på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: Behöver jag avmaska?

Alltså, jag har inte bestämt mig än. Får rådgöra med han som har betet (nr 1, det andra är anarki, där avmaskar jag inte). Det var inte menat att tjata tills jag får "önskat" svar :o

Jag är mest nyfiken i största allmänhet, typ "men, om... Och om det vore såhär..." Finns det några risker för hästen med ett uppvak? Om man nu antingen anvamskar eller håller koll via träckprov?
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Håller sig hästen på en stadigt låg nivå så är det onödigt att avmaska, eftersom du då kan väcka upp en massa och hästen lägger sig på en högre nivå än tidigare. Har hästen ständigt lågt så har den själv hittat en balans där den fungerar liksom.

Å andra sidan, tar du Cydectin och rensar upp rejält så kanske din häst hamnar på 0 ett bra tag framöver.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Okej, jag hajjar

(ang min häst så vet jag inte vad han haft tidigare -han var inte min förra sommaren)
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Jag hoppas det är okey att haka på med en fråga till här istället för att starta en ytterligare tråd i samma ämmne.

Lämnade sammlingsprov från våra två hästar (23 och 28 år gamla). Det kom tillbaka med 200 i blodmask resten 0. Det är satt på odling för stora blodmasken.
Vilket preparat är bäst att ta om vi ska avmaska, ska jag vänta in odlingssvaret?
Dom går ensamma i en stor 3ha hage, samma hage året runt (ca 1 ha är avstängd på senhösten och vintern men är öppnad nu sen en månad tillbaka.)

Finns det någon vitts med att inte avmaska i tron om att det är en relativit liten nivå som dom kanske hålller konstant och sen ta nytt prov nästa vår? Betet är ju så stort att dom inte hinner med att beta ner det, så dom borde inte äta smittat gräs... eller???
(fast det vore ju trevligt om dom hade 0 på allt också.)

Fråga, kan dom få i sig smitta genom att nosa i andra ev smittade hästars bajshögar? En poppis "hobby" hos min kille :crazy:
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Knapplån
Idag fick jag resultatet på träckprovet. Det visade 550 EPG blodmask (odling satt). I år blir det alltså till att avmaska. Frågan är bara hur har hon blivit smittad? Förra året hade hon 30 EPG och då maskade jag inte något. Förra året gick hon på det bete hon gick på året före det (och alltså inte blivit smittad av) och på ett bete som inte blivit betat på flera år. I vinterhagen bör hon inte kunnat bli alltför smittad eftersom hon får sitt hö i en låda och inte äter från marken mer än det lilla hon snofflar runt för att se om det finns något ätbart där. Kan smittan ha skett i boxen? men den mockar jag så noggrannt jag kan så den bör vara relativt ren (jag anser att jag själv ska kunna ligga och sova i ströt utan att tycka det är obehgligt).
Vad ska jag välja för medel? 2004 använde jag ivermectin och förra året ingenting ska jag ta Cydectin i år? Är det viktigt att ta samma medel till alla hästar på gården även om de står i olika stall? och ej delar hagar eller byts in i varandras hagar? Hagarna gränsar bitvis till varandra med ett dike emellan.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

200 är inte så farligt, dock är de äldre och kan behöva hjälp att bekämpa masken, å andra sidan så är det dumt att avmaska om de klarar av att hålla sig på en lägre nivå.

Äh, jag skulle avmaska i år och kolla nästa år. Vet inte om det räcker att nosa i sig äggen :crazy: :)
 
Sv: Behöver jag avmaska?

30 förra året kan fortfarande ha utvecklats till mer under sommaren, och tuggat i sig "sin egen" smitta. Det gick väl andra hästar där förra sommaren också?

Dessutom kan "gamla" maskar aktiveras efter många år i dvala. Cydectin kan du ju ta, men det är ändå så pass lite att du kan välja även ett pyrantel eller ivermectin-medel. Välj det som de andra väljer. De som går i samma hage ska avmaskas lika.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Madick skrev:
200 är inte så farligt, dock är de äldre och kan behöva hjälp att bekämpa masken, å andra sidan så är det dumt att avmaska om de klarar av att hålla sig på en lägre nivå.

Äh, jag skulle avmaska i år och kolla nästa år. Vet inte om det räcker att nosa i sig äggen :crazy: :)

Tack för svaret!
Då är det avmaska hela sommaren som gäller då!? Kan man ta vilket medel som helst som tar blodmask?
Ska man göra någonting extra om det visar sig vara stora blodmasken?

Min häst kliar rumpan mot väggen vilket resulterar i kal svans, det kan väll inte ha någonting med så pass lite blodmask att göra? (han har gjort det mer eller mindre nu i över ett halvår.)
 
Sv: Behöver jag avmaska?

passar på att fråga jag också;) hoppas att det är ok

Fick provsvaret idag, hade 150 EPG, vilket är en markant minskning från förra årets 950 (:eek::eek: jag vet..) Det är bara jag i stallet som har gjort träckprov, de andra tänker maska oavsett, preparat är ej bestämt ännu men vi använde ivermektin förra året..
Så till min fråga: ska jag maska nu, eller vänta till hösten och skicka ett nytt prov för att eventuellt maska då? Eller ska jag maska nu, hålla mig till intervallerna och skicka ett prov till hösten också... eller vad blir bäst? (Lillamy mycket förvirrad angående allt hon försökt läsa på angående avmaskning:crazy: :p )
Och vilket preparat bör vi använda eftersom det bara är jag som skickat in prover? För alla som går i samma hage bör väl maskas med samma preparat? Spelar det någon roll om vad de andra kommer till för beslut angående vilket preparat som ska användas om jag ska maska eller inte?

vad är det förresten för skillnad mellan ivermektin, pyrantel och moxidektin? Försökt mig på att läsa lite på Fassen men ja, utan större framgång då jag skulle behöva nån som översatte till svenska först:o :p främst är jag nyfiken på moxidektinet för den har jag iallafall inte hört talas om innan
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Eftersom du trots allt har över 100 och dessutom hade mycket förra året så skulle jag haka på de andras avmaskning.

Pyrantelpreparat tar vuxna maskar, efter 4 veckor har man ägg som sprids igen.
Ivermectin tar vuxna och ett stadie före det, så det tar 8 veckor innan det är ägg som sprids igen.
Moxidectin tar ovanstående + inkapslade larver, och det tar 12 veckor innan det kommer nya ägg. Viktigt att varken underdosera eller överdosera (underdosering ökar resistensutvecklingen (gäller alla preparat) och överdosering av moxidectin kan ge förgiftning).

Avmaskningen är i första hand till för att stoppa smittan, dvs att inga nya ägg ska komma ut på betet som hästarna kan tugga i sig.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

aramis skrev:
Tack för svaret!
Då är det avmaska hela sommaren som gäller då!? Kan man ta vilket medel som helst som tar blodmask?
Ska man göra någonting extra om det visar sig vara stora blodmasken?

Min häst kliar rumpan mot väggen vilket resulterar i kal svans, det kan väll inte ha någonting med så pass lite blodmask att göra? (han har gjort det mer eller mindre nu i över ett halvår.)

Är det stora blodmasken skulle jag lägga krut på att mocka och kanske även plöja upp de hagar som hästarna gått i. Stora blodmasken är den farligaste av hästens parasiter. Dessutom noga avmaskning så det inte kommer ut nya ägg i hagen.

Kliande har knappast med masken att göra.
 
Om man doserar avmaskningmedlet fel!

Innom vilken felmarginal är avmaskningen fullgod?
Om man inte vägt sin häst på våg så kan man ju inte veta exakt vad den väger.
Flera här har ju räknat ut vikten med formel och sen vägt på våg och det har då visat sig att det kan skilja betydligt i vikt.

Jag har räknat ut enligt någon formel som skulle gälla att mitt stora halvblod borde väga ca 700 kg (720 fick jag det till då.)

Men om man tror att en häst väger 500 och den i själva verket väger 600, tar avmaskningen fullt ut då i alla fall?
 
Sv: Om man doserar avmaskningmedlet fel!

Om man ger hästen avmaskningsmedel för mindre vikt än vad den egentligen väger så har avmaskningsmedlet inte full effekt. Det är svårt att ha en exaakt vikt, men det är bättre att ta i lite i över- än i underkant, inom rimliga gränser naturligtvis. Att dosera till 100 kg för mycket ska inte vara någon fara har jag hört, men jag ska nog inte säga för mycket.. Maddick vet nog bättre.. :)
 
Sv: Om man doserar avmaskningmedlet fel!

Hm, min shettis fick 4-6 ggr mer än hon skulle ha... Ställde in doseringsringen på ca 100 kg. Hade min "starke" pappa till hjälp och, hoppsan, ringen slant och shettisen fick 600 kg dosen. Jag ringde såklart vet, och hon tyckte att jag skulle hålla hästen under uppsikt. Inget hemskt hände, tack och lov, så i detta fall var felmarginalen stor...
 
Sv: Om man doserar avmaskningmedlet fel!

Ja, jag tror inte att det är så farligt att ge för hög dos, är inte helt säkert, men det är inte nyttigt och det är ju onödigt. Men visst, sånt händer och som vet sa, man kan ju knappast göra mer än att hålla under uppsikt..
 
Sv: Om man doserar avmaskningmedlet fel!

MYCKET hellre överdosera än underdosera. Med underdosering kan maskar överleva, och resistensutvecklingen går snabbare.

Alla medel utom moxidectin går att överdosera många gånger utan att det är någon fara.
 
Sv: Om man doserar avmaskningmedlet fel!

bättre att ge för mkt än för lite, ger du för lite så finns risken att vissa larver eller maskar överlever och blir restistenta ;)
 
Sv: Om man doserar avmaskningmedlet fel!

Jag avmaskar min travare för ca 650 kg då vet m fl tror att han ligger på 600, kanske något över.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp