Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.
Ni som pratar om dåliga "ridskolor"..
HUr ska det åtgärdas då?
Är det ridlärarna som är dåliga? Styrelsen? Ägarna? Eleverna? hästarna?
För ordet dålig "ridskola" blir så difus. De flesta verkar ju klaga på ridläraren. Då är det väl egentligen inte själva "ridskolan" som är dålig?
Hur det ska åtgärdas. Ja, kan man inte åtgärda borde man inte ha ridskola! Hästarna ska ha det 100% bra, som jag tidigare skrev. Kanske kan kommunen eller något bidra med mer pengar? Kanske blir man tvungen att höja ridavgifterna? Ja, vad som helst. En häst ska inte ha ett dåligt liv, de är värda det bästa!
Det finns inga dåliga hästar. Visst har de olika personligheter, men de blir ju också vad man gör dem till. En nervös häst kan ju bli kolugn hos en annan ägare, men fortfarande bli osäker om någon annan rider den t.ex. Själva "humöret" har ju då ändrats, nervös->lugn, men personligheten är ju ändå kvar, nervös med nya ryttare och kanske lite avvaktande mot nya saker.
En dålig ridskola för mig är en ridskola med små hagar, lite utevistelse, hög ljudnivå, dåliga ridlärare och hästar som inte är utbytta på 15 år t.ex.
Sedan finns det ju ridskolor som t.ex. har jättefina hagar men dåliga ridlärare eller hästar som inte alls lämpar sig för ridskola. Det är ju också en dålig ridskola egentligen, eftersom många hästar då inte riktigt trivs.
Eleverna kan egentligen inte heller vara dåliga, då det är ridlärarna som "uppfostrar" dem, och på så sätt skapar antingen duktiga,känsliga, bestämda men vänliga elever eller aggresiva,hårdhänta och lättirriterade.
Så det mesta i ridningen är ju upp till ridläraren, om hästarna gillar att bli ridna eller tycker det är obehagligt och gör ont. Sedan är ju miljön också viktig, då ett stall med hög ljudnivå och små hagar inte är så roligt för hästen.
En bra ridskola är en med stora hagar, mycket utevistelse, bra ridlärare, varierad ridning, mycket teori och låg ljudnivå. Då är det nog ganska skönt att vara ridskolehäst.