Sv: P.R.E/Varmblod
Delvis KL
Har följt denna diskussionen i tysthet fram till nu.
Ts har lämnat tråden och det kan jag verkligen förstå.
Det roliga i det hela är ju att det är ok att korsa in halvblod och arab i ett "halvblod" men inte ok att korsa travare med något annat.
Alla ryttare är inte intresserade av att tävla i högre klasser i hoppning och dressyr.
Tror igentligen att överhängande av hästfolket inte gör det utan vill ha en go kompis.
Alla har inte råd att köpa en finare häst med bra stam bara för att jogga omkring i skogen. Utan nöjer sig med en korsning av något slag.
Korsningar kostar oftast mindre än en renrasig häst.
Samma diskusioner sker om man har en stamlös häst eller vill betäcka med en stamlös hingst. Varmblod eller ej.....
Hoppas att TS följer sitt hjärta och gör som hon vill.
För det har inte vi med att göra. Det är inte vårat problem om det blir en bra eller dåligt avkomma. Det är hon som behåller eller säljer den och upptill nästa ägare att bestämma om den vill köpa eller behålla den.
Men är det korsningen i sig som är det egentliga problemet? I mitt fall o fråga är det stoets lämplighet i avel o det har egentligen inget med rasen att göra. Jag har sagt samma till folk som avlar inom olika raser.
Jag tycker det är viktigt avla på indiver som har i avel att göra, för avkommans skull.
När vi talar travar/ridhäst avel så kommer an ju inte ifrån det faktum att travaren är avlad för en exteriör som inte passar för ridning, vilket gör att många travhästar inte rids, de håller helt enkelt inte för att bära upp en ryttare.
Vad gör man om man får en sån häst?
Många travare är sköra, alltså går lätt sönder, i många fall är dte hingsten sm lämnar skört i andra stoet, har man koll på det när man köpt en travare?
Travare är avlade tävlingsmaskiner o det finns mycket vasst blod i mång aav dem, även om inte stoet visar vasshet, kan det ligga o med "fel" hingst blir en vass o tuff häst, kollar man det innan man betäcker?
Jag tycker man har ansvar för avkomman o även om man nöjer sig med en hobby häst för skog o mark utan ambition att tävla, så borde målet vara att ha en frisk häst som håller för ändamålet.
Jag tycker kravet på avelsston ska vara betydligt högre än det är idag. Sen att det sitter folk och inte alls bryr sin om att fräja varken rid/trav/kör egenskaper är en sak, men man borde bry sig om avkomman.
Vem kan lova att alltid behålla sina hästar? Det är ju i såfall att man slaktar dem om man inte kan ha dem själv.
Igår gled den in en ny annons bland annonser... Skäckhingst sökes, behövde inte vara godkänd eller något, bara den var skäck o stod inom rimligt avstånd.. Är det seriös avel?