Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.
Fast jag har aldrig någonsin sett en ridskola som verkligen säger till eleverna och sparka hästen i magen för att få den att gå framåt.
Hur det går när man sätter upp en nybörjare på en känslig och framåt häst har jag däremot sett - ryttaren gör en ofrivillig rörelse i sadeln pga dålig balans och ovana att följa med i hästens rörelser, vilken hästen tolkar som en framåtdrivande hjälp och ökar tempot, ryttaren tappar balansen ännu mer och hästen sätter av i galopp. Hästen blir rädd och ryttaren riskerar att skada sig. Inte min idé om vettig inlärning. Bättre då att sitta upp på en rutinerad häst som är van vid nybörjare, och vet att om ryttaren rör sig lit oförsiktigt i sadeln så är det inte att tolka som en galoppfattning.
Annars blir det ju som att övningsköra i en Ferrari - farligt för alla parter.
Egentligen är det inte nybörjarna som är problemet, utan det är hur de blir lärda av de som kan. Sätter du en nybörjare på en avtrubbad häst som aldrig kommer att kunna känna vikthjälper och säger "Slå till med spöet när han inte vill gå!" är det ju klart att ungen lär sig att "aha, så gör man! Sparkar man med skänklarna så går den och drar man i tyglarna stannar den!".
Men om man berättade för nybörjarna hur man red med vikthjälper och så fint som möjligt och satte upp dem på en häst som kände vikthjälper (inte de finaste hjälper, men som ändå inte var helt avtrubbad) så skulle de ju lära sig att rida på ett sätt som var snällare mot hästen med en gång.
Fast jag har aldrig någonsin sett en ridskola som verkligen säger till eleverna och sparka hästen i magen för att få den att gå framåt.
Hur det går när man sätter upp en nybörjare på en känslig och framåt häst har jag däremot sett - ryttaren gör en ofrivillig rörelse i sadeln pga dålig balans och ovana att följa med i hästens rörelser, vilken hästen tolkar som en framåtdrivande hjälp och ökar tempot, ryttaren tappar balansen ännu mer och hästen sätter av i galopp. Hästen blir rädd och ryttaren riskerar att skada sig. Inte min idé om vettig inlärning. Bättre då att sitta upp på en rutinerad häst som är van vid nybörjare, och vet att om ryttaren rör sig lit oförsiktigt i sadeln så är det inte att tolka som en galoppfattning.
Annars blir det ju som att övningsköra i en Ferrari - farligt för alla parter.