Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.
Det jag faktiskt skulle vilja veta är har du bara besökt en ridskola en gång eller har du faktiskt ridit aktivt på en någon längre tid? Har kanske missat det? Vadå sliter upp huvet och ryter? Jag tycker nästan du nedvärderar hästarna! De vet ju direkt vem som sitter på! Så fort en som har koll sitter upp så håller dom inte på med sånt. Och som jag har nämt innan så tyder alla tecken på att våra ponnier tycker det är rätt skönt att få gå en nybörjarlektion, dom gillar att röra sig och tuffar in, får stå och sova ett tag, en traska runt lite med polarna och tycker livet är rätt soft. Men du verkar bestämt dig för att det är dåligt, precis som en del andra, särskilt synd när man hör att en del inte har något underlag för att inte gilla utan bara gillar inte
Jag har ridit på tre olika ridskolor, ungefär 2 år i varje och besökt några ridskolor där yngre släktingar rider. Alla har varit precis likadana, men jag har ALDIRG sagt att ALLA ridskolor hela Sverige är sådana. Antagligen har jag haft otur, men det jag har sett är deprimerande. Och jag har visst underlag till att ogilla ridskoleverksamhet som inte är bra för hästarna! Jag har upplevt, jag har sett och hört. Jag har själv varit hon som på ridlärarens begäran slagit och slagit min ponny för att den inte var tillräckligt snabb. Jag har själv skrikit åt hästen som försökte bitas. Räcker inte det? Ingen sa till mig att sluta, de uppmuntrade mig. "Var bestämd mot henne, visa vem som bestämmer!" "Slå till med spöet, nu är han dum!" Så var det på samtliga ridskolor jag har ridit på, och därför har jag en ganska mörk grundsyn på ridskolor, det är väl inte konstigt ? Eftersom jag inte har sett något annat? Men som sagt, jag vet att det finns bra ridskolor. Men jag tror de dåliga är fler.
Gör man verkligen allt för att hästen ska få leva naturligt ser jag inget fel med att bedriva ridskola, men många ridskolor har det inte så.
Räcker inte pengarna till att låta hästen gå i stora hagar så lång tid som möjligt och lära ut respekt & hästvett till nybörjare, samt ha välutbildade ridlärare som inte uppmuntrar till ilska och straff så ska man inte ha ridskola överhuvudtaget.
Om inte pengarna räcker till att ALLTID sätta hästen i första rummet så är det ingen bra idé att bedriva ridskola, helt enkelt.
Kanske låter jag som en barnunge som tror att allt är möjligt och att pengar inte tar slut? Nej, så är inte fallet. Jag älskar bara hästar, och ska man ha ridskola ska de få ha det bra! Riktigt bra. Annars kan man skaffa ett annat jobb.