P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

Hur kan du påstå att Viking Kronos statistik är dålig????? Att 84 % kommer till start är ju riktigt bra. En del försvinner ju genom sjukdom och skador, andra genom att talangen inte räcker till. Men det trodde jag var lika på ridhäst sidan. Eller blir inte ridhästar skadade och tas bort ibland?

Sen 2års statisken säger inte allt. Alla vill inte tävla med hästarna redan som 2 åringar. En del börjar som 3 endel som 4 och ett fåtal ännu senare.:grin:

Nä det kan man undra, han ligger 8 på listan Fadershingstar med minst 10 äldre avkommor

Och vi behöver ner på plats 85 för att komma under 50% :confused:

nummer ett så kan en travares egenskaper gå bra ihop med tex halvblod. Farten som ett halvblod aldrig har, Smidighet, bra hoppkapacitet. Distanshästar passar varmblod väldigt bra. Dom är uthålliga och kan jogga i 1,40-1,50 tempo väldigt långtid och långt.

Ja det var 2-års statistiken, när tycker du att dom ska starta? Som 10 åringar?

3 års statistiken:

2902 avkommor, 1188 startade. Alltså kan du och jag räkna ut att mer än hälften försvann..

4 års statistiken:

3069 avkommor och 1767 kom till start.. Vart har alla andra tagit vägen ? Kött eller ridhästar? Det är nog både och.

Nu har jag varit tyst länge men nu kan jag inte hålla mig längre.
Vad är det med FARTEN hos ett varmblod som ett halvblod eller annan ridhäst skulle behöva menar du? Och på vilket sätt främjar varmblodstravaren hoppanlag och hoppteknik? (GENERELLT nu alltså - är inte så intresserad av de 0,01% av framgångsrika ridhästar som har lite franskt travarblod bak i ledet i ngn marginell variant).

ang. resten av statistiken du drar är jag minst lika förvånad som Humelibumlan - vad gör denna information om travhästar i denna RIDHÄST avel tråd? :confused: Den är ju helt orelevant!

Håller med Gisburne och Humelibumlan i varje stavelse ang. detta ämne. Om ni ska buskavla på era ridtravare - var åtminstånde ärliga och säg att det är för er egen skull, inte för att få fram ett exemplar som gynnar framtida ridhäst avel och ridhäst material, för det är det inte. Snarare tvärtom. Jag tycker inte att travarna direkt får bättre rykte eller respekt som många av dem förtjänar, när folk har korsat dem med div. olika udda raser, i ngt slags hopp/tro om att få fram ett praktexemplar. Folk ryggar lika mkt för en travarkorsning som en renrasig travare när det kommer till ridhäst oftast, om man inte är intresserad av travare i sin ridhäst.

sen ang. travare över lag och vart de försvunnit som du skriver - kött eller ridhäst. det är mycket möjligt att många av dem blivit ridhästar - det säger dock inte ett dyft om att de gör ngt för ridhäst kvaliteten eller ridhäst materialet eller ridhäst aveln.

Senast ändrad:

nummer ett så kan en travares egenskaper gå bra ihop med tex halvblod. Farten som ett halvblod aldrig har, Smidighet, bra hoppkapacitet. Distanshästar passar varmblod väldigt bra. Dom är uthålliga och kan jogga i 1,40-1,50 tempo väldigt långtid och långt. .
Farten? Du tycker halvbloden borde trava snabbare o bredda sig mer o adjöss bärighet?
Jag tror inte man kan beskriva travare som en mer smidig ras, snarare tvärt om.
Hoppkapacitet? Vaaa?? :confused:

Anledningen till uthållighet o joggen är att de är tränade för det sen de var 1-år... :idea:

Ja det var 2-års statistiken, när tycker du att dom ska starta? Som 10 åringar?

3 års statistiken:

2902 avkommor, 1188 startade. Alltså kan du och jag räkna ut att mer än hälften försvann..

4 års statistiken:

3069 avkommor och 1767 kom till start.. Vart har alla andra tagit vägen ? Kött eller ridhästar? Det är nog både och
Sverige siktar inte direkt på 2-års starter.. och jag tycker de ska starta när de är klara för det.

Tack för statestik, vart finner jag den?

Kryddan: Tyvärr har inte den här hingsten nå papper så ja vet inget om hans stam, tänkte ha för eget bruk,
därför bryr jag mig inte så mycke :p
JAG VILL ENDAST VETA HUR AVKOMMAN KOMMER SE UT INGENTING ANNAT!
Du verkar väldigt oseriöes med detta och jag kan bara tycka synd om avkomman faktiskt.
HUr den ser ut kan ingen veta. Den kan bli stor i kroppen med korta ben, långa ben och lång rygg, den kan se ut hursomhelst... Störst chans är väl att den inte ser ut som en pre iaf, om det var det du hoppades på. ;)

Min grannes korsningshingst kanske också är en pre?, han kan ju säga det iaf så kanske han kan tjäna pengar på att betäcka småtjejers travare :devil:

O att man inte väljer en travare till ridhäst kan JAG faktiskt inte förstå. Men d hör inte till den här tråden
Seriöst!? Du förstår alltså inte folk som inte väljer travare som ridhästar? :crazy:

Vill du ha en häst för trav, köp en travare eller betäck ditt travarsto med en travarhingst.
Vill du ha en ridhäst, köp en häst med en exteriör som lämpar sig för ridning.
Att korsa en travare med något annat kan som bäst bara bli halvbra och i värsta fall helknasigt.
Jag har sett flera fina korsningar mellan olika ridhästavlade raser, men nej jag har aldrig träffat en
travarkorsning som varit särskild lämpad för ridning.
Däremot har jag träffat många rara trevliga travare med bra psyken, men att rida dem förstår jag faktiskt
inte riktigt poängen med.
Jag håller med varenda ord. :bow:

Nä, men man kan väl TÄNKA åtmindstonde??
Sorglig o oseriös avel som grundar sig i okunskap, blunda, peka och hoppas på gudskelov borde förbjudas enligt lag!
De travston som inget har att tillföra TRAV aveln borde tvångssteriliseras innan de säljs som ridhästar till
stjärnöga flickor som i de flesta fall sponsrar marknaden för italientransporter och vandringspokaler!
:devil::mad:
:bow::bow:

Det jag undrar är varför man vill korsa sin travare med en annan ras, om nu travare är så oumbärliga
och perfekta ridhästar? Är det inte så att man vill ha ut mer av sin häst och därför väljer en hingst av en
annan ras, för att få en avkomma som är med lämpad för ridning? Säger inte det rätt mycket om travarens
begränsningar som ridhäst? För om man vill ha en travare, för att man älskar travare och tror på dem som
ridhästar, så betäcker man väl med en travare, inte med nåt helt annat?
Det undrar jag också.
Om nu travare är så perfekta, varför ska de då korsas?

Klart som fan att du ska betäcka med hingsten.
Varmblod och grövre modeller kan lämna grymt snygga föl. Så varför inte?
Finns gott om travare som klarar sig bättre i hopptävlingar än dom så kallade flotta halvbloden ..
Det tror jag alla vet också.. Ridit så kallade travare som ni kallar dom , Varmblod ! hela mitt liv..
Tävlat upp till 1.20 med min förra travartjej.. ja jag förstår inte poängen, så fort du tog upp att
du ville betäcka med en travare.. Då fick alla hjärtinfärkt ! Nej, kör på det du vill :)
De kan också lämna grymt "konstiga" föl!

Och hur menar du att det finns gott om travare som klarar sig bättre i hopptävling än de så kallade flotta halvbloden?
Det är väl SJÄLVKLART att ett halvblod har bättre förutsättningar för hoppning.

Vad hette din förra travartjej? :idea:

nummer ett så kan en travares egenskaper gå bra ihop med tex halvblod. Farten som ett halvblod aldrig har, Smidighet, bra hoppkapacitet. Distanshästar passar varmblod väldigt bra. Dom är uthålliga och kan jogga i 1,40-1,50 tempo väldigt långtid och långt.
Ehm? :crazy:

Du menar alltså att "Farten som ett halvblod aldrig har, Smidighet, bra hoppkapacitet." är fördelar som en travare kan bidra med till halvblodsavel?
Jag skrattar ärligt talat.

Lite OT bara.. men var det inte du som skulle korsa ditt travarsto (eller om det var bruksnordis) med en PRE :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Lite OT bara.. men var det inte du som skulle korsa ditt travarsto (eller om det var bruksnordis) med en PRE :confused:

Aldrig att jag skulle ha en travare.
Ja jag har en bruksnordis, och tycker det är stor skillnad på att korsa henne med en pre hingst (som dessutom isåfall SKA ha papper, vara godkänd, med bra temperament och frisk. Det hör faktiskt inte hit, då denna tråd handlar om buskavel på sött sto, och inget annat. Och en nordis har iaf gångarter(nej inte att jämföra med halvblodsdressyren), till skillnad från många travare..
Dessutom var det bara en fundering, hon ska betäckas med en bruks.

En del har nog blivit mat och en del ridhästar. Alla passar inte till trav fast dom är avlade till det. Men jag antar att det är annorlunda med alla ridhästar.Alla som är avlade för hoppning kommer att tävla i hoppning och alla som är avlade för dressyr tävlar i det ??? :grin:.

Jag kan ta mina egna erfarenheter med travhästar. Jag har fått avliva en ettåring efter medfödd sjukdom som inte märktes förrens han blev lite större. Mitt fölsto sprang igenom staketet som nybliven fyra åring och förstörde ett ben. En kompis fick armen avsparkad av en unghäst. Hennes hästar är nu 3 och 4 och har ej startat då hon har haft svårt att träna dom ordentligt.
Det är mycket som ska stämma för att man ska få fram en häst till start.
Och jag tycker att en häst ska börja tävla när den är redo. Om det är vid 2-3-4-5 eller senare är upp till individen.:idea:

Aldrig att jag skulle ha en travare.
Ja jag har en bruksnordis, och tycker det är stor skillnad på att korsa henne med en pre hingst (som dessutom isåfall SKA ha papper, vara godkänd, med bra temperament och frisk. Det hör faktiskt inte hit, då denna tråd handlar om buskavel på sött sto, och inget annat. Och en nordis har iaf gångarter(nej inte att jämföra med halvblodsdressyren), till skillnad från många travare..
Dessutom var det bara en fundering, hon ska betäckas med en bruks.

fascinerad. Motivera gärna hur det skiljer sig?
samt bruksnordsvenskens gångarter v/s travarens gångarter om den är av någorlunda vettig modell.
Jag tycker nog att det hör hit, eftersom det handlar om korsningsavel som inte motiveras särskilt noggrant. Men motivera gärna!

De flesta kallblodstravare jag har sett har rört sig bättre och med mer lätthet i gångarterna än en bruksnordis.
Bruksnordisens fördel kan vara att de har lite lättare för galoppen, men annars föredrar jag helt klart kallblodstravarna. Anser att de i jämförelse har bättre exteriör helt enkelt och också lättare för sig när det gäller att röra sig med scvung jämfört med bruksnordisarna..

Däremot kan ingen av dessa jämföras med en ridhäst avlad för ändamålet

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med varenda ord. :bow:

:bow::bow:

Det undrar jag också.
Om nu travare är så perfekta, varför ska de då korsas?

De kan också lämna grymt "konstiga" föl!

Och hur menar du att det finns gott om travare som klarar sig bättre i hopptävling än de så kallade flotta halvbloden?
Det är väl SJÄLVKLART att ett halvblod har bättre förutsättningar för hoppning.

Vad hette din förra travartjej? :idea:

Ehm? :crazy:

Du menar alltså att "Farten som ett halvblod aldrig har, Smidighet, bra hoppkapacitet." är fördelar som en travare kan bidra med till halvblodsavel?
Jag skrattar ärligt talat.

jag planerar också att korsa mitt vbl :devil:
varför skulle fölet bli konstigt för det?

Det här är något som fransmännen har insett, de avlar in travare i en del av sina hopphästar - en väl genomtänkt avel - för att de tycker de kan tillföra något! De avlar nog inte in travaren pga av den är en ultimat hopphäst, men den här talangfulla hästrasen har något annat som den kan tillföra hopphästarna; skjutkraft, smidighet och en jädra vilja! Med det kan man komma långt! Jag tycker bara det är kul att travaren pustar på sitt oförtjänt dåliga ryckte när den korsas in i andra raser med bra resultat!

Det ska vara väl genomtänkt och inget annat om man satsar på seriös avel med travarkorsningar.

Det här är något som fransmännen har insett, de avlar in travare i en del av sina hopphästar - en väl genomtänkt avel - för att de tycker de kan tillföra något! De avlar nog inte in travaren pga av den är en ultimat hopphäst, men den här talangfulla hästrasen har något annat som den kan tillföra hopphästarna; skjutkraft, smidighet och en jädra vilja! Med det kan man komma långt! Jag tycker bara det är kul att travaren pustar på sitt oförtjänt dåliga ryckte när den korsas in i andra raser med bra resultat!

Det ska vara väl genomtänkt och inget annat om man satsar på seriös avel med travarkorsningar.

Vad jag förstått så letar de länge efter en specifik hästtyp som passar, det kallar jag seriöst oavsett vilken ras man avlar i. :)

var det bästa jag läst idag :bump:

jag planerar också att korsa mitt vbl :devil:
varför skulle fölet bli konstigt för det?

Därför att andelen lyckade korsningar är försvinnande liten jämfört med andelen misslyckade.

Har själv ridit flera korsningar travare/halvblod och ingen av dem har varit lyckad. Den mest lyckade var det för att han inte utmärkte sig på något sätt, han rörde sig som ett mediokert halvblod, mjuk och trevlig att rida men hade inga gångarter att tala om fast han hade sluppit travartraven. Ok hopphäst upp till lätt A, och en tråkig exteriör. Han var efter en elithingst med många avkommor i svår hoppning och farfar var en legend som gångartsförvärvare.

var det bästa jag läst idag :bump:

Och du tänker själv korsa din varmblodstravare med en frieser..
I rest my case...

Sammanfattningsvis så är det naturligtvis så att alla kommer att göra precis som dom vill, oavsett hur genomtänkt andra anser att det är.

Och precis som med all annan avel finns det olika blodslinjer som ger olika typer av hästar. Man kan inte tro att alla travare nedärver hoppegenskaper.

Håller själv på med en ovetenskaplig studie om det finns några travarblodslinjer som utmärker sig för att nedärva hoppegenskaper men än är mitt material för litet för att det ska gå att dra några slutsatser.

Därför att andelen lyckade korsningar är försvinnande liten jämfört med andelen misslyckade.

Har själv ridit flera korsningar travare/halvblod och ingen av dem har varit lyckad. Den mest lyckade var det för att han inte utmärkte sig på något sätt, han rörde sig som ett mediokert halvblod, mjuk och trevlig att rida men hade inga gångarter att tala om fast han hade sluppit travartraven. Ok hopphäst upp till lätt A, och en tråkig exteriör. Han var efter en elithingst med många avkommor i svår hoppning och farfar var en legend som gångartsförvärvare.

men vad menas med lyckat då?
det beror väl på vad man vill ha eller ska alla ridhästar tävla och visa upp sig?
vad hände med hobby hästen? finns den kvar i ridvärden?

Och precis som med all annan avel finns det olika blodslinjer som ger olika typer av hästar. Man kan inte tro att alla travare nedärver hoppegenskaper.

Håller själv på med en ovetenskaplig studie om det finns några travarblodslinjer som utmärker sig för att nedärva hoppegenskaper men än är mitt material för litet för att det ska gå att dra några slutsatser.

Hehe, min lilla fick utmärkt beröm för sin hoppteknik av Stina Lillje som 1-åring vid löshoppning så det kan du ju ta med.

Min stora är som en elefant o hopar väldigt osmidigt o dåligt, så räkna in henne oxå ;)

:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 693
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010