P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

Jag jämn förde inte det jag nämnde bara det!!
Jag hade själv inte korsat min travare med en ridhäst om jag hade haft en.
Men jag kan ändå se några fördelar med det och förstå vad de menar som är för det!

Jag kan då inte förstå det. Kan inte se något som en travhäst kan tillföra på ridhäst aveln.
Är det uthållighet eller vinnarskalle så finns det ridhästraser som har det, exempelvis fullblod och araber.

Alla tittar inte snett på travsporten och det är fortfarande inte det den här tråden handlar om. Ingen här har sagt att travare suger, vi försöker bara få fram argument för varför man inte bör korsa dem med ridhästraser.

Travaren är en utmärkt ridhäst men kanske inte tävlingshäst inom dressyr o hoppning.
Det finns ett fåtal travare som kommer långt och blir framgångsrika inom just hoppning och dressyr, men där har vi också ryttare som lagt ner tid på travhästen.
Kanske för att de inte hade råd att köpa sig ett halvblod för 50 000 eller bara att dem tycker om rasen i sig.
De duktiga ryttarna får fram mer av travaren än de flesta ser.
Men o korsa in i en ridhäst tycker jag inte är okej det kan ju faktiskt bli vad som helst i princip.
Då kan man hålla sig till travaren och avla på nån snygg hingst där..
Man har ju faktiskt avla fram travaren till att trava på och låt det förbli så och korsa inte in massa det blir bara fel i slutändan.
Travaren har redan allt den behöver tycker jag!!:)

Det var ett trevligt inlägg! Önskar alla kunde debattera så.

TS gör som h*n vill! Alla påhopp what so ever kommer inte att ändra på det. Däremot att upplysa om nödvändigheten att använda goda avelsdjur kan ha effekt och därifrån nämna vad goda avelsdjur är för nåt.

Denna hysteri att varmblodstravaren inte duger till ridning är patetisk. Jisses!! Det är en häst, vissa av dom är bra byggda och andra inte. Kan man inte ta vara på en korrekt byggd häst, trots att det är en travare, har det inte med hästen att göra utan den som arbetar den. Skräcken att bli sedd ridandes på nåt dylikt gör att hästen inte får chansen att visa vad den går för. Spelar ingen roll hur korrekt byggd den är och att den har hur bra förutsättningar som helst. "Skulle aldrig köpa en travare"... De raser som ingår i travaren har inte plötsligt tappat sina förmågor. Det gäller att välja rätt individ, bara.

Så fort någon vill avla på sitt sto av travstam handlar det plötsligt om buskavel??? Men andra raser går så bra så, part breed heter det ju då.

Jag respekterar folk som inte vill hålla på med en viss ras. Jag förväntar mig respekt i gengäld. Människor gör olika val och har andra önskemål. Att gilla att enbart rida för husbehov och "skogsmulla" inger uppenbart ingen respekt, ändå är många i den gruppen långt skickligare ryttare än de som tävlar. De har bara inte lust att tävla och är inte sämre bara för det. Varför i hela friden ska dessa köpa svindyra prestationshästar? De finner helt klart nöje i att rida andra hästar som är billiga. Då jag själv jobbat med omskolning av travare kan jag tala om att det är en ren kick att lyckas forma en f.d. travare med alla förutsättningar emot sig till att bli en trevlig ridhäst. Ni anar inte hur mycket man själv lär sig på det.

Jag skulle inte dra mig från att köpa en häst med travstam, helt eller delvis, om hästen ifråga är korrekt och har bra skalle. För dagen har jag Welsh Cob samt en korsning, egenuppfödd, där mödernet är okänt men vem vet...kanske travare i henne:cool:

...ska tillägga att jag tävlar...;)

Tycker du skrev ett otroligt bra inlägg!! :bow:

Man blir så trött på alla dessa negativa tankar.....även om det förekommer diskussioner om avel med andra raser är det inte i närheten av detta ifrågasättande. Andra raser ifrågasätts bara om hästen är extremt gammal eller något uppenbart fel på, annars duger vilken medioker stam, exteriör, whatever, så länge ordet travare inte är med i inlägget.....MYCKET märkligt.....

Och alltid ska det diskuteras hur underlägsna travare är jämfört med andra raser.....men som du skrev alla vill INTE tävla, det är helt absurt varför jag tex ska rida runt i skogen på ett halvblod för 80000, när mina travare (och fjording) fixar det lika bra. Deras galopp duger alldeles utmärkt för mig, varav den ena hellre galopperar än travar. Inte det minsta obekvämt eller hemskt för min del och det är ju det som är huvudsaken......

Jag kan då inte förstå det. Kan inte se något som en travhäst kan tillföra på ridhäst aveln.
Är det uthållighet eller vinnarskalle så finns det ridhästraser som har det, exempelvis fullblod och araber.

Nu finns det ju faktiskt en del elithästar som har 50% travare i sig. Halla och Jappeloup är två av dem, den förstnämnda är den enda hästen som vunnit OS guld tre gånger någonsin. Jappeloup (50% fullblod 50% travare) vann VM på slutet av 80-talet, då var Milton också med i leken, så det var inte några dåliga hästar som var med i matchen då.

Ja, de har lite äldre stammar, men en del av dagens travare kan fortfarande inte gå snabbare än 1,20 - så bara för att aveln har gått framåt har inte alla hästar gjort det. Mycket av fullblodet kan slå ut i en travare, det är därför de är såååå olika. Så ja, en korsning mellan travare och fullblod vore det bästa om man nu vill ha travarblod i sin blivande hopphäst - det bästa av två världar. Så jag tycker att trådskaparen om hon nu vill avla ska ta ett godkänt fullblod eller en travhingst med mycket franska blod i sig. För då kan hon både ha den i trav och även i rinding, två i ett!

Man kan ju inte hindra folk att korsa hur som helst(det är ju inget olagligt) så då är det bättre att råda dem så att det blir så bra som möjligt. Och travaren är ju ett förädlat fullblod//Halvblodsälskaren

Tillägger att det var fantastiskt häftigt av Pierre Durand att välja träna fram en häst som hade 50% travare i sig, många trodde väl att han var knäpp, men han såg väl att hästen hade något alldeles extra... Såg en film på honom, han såg väldigt smäcker ut - en riktigt trevlig typ och en bra korsning. Ett väldigt trevligt ekipage att titta på.

Kommentarer om att det bara är en chans på miljonen är överflödiga, det har inte ens testats så många travare av elitryttare. Nu säger jag inte att det är vanligt, men det har i alla fall förekommit och det kan förekomma igen. Vem vet?

En travkorsning som lyckats bra ja. EN.

Travare är inga ridhästar. Men visst går dom att rida på om det är vad man önskar... Men dom har dålig galopp. Har man ett travsto och vill ha en bättre häst så köp då en bättre häst, inte betäcka travarstoet.

Det var ett trevligt inlägg! Önskar alla kunde debattera så.

TS gör som h*n vill! Alla påhopp what so ever kommer inte att ändra på det. Däremot att upplysa om nödvändigheten att använda goda avelsdjur kan ha effekt och därifrån nämna vad goda avelsdjur är för nåt.

Denna hysteri att varmblodstravaren inte duger till ridning är patetisk. Jisses!! Det är en häst, vissa av dom är bra byggda och andra inte. Kan man inte ta vara på en korrekt byggd häst, trots att det är en travare, har det inte med hästen att göra utan den som arbetar den. Skräcken att bli sedd ridandes på nåt dylikt gör att hästen inte får chansen att visa vad den går för. Spelar ingen roll hur korrekt byggd den är och att den har hur bra förutsättningar som helst. "Skulle aldrig köpa en travare"... De raser som ingår i travaren har inte plötsligt tappat sina förmågor. Det gäller att välja rätt individ, bara.

Så fort någon vill avla på sitt sto av travstam handlar det plötsligt om buskavel??? Men andra raser går så bra så, part breed heter det ju då.

Jag respekterar folk som inte vill hålla på med en viss ras. Jag förväntar mig respekt i gengäld. Människor gör olika val och har andra önskemål. Att gilla att enbart rida för husbehov och "skogsmulla" inger uppenbart ingen respekt, ändå är många i den gruppen långt skickligare ryttare än de som tävlar. De har bara inte lust att tävla och är inte sämre bara för det. Varför i hela friden ska dessa köpa svindyra prestationshästar? De finner helt klart nöje i att rida andra hästar som är billiga. Då jag själv jobbat med omskolning av travare kan jag tala om att det är en ren kick att lyckas forma en f.d. travare med alla förutsättningar emot sig till att bli en trevlig ridhäst. Ni anar inte hur mycket man själv lär sig på det.

Jag skulle inte dra mig från att köpa en häst med travstam, helt eller delvis, om hästen ifråga är korrekt och har bra skalle. För dagen har jag Welsh Cob samt en korsning, egenuppfödd, där mödernet är okänt men vem vet...kanske travare i henne:cool:

...ska tillägga att jag tävlar...;)

Måste fråga vad det är för stam på din Welsh eftersom jag också har en welsh av cobtyp.??

Nu finns det ju faktiskt en del elithästar som har 50% travare i sig. Halla och Jappeloup är två av dem, den förstnämnda är den enda hästen som vunnit OS guld tre gånger någonsin. Jappeloup (50% fullblod 50% travare) vann VM på slutet av 80-talet, då var Milton också med i leken, så det var inte några dåliga hästar som var med i matchen då.

Ja, de har lite äldre stammar, men en del av dagens travare kan fortfarande inte gå snabbare än 1,20 - så bara för att aveln har gått framåt har inte alla hästar gjort det. Mycket av fullblodet kan slå ut i en travare, det är därför de är såååå olika. Så ja, en korsning mellan travare och fullblod vore det bästa om man nu vill ha travarblod i sin blivande hopphäst - det bästa av två världar. Så jag tycker att trådskaparen om hon nu vill avla ska ta ett godkänt fullblod eller en travhingst med mycket franska blod i sig. För då kan hon både ha den i trav och även i rinding, två i ett!

Man kan ju inte hindra folk att korsa hur som helst(det är ju inget olagligt) så då är det bättre att råda dem så att det blir så bra som möjligt. Och travaren är ju ett förädlat fullblod//Halvblodsälskaren

Nej det kan hon inte.

Fördelarna med att korsa brukar vara att man får mindre skador på hästen i allmänhet, eftersom avkomman har fått många egenskaper.

Jag hade heller aldrig köpt detta halvblodet jag har nu om pappan inte var godkänd inom halvblodsavlen.
I detta fall har ett antal domare kollat på hingsten och tyckt om honom, jag har även kollat på hans papper ifrån domaren på nätet och det ser väldigt bra ut, och pluset är då att han fick gå med i halvblodsavlen.
//Halvblodsälskaren

Grundregeln i avels sammanhang är att om man väljer att korsa så korsar man in ngt som redan existerar i det man avlar på, i nära led. dvs man korsar tillbaks in ngt som hästen redan har i sin ras, nära i led, för att "förädla".

Man blandar inte in en helt ny, vild ras, tagen ur luften för att man sett en snygg PRE - eller Frieser, i sin korsning.

För att nyansera hela debatten om buskavel, så tycker jag det är minst lika oseriöst med hingstägare av godkända hingstar, som upplåter sina hingstar till avel på precis vilka ston det än vara må, av vilken ras det än vara må. Gick en debatt här för inte så länge sen, där godkända PRE hingstar betäckte både travare och ardennrar, och då undrar jag seriöst, det gör det precis lika illa som när det är amatör ägaren till stoet från skogen, som väljer hingst utefter eget bevåg utan ngra som helst andra krediter än att man vill ha ett föl efter älskningen, och man såg en cool hingst.

Elcatero är godkänd för halvblodsavel för att han tillför den rasen ngt, och det finns ett etablerad avels program och tanke bakom aveln av halvblodet. En helt annan sak som aldrig kan jämställas med buskaveln som diskuteras här!

KL*

Har bara snabbläst det senaste, men vill ändå säga något :D

Nej, det finns inte många travarkorsningar på toppen, därför att folk väljer halvblod, fullblod osv framför korsningar.
Det beror antagligen för att dom är dyrare, bättre och framavlade för det ändamålet.
Hade däremot fler varit öppnare för travare så hade vi antagligen haft fler korsningar på högre klasser.

Visst tycker jag att travare ha något att ge. Bla huvudet då, som innerhåller en del vinnarglöd. Energin, och den kraftiga bakdelen.

En travkorsning som lyckats bra ja. EN.

Travare är inga ridhästar. Men visst går dom att rida på om det är vad man önskar... Men dom har dålig galopp. Har man ett travsto och vill ha en bättre häst så köp då en bättre häst, inte betäcka travarstoet.

Hur många travare tror du att elitryttarna har provat?:confused:
Hade en bunt 11-åringar som ridit på ridskola i ett halvår försökt utbilda ett halvblod som kostade 200 000 hade inte den heller kommit till OS, kanske till LD om de har tur. 80% bero på vem som sitter och håller i tyglarna!

Klart de inte har världens bästa galopp som jag har sagt tidigare för de är framavlade för trav, men om en bra ryttare sätter sig på en sådan häst och arbetar tror jag att man kan förändra mycket.
O det har jag nämnt innan att jag tycker!!
Vem är du att säga att ALLA travare har dålig galopp? Har du någon statistik på det?
Vissa vill ha något att jobba med och inte åka på räkmacka som dagens ungdomar gör. Vem säger att hon vill ha en bättre häst? Hon kanske vill ha det hon tycker är bäst av två världar, är hon inte intresserad av trav kanske hon inte ser någon mening med att välja en travare. Hon gör som många andra avlesmännsikor gör, att förädla sin häst och få mer ridhästegenskaper på den, travare är ju som sagt avlade för trav så den kan bli ännu ridbarare om man väljer en ridhäst.

Och glöm inte att de flesta som väljer travare väljer mest för att de gillar psyket och att de använder den till trav eller monté eller hobbyridning. Det finns mer hobbyryttare än tävlingsryttare. Jag rider hellre med alverna i sagan om ringen på ett stort fält än att harva runt i ett ridhus.

Jag har pratat om precis samma saker som ni har diskuterat om, det handlar ju om hela travgrejen.
Alla kollar ju snett på travsporten därför måste man prata lite runt omkring det också..

Alla? Det är väl ingen som kollar snett på travsporten?

För egen del har jag den största respekt för travsporten.

Det jag inte har så mycket respekt för artonåringar som aldrig suttit på ett bra halvblod, men envist hävdar att en travare är lika bra ridhäst, med lika bra gångarter. Och inte förstår skillnad mellan att blanda fullblod och halvblod och att blanda travare och pre.

Tror du misstolkade det jag skrev innan.
Jag skrev om hon nu måste korsa in något annat så ska det vara nära besläktat med hästen.
Därför rekommenderade jag fullblod eller arab eller någon sort av vagnhäst som ligger nära travaren.
Det bästa vore förstås om hon tog en travhingst , gärna något franskt för kan hon ju både ha den som travare och ridhäst om man registerar den.

Hur många travare tror du att elitryttarna har provat?:confused:
Hade en bunt 11-åringar som ridit på ridskola i ett halvår försökt utbilda ett halvblod som kostade 200 000 hade inte den heller kommit till OS, kanske till LD om de har tur. 80% bero på vem som sitter och håller i tyglarna!

Klart de inte har världens bästa galopp som jag har sagt tidigare för de är framavlade för trav, men om en bra ryttare sätter sig på en sådan häst och arbetar tror jag att man kan förändra mycket.
O det har jag nämnt innan att jag tycker!!
Vem är du att säga att ALLA travare har dålig galopp? Har du någon statistik på det?
Vissa vill ha något att jobba med och inte åka på räkmacka som dagens ungdomar gör. Vem säger att hon vill ha en bättre häst? Hon kanske vill ha det hon tycker är bäst av två världar, är hon inte intresserad av trav kanske hon inte ser någon mening med att välja en travare. Hon gör som många andra avlesmännsikor gör, att förädla sin häst och få mer ridhästegenskaper på den, travare är ju som sagt avlade för trav så den kan bli ännu ridbarare om man väljer en ridhäst.

Och glöm inte att de flesta som väljer travare väljer mest för att de gillar psyket och att de använder den till trav eller monté eller hobbyridning. Det finns mer hobbyryttare än tävlingsryttare. Jag rider hellre med alverna i sagan om ringen på ett stort fält än att harva runt i ett ridhus.

En stor anledning till att elitryttare inte väljer travare är just att dom har en usel galopp.

Jag älskar araber, men inte påstår jag att dom kan mäta sig med halvblod på hoppbanan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka