P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

haha vänta lite nu. Var det inte i den här diskutionen det stod något liknande att "Vi kritiserar inte om man måste kunna ta kritik från svarande" Vet inte riktigt exakta meningen men det var något sånt. Så det gjorde jag ! Visste att någon skulle bli irriterad eller "påhoppad". Jag säger min åsikt och ni får mer en gärna säga eran. Och uttala mig så självklart, hon vill betäcka sitt varmblodssto, frågan var inte om hon fick. Vill hon så klart att hon ska betäcka hästen.

Varför är det en rättighet att ta föl bara för att man har ett sto?:confused:
Är det inte en skyldighet att avla på ett bra material, att använda rätt hästar i avel för att främja arten.
Tänker alla som "ni" skulle våra hästar inom en framtid inte vara särkillt friska, hållbara och sunda individer.

Seriös avel har pågått i decenier, för att avla fram friska, hållbara och användbara hästar, det är vad vi pratar om.

Det var du själv som skrev att du fattade NADA av diskussionen, läs på bättre och återkom när du vet vad du talar om.:idea:

Nu blandar du ihop begreppen igen. Att en travare (varmblod är en hästtyp, har två själv av ridhästvarianten, varmblodstravare är en hästras) som individ kan vara en vettig ridhäst är en sak, vilka gener den för vidare till sin avkomma en annan. När man avlar ser man inte bara till individen utan också till vad som finns bakom i stammen. Det säger sig själv att en häst med gener som i många generationer valts ut för sina travegenskaper inte är särskilt lämplig att avla ridhästar på.

Ja och vem har sagt att inte hennes sto är ett bra avelmaterial?
Jag och många andra vet att folk avlar på ston som man inte ska avla på. Själv har vi bara 1 avelsto som har en mycket fin stam och lämnar otroliga föl som har gått bra på banan. Nu väntar ett tredje.

Jag fattade "Nada" av erat snack om att korsa varmblod och PRE hingst. Det jag inte fattade nått utav var pga varför man inte kunde gör det ? Jag förstod diskutionen men inte varför ni talade om för den här tjejen att hon aboslut inte ska avla med en travare på en "Äkta" PRE hingst. Hon frågade snällt och vänligt om någon hade någon erfarenhet av den blandningen, och fick helt andra svar. Ganska elaka svar som jag och nog några andra som bara läser tycker. Om vi kollar hur många travare som bara är ridhästar som ej har passat till trav så avlas det aldeles för mycket på travare. Det är ca 4-5000 varmblod som föds varje år och jag garanterar att inte ens hälften kommer ut på banan. Det är sjukt om nått. Men jag förstår vad du menar, och vi sysslar med varmblodsavel vi med, och har gjort i många år. Vilket inte har vart något problem alls. Ville bara förstå hur ni tänkte med allting :)

Varför är det en rättighet att ta föl bara för att man har ett sto?:confused:
Är det inte en skyldighet att avla på ett bra material, att använda rätt hästar i avel för att främja arten.
Tänker alla som "ni" skulle våra hästar inom en framtid inte vara särkillt friska, hållbara och sunda individer.

Seriös avel har pågått i decenier, för att avla fram friska, hållbara och användbara hästar, det är vad vi pratar om.

Det var du själv som skrev att du fattade NADA av diskussionen, läs på bättre och återkom när du vet vad du talar om.:idea:

du har nog missuppfattat det där med ÄKTA PRE hingst!!
Så här skriver hon om hingsten !!!!

Tyvärr har inte den här hingsten nå papper så ja vet inget om hans stam, tänkte ha för eget bruk, därför bryr jag mig inte så mycke

så hon har egentligen inte en aning om VAD hon ska betäcka med för hingst !!
Bara för att någon säger att deras hingst är en PRE så behöver den ju inte vara en ren PRE , Har den inga papper så räknas den som vilken korsnings häst som helst.

Då är det ju shysstare mot den avkomman man planerar. att använda en bra PRE hingst med fulla papper och som är godkänd, Dessutom så har den hingsten säkert avkommor efter sig så man får ett hum om hur han lämnar

Tesora

Ja och vem har sagt att inte hennes sto är ett bra avelmaterial?
Jag och många andra vet att folk avlar på ston som man inte ska avla på.
Ingen har sagt att stoet är dåligt, men vad har ett travsto att tillföra i ridhästavel?
Vad vill man uppnå med avkomman? Vad har stoet för egenskaper som gör att man vill använda henne i avel mer än att hon är söt och snäll?
HOn är ett travsto, vilket gör att risken är stor hon nedärver exteriör och gångarter som inte alls passar för ridning, varför vill man riskera det?

Det är ju bra att du och många andra vet det.

Själv har vi bara 1 avelsto som har en mycket fin stam och lämnar otroliga föl som har gått bra på banan. Nu väntar ett tredje.
Kul, Grattis :)

Jag fattade "Nada" av erat snack om att korsa varmblod och PRE hingst. Det jag inte fattade nått utav var pga varför man inte kunde gör det ? Jag förstod diskutionen men inte varför ni talade om för den här tjejen att hon aboslut inte ska avla med en travare på en "Äkta" PRE hingst. Hon frågade snällt och vänligt om någon hade någon erfarenhet av den blandningen, och fick helt andra svar. Ganska elaka svar som jag och nog några andra som bara läser tycker.
Du kan söka, det finns flera trådar om korsningar med travare o i ingen av dem tycker någon det är en bättre ide.
Varför tycker man inte det då? För att man är elak??
Nej, man ifrågastätter vad ett travsto har att tillföra ridhäst avel och det finns inga riktigt bra argument för det, visa gära om du hittar något!

Om vi kollar hur många travare som bara är ridhästar som ej har passat till trav så avlas det aldeles för mycket på travare. Det är ca 4-5000 varmblod som föds varje år och jag garanterar att inte ens hälften kommer ut på banan. Det är sjukt om nått. Men jag förstår vad du menar, och vi sysslar med varmblodsavel vi med, och har gjort i många år. Vilket inte har vart något problem alls. Ville bara förstå hur ni tänkte med allting :)
Det föds ca 3360 travföl per år och ska du slänga dig med påståenden så vill jag ha källan tack. Vart kan jag läsa att inte ens hälften av dessa kommer ut på en bana?

Och vad i hela 17 är det som gör att man vill anväda dessa hästar, som travet kasserat av olika anledningar i ridhästavel? Det är ju verkligen märkligt :confused:

Är det mobbing att framföra en åsikt?
Menar du på fullatse allvar att det är ok att avla på vilket travsto som helst med motiveringen att hon är söt?

Som sagt jag hoppas du får en trevlig avkomma, men jag har sett ditt stos syskon, jag har ridit dem och jag skulle inte vilja ha någon av dem som ridhäst.
Så, du har satsat på ett kort som kan ge vad som helst, har du otur får du en Vicken har du tur lämnar hon mer från fadern
.

Håller med Humelibumlan jag.. Har oxå sett släkten:angel:

Precis, varför vill man avla ridhästar på travare som inte ens är tillräckligt bra på att trava? Alltså det de är avlade för att göra! Vad kan de tillföra som inte redan finns i ridhästaveln?

Det föds ju inte lika många hästar varje år. Vissa år mer och vissa år mindre.
Så du menar att det är 3360 varmblod som startar bara för att det föds så många? Vissa dör, vissa får skador som unga och vissa har helt enkelt inte prestationsförmågan att tävla. man ser ofta samma häst många gånger i olika program. Många som inte kommer till start. Bara söka på vissa hingstar och se hingststatistik. Många från 0-10 år som inte startat.

Det föds ca 3360 travföl per år och ska du slänga dig med påståenden så vill jag ha källan tack. Vart kan jag läsa att inte ens hälften av dessa kommer ut på en bana?

Glömde skriva :) "Travhästen 2005 nr 6 Sidan 35". nästan 4450 ston . Som ett tex. år 1985 betäcktes 7286 ston med avelsgodkända hingstar. År. 1988-1990 betäcktes över 8000 ston varje år.Sen har det bara gått utför. Lägst antal var 1940 med bara 257 betäckningar. From 1990 talet har antalet av betäckta ston minskat dramatiskt. med flera 1000. dock i ettapper. Det är där jag har läst info.:)

Det föds ju inte lika många hästar varje år. Vissa år mer och vissa år mindre.
Så du menar att det är 3360 varmblod som startar bara för att det föds så många? Vissa dör, vissa får skador som unga och vissa har helt enkelt inte prestationsförmågan att tävla. man ser ofta samma häst många gånger i olika program. Många som inte kommer till start. Bara söka på vissa hingstar och se hingststatistik. Många från 0-10 år som inte startat.

Jag har inte kommit med några som helst påståenden om hur många av dessa som startar, det var du som gjorde, jag bad om källan.

Och det har inte ett dugg med mina frågor till dig att göra.
Så återgå gärna till ämnet, tack.

Glömde skriva :) "Travhästen 2005 nr 6 Sidan 35". nästan 4450 ston . Som ett tex. år 1985 betäcktes 7286 ston med avelsgodkända hingstar. År. 1988-1990 betäcktes över 8000 ston varje år.Sen har det bara gått utför. Lägst antal var 1940 med bara 257 betäckningar. From 1990 talet har antalet av betäckta ston minskat dramatiskt. med flera 1000. dock i ettapper. Det är där jag har läst info.:)

www.travsport.se där finns dagens siffror.

Men vad har dessa ston med ridhästavel att göra? Nu talar du ju om travavel!:confused:

Du ville veta källan, och där fick du källan. Kollade på hela årsstatistiken från 1940 till 2008. Och det är otroligt olika på hur många hästar som betäcks varje år. Och ändå så är det ston som blivit betäckta med varmblodshingstar. Varmblod som betäcks med andra raser står självklart inte med. Det blir några hästar.
Det har blivit att vi har halkan in på travavel fast det inte var ämnet från början ja. Klicka in på vilken hingst som helst. Ta tex Viking kronos, kolla hur många som har startat och inte har startat. Om man tänker på att denna herre kostar 175000 att betäcka så är det skrämande att så många efter honom som inte har startat. Men men.. Ett exempel bara.

www.travsport.se där finns dagens siffror.

Men vad har dessa ston med ridhästavel att göra? Nu talar du ju om travavel!:confused:

Du ville veta källan, och där fick du källan. Kollade på hela årsstatistiken från 1940 till 2008. Och det är otroligt olika på hur många hästar som betäcks varje år. Och ändå så är det ston som blivit betäckta med varmblodshingstar. Varmblod som betäcks med andra raser står självklart inte med. Det blir några hästar.
Det har blivit att vi har halkan in på travavel fast det inte var ämnet från början ja. Klicka in på vilken hingst som helst. Ta tex Viking kronos, kolla hur många som har startat och inte har startat. Om man tänker på att denna herre kostar 175000 att betäcka så är det skrämande att så många efter honom som inte har startat. Men men.. Ett exempel bara.

Jag ville veta källan till hur många som kom till start. och jag antar du har en sån eftersom du kom med ett sånt påstående, där du kunde lova att inte ens hälften kom till start.

Du halkar in o jag undrar varför du väljer inte svara på frågorna, inga bra svar kanske?

Här har du länken till Viking Kronos Statestik, så du slipper sitta och höfta lite på si så där.
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?type=production&cc=SE&f=202234&breed=warm&lang=swe

Jag ville veta källan till hur många som kom till start. och jag antar du har en sån eftersom du kom med ett sånt påstående, där du kunde lova att inte ens hälften kom till start.

Du halkar in o jag undrar varför du väljer inte svara på frågorna, inga bra svar kanske?

Här har du länken till Viking Kronos Statestik, så du slipper sitta och höfta lite på si så där.
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?type=production&cc=SE&f=202234&breed=warm&lang=swe

sjävklart kan jag berätta hur många som kom till start. År 2005, 3072 avkommor, Antal som klarade premie: 1819 st. alltså 59,21 % av allihopa.klarade premie. Alltså nästan hälften. Stopp, inte klar än. Antal som kvalade in, 341 st. Ja de e väl sådär.. Inte bra, Och antal som kom till start: 148 st. Källa: Travhästen !

Jag vet Viking kronos statistik så jag behöver inte kolla. Den är inte bra.

och du, försten.. Jag har nu svarat på frågorna. Så nu lämnar jag den här diskutionen, Eftersom att jag har berättat hur det är.. Ha de fint.. ! :D

sjävklart kan jag berätta hur många som kom till start. År 2005, 3072 avkommor, Antal som klarade premie: 1819 st. alltså 59,21 % av allihopa.klarade premie. Alltså nästan hälften. Stopp, inte klar än. Antal som kvalade in, 341 st. Ja de e väl sådär.. Inte bra, Och antal som kom till start: 148 st. Källa: Travhästen !

Jag vet Viking kronos statistik så jag behöver inte kolla. Den är inte bra.

Du drar väl upp 2-års statestik nu, det vet du va?

Så dålig är den väl inte?
2002 o äldre -ca 84% startat av 139 avkommor
2003 ca 71% startat av 7 avkommor
2004 ca 37% startat av 8 avkommor

Alla hingstar:
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...rank&cc=SE&year=0&place=f&breed=warm&lang=swe

Senast ändrad:

och du, försten.. Jag har nu svarat på frågorna. Så nu lämnar jag den här diskutionen, Eftersom att jag har berättat hur det är.. Ha de fint.. ! :D

Nej, du har inte svarat på vad ett travsto har att tillföra ridhästavel och varför ts så självklart ska betäcka om hon vill :idea:

Hur kan du påstå att Viking Kronos statistik är dålig????? Att 84 % kommer till start är ju riktigt bra. En del försvinner ju genom sjukdom och skador, andra genom att talangen inte räcker till. Men det trodde jag var lika på ridhäst sidan. Eller blir inte ridhästar skadade och tas bort ibland?

Sen 2års statisken säger inte allt. Alla vill inte tävla med hästarna redan som 2 åringar. En del börjar som 3 endel som 4 och ett fåtal ännu senare.:grin:

Nej, du har inte svarat på vad ett travsto har att tillföra ridhästavel och varför ts så självklart ska betäcka om hon vill :idea:

nummer ett så kan en travares egenskaper gå bra ihop med tex halvblod. Farten som ett halvblod aldrig har, Smidighet, bra hoppkapacitet. Distanshästar passar varmblod väldigt bra. Dom är uthålliga och kan jogga i 1,40-1,50 tempo väldigt långtid och långt.

Ja det var 2-års statistiken, när tycker du att dom ska starta? Som 10 åringar?

3 års statistiken:

2902 avkommor, 1188 startade. Alltså kan du och jag räkna ut att mer än hälften försvann..

4 års statistiken:

3069 avkommor och 1767 kom till start.. Vart har alla andra tagit vägen ? Kött eller ridhästar? Det är nog både och.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 692
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka