Sv: P.R.E/Varmblod
Nej, det kan dom inte. Två hästar är inte "hävda sig".
Om vi vänder på steken: tror du att halvblod travar lika snabbt som travare? Om inte, vaför tror du att travare skulle kunna hävda sig bland ridhästar, när ridhästar inte kan hävda sig på travbanan.
Jag har själv ridit en del travare, och tycker det är trevliga hästar med härlig arbetsvilja. Men gångarterna har de inte, och galoppen är fruktansvärd.
Nu menar jag att travare visst kan hävda sig i klasser upp till 1,20. Självklart är halvbloden mycket bättre, men det finns travare som vinner och tar placeringar i den höjden, ibland högre och ibland lägre. Vann de hävdade de ju sig, de är väl inga vinnare generellt, men de som rids av en bra ryttare och tränas klokt kan i alla fall vara med i leken i vissa klasser. Resultatet talar ju för sig.
Hittade en gammal lista som jag hade lagt ut i en anna tråd, en del gamla namn, men ändå:
Bionic Woman - hoppade 2.10
Primrose - champion flera gånger, hoppade 2.10
High Hopes - Champion ett flertal gånger.
Non-Stop - 4-time World's Grand Champion Roadster, fick bud på 200.000 dollar.
Sight Unseen - tävlar framgångsrikt i Prix St. Georges nivå
Halla - Den enda hästen någonsin som har vunnit 3 OS-medaljer i hoppning och vann även 2 lag-guld och ett brons. Mamma - fransk travare(french trotter) och pappa travare(standardbred)
Jenny Camp - 25% travare, vann OS i lag och två silver individuellt
Jappeloup - vann OS och VM bland annat, 50% travare
Baloubet du Rouet - 25% travare, tävlade elitnivå med mycket bra resultat
Exo des Keches - travare som bla vunnit 1,35 hoppning och hoppat 1,45 med fyra fel.
Riksstens Frodo - 1,20 vinst samtidigt som han tävlade trav(?)
Super Suprise - msv dressyr
Venus Burge - Vunnit många L.A, placering Msv.B, vunnit Globenkval, tävlat i ponnyallsvenskan Elit i två år, blivit tvåa i distriktsmästerskap, har hoppat enstaka hinder på 135 cm, vunnit 2 hopptävlingar för travhästar. Tävlat distans, 5 mil, med vinst och best in condition-pris
Colombey - vann SM och NM i fälttävlan, vann 15 av 30 starter, var även med på Badminton och tävlade hoppning upp till
1,50 och dressyr på msv-nivå
Tibbe Nibs - gått NM och flera långa ritter i distans
Coursier Rouge - tävlade i klasser upp till 1,50