P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

Tror du misstolkade det jag skrev innan.
Jag skrev om hon nu måste korsa in något annat så ska det vara nära besläktat med hästen.
Därför rekommenderade jag fullblod eller arab eller någon sort av vagnhäst som ligger nära travaren.
Det bästa vore förstås om hon tog en travhingst , gärna något franskt för kan hon ju både ha den som travare och ridhäst om man registerar den.

Jag ser inte hur jag kan ha misstolkat det, för du säger hela tiden emot dig själv.
"eller ngn sorts vagnshäst som ligger nära travaren"? vad skulle det vara för ras menar du? om hon ska ha den till ridhäst? förklara gärna hur du menar.

och att ha den både som travare och ridhäst? vad i 17 menar du? :confused: det är inte möjligt om man vill rida i ngra seriösare sammanhang, vilket denna TS vill eftersom hon vill korsa in en PRE för att få en RID häst. Förstår du vad det är du säger?! :confused:

travare korsad med ett fullblod? HUR tänker du nu?

KL
Håller med Mabuse och Humelibumlan i varje stavelse.

Senast ändrad:

Alla? Det är väl ingen som kollar snett på travsporten?

För egen del har jag den största respekt för travsporten.

Det jag inte har så mycket respekt för artonåringar som aldrig suttit på ett bra halvblod, men envist hävdar att en travare är lika bra ridhäst, med lika bra gångarter. Och inte förstår skillnad mellan att blanda fullblod och halvblod och att blanda travare och pre.

Alla halvblod har inte bra gångarter och alla travare har inte dåliga gångarter.
Alla kommer inte från samma fabrik, självklart har halvblod bättre gångarter än travare generellt men det finns ett fåtal travare som har minst lika bra gångarter som ett mediokert halvblod.
Man kan inte ens jämföra andra halvblod med Briad varför ska man då jämföra en häst som är framavlad för trav med dessa hästar.?
Jag har inte hävdat över huvud taget att hon ska korsa en P.R.E meden travare men om nu tvunget vill korsa ska hon göra det med ett fullblod eller en arab.
Jag känner stor skillnad när jag sitter på en travare eller ett halvblod.

En stor anledning till att elitryttare inte väljer travare är just att dom har en usel galopp.

Jag älskar araber, men inte påstår jag att dom kan mäta sig med halvblod på hoppbanan.[/QUOTE

Kan du förtydliga vad du menar med usel?
Nej, anledningen till att de inte väljer travare är att det är alldeles för riskfyllt och att det tar alldeles för mycket tid. Man väljer inte ett osäkert kort när man kan välja ett relativt säkert. Men de elitryttare som vågade testa verkar det ha slagit väl ut för. Håller du inte med?

Jag ser inte hur jag kan ha misstolkat det, för du säger hela tiden emot dig själv.
"eller ngn sorts vagnshäst som ligger nära travaren"? vad skulle det vara för ras menar du? om hon ska ha den till ridhäst? förklara gärna hur du menar.

och att ha den både som travare och ridhäst? vad i 17 menar du? :confused: det är inte möjligt om man vill rida i ngra seriösare sammanhang, vilket denna TS vill eftersom hon vill korsa in en PRE för att få en RID häst. Förstår du vad det är du säger?! :confused:

KL
Håller med Mabuse och Humelibumlan i varje stavelse.

Blandade ihop henne med en annan i tråden som ville ha en körhäst, så stryk den meningen. Nu menade jag kanske inte just hennes fall, men om man nu vill ha en ridhäst, men är osäker på hur det kan bli, kunde hon välja en fransk travare som ibland kan ha lite bättre ridbarhet och blanda in den i sin häst. För om det nu skulle bli så att hon inte kan ha kvar avkomman så är det mer värde i en renrasig avkomma. Men skit i det, vill hon nu enbart ha den som ridhäst ska hon som jag redan har sagt välja fullblod eller någon typ av arab.

Mycket bra inlägg av dig.
Har följt det mesta i den här tråden och tycker det är så tråkigt med den negativa synen på travhästar.
Har hållt på med hästar i ca 30 år. Jobbat på arabstuteri, tävlingsstall och utbildningsstall. Det jag har lärt mig är att alla hästar har något som gör dem speciella. Oavsett ras.
Jag är förövrigt en HEMSK människa eftersom jag har korsningsavlat på mitt varmblod. Anledning?
Min ekonomi tillåter inte mig att köpa dyra hästar.
När ponnyåren för barnen var över så insåg jag att jag behövde en ny häst efter ponnyn som sällskap.
Det billigaste alternativet var att föda upp en själv. Men jag valde en hingst som var godkänd och väger upp de brister som mitt sto har.
Eftersom mitt sto börjar bli gammal ville jag ha något att rida på om några år.
Tycker att travaren är bra som ridhäst som hobbyryttare, men om jag ändå ska ha den som ridhäst ville jag försöka förbättra ridegenskaperna.
Rider enbart för det stora nöjet att få uppleva allt man kan med hästen. Sen tycker jag att det är en större utmaning att få en häst som har sämre förutsättningar att lyckas. Skulle aldrig köpa en helt färdig häst som någon annan har utbildat och gjort allt jobb med oavsett ras. (har iochför sig inga pengar för det heller)
Till TS: Du kommer nog att veta inom dig hur du vill göra när det är dax.
Synd att man inte kan acceptera att folk tycker olika och alltid kommer att göra det.
Från en som älskar alla hästar oavsett ras.

Men de elitryttare som vågade testa verkar det ha slagit väl ut för. Håller du inte med?

Vad menar du? Tror du på fullaste allvar att om alla elitryttare tog sig an en travare så skulle dom klara av hoppning på elitnivå? Nä du, det har inte bara med ryttaren att göra på dom höjderna. Hästarna måste ha en bra galopp och massor av talang.

Nej det finns det inte. och vad har , om det mot alla odds går att gräva upp en, 0,00001% för relevans i debatten?

Visst det är viktigt i dressyr att de ska ha bra gångarter, men i hoppning är faktiskt viljan en mycket viktigare del än gångarterna. Såklart den ska kunna komma över hindren på ett säkert sätt, men gillar den inte att hoppa är det inte ens någon mening att tävla med den. Har sett hästar på elitnivå som inte har haft den bästa galoppen eller tekniken, har sett hästar som hoppar som jag vet inte vad, men över kommer de...
Man kan komma runt en bana i trav också om det skulle vara så, det är inte ser snyggt ut, men allt handlar väl om att komma över hindren på snabbaste sätt? Sålänge hästen är fräsch och håller för det ser jag inget skandaliserat med det.

KL

Varför ens bry sig om andras affärer? Varför är det så hårt att höra att folk avlar in ridhästar i sina travare? Är det en förolämpning eller? Har ju kritiseras alla typer av travkorsningar, inte enabrt travare/P.R.E. Allla satsar inte på elitnivå, alla vill inte ens komma dit.

Vad menar du? Tror du på fullaste allvar att om alla elitryttare tog sig an en travare så skulle dom klara av hoppning på elitnivå? Nä du, det har inte bara med ryttaren att göra på dom höjderna. Hästarna måste ha en bra galopp och massor av talang.

Nu menade jag de korsningar som har vunnit OS och VM, inte rerasiga, för sådana fall har jag inte hört talas om... ännu.

Jag vill bara fråga dig vad du har för problem med galoppen på dessa hästar? Vad är det som gör deras galopp så usel? Har du sett alla travares galopp eller?
Hur kan du vara så säker på att korsningen får så usel galopp? Fullblodet är ju en galopphäst, där har den hästrasen en egenskap som inte travaren har - där kompletterar de varandra. Fanns en hopptränare(sveriges bästa) som inte ens visste att hästen han tränade var en travare. Säger inte det en hel del att travare kommer i alla förpackningar? Och inte bara i den du tror - den inslagen i gammalt tidningspapper.

Visst det är viktigt i dressyr att de ska ha bra gångarter, men i hoppning är faktiskt viljan en mycket viktigare del än gångarterna. Såklart den ska kunna komma över hindren på ett säkert sätt, men gillar den inte att hoppa är det inte ens någon mening att tävla med den. Har sett hästar på elitnivå som inte har haft den bästa galoppen eller tekniken, har sett hästar som hoppar som jag vet inte vad, men över kommer de...
Man kan komma runt en bana i trav också om det skulle vara så, det är inte ser snyggt ut, men allt handlar väl om att komma över hindren på snabbaste sätt? Sålänge hästen är fräsch och håller för det ser jag inget skandaliserat med det.

KL

Varför ens bry sig om andras affärer? Varför är det så hårt att höra att folk avlar in ridhästar i sina travare? Är det en förolämpning eller? Har ju kritiseras alla typer av travkorsningar, inte enabrt travare/P.R.E. Allla satsar inte på elitnivå, alla vill inte ens komma dit.

Jag tycker det är ganska viktigt för avkommans skull att informera om riskerna med att blanda in travare, för även om stoet är nog som fint av ridhäst modell och är både trevlig o har hyffsade gångarter så är de inget som säger att det är vad hon nedärver till avkomman.

Vad händer om avkomman ser ut så här?
5655921.jpg

5869283.jpg

Jag tycker det är ganska viktigt för avkommans skull att informera om riskerna med att blanda in travare, för även om stoet är nog som fint av ridhäst modell och är både trevlig o har hyffsade gångarter så är de inget som säger att det är vad hon nedärver till avkomman.

Vad händer om avkomman ser ut så här?
5655921.jpg

5869283.jpg

Är inte det där en renrasig travare? Självklart finns det risker och de ska man se över noga. Men man kan aldrig vara riktigt säker ändå, även de mest genomtänkta betäckningarna kan slå fel ut. Ibland får man nog chansa om man ska våga avla övh.

Nu menade jag de korsningar som har vunnit OS och VM, inte rerasiga, för sådana fall har jag inte hört talas om... ännu.

Jag vill bara fråga dig vad du har för problem med galoppen på dessa hästar? Vad är det som gör deras galopp så usel? Har du sett alla travares galopp eller?
Hur kan du vara så säker på att korsningen får så usel galopp? Fullblodet är ju en galopphäst, där har den hästrasen en egenskap som inte travaren har - där kompletterar de varandra. Fanns en hopptränare(sveriges bästa) som inte ens visste att hästen han tränade var en travare. Säger inte det en hel del att travare kommer i alla förpackningar? Och inte bara i den du tror - den inslagen i gammalt tidningspapper.

Travare har en dålig galopp, jag har inte sett en enda med en bra galopp. Hittar du ngn film på en så visa gärna.

Bara för att fullblod är avlade för att galoppera så kan man inte korsa den med en travare och tro att man ska få en travare med bra galopp. Herregud.

Precis som jag skulle vilja ha en häst med mer höjd än mitt förra arabsto på 146 och därför betäcka med en shirehäst på 185.

Är inte det där en renrasig travare? Självklart finns det risker och de ska man se över noga. Men man kan aldrig vara riktigt säker ändå, även de mest genomtänkta betäckningarna kan slå fel ut. Ibland får man nog chansa om man ska våga avla övh.

Jo det är det, men moderna var ganska kort i ryggen, hade väldigt trevliga gångarter och en mjuk, fin o rund galopp.
Det har inte denna.

Chansa? Det är väl snarare att utmana ödet och det på avkommans bekostnad.

Bara för att fullblod är avlade för att galoppera så kan man inte korsa den med en travare och tro att man ska få en travare med bra galopp. Herregud.

Fast det är ju så man gör när man avlar :confused:
väljer ut en hingst med egenskaper som kompletterar stoets. Hur skulle man annars fått fram hästar med olika egenskaper tror du?

Säg att jag har ett sto som jag är supernöjd med på alla sätt och som är den helt perfekta hästen för mig. Så vill jag ha en till häst, ett föl efter henne som jag hoppas blir lik henne, eftersom hon är så mysig och bra.
Dock har hon inte världens bästa galopp, och hon är liiite väl liten.
Då väljer jag naturligtvis en hingst med BRA galopp, och som visat att han nedärver denna, samt en lite större hingst som dokumenterat oftast ärver ner sin storlek.
Inga garantier finns att avkomman blir som jag tänkt, men nog är chansen bra mycket större än om man tar första bästa föräldradjur, blundar o hoppas på det bästa?
Detta gäller ju oavsett om man avlar renrasigt eller korsar.

Nu har nog alla fått göra sin röst hörd i denna infekterade debatt.

Diskussionen om travarens vara eller inte vara avslutas för denna gången, innan det blir ännu mer pajkastning.
Ni får komma överens om att Ni inte är överens helt enkelt.

moderatorn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka