Z
Zebung
Sv: Blodprov för bandmask
Istället för att anta att det finns bandmask - kolla upp det genom att ta ett blodprov. Om du har redan avmaskat med dd banminth behöver dock du vänta några månader.
Istället för att anta att det finns bandmask - kolla upp det genom att ta ett blodprov. Om du har redan avmaskat med dd banminth behöver dock du vänta några månader.
was skrev:Om man avmaskat samtliga hästar ,5 st,varav 2 dräktiga,med dubbel dos Banminth (Jag vet att du förespråkar förebyggande prov men det här var redan gjort).Hur ska jag då göra fortsättningsvis i sommar?Ska det vara dubbel dos fler gånger om man "antar" att man har bandmask?Och vid vilket intervall?Är det 4 veckor så kommer det bli i samband med fölningarna,Är det skadligt så nära inpå?Är det smart att försöka tajma in det till direkt efte fölningarna?Jag gjorde den här första avmaskningen för att dom skulle böja gå i en beteshage i anslutning till vinterhagen.Nu går dom emellan hagarna,gör det något?Har pratat med veterinärer och alla möjliga om det här men får så mycket konstiga och olika svar så hoppas nu på fakta och tack på förhand för ditt intresse och kunnande i dessa parasitfrågor.