P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

Tråden handlade om hur en korsning skulle bli, inte om hur usel galopp den rena travaren har...
Bilder på s.k. lyckad korsning 50% varmblod
http://s672.photobucket.com/albums/vv90/kopia76/

Är inte hästen otroligt lång?

clara13.jpg

Vad är det som är lyckat med denna hästen?

Hon är inte längre än mankhöjden så kan väl inte räknas som lång.
Och det är mer än färgen som är lyckad, hon är fint byggd och har riktigt bra gång. (även galoppen)

Alla tycker inte att halvblodet är den ultimata hästen...

men shit vilken bitsk tråd detta var då!!
varför så aggresiva??
en häst kan väl vara fin varesig det är en travre, shettis, eller halvblod.
smaken är som baken och tur är väl det.
trist att en tråd ska bli såhär.:confused:

Hon är inte längre än mankhöjden så kan väl inte räknas som lång.
Och det är mer än färgen som är lyckad, hon är fint byggd och har riktigt bra gång. (även galoppen)

Alla tycker inte att halvblodet är den ultimata hästen...

Hon ser iallafall ut att ha en väldigt lång o rak rygg.

Vad har halvblodet med detta att göra?
Tycker du korsningar med travare är den ulitamata ridhästen?

men shit vilken bitsk tråd detta var då!!
varför så aggresiva??
en häst kan väl vara fin varesig det är en travre, shettis, eller halvblod.
smaken är som baken och tur är väl det.
trist att en tråd ska bli såhär.:confused:

Vart har jag sagt att hästen inte är fin??
Hästen togs upp som ett lyckat ex på korsning med travare o jag undrar vad som var så lyckat med just denna..

har jag inte sagt. komenterade bara en häst som jag tyckte var fin. inte hur pass ridbar eller allt annat ni skriver om. jag bryr mig inte om vad folk har för hästar. alla älskar väl just sin häst och tycker att den är fin. lägger mig inte i debatten ang. travhästar.

har jag inte sagt. komenterade bara en häst som jag tyckte var fin. inte hur pass ridbar eller allt annat ni skriver om. jag bryr mig inte om vad folk har för hästar. alla älskar väl just sin häst och tycker att den är fin. lägger mig inte i debatten ang. travhästar.

:confused::confused::confused:

Jag såg fler bilder på hästen och tyckte det såg ut som en riktigt trevlig ridhäst :)

Enligt ägaren var den tävlad MSV? Om informationen stämmer hade jag kallat avkomman lyckad. Men det beror självklart på vad man väntade sig när man korsade. Vill jag ha en trevlig individ för lätta klasser dressyr och får det- ja då är det en lyckad korsning...tycker jag.

Jag såg fler bilder på hästen och tyckte det såg ut som en riktigt trevlig ridhäst :)

Enligt ägaren var den tävlad MSV? Om informationen stämmer hade jag kallat avkomman lyckad. Men det beror självklart på vad man väntade sig när man korsade. Vill jag ha en trevlig individ för lätta klasser dressyr och får det- ja då är det en lyckad korsning...tycker jag.

Tack för svar på varför den skulle vara en lyckad korsning.

Den ultimata ridhästen varierar ju från person till person, beroende på vad man ska ha den till.
Och just den här hästen är den mest lättridna jag haft, supersnäll och fin gång, smidig och hoppar riktigt fint gör hon också.
Smaken är som baken ja, och jag gillar faktiskt inte att rida halvblod, tycker att många är alldeles för stela och tröga.

Det finns massor av korsningar av alla de slag, lyckade som misslyckade.
Den här hästen är faktiskt vad man får räkna som lyckad och hon får massor med beröm från olika tränare. (De flesta vet inte att det är en vbl-korsning)

Men vi kan ju klaga och gnälla på varandra istället för att göra det som tråden handlar om: visa bilder på våra vbl-korsningar.
(Kan ju tillägga att det var tjuvbetäckning enl. uppfödaren)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Nej nu måste jag skriva ett inlägg till.

Jag har absolut inget emot att man vill använda P.R.E till sin travare eller nordis heller för den delen. Jag själv betäckte min nordis med en PRE innan jag köpte min första rena PRE. Tyvärr tog hon sig aldrig men hade hon gjort det så var planen att spara hästen och använda till derssyr helt utan tävlingsambitioner.

Vad som är viktigt när man funderar över om man skall betäcka är flera saker men bla.

1. Vad vill jag få fram? (Hoppas man få en finfin häst för högre klasser i hoppning är det naivt att korsa vbl + PRE. Vill man däremot ha en häst med bre temperament och arbetsvilja för hobbyridning och kanske enklare klasser tävling ja då fungerar det säkert.)

2. Är mitt sto lämpligt för det jag vill få fram? ( Är mitt sto korrekt i exteriören? Är hon bra i temperamentet och frisk? Rör hon sig ok? Vilka är hennes svagheter? En avkomma präglas massor av sin mor.)

3. Är den hingst jag valt lämplig för just mitt sto?
( Hur ser hingstens tidigare avkommor ut? Hur kan han förbättra mitt stos kvaliteer och tillkortakommanden? Hur är han i temperament osv?)

Att vilja korsa sin vbl travare, fjordning, eller nordis med PRE för att man tycker mkt om rasen och vill ha fram en trevlig och mer ridbar avkomma för eget bruk. Ja då ser jag inget som helst fel i det...förutsatt att man väljer rätt hingst och sto att kombinera. Om man som hingstägare kontaktas av en hästägare med vbl sto som vill använda ens PRE för att få fram en elithäst i hoppning, ja då hoppas jag verkligen att man avråder bestämt!

MEN att sitta och envist hävda att vbl travare är något man korsar in för att förbättra ridegenskaper, det är bara naivt. Om det vore så skulle man antagligen se fler som betäckte hbl el. PRE ston med vbl travarhingstar. Än är det inget jag sett hända. Om man som hingstägare kontaktas av en hästägare med vbl sto som vill använda ens PRE för att få fram en elithäst i hoppning, ja då hoppas jag verkligen att man avråder bestämt!

:bow:

Tycker att ditt inlägg var mycket konkret och genomtänkt.
Jag är en av dessa travstoägare som har en korsning på väg.

så jag tänkte ta mig friheten av svara på de frågorna du skrev.

1. Vad vill jag få fram? Jag vill få fram en trevlig hobbyhäst som fungerar till vardagsridning i skog och mark med. Hoppning och dressyr är inget som jag är intresserad av eller kan mycket om. Den enda tävlingsform jag tycker verkar intressant är distans, och där finns ju en och en annan trarab med. Med andra ord, jag har inga som helst "elitförväntningar" på denna avkomma. Mammans gångarter duger gott till mig, så i mitt fall får fölet gärna bli likt henne. Jag är även intresserad av körning, så det vore kul att köra in avkomman i framtiden.

Är mitt sto lämpligt för det jag vill få fram? Ja, annars hade jag inte betäckt henne. Men hon har fungerat bra för mig, så bra att hon är den häst jag trivts bäst med. (har två till, varav en är travare). Jag har ofta fått höra att hon är snygg, välbyggd och proportionerlig. Gångarterna är det i mina ögon inget fel på. Nackdelen är väl att när hon är het kan hon ha svårt att samla sig i galopp, men när hon är lugn och lyssnar är jag helt nöjd även med galoppen. Hon har egentligen aldrig varit halt, förrutom ett par hovbölder men har annars varit pigg och frisk under de 8,5 år jag haft henne.

Är den hingst jag valt lämplig för just mitt sto? Hingsten är en arab och fullblod finns ju som bekant redan i rasen längre bak, även om det först och främst då är engelskt fullblod. Han är något mindre, liket är ett plus. Han är mycket lugn och lätthanterad och inte den heta typen. Jag ville inte heller ha någon typisk tävlinghäst då jag korsade, då hon själv kan vara het. Hingsten är allround med stor ridbarhet och har gjort lite av varje, inte med några lysande tävlingsresultat, men som jag tidigare skrev är inte heller tävling intressant.

Med andra ord så är hon alltså inte betäckt för att "tillföra ridhästaveln något". Helt ärligt så struntar jag i denna, hon är dräktig pga att hon tillför mig något. Skulle jag sålt avkomman hade jag resonerat annorlunda, då hade jag inte betäckt. Jag avlar för vad jag vill ha, inte nödvändigtvis vad andra vill ha, även om en del vill ha traraber till distans. När det kommer till frågor som hur jag kan garantera hästens framtid hos mig så kan jag bara svara att det kan jag inte, det kan inte någon. Tanken är ju självklart att hästen ska stanna hos mig, men om något händer som gör att det inte blir så finns det två alternativ, beroende på hur avkomman blivit. Det finns folk i min närhet som skulle kunna ta över hästen, men om jag inte tycker att det är en bra ide så är avliv´ning ett annat alternativ. Jag har hitills inte sålt någon av mina tidigare eller nuvarande hästar och planerar inte heller att göra det.

Sådär....det blev ett mkt långt svar, förväntar mig inte att alla ska förstå hur jag resonerar eller respektera det och jag struntar i vilket faktiskt. Men helt ärlig har jag varit och det skaulle aldrig falla mig in att hyckla.....

Smaken är som baken ja, och jag gillar faktiskt inte att rida halvblod, tycker att många är alldeles för stela och tröga

Skulle gissa att det är vanligare med stela ridtravare än halvblod, rent generellt.
Sen tycker jag att det är lustigt att kalla halvblod för "tröga".. halvbloden som sådan är inte direkt en homogen grupp temperamentsmässigt :confused::D

Jag tycker ditt resonemang är fullständigt vettigt. En tanke jag tycker man alltid skall ha i bakhuvudet då man avlar är också denna: "Idag är mina planer att behålla hästen hela livet. MEN mycket kan hända som gör att jag tvingas sälja. Finns det då en marknad för min häst och vad har jag annars för plan. "

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka