P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

*kl*

Har själv en kallblodstravare & ett holländskt halvblod. Har tidigare haft amerikansk varmblodstravare & sen en Orlovtravare. Kan inte ens jämnföra dessa 3 travarraserna ens med varandra.
Amerikanaren, var ok att rida, hade ett stort hjärta, Orloven var grymt trevlig med en överraskande fin ridbarhet för sin ras, men kallblodstravaren slår dom båda andra travarraserna på fingrarna med hästlängder.
Men med handen på hjärtat så har han inte en chans mot kwpn:aren.

Hur mycket jag än älskar travhästarna som ridhäst sen många år tillbaka, så har dom inte en chans mot en häst av "riktig" ridhästras.

Det är skillnad på en trimmad Volvo (travarna) & en Lamborghini ("riktig" ridhäst).

Ska man tvunget avla så ska man avla genomtänkt, inte ta första bästa söta billiga hingst.

Det kostar lika mycket pengar att avla fram en "himpaimpakorsning" som en renrasig avkomma.
Varför göra ett ogenomtänkt hingstval om man nu tvunget vill ta föl på sitt travsto???

Jag är ingen travhatare, men jag är vis av erfarenhet som sagt.

Det kan ju bli så att ditt stos avkomma inte ärver någonting av ditt sto. Mitt stos fjoårsföl har ingenting av sin mamma, däremot är han mycket lik sin farfars far. Det är ju därför man inte bara kan se till individen när man avlar utan även bak i stammen. Mitt sto är mycket lik sin farfar.

men hom har ju ärft från någon eller hur..
jag vet från vilka det är inte bara en som har det där.
sen är det ju hon som ska fostra fölet och sätta prägel på det inte någon annan. men visst kan hon ärva farfar och då får man väl ångra att man inte tog en renrasig för då bli det en bra häst i så fall.

Förra fölet har ingenting av mammas temperament utan brås helt på hingstlinjen han kommer från, trots att hon fostrat honom. Han har fått hennes kors och huvudform, annars är han en kopia av sin far.

Poängen med det jag skriver är att även om ens eget sto har ridegenskaper så är hon avlad i generationer för att trava så fort som möjligt och därför kan det slå igenom på avkomman.

Känner mej tämligen säker på att Mack_Lobell inte riktigt vet hur en bra galopp ser ut :grin:

Håller med om det du säger.

Jag tycker det är konstigt att ni argumenterar så för travar sto i ridhäst avel, men ingan av er kan ge någon form av vettiga argumnet till varför de ska avlas på alls, inte hur ni tänkt runt ert sto, fördelar/nackdelar, stam kollat upp vad de nedärver från modern ( tex hur syskon ser ut, resultat) osv..

Argumneten går hela tiden i att stoet är fint, älskat o alla ska minsann behålla sina korsningar livet ut.
Då är det ju konstigt att det ens finns korsningar till salu? :confused:

har jag sagt att jag ska ha den som ridhäst eller???
jag har stenkoll på hennes stam bara så du vet. klart man måste ha koll på den. anars är man väl ingen koll. men jag behöver ju inte dela med mig om hennes alla gener till er. tycker inte det är relavant.
visst hon ser bra ut o så, men jag skulle inte betäcka henne för dens skull bara sådär.
pappan är ju svårare för mig då jag inte känner igen stammen på dom. men det går ju att ta reda på eller hur...

jag har aldrig sålt en häst till någon, för man vet aldrig vart dom hamnar. dom kan få det riktigt tufft om man säljer dom fel. så jag tar bort dom när det är dags i stället, slipper dom lida. men jag har inte tagit bort någon frisk häst heller bara för att....

Förra fölet har ingenting av mammas temperament utan brås helt på hingstlinjen han kommer från, trots att hon fostrat honom. Han har fått hennes kors och huvudform, annars är han en kopia av sin far.

Poängen med det jag skriver är att även om ens eget sto har ridegenskaper så är hon avlad i generationer för att trava så fort som möjligt och därför kan det slå igenom på avkomman.

men om hon får från hingsten blir det ju som hon också.
för hon har :devil: på båda sidor..

:laugh:

Farten? Du tycker halvbloden borde trava snabbare o bredda sig mer o adjöss bärighet?
Jag tror inte man kan beskriva travare som en mer smidig ras, snarare tvärt om.
Hoppkapacitet? Vaaa?? :confused:

Smidithet i alla gångarter, Speciellt i galoppen. Snabba och kvicka, inte Långa och långsamma som många halvblod är.

Anledningen till uthållighet o joggen är att de är tränade för det sen de var 1-år... :idea:

Sverige siktar inte direkt på 2-års starter.. och jag tycker de ska starta när de är klara för det.

Tack för statestik, vart finner jag den?

Som jag har sagt varje gång jag har skrivit. TRAVHÄSTEN..

*kl*

Har själv en kallblodstravare & ett holländskt halvblod. Har tidigare haft amerikansk varmblodstravare & sen en Orlovtravare. Kan inte ens jämnföra dessa 3 travarraserna ens med varandra.
Amerikanaren, var ok att rida, hade ett stort hjärta, Orloven var grymt trevlig med en överraskande fin ridbarhet för sin ras, men kallblodstravaren slår dom båda andra travarraserna på fingrarna med hästlängder.
Men med handen på hjärtat så har han inte en chans mot kwpn:aren.

Hur mycket jag än älskar travhästarna som ridhäst sen många år tillbaka, så har dom inte en chans mot en häst av "riktig" ridhästras.

Det är skillnad på en trimmad Volvo (travarna) & en Lamborghini ("riktig" ridhäst).

Ska man tvunget avla så ska man avla genomtänkt, inte ta första bästa söta billiga hingst.

Det kostar lika mycket pengar att avla fram en "himpaimpakorsning" som en renrasig avkomma.
Varför göra ett ogenomtänkt hingstval om man nu tvunget vill ta föl på sitt travsto???

Jag är ingen travhatare, men jag är vis av erfarenhet som sagt.

Fast det är ju inte lika dyrt att betäcka med egen hingst som med annans hingst... speciellt inte om hon bestämmer sig för att betäcka med bra godkänd travhingst... Det är avsedvärt mycket dyrare att betäcka med travhingst än med ridhäst. Här beror det väl på vad hon ska ha avkomman till??
Ska hon rida, ska hon korsa med ridhäst för att få bättre ridegenskaper, ska den användas till trav så finns det ju inte så mycket mer att göra än att betäcka med travhingst.

Jag har träffat på många trevliga vmbl. korsningar som blivit superba ridhästar, viserligen inget att tävla på elitnivå med, men det kanske inte ts har tänkt heller?

Dock är det bra mycket dyrare att avla fram travhäst än ridhäst...

/Jettan... som i vår betäcker sin travare med medelbra travhingst, kommer att kosta ca. 50 000 kr i levande föl....:crazy:

Två är bättre än ingenting! Tycker faktiskt att travaren har lite oförtjänt ryckte, hur många icke hoppavlade hästar förutom fullblodet har egentligen gått 1,50?

Men, men jag bryr mig inte så hårt, vet egentligen inte varför jag sitter här och skriver. Har väl blivit lite av en tradition( sedan stallet-tiden) att man sitter här och "försvarar" travaren. Är faktiskt inte ett dugg intresserad av ridsporten egentligen, gillar kapplöpningssporter mycket bättre såsom monté och galopp.

Travare har inte alls dåligt rykte - för det de är avsedda för; att springa snabbt på travbanan. Det som folk hakar upp sig på i denna tråd och i många andra som handlar om att göra travarkorsningar är att vissa vägrar att inse att olika raser är avlade för olika ändamål. Det handlar inte om att någon ras är sämre som sådan och behöver försvaras, men de är olika och passar olika bra för olika användningsområden. Även ni som önskar korsa era travarston måste ju kunna ta till er fakta, t ex som att vi tydligen i denna tråd har identifierat hela två travare som har hoppat ca MSV och att någon tidigare i tråden angav att det föds över flera tusen travare varje år: alltså är de inte bra hopphästar (ingen vettig människa kan väl hävda att det är bra siffror).

F ö red jag både mitt eget halvblod och en stallkompis ridtravare igår (som faktiskt har tävlat en hel del hoppning upp till 1 m) och kan bara återigen säga att det som mitt halvblod gör helt naturligt och lätt får travaren slita för att göra dåligt - därför att den sistnämnda inte är byggd för ridning. Hon är ändå ostartad och har varit ridhäst i 9 år, och av ovanligt bra ridhästmodell för att vara travare. Hon har trots det usla gångarter och har svårt att sätta under sig bak som man vill att ridhästen ska göra för att arbeta riktigt. Som tur är har hennes ägare ingen önskan att betäcka henne trots att hon är högt älskad (hästen är en förtjusande individ, mycket charmig) utan ska nu köpa sig en hoppstammad häst för att kunna utveckla sin ridning mer än vad som är möjligt på denna ridtravare.

Nej, det har jag ju inte sagt, man det borde väl ändå vara imponerade om nu bara EN har vunnit? De är ju som sagt inte avlade för hoppning;)

Jag har faktisk ridit en del travare som har verkat ha haft ganska bra talang för hoppning, men dessa tävlade vi ju trav med, så det blev aldrig av att vi tävlade dem i hoppning. Mille som jag har nu verkar vara ganska talangfull, både bra hoppteknik och galopp enligt ridfolk, men han ska jag ju tävla monté med och inte hoppning.

Bamse som vann ett v-65 lopp härom veckan hade nog den största talangen, han både löshoppade och galopperade otroligt bra, såg nästan lika bra ut som det framavlade halvblodet som löshoppade innan, enligt ägaren då. Han var en talang och det finns säker fler, men de får inte chansen.

Bara man avlar hälsosamt är det väl inga problem(genomtänkt), ägaren gör vad han eller hon vill ändå i slutändan :angel:

=) Äntligen nån vettig:D Lycka till i montén. !

Hon ville veta källan,Och det finns en TIDNING SOM HETER TRAVHÄSTEN ! Vet ni inte det ? Där står all statistik. Bara läsa !

Hon ville veta betydligt mer än så, men det var ju bra att du kunde svara på en sak.
Att dina argumnet för travarston i ridhäst avel fick motargumnet av flera, har du valt att ignorera totalt...

Jag skulle korsa vbl/PRE om bägge har bra exteriör, temperament och steg, oavsett papper om avkomman är för eget bruk.
Den vackra skimmeln på bilden är min förra häst, mamman är varmblod och pappan welshkorsning. (Enligt uppf. oplanerad men lyckad.)
Hon har utmärkt steg i alla gångarter och går msv dressyr, hoppar mkt fint och har en ängels temperament.

Jag har sett fler mkt lyckade vbl-korsningar, och mindre lyckade. De sistnämnda beror förstås på att man tagit "vad som helst", rent ut sagt fula hästar och avlat på.
Alla raser har sina mindre lyckade exemplar och dem ska vi förstås inte avla på.

Kram, hoppas du har ett snyggt sto!

Jag skulle korsa vbl/PRE om bägge har bra exteriör, temperament och steg, oavsett papper om avkomman är för eget bruk.
Den vackra skimmeln på bilden är min förra häst, mamman är varmblod och pappan welshkorsning. (Enligt uppf. oplanerad men lyckad.)
Hon har utmärkt steg i alla gångarter och går msv dressyr, hoppar mkt fint och har en ängels temperament.

Jag har sett fler mkt lyckade vbl-korsningar, och mindre lyckade. De sistnämnda beror förstås på att man tagit "vad som helst", rent ut sagt fula hästar och avlat på.
Alla raser har sina mindre lyckade exemplar och dem ska vi förstås inte avla på.

Kram, hoppas du har ett snyggt sto!

Vilken bild? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka