på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: Blodprov för bandmask

95johsv skrev:
De ringde igår kväll. Vetrinären hade pratat med SVA och fått besked att man inte kunde se hur infekterad med bandmask hästen var genom blodprov. Utan då var man tvungen att ta träckprov.

Lagom förvirrad nu när jag fick veta tvärt om av de jag skickar träckprovet till!

Vetrinären tyckte det var bättre att få recept på Equimax och avmaska med det...

Någon som vill kommentera det? Jag är som sagt lite lagom förvirrad nu...

Precis det sa den veterinär jag ringde också. Han sa också att det inte var några problem att släppa ut hästen om den avmaskat med Droncit och Equimax, helt tvärt emot vad jag läst och hört.
 
Sv: Blodprov för bandmask

95johsv skrev:
De ringde igår kväll. Vetrinären hade pratat med SVA och fått besked att man inte kunde se hur infekterad med bandmask hästen var genom blodprov. Utan då var man tvungen att ta träckprov.

Lagom förvirrad nu när jag fick veta tvärt om av de jag skickar träckprovet till!

Vetrinären tyckte det var bättre att få recept på Equimax och avmaska med det...

Någon som vill kommentera det? Jag är som sagt lite lagom förvirrad nu...
Varför är din veterinär så aggig? Träckprov visar positivt på 25-40% av de hästar som ÄR infekterade. Dessutom ser man inte på långa vägar hur mycket bandmask hästen har eftersom äggen släpps väldigt ojämnt. Blodprovet visar inte exakt antal maskar, men det visar om det är lite, medel eller mycket efter de undersökningar jag läst i.

SVA gör inte blodprovet själva, utan bara träckprov, såklart de propsar på sitt sätt.
 
Sv: Blodprov för bandmask

JO precis, man kunde mha blodprov se att hästen vad smittad. Men inte hur mycket via blodprov. Som Vetrinären sa så är 60% av alla hästar smittade och att den biten var inget nytt.

Vad jag är ute efter är att veta hur mycket bandmask har han? För att veta om det är det som är problemet med kolik och fång etc.
 
Sv: Blodprov för bandmask

Han var inte särskilt aggig faktiskt, utan tyckte mer att jag kunde spara de pengarna. Han litade på erfarenheten SVA hade.

OK SVA gör träckprov alltså.

Det är inte den vetrinären som jag pratade med som kommer ut. Dock sa vetrinären som jag pratade med att jag skulle passa på och berätta allting för den som kom och så kunde den som kom hjälpa mig med vart vi skulle börja.

Vi får se vart vi hamnar, men nu vet jag att det är OK att ta blodprov på en fredag - samt att jag ska berätta det du skrev om lite, medel eller mycket¨och att man kan se det iallafall. Så hittar vi inget annat fel kan jag propsa på det. :)

Tack alla!
 
Sv: Blodprov för bandmask

Att säga exakt mängd går inte om du inte öppnar upp hästen och tittar i tarmarna... men det tror jag ju inte du vill.

Närmast någorlunda antydan om mängd kommer från blodprovet. I träckprovet kan du få många ägg men kanske bara från en mask, eller inga ägg, fast hästen har mycket maskar. Just bandmasken lägger äggen så ojämnt.

SVA är det som började med blodprovet, men tyckte inte det var tillräckligt bra. Av de rapporter jag läst på sista tiden av de som fortsatt jobba med samma blodprov så verkar det vara att lita på.

Dock finns det inte i Sverige några klara belägg på samband mellan kolik och bandmask.
 
Sv: Blodprov för bandmask

Jo, man kan se hur mycket med blodprovet. Detta är en stor anledning till att den är det bättre prov. Och dessutom billigare än träckprovet.

95johsv skrev:
JO precis, man kunde mha blodprov se att hästen vad smittad. Men inte hur mycket via blodprov. Som Vetrinären sa så är 60% av alla hästar smittade och att den biten var inget nytt.

Vad jag är ute efter är att veta hur mycket bandmask har han? För att veta om det är det som är problemet med kolik och fång etc.
 
Sv: Blodprov för bandmask

Att se hur mycket är nästan hela poängen med provet. Blodprovet är ett kvantitivt (hur mycket) prov, till skillnad från träckprovet som är bara kvalitativt (ja/nej)

Mynta2 skrev:
Jasså...läste lite nyss detta:

Med hjälp av en nyutvecklad serologisk
test med vilken man kan påvisa antikroppar
mot ämnen i bandmaskens vidhäftningsorgan
kunde det konstateras att bandmaskinfektioner
etablerades i slutet av betesperioden men att
utskiljningen av maskägg med träcken sågs först
mot slutet av året.

Så självfallet kan man se via blodprov...dvs om smitta finns. Men kanske inte hur mycket. Men dock att en smitta är där.
 
Sv: Blodprov för bandmask

Inte så konstigt att SVA säger sånt. Det finns mycket mer poilitik och prestige inlindrade i hela blodprov/träckprov debatten än du kan föreställa dig. Uppsala och Liverpool universitetet 'tävlade' för att utveckla blodprovet och SVAs blodprov var till slut inte lika 'bra' som Liverpools blodprov. Uppsala slutade forskningen kring provet och la ner projektet (det här hände för 5-10 år sedan). Kanske provet Uppsala tog fram kunde inte visa hur infekterade hästen var men blodprovet som finns tillgängligt nu (som har t o m vidareutvecklats senast åren) är kvantitivt, dvs provet visar hur mycket. Någon som säger något annat om själva provet måste ha missat något längs vägen. Tråkigt att SVA har fel information!

95johsv skrev:
De ringde igår kväll. Vetrinären hade pratat med SVA och fått besked att man inte kunde se hur infekterad med bandmask hästen var genom blodprov. Utan då var man tvungen att ta träckprov.

Lagom förvirrad nu när jag fick veta tvärt om av de jag skickar träckprovet till!

Vetrinären tyckte det var bättre att få recept på Equimax och avmaska med det...

Någon som vill kommentera det? Jag är som sagt lite lagom förvirrad nu...
 
Sv: Blodprov för bandmask

Trist om SVA håller inne med info bara för att det inte är de som har det provet...
Detta bandmaskblodprov är det ChemVet som har hand om. Man skickar serum till deras svenske representant Todd Bünger i Sthlm som vidarebefordrar det till Liverpool.
 
Sv: Blodprov för bandmask

*kl*

Tack alla!

Har inte pratat med vetrinären som ska komma ännu, det är ju några dagar kvar. Men när jag hör av h*n så ska be om blodprovet.

Lika bra att göra det känns det som!
 
Sv: Blodprov för bandmask

Såvitt jag förstår är du också "part i målet" vilket det kanske vore lämpligt att du skrev ut tydligt!
PL
 
Sv: Blodprov för bandmask

Kan man dra den slutsatsen ; att om en hästs träck påvisar bandmask så har nog alla smittats?
 
Sv: Blodprov för bandmask

Jäpp, då är det ett problem för hela besättningen.
 
Sv: Blodprov för bandmask

axel skrev:
Kan man dra den slutsatsen ; att om en hästs träck påvisar bandmask så har nog alla smittats?
Ja, eftersom bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd, så är risken stor att fler är smittade.
 
Sv: Blodprov för bandmask

Skulle du vilja ge ut infon hur man får tag på Todd på ChemVet? "min" vetrinär ringde just och hon sa att hon behövde att få veta vart man skulle skicka provet.

PMa annars!
 
Behöver jag avmaska?

Jag fick svar på träckprov igår. Det är första gången jag skickar in ett sådant, så här blev svaret:

11 årigt halvblod: 0/0/0
12 årig ponny: 30/0/0
6 årig shettis: 150/0/0, odling satt, svar v 21.

För det första så dök det upp en konstig fundering...har det någon betydelse vilken vikt hästen har? Dvs. shettisen har ju 150 ägg per gram träck. Har han en högre "koncentration" av ägg i sin lilla kropp jämfört med vad mitt halvblod skulle ha med samma provsvar? Hoppas ni förstår min korkade fråga...*skäms lite*:o

Mitt halvblod har jag ägt i 3 år nu och har aldrig tagit träckprov utan avmaskat innan hagbyte, dvs 1 ggr på våren och 1 ggr på hösten. Det var så man gjorde i det förra stallet. Nu har jag läst lite här på Buke och insett att man ska avmaska flera gånger under betesperioden. Trots att jag inte gjort så så har hon ju 0 på provet. Behöver man verkligen avmaska flera gånger i rad :confused:

Nu till min egentliga fråga. Behöver jag avmaska shettisen? Jag köpte honom i februari och vet inte hur han är avmaskad innan det. Vilket medel ska jag använda i sånt fall?

De två andra hästarna avmaskades med Ivomec i höstas, hur ska jag göra fortsättningsvis? Jag förstår inte riktigt det här och skulle verkligen uppskatta lite vägledning - jag vill att det ska bli ordning på det här nu! :D

Oj då! Det blev långt...hoppas ni orkar läsa och svara..
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Kroppsvikten inverkar inte, utan antalet maskar.

De med 0 och 30 behöver du inte avmaska. Den med 150 skulle jag avmaska nu innan betessläpp, och sen i höst. Om du har styngfluga behöver de andra också avmaskas i höst.

Nytt prov nästa vår för att se hur det står till då.

Väldigt många hästar är överavmaskade. Hästarna har ofta ett starkt eget skydd mot mask, särskillt om man samtidigt har bra beteshygien.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Hej
Jag kan bara berätta hur vi har gjort i vårat stall. Vi är ett stall med 14 islandshästar och lika många ägare, dvs lika många viljor men också mycket kunskap ihop.

I år var andra året i rad som vi skickade in träckprov. Förra året avmaskades två som hade över 100 EPG. De avmaskades med Ivomec var 8:e vecka under betessäsongen. Två hästar förra året hade 60 EPG och de avmaskades inte. Resten hade 0.

Det är inte riktigt samma 14 hästar i år men ialla fall, de två som hade 60 förra året hade mer i år 200-500. En av de som avmaskades förra året hade också mer 800EPG (den andra har flyttat).

I år var det, med tre nya hästar, 7st som hade 0 EPG och resterande 7 varierade mellan 60 och 800 EPG. Vi avmaskade igår och beslutade att ge alla de sju hästarna även han som bara hade 60. Man brukar avmaska de som har över 100 EPG.
Vi använder Bahmint (hur stavas det..) i år och vi kommer om det behövs använda det nästa år också, för tydligen ska man ha samma två år i rad. Bahmint ska man ge var 6:e vecka under hela betessäsongen.

Om jag skulle ge dig råd om hur du ska göra så skulle jag definitivt säga att du ska avmaska din shettis, Bahmint var 6:e vecka. (Det ligger en poäng i vad du säger om att den är ju mindre = större koncentration ägg/kg häst...)
Den 12åriga ponnyn är ett gränsfall. Man ska ju inte avmaska i onödan för att undvika att maskarna blir resistenta, så mår den bra i övrigt så vänta och se hur det ser ut efter träckprov nästa år.
Hästen med 0 är bara att gratulera till. Ingen avmaskning behövs.

Jag är absolut ingen expert men detta är vad vi kommit fram till i vårt stall.
Lycka till.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Tack för det! Madick, du verkar veta mycket om ämnet så jag tänkte om du kan svara på varför jag behöver avmaska flera gånger under betet? Har det något med äggens/maskarnas levnads-cykel att göra? Eftersom jag aldrig har gjort det och hästen visar 0 på provet så blir jag fundersam...
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Banminth tar bara vuxna maskar, så du har lika mycket ägg igen efter 4 veckor. Visst går det bra att vänta 6 veckor om hästarna bara har lite mask, men man bör vara medveten att marken smittas ner då 2v.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp