Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tråden handlade om hur en korsning skulle bli, inte om hur usel galopp den rena travaren har...
Bilder på s.k. lyckad korsning 50% varmblod
http://s672.photobucket.com/albums/vv90/kopia76/
Vad är det som är lyckat med denna hästen?
Det skulle väl kanske vara färgen isåfall?
Hon är inte längre än mankhöjden så kan väl inte räknas som lång.
Och det är mer än färgen som är lyckad, hon är fint byggd och har riktigt bra gång. (även galoppen)
Alla tycker inte att halvblodet är den ultimata hästen...
men shit vilken bitsk tråd detta var då!!
varför så aggresiva??
en häst kan väl vara fin varesig det är en travre, shettis, eller halvblod.
smaken är som baken och tur är väl det.
trist att en tråd ska bli såhär.
har jag inte sagt. komenterade bara en häst som jag tyckte var fin. inte hur pass ridbar eller allt annat ni skriver om. jag bryr mig inte om vad folk har för hästar. alla älskar väl just sin häst och tycker att den är fin. lägger mig inte i debatten ang. travhästar.
Jag såg fler bilder på hästen och tyckte det såg ut som en riktigt trevlig ridhäst
Enligt ägaren var den tävlad MSV? Om informationen stämmer hade jag kallat avkomman lyckad. Men det beror självklart på vad man väntade sig när man korsade. Vill jag ha en trevlig individ för lätta klasser dressyr och får det- ja då är det en lyckad korsning...tycker jag.
*kl*
Nej nu måste jag skriva ett inlägg till.
Jag har absolut inget emot att man vill använda P.R.E till sin travare eller nordis heller för den delen. Jag själv betäckte min nordis med en PRE innan jag köpte min första rena PRE. Tyvärr tog hon sig aldrig men hade hon gjort det så var planen att spara hästen och använda till derssyr helt utan tävlingsambitioner.
Vad som är viktigt när man funderar över om man skall betäcka är flera saker men bla.
1. Vad vill jag få fram? (Hoppas man få en finfin häst för högre klasser i hoppning är det naivt att korsa vbl + PRE. Vill man däremot ha en häst med bre temperament och arbetsvilja för hobbyridning och kanske enklare klasser tävling ja då fungerar det säkert.)
2. Är mitt sto lämpligt för det jag vill få fram? ( Är mitt sto korrekt i exteriören? Är hon bra i temperamentet och frisk? Rör hon sig ok? Vilka är hennes svagheter? En avkomma präglas massor av sin mor.)
3. Är den hingst jag valt lämplig för just mitt sto?( Hur ser hingstens tidigare avkommor ut? Hur kan han förbättra mitt stos kvaliteer och tillkortakommanden? Hur är han i temperament osv?)
Att vilja korsa sin vbl travare, fjordning, eller nordis med PRE för att man tycker mkt om rasen och vill ha fram en trevlig och mer ridbar avkomma för eget bruk. Ja då ser jag inget som helst fel i det...förutsatt att man väljer rätt hingst och sto att kombinera. Om man som hingstägare kontaktas av en hästägare med vbl sto som vill använda ens PRE för att få fram en elithäst i hoppning, ja då hoppas jag verkligen att man avråder bestämt!
MEN att sitta och envist hävda att vbl travare är något man korsar in för att förbättra ridegenskaper, det är bara naivt. Om det vore så skulle man antagligen se fler som betäckte hbl el. PRE ston med vbl travarhingstar. Än är det inget jag sett hända. Om man som hingstägare kontaktas av en hästägare med vbl sto som vill använda ens PRE för att få fram en elithäst i hoppning, ja då hoppas jag verkligen att man avråder bestämt!
Smaken är som baken ja, och jag gillar faktiskt inte att rida halvblod, tycker att många är alldeles för stela och tröga
Pappan hade ju inga papper? Men såklart... den va ju sugen på att betäcka