan min häst smittas om dom går i samma hage här dom andre avmaskas??

Usch jag är verkligen dålig på detta:crazy:

:bump:
 
Sv: på tal om mask...

280:- kostade kollamasken på apoteket, jag tror inte att det är olika priser på olika apotek.
 
Sv: vilket maskmedel rekommenderas!??

Det är verkligen en djungel, det här med avmaskning!

Har fått många bra tips från Bukeanvändare, toppen - tack!
Men hur gör man för att få alla i stallet att förstå???:confused:

Jag har tagit träckprov 100/0/0 och 0 på bandmask, fick rekomendationen att avmaska ändå som alla andra, men alla andra använder olika medel - hur gör man då? Det går bara inte att få dem att använda samma medel....
Idagsläget går hästarna tre och tre, men skall släppas på samma bete nästa vecka - hopplöst!!
Vad är skillanden på Banminth och Ivermectin?? (ursäkta ev stavfel)

Två hästar har fått dubbeldos Banminth, tre hästar Ivermectin och de övriga enkel dos Banminth ?

Vad kan hända nu??
Tacksam återigen för tips:bump:
 
Sv: vilket maskmedel rekommenderas!??

Leta fram ALLA artiklar du hittar om avmaskning. Nummer ETT är att ALLA använder samma medel, oavsett vilket man väljer. Om de andra avmaskar så knasigt så skulle jag inte avmaska min med 100 (ursäkta om jag ändrar mig nu :crazy: ;) ).

Försök få de andra att förstå att nästa avmaskning, att alla tar samma medel. Lämpligast är då att de som tog Banminth hoppar över en avmaskning och sen tar Ivomec när de andra gått 8 veckor.

Vad som händer när man blandar medel är att man skyndar på resistensutvecklingen, och DET är klart mycket mer allvarligt än att hästarna sprider lite ägg på betet...

Yannie skrev:
Det är verkligen en djungel, det här med avmaskning!

Har fått många bra tips från Bukeanvändare, toppen - tack!
Men hur gör man för att få alla i stallet att förstå???:confused:

Jag har tagit träckprov 100/0/0 och 0 på bandmask, fick rekomendationen att avmaska ändå som alla andra, men alla andra använder olika medel - hur gör man då? Det går bara inte att få dem att använda samma medel....
Idagsläget går hästarna tre och tre, men skall släppas på samma bete nästa vecka - hopplöst!!
Vad är skillanden på Banminth och Ivermectin?? (ursäkta ev stavfel)

Två hästar har fått dubbeldos Banminth, tre hästar Ivermectin och de övriga enkel dos Banminth ?

Vad kan hända nu??
Tacksam återigen för tips:bump:
 
Sv: vilket maskmedel rekommenderas!??

LadySara skrev:
då köper jag banminth pasta imorgon så vet jag hur mycket hon får i sej...

behöver jag göra nytt träckprov efter maskningen ?? isf hur lång tid.. under alla år har vi inte gjort någt nytt prov.


de andra hästarna som hade 550 och 1100. borde det väl göras en koll på så att alla maskar är borta??
Om inte alla maskar är borta har ni gett för lite medel. Du ska veta att när du använder Banminth (eller Fyrantel, samma sak fast billigare) så dödar du bara vuxna äggläggande maskar. Om 4 veckor kommer du alltså ha lika mycket ägg igen och måste avmaska igen. Hela sommaren behöver ni avmaska var 4e vecka.

Nytt träckprov behöver du inte göra förrän nästa vår, och då för att se hur mycket hästarna tuggade i sig den här sommaren, dvs hur smittat betet var innan hästarna började gå där (avmaskar ni var 4e vecka släpps inga nya ägg ut, och betet hålls renare).

Blodmaskar tillhör gruppen rundmaskar.
 
Sv: på tal om mask...

KollaMasken ca 280 kr inkl. porto och emballage, gäller för en häst.
Vidilab, en häst ca 257 kr, porto och emballage tillkommer.
Vidilab, tre+ hästar individuellt ca 212 kr/häst + porto och emballage
Vidilab, 10+ hästar individuellt ca 194 kr/häst + porto och emballage

SVA en häst individuellt, eller upp till tre hästar samlingsprov ca 293 kr, porto och emballage tillkommer.
 
Sv: provsvar från Vidilab!

Ivermectin var 8e vecka, eller Cydectin var 12e vecka, hela betessäsongen. Bara de som har påvisat mask.

När de avmaskas så slutar de smitta ner hagen, så din häst är ok ändå.
 
Sv: Avmaska o träckprov

Träckprov räcker med ett par bollar, så färska som möjligt.

Tipsa dina stallkompisar om att det blir mycket billigare om ni får recept från veterinär (oavsett medel) och köper 10 sprutor på en gång (eller 20, 30 osv). Viktigt är att ni använder samma medel också!!

Om ingen häst verkar ha problem att hålla hullet, har kolikanfall eller allmänt konstig magen finns ingen anledning att göra blodprov för bandmasken.
 
Sv: Avmaskningsmedel mot fölmask?

Fölet får i sig rester av medlet, inte så mycket att fölet blir avmaskat av det.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Jag har "bara" varit hästägare i tre år, så varför skulle de lyssna på mig?? Dom har ju haft hästar i hela sitt liv (en är t o m C-tränare och ridskolechef)....och vet ju bäst!:crazy:
Jag har avmaskat med en dos Banminth. Vi hade dessutom tandläk och vet på plats och de rekommenderade dubbel banminth, men inte lyssnade dom på detta, så du ser hur lätt jag har det! Ibland förstår jag mig inte på hästfolk....fast jag ridit andras hästar i hela mitt liv!
 
Sv: vilket maskmedel rekommenderas!??

min häst ska tyvärr inte gå på bete denna sommar hon får gå i skogshage med lite grus å lite gräs de som nu finns att tillgå. den hr inte varit använd alls senaste året. enligt vet behöver JAG inte avmaska mer än en gång. nu innan sommaren och sen i höst/vinter igen. har vet då fel??

de andra hästarna häst 2 och 3 som hade 550 1100 borde väl få större dos?? de är svårt när man är inhyrd att bestämma medel att maska med själv. tyvärr så får man oftast rätta sig efter merparten och stallägaren.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

HeJ!

Visst e det skoj med hästfolk. Stallet jag står har hittills haft avmaskning enligt "om ni vill, med vad ni vill, vi har redan.."-teorin. Så i år var jag duktig och kollade träckprov och nu har dom tagit upp till diskussion vad vi ska avmaska med. Jag kommer inte att avmaska alls, då min häst har 0 på allt.

Men dom här människorna är också såna"vet bäst" har haft häst längst.. (jag har bara hållt på i 20 år, dom i hela livet).

/ Lavinia, som nu är förvirrad angående bandmask istället
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Maskmedlet ska doseras efter hästarnas kroppsvikt. Det står på förpackningen.
 
Sv: Blodprov för bandmask

Zebung skrev:
Att se hur mycket är nästan hela poängen med provet. Blodprovet är ett kvantitivt (hur mycket) prov, till skillnad från träckprovet som är bara kvalitativt (ja/nej)

Det stämmer inte helt att träckprovet "bara" är kvalitativt (finns/finns inte). Är hästen starkt infekterad ökar chansen kraftigt att ägg hittas i träckprov. Det kan faktiskt upptäckas i "vanlig EPG-räkning" men specifik bandmaskdiagnostik anses säkrare. På Vidilab kostar specifik bandmaskdiagnóstik 150:- för samlingsprov och 130:- för individprov så det är heller inte dyrare än blodprov, man får dessutom svaret samma dag som provet kommit till labbet.
Har hört talas om en gård där man tagit träckprover på hästarna varannan månad i 25 år och aldrig behandlat mot bandmask trots att ägg påträfats då och då. På gården finns både vuxna och unga hästar och ingen har någonsin uppvisat symtom.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Madick skrev:
(underdosering ökar resistensutvecklingen (gäller alla preparat) och överdosering av moxidectin kan ge förgiftning).

1000-tack för svaret :bow:
hur mycket har man att spela på på moxidectinet? i doseringen då.. för det är väl inte så många som vet exakt vad deras hästar väger... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp