P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

Smaken är som baken ja, och jag gillar faktiskt inte att rida halvblod, tycker att många är alldeles för stela och tröga.

Ja, usch och fy vad tröga och stela världens främsta ras inom hoppning och dressyr är!
Travare är ju så väldigt mycket mer smidiga eftersom de är avlade till att springa rakt fram. :crazy:

Jag tror inte du har ridit så många halvblod, eller så kanske kunskapen saknas för att rida dem.

Mja, halvblod passar inte alla, helt enkelt. Jag tycker också att de överlag är trögare än min favvoras; det engelska fullblodet. (Jag har ridit många at båda raserna och är tämligen säker på att det inte finns ett halvblod som jag kan trivas med på samma sätt som med fullblod.)

Alla har olika preferenser, det handlar inte alltid om att man är dålig på att rida bara för att man inte trivs med en viss typ av häst.

Å andra sidan är ju ett modernt halvblod av sportigare modell rätt olik ett halvblod av den äldre modellen tex.
Många halvblod har ju ofta mycket fullblod i sig. Mitt halvblod hade både fullblod och arab längre bak.

Men ja alla väljer ju sin häst såklart

Jag har ridit "moderna" halvblod också. ;) De tilltalar mig inte, inte ens de med 75% fullblod i stammen. Varför välja en "mix" när det finns renrasigt? :D

En tanke jag tycker man alltid skall ha i bakhuvudet då man avlar är också denna: "Idag är mina planer att behålla hästen hela livet. MEN mycket kan hända som gör att jag tvingas sälja. Finns det då en marknad för min häst och vad har jag annars för plan. "

Jättebra sagt. Om man nu tvunget skall bedriva korsningsavel, borde man sätta sig ner och läsa hästannonser i tre månader först - och läsa Fugly Horse of the Day på Blogspot. Det finns fler märkliga korsningar till salu än det finns människor som är beredda att ta hand om dem.

(Alternativet är ju att man sparar ihop en kvarts miljon eller så innan man betäcker sitt sto. Om man skulle råka gå bort i förtid har ju fölet en bankbok att försörja sig med då.)

Jag har ridit "moderna" halvblod också. ;) De tilltalar mig inte, inte ens de med 75% fullblod i stammen. Varför välja en "mix" när det finns renrasigt? :D

Tja.. genom att "mixa" fullblodet med en gångartshäst kan du få en häst med bättre gång

Det är nog anledningen skulle jag tro. Men det är ju inte alla som är intresserade av det. Det är väl kanon om du trivs med din häst som den är? :)

Delvis KL

Många halvblod har ju ofta mycket fullblod i sig. Mitt halvblod hade både fullblod och arab längre bak.

Har följt denna diskussionen i tysthet fram till nu.
Ts har lämnat tråden och det kan jag verkligen förstå.

Det roliga i det hela är ju att det är ok att korsa in halvblod och arab i ett "halvblod" men inte ok att korsa travare med något annat.

Alla ryttare är inte intresserade av att tävla i högre klasser i hoppning och dressyr.
Tror igentligen att överhängande av hästfolket inte gör det utan vill ha en go kompis.

Alla har inte råd att köpa en finare häst med bra stam bara för att jogga omkring i skogen. Utan nöjer sig med en korsning av något slag.
Korsningar kostar oftast mindre än en renrasig häst.

Samma diskusioner sker om man har en stamlös häst eller vill betäcka med en stamlös hingst. Varmblod eller ej.....

Hoppas att TS följer sitt hjärta och gör som hon vill.
För det har inte vi med att göra. Det är inte vårat problem om det blir en bra eller dåligt avkomma. Det är hon som behåller eller säljer den och upptill nästa ägare att bestämma om den vill köpa eller behålla den.

Delvis KL

Har följt denna diskussionen i tysthet fram till nu.
Ts har lämnat tråden och det kan jag verkligen förstå.

Det roliga i det hela är ju att det är ok att korsa in halvblod och arab i ett "halvblod" men inte ok att korsa travare med något annat.

Alla ryttare är inte intresserade av att tävla i högre klasser i hoppning och dressyr.
Tror igentligen att överhängande av hästfolket inte gör det utan vill ha en go kompis.

Alla har inte råd att köpa en finare häst med bra stam bara för att jogga omkring i skogen. Utan nöjer sig med en korsning av något slag.

Samma diskusioner sker om man har en stamlös häst eller vill betäcka med en stamlös hingst. Varmblod eller ej.....

Hoppas att TS följer sitt hjärta och gör som hon vill.
För det har inte vi med att göra. Det är inte vårat problem om det blir en bra eller dåligt avkomma. Det är hon som behåller eller säljer den och upptill nästa ägare att bestämma om den vill köpa eller behålla den.

Men är det korsningen i sig som är det egentliga problemet? I mitt fall o fråga är det stoets lämplighet i avel o det har egentligen inget med rasen att göra. Jag har sagt samma till folk som avlar inom olika raser.

Jag tycker det är viktigt avla på indiver som har i avel att göra, för avkommans skull.
När vi talar travar/ridhäst avel så kommer an ju inte ifrån det faktum att travaren är avlad för en exteriör som inte passar för ridning, vilket gör att många travhästar inte rids, de håller helt enkelt inte för att bära upp en ryttare.
Vad gör man om man får en sån häst?

Många travare är sköra, alltså går lätt sönder, i många fall är dte hingsten sm lämnar skört i andra stoet, har man koll på det när man köpt en travare?

Travare är avlade tävlingsmaskiner o det finns mycket vasst blod i mång aav dem, även om inte stoet visar vasshet, kan det ligga o med "fel" hingst blir en vass o tuff häst, kollar man det innan man betäcker?

Jag tycker man har ansvar för avkomman o även om man nöjer sig med en hobby häst för skog o mark utan ambition att tävla, så borde målet vara att ha en frisk häst som håller för ändamålet.
Jag tycker kravet på avelsston ska vara betydligt högre än det är idag. Sen att det sitter folk och inte alls bryr sin om att fräja varken rid/trav/kör egenskaper är en sak, men man borde bry sig om avkomman.

Vem kan lova att alltid behålla sina hästar? Det är ju i såfall att man slaktar dem om man inte kan ha dem själv.

Igår gled den in en ny annons bland annonser... Skäckhingst sökes, behövde inte vara godkänd eller något, bara den var skäck o stod inom rimligt avstånd.. Är det seriös avel?

Hon ville veta betydligt mer än så, men det var ju bra att du kunde svara på en sak.
Att dina argumnet för travarston i ridhäst avel fick motargumnet av flera, har du valt att ignorera totalt...

Men kära lilla Humelibumlan, Jag ignonerar inte.. Jag bryr mig helt enkelt inte om ert snack om att varmblod är helt värdelösa att avla på med andra raser. Ni skriver inte Värdelösa men det är det ni menar.. Och det vet ni också.. Okej ? jag har svarat på varje fråga men okej.. Jag skiter så fullständigt i vad ni skriver ska du veta.. hehe..´Varmblod är helt underbara, och dom kan tillämpa mycket inom ridhästavel också.. " Men nej då, dom går sönder och dom blir skadade" . Ja jag säger då det. Bara för att man betäcker med ett varmblod betyder det inte att det blir missbildat. Nej, nu har jag viktigare saker för mig.. Men sitt du här Humelibumlan som du verkar göra på den mesta tiden. :D

Tja, när argumenten tryter...:angel:

För egen del så förstår jag inte varför man vill göra det svårt för sig med ridningen, svårare än nödvändigt? Även om jag bara ska skogsmulla är det roligt med en häst som utan problem gå i alla tre gångarterna, som har lätt för sig och är lätt att rida i rätt form. Alldeles särskilt om den ska utbildas av en skogsmulle utan ambition att rida för tränare eller utveckla sin ridning.

Och vill man utveckla sin ridning - desto större anledning att ha en häst som gör det lätt att utvecklas!

Har aldrig sagt att hingsten inte hade några papper... du kanske ska läsa igen.

eller blandar du kanske ihopp allt nu :confused:
den jag tittat på är godkänd

Blandade ihop dej med trådskaparen. Hingsten hon tittade på hade inga papper.

I fallen som kommer upp i den här tråden tycker jag dock att allt är ogenomtänkt och baseras på ett sött sto.

Men kära lilla Humelibumlan, Jag ignonerar inte.. Jag bryr mig helt enkelt inte om ert snack om att varmblod är helt värdelösa att avla på med andra raser. Ni skriver inte Värdelösa men det är det ni menar.. Och det vet ni också.. Okej ? jag har svarat på varje fråga men okej.. Jag skiter så fullständigt i vad ni skriver ska du veta.. hehe..´Varmblod är helt underbara, och dom kan tillämpa mycket inom ridhästavel också.. " Men nej då, dom går sönder och dom blir skadade" . Ja jag säger då det. Bara för att man betäcker med ett varmblod betyder det inte att det blir missbildat. Nej, nu har jag viktigare saker för mig.. Men sitt du här Humelibumlan som du verkar göra på den mesta tiden. :D

:rofl:
När man förlorar argumenten så kommer personangreppen..:crazy:

När du gått kursen "Läsförståelse" kan då återkomma. :idea:

Jag vill gärna veta vad en travare har att bidra med till ridhäst aveln som inte halvblod har?
Varför vill man korsa en ridhäst ras med en travare? Gången kommer ju försämras utan tvekan. Temperamentet? Då kan man hitta hästar med lite ridhäst gångarter som har temperament också.

Om ni gillar era travare så mycket, varför vill ni beblanda dom med ridhästar?
Jo, för att få en bättre avkomma än eran travare ni har. Men då mina vänner, så är det bättre att köpa en färdig häst som har det man vill ha.

När man buskavlar, som det talas om i tråden, kan det ploppa ut vad som helst.

ALLA är vi ansvariga att minska lidandet i världen. Jag håller med om att tråden har blivit hätsk (och hacka på folk är ett sätt att öka lidandet), men bena ut situationen...

TS vill göra en bebis som är vbl och något papperslöst, som kan vara en PRE.

Vbl travare är väldigt olika varandra (titta på TV4 - vilka är likheterna mellan pansarkryssaren Lugdenum och älvan Annicka? Två BRA hästar). Humlibumlan har träffat släkten till stoet ifråga och bedömmer att ingen av dem är en behaglig ridhäst. Jag har ridit flera travare och stött på några, som haft en konstitution som kan resultera i att de blir svårridna (många är t.ex. överbyggda, vilket resulterar i att de lätt hamnar på bogarna = onödiga förslitningsskador = sämre livskvalitet). Det finns travare med underlig aktion (Exempel Fiona Soutwind, Triton Sund och för oss gamlingar Etienne Royal. Tre UNDERBARA hästar). Mentalt är skillnaderna också stora (vi har haft diskussioner här på Buke om vad man KAN få med namn som Wall Street Banker, Nevele Pride etc i stammen. Bra hästar som lämnat guld och betongskallar). Så även om man tycker att korsningar kan bli bra, så är det inte bara att lägga på vad som helst på ett varmblodssto. Man måste åtmindstone ta reda på vem hon är.

Hingstens släkt har vi och TS noll koll på - men vi har några indikationer. Någon nere i Spanien har låtit häst och papper gå skilda vägar. En bra PRE kostar ett antal hundratusen. Finns inte papren är värdet en bråkdel. Hästen kan fortfarande vara bra, men i mitt huvud blinkar varningslampan. Varningslampan och en hingst, utan annan avkomma som TS kan se. Många spanska hästar som exporterats till Sverige har en underlig aktion.

Grannens hingst och TS vbl sto kan bli föräldrar till en hyfsad häst. Sannolikheten är dock mindre än vid en genomtänkt betäckning (och för att vara genomtänkt räcker det inte med att hålla sig inom rasen, även om det är hjälp om det finns konsoliderade linjer, som inom t.ex. halvblodsaveln). Hästar lider av att ha dålig konstitution. De får onödiga förslitningsskador. De blir svårridna och därmed kanske mindre omtyckta än de borde vara.

Det är också svårt att sälja en häst, och det blir ännu svårare om det rör sig om en korsning. Stammen fungerar som en innehållsförteckning. En häst med en bra stam kan också ha en försäkring i form av ett avelsvärde. Det är riskpremie på korsningshästar, åtminstone om de inte är vuxna individer i full gång. Låga priser är en ytterligare risk att locka fel köpare.

Avel handlar om sannolikheter.

Om jag gör allt rätt. Avlar genomtänkt. Sannolikheten att avkomman är bra är kanske 80%. Jag kan annonsera ut den så att de som söker häst redan i annonsen kan se om de är intresserade (jasså, en häst efter Feliciano - och jag som sökte en snäll hopphäst. Jag åker och tittar). Chansen att matcha rätt kanske är 80%. En bra bit över hälften av hästarna får bra hästliv.

Om jag höftar. Jag tar mitt vbl och någon hingst i närheten. Chansen att hästen blir bra är kanske 50%. Hur annonserar jag ut den för att locka dem som är intresserade av just den här hästen? Beskriver den? Varför skulle människor tro mig. Alla annonserar ju ut världens snällaste, mest lovande... Chansen att matcha rätt kanske är 50%. En fjärdedel av hästarna får ett bra hästliv.

De enskilda sannolikheterna kanske inte är så mycket lägre än i det mer genomtänkta fallet, men sammantaget är risken för ett mindre bra hästliv mycket högre och hästar som vi håller för vårt nöjes skull ska ha bra liv.

Min varningslampa går igång redan när TS skapar tråden. Varför ska man fråga om erfarenheten av en korsning PRE-vbl? Dels kommer de som har hästen alltid att skriva att den är underbar - en hobbyryttare ska älska sin häst oavsett om den i mer "objektiva" ögon liknar en blandning mellan hängmatta och get. Dels är frågan för vid. Den ger mycket liten information om den föreslagna betäckningen. Ingen skulle komma på tanken att skriva och be om människors uppfattning om halvblod eller connemaror. Newsflash - varmblod, spanska hästar (en PRE är inte en PRE utan papper) och korsningar är lika mycket individer som andra hästar.

PS ursäkta för ett långt, pladdrigt, messersmittigt inlägg

:rofl:
När man förlorar argumenten så kommer personangreppen..:crazy:

När du gått kursen "Läsförståelse" kan då återkomma. :idea:
Håller helt med.

Men det verkar mest vara småtjejer som beter sig så.. när de växer upp vet de nog bättre.

Jag vill gärna veta vad en travare har att bidra med till ridhäst aveln som inte halvblod har?
Varför vill man korsa en ridhäst ras med en travare? Gången kommer ju försämras utan tvekan. Temperamentet? Då kan man hitta hästar med lite ridhäst gångarter som har temperament också.

Om ni gillar era travare så mycket, varför vill ni beblanda dom med ridhästar?
Jo, för att få en bättre avkomma än eran travare ni har. Men då mina vänner, så är det bättre att köpa en färdig häst som har det man vill ha.

När man buskavlar, som det talas om i tråden, kan det ploppa ut vad som helst.
Det skulle jag också vilja veta.

Men tydligen är det ju smidighet och hoppförmåga enligt någon tidigare :crazy:

Hur annonserar jag ut den för att locka dem som är intresserade av just den här hästen?
Tja de flesta skriver ju något i stil med:
"ser absolut inte ut som en travare, utan mer som ett halvblod"
och "ingen tror att det är en travare" osv.

Och sen hävdar de att de är stolta över sina travare? jovisst..

Håller helt med.

Men det verkar mest vara småtjejer som beter sig så.. när de växer upp vet de nog bättre.

Är man 20 år själv, är det kanske dumt kalla andra för liten?:grin:
Min längd, 1.66.3 m är ju inte så lågt? Så hon kanske är längre? :idea:
Men jag var Kära oxå, det är ju trevligt :)

Delvis KL

QUOTE]

1. Skillnaden mellan att korsa in t ex arab i halvblod är att det är två hästar av ridtyp till skillnad från travaren som har egenskaper för att dra en vagn fort, inte samma sak.

2. Om man inte har råd att köpa en "fin" (??) häst så är det inte billigare att producera ett föl.

3. De flesta här anser att man ska använda godkända hingstar (oavsett ras) därför att man då vet att denna individ har goda egenskaper som förhoppningsvis avkomman ärver. Om man tar första bästa bara för att den är billig, finns nära osv, vet man inte vad man avlar fram - oavsett om man ska ha den själv eller sälja är väl det viktigt att det är goda chanser att få en trevlig häst?

Hej!

Jag tycker som du, men kan inte uttrycka det på samma smidiga sätt.

Bra inlägg i debatten, dessutom helt utan att kasta skit på någon!!
Bra jobbat!

/ Lavinia, som eventuellt kommer korsa sin arab med en connemara, för att få lite mer massa i araben. Hingsten är godkänd, men arab ska ställas ut och sen får vi se.

Nu är det så att det du kallar "halvblod", varmblodiga ridhästar, har uppkommit genom att korsa in araber och senare engelska fullblod och anglos i tyngre raser. Benämningen halvblod ska egentligen bara användas på hästar som har en förälder av fullblodsras och en förälder av annan ras. I den moderna varmblodiga ridhästaveln använder man fortfarande dessa raser som förädlare och jag kan inte förstå vad som är roligt med att göra som man gjort för att få fram rasen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka