på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: Behöver jag avmaska?

Ok, det låter bra. Bahmint var 6:e vecka säger du...hur många gånger? Vad är det Bahmint är verksam mot? Som sagt...jag är usel på detta!
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Avmaskningen är i första hand för att stoppa spridningen av ägg som hästen kan få i sig och bli smittad av. Därför upprepar man avmaskningen med det intervall som medlet har. Ivomec t.ex. tar två stadier av maskarna, och varje stadie är ca 4 veckor, så efter 8 veckor har det kommit fram nya maskar som lägger ägg som sprids på betet och smittar.

Att många hästar har 0 betyder att de inte har några vuxna maskar som lägger ägg och smittar. I många fall betyder detta att hästen själv har så stark motståndskraft mot maskar, eller kanske bara är totalt vettig och äter enbart rena grässtrån :banana:

Dina marker kan vara helt rena, och de som faktiskt påvisar lite ägg har fått sin smitta flera år tidigare. Maskarna kapslar in sig och kan ligga och vänta i flera år innan de vaknar till. En avmaskning kan gör att maskarna aktiveras t.ex.!

Ju renare hagar, destå mindre avmaskning behövs.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

allfunderaren skrev:
Ok, det låter bra. Bahmint var 6:e vecka säger du...hur många gånger? Vad är det Bahmint är verksam mot? Som sagt...jag är usel på detta!

Jag fick svar på detta innan jag hann posta mitt eget inlägg - toppen!:bump: Tack Madick!
 
Sv: Behöver jag avmaska?

allfunderaren skrev:
Ok, det låter bra. Bahmint var 6:e vecka säger du...hur många gånger? Vad är det Bahmint är verksam mot? Som sagt...jag är usel på detta!
Banminth tar vuxna blodmaskar (och andra rundmaskar, men det brukar inte vuxna hästar ha problem med). Ger du dubbel dos kommer du åt bandmasken, men det behöver du inte bekymra dig om om inte hästarna tappar hull, får kolikanfall eller är allmänt konstiga i magen, då är det läge att kolla upp.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

ok, jag bestämde mig för att ta träckprov i år just för att vi flyttade hit förra våren och hagarna var då inte använda av hästar på ett antal år så jag misstänkte att de kanske kan vara "renare". Jag försöker nu att hålla efter genom att mocka så mycket som det går samt att jag har delat in marken i 4 olika hagar. Shettisen köptes in nyligen. Har han nu smittat ner markerna redan eftersom han har 150 EPG?

Så vad säger du, ska jag ge Shettisen Ivomec och låta ponnyn med 30 EPG slippa avmaskningen?
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Om markerna var rena skulle jag försöka hålla dem så, och faktiskt avmaska den med 30 också. Med så pass lite skulle jag passa på och ta ett pyrantel-år (Fyrantel är billigare än Banminth).

30 är lite, men om man tänker att det är faktiskt 30 ägg per GRAM träck, och en bajshög väger mycket lågt räknat 1 kg, så är det 30.000 ägg per bajshög, och hästen bajsar säg 10 ggr, så är det 300.000 ägg per dygn. Det blir ju en del trots allt.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Ja, jösses vad massa det blir - otroligt!:eek:

Ok, då kör jag på Fyrantel nu. Ska jag avmaska innan byte till höst-hagen med samma medel sedan igen? Eller ska man ta träckprov igen?
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Du kör var 4-6 vecka hela betet. Om du ser styngfluga så blir det en omgång ivermectin i oktober, men annars följer du bara dina intervaller tills du byter hage.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Aha! Då är jag med! Tack för hjälpen! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Behöver jag avmaska?

När jag var på föreläsning nu i veckan sa veterinären/forskaren från SVA att de hade 200 EPG som gräns för när de tyckte att man skulle avmaska.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Det beror ju på hur det ser ut i övrigt, bl.a. med markerna man har, hästbesättningen, vad hästarnas normalstatus är, osv. Har man helt rena hagar så är det lämpligare att avmaska tills alla hästar är nere på max 50 eller ännu hellre 0 så man har helt rena hagar och kan sluta avmaska i många år.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Madick skrev:
Du kör var 4-6 vecka hela betet. Om du ser styngfluga så blir det en omgång ivermectin i oktober, men annars följer du bara dina intervaller tills du byter hage.

Angående det här så sa veterinären från SVA att det är bevisat att styngflugelarverna inte gör någon skada i hästens mage (de bara övervintrar där) och försvinner sedan så hon tyckte inte att det var nödvändigt att avmaska på hösten om EPG var lågt bara för att man sett styngflugeägg.

/Linda
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Madick skrev:
Det beror ju på hur det ser ut i övrigt, bl.a. med markerna man har, hästbesättningen, vad hästarnas normalstatus är, osv. Har man helt rena hagar så är det lämpligare att avmaska tills alla hästar är nere på max 50 eller ännu hellre 0 så man har helt rena hagar och kan sluta avmaska i många år.

Så då ska hästarna inte få gå i beteshagen förrän de har så låga värden? Tänk om en häst har noll och en annan 100 (hästar som gått tillsammans ett tag), ska man släppa den ena på bete då men inte den andra?
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Så då ska hästarna inte få gå i beteshagen förrän de har så låga värden? Tänk om en häst har noll och en annan 100 (hästar som gått tillsammans ett tag), ska man släppa den ena på bete då men inte den andra?
Men när du avmaskat så är ju hästen på 0 så länge som medlet har intervall. Det är ju därför man avmaskar...
 
Sv: Behöver jag avmaska?

mirage skrev:
Angående det här så sa veterinären från SVA att det är bevisat att styngflugelarverna inte gör någon skada i hästens mage (de bara övervintrar där) och försvinner sedan så hon tyckte inte att det var nödvändigt att avmaska på hösten om EPG var lågt bara för att man sett styngflugeägg.

/Linda
Men varför tillåta styngflugan att öka i antal, när den var i stort sett utrotad i en stor del av landet tills för bara ett tag sen? Den är trots allt ett irritationsmoment för hästarna under sommaren, och det är svårt att få bort äggskalen från hästen.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Hej
Min häst hade 100 EPG, skall jag då avmaska henne? och i så fall med vilket medel? I höstas avmaskades hon med Bahmint(hur det nu stavas) det var det jag fick på apoteket. Kanske det var fel för vi har ju också haft styngflygan hos oss, men om den nu inte är så farlig kanske jag inte behöver bry mig.
Vad tycker Ni?
 
Sv: Behöver jag avmaska?

100 EPG brukar man inte behöva avmaska, men det hänger på hur många hästar som går där, deras maskstatus, hagens parasittryck, storlek på hagen, osv. Lite mer info tack :idea:
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Visst kan det orsaka skador:
-sårbildning
-inflammation av tarmslemhinnan - gastrit
-obstruktion i början av tunntarmen
-rektalprolaps (framfall) i värsta fall

mirage skrev:
Angående det här så sa veterinären från SVA att det är bevisat att styngflugelarverna inte gör någon skada i hästens mage (de bara övervintrar där) och försvinner sedan så hon tyckte inte att det var nödvändigt att avmaska på hösten om EPG var lågt bara för att man sett styngflugeägg.

/Linda
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Just nu går dom tre i hagen, ibland när våra har gått in för natten kan en annan häst gå där en stund, de andra hästarnas maskstatus vet nog inte dom själva heller för det är bara jag som tagit träckprov, eftersom hon var så svullen i magen.

Hagarna mockas inte heller helt rena, tänkte mocka så gått det går efter det att hästarna släpps i sommarhagen, där skall totalt 6-8 hästar beta.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Då skulle jag avmaska med de andra (se till att ni gör samtidigt och med samma medel). Träckprovet nästa år kan visa bra då om din häst normalt ligger på runt 100 eller om det varierar.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp