Det var ett trevligt inlägg! Önskar alla kunde debattera så.
TS gör som h*n vill! Alla påhopp what so ever kommer inte att ändra på det. Däremot att upplysa om nödvändigheten att använda goda avelsdjur kan ha effekt och därifrån nämna vad goda avelsdjur är för nåt.
Denna hysteri att varmblodstravaren inte duger till ridning är patetisk. Jisses!! Det är en häst, vissa av dom är bra byggda och andra inte. Kan man inte ta vara på en korrekt byggd häst, trots att det är en travare, har det inte med hästen att göra utan den som arbetar den. Skräcken att bli sedd ridandes på nåt dylikt gör att hästen inte får chansen att visa vad den går för. Spelar ingen roll hur korrekt byggd den är och att den har hur bra förutsättningar som helst. "Skulle aldrig köpa en travare"... De raser som ingår i travaren har inte plötsligt tappat sina förmågor. Det gäller att välja rätt individ, bara.
Så fort någon vill avla på sitt sto av travstam handlar det plötsligt om buskavel??? Men andra raser går så bra så, part breed heter det ju då.
Jag respekterar folk som inte vill hålla på med en viss ras. Jag förväntar mig respekt i gengäld. Människor gör olika val och har andra önskemål. Att gilla att enbart rida för husbehov och "skogsmulla" inger uppenbart ingen respekt, ändå är många i den gruppen långt skickligare ryttare än de som tävlar. De har bara inte lust att tävla och är inte sämre bara för det. Varför i hela friden ska dessa köpa svindyra prestationshästar? De finner helt klart nöje i att rida andra hästar som är billiga. Då jag själv jobbat med omskolning av travare kan jag tala om att det är en ren kick att lyckas forma en f.d. travare med alla förutsättningar emot sig till att bli en trevlig ridhäst. Ni anar inte hur mycket man själv lär sig på det.
Jag skulle inte dra mig från att köpa en häst med travstam, helt eller delvis, om hästen ifråga är korrekt och har bra skalle. För dagen har jag Welsh Cob samt en korsning, egenuppfödd, där mödernet är okänt men vem vet...kanske travare i henne
...ska tillägga att jag tävlar...