P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

Tack :bow:
för det vettigaste och mest pedagogiska inlägget i den här debatten (Och då menar jag inte bara i just denna tråden), dessutom hållet i en trevlig ton :)

De här trådarna brukar alltid urarta i ilskna, spydiga och otrevliga inlägg, vilket skapar ett ställningskrig som bara resulterar i att den som startade tråden blir ÄNNU mer fast besluten att buskavla på sitt travarsto.
Ingen gillar att bli idiotförklarad.

:rofl:
När man förlorar argumenten så kommer personangreppen..:crazy:

När du gått kursen "Läsförståelse" kan då återkomma. :idea:

haha personangrepp? hehe okej, och när har jag gjort ett personangrepp? Det borde vara Du som borde gå Läsförståelse. Om du nu påstår att jag har gjort ett så kallat personangrepp. Jag kan diskutera i ett år till om jag har lust,men har tyvärr ingen lust med det :D

Ha det fint ..

haha personangrepp? hehe okej, och när har jag gjort ett personangrepp? Det borde vara Du som borde gå Läsförståelse. Om du nu påstår att jag har gjort ett så kallat personangrepp. Jag kan diskutera i ett år till om jag har lust,men har tyvärr ingen lust med det :D

Ha det fint ..

Va bjäbbar du in tråden om då, om du inte bryr dig??

Du gick från argument till att tala om att du skiter i vad andra tycker, du har ingen lust osv.. vad bryr vi andra oss om det?:confused:
Lämna tråden om den inte intresserar dig!:idea:

Är man 20 år själv, är det kanske dumt kalla andra för liten?:grin:
Min längd, 1.66.3 m är ju inte så lågt? Så hon kanske är längre? :idea:
Men jag var Kära oxå, det är ju trevligt :)
Jag är snart 24 :eek:
När jag skriver små menar jag givetvis 14-15 åringar..
Jämfört med mig är de små, jämfört med tex min mamma tillhör självklart jag också de små.

Det roliga i det hela är ju att det är ok att korsa in halvblod och arab i ett "halvblod" men inte ok att korsa travare med något annat.
Som någon skrev så har ju araber vart med och skapat dagens ridhästar, de används en del för att förädla och är väl också en "förfader" till welsh mountain m.fl.

Blandade ihop dej med trådskaparen. Hingsten hon tittade på hade inga papper.

I fallen som kommer upp i den här tråden tycker jag dock att allt är ogenomtänkt och baseras på ett sött sto.

ok, ja jag misstängte det.
man ska inte bara korsa måste väga för nakdelar väldigt noga.
väger fortfarande och kommer nog att göra det ett tag framöver också. till det verkligen blir eller inte, vem vet.

Jag vill gärna veta vad en travare har att bidra med till ridhäst aveln som inte halvblod har?
Varför vill man korsa en ridhäst ras med en travare? Gången kommer ju försämras utan tvekan. Temperamentet? Då kan man hitta hästar med lite ridhäst gångarter som har temperament också.

Om ni gillar era travare så mycket, varför vill ni beblanda dom med ridhästar?
Jo, för att få en bättre avkomma än eran travare ni har. Men då mina vänner, så är det bättre att köpa en färdig häst som har det man vill ha.

När man buskavlar, som det talas om i tråden, kan det ploppa ut vad som helst.

vad tänkte du på när du skrev detta inlägg?
Varför man vill korsa in travaren, ja du?
jag har ett bra svar på det, de har vinnarskalle som många av dagens ridhästar inte har.
har många kamrater som har travare, kan nämna en som har gott om pengar och intresserade föräldrar men har ändå valt att satsa på travare.
Hon har haft en några år och har köpt en till nu, blivit klubbmästare i hoppning på LB/LA.
VÄGRAR ALDRIG!!
Själv har jag en welsh och ett halvblod men har absolut inga fördomar mot travare.
de är inte de ultimata ridhästarna men deras brist på extriör och gång kompenseras av vilja.
Håller de för trav håller de absolut för hoppning också, bara hästen är byggd på rätt sätt och är fräsch.
Om man är en hästälskare klandrar man inte ner på andras val av häst bara det inte är ohälsosamt.
Fast om man vill ha en hopphäst är det självklart man först och främst kanske köper en avlad hopphäst men om man gillar travaren som häst köper man den och det är ens eget val!
//Halvblodsägare

Visst ska man köpa travare om man gillar dom.
Men att avla på dom och ta en hingst av annan ras som är raka motsatsen till stot och tro att dom ska komplettera varandra är skitdumt bara för att stoet är sött å snällt.
Vill man ha en häst med bättre förutsättningar än sin travare så är det dumt att betäcka den med en hingst med bättre förutsättningar, avkomman kommer ändå bli sämre än en avlad ridhästras. Då är det bättre att köpa sig en ridhäst eller om man gillar travare, hålla sig till travare.

Vilmlar av konstiga travkorsningar på annonssidorna som man i princip får ge bort för ingen vill ha dessa hästar.
Även om man ska ha den till sig själv så kan det hända saker så att man inte kan ha kvar den, man måste tänka lite längre.

Är det bara vinnarskallen en travare kan tillföra kan man få det genom att använda fullblod istället.

Diskussionen handlar inte om fördomar mot travare utan om vad varmblodstravaren kan tillföra ridhästaveln.

Det är ingen här som har sagt att man itne ska/bör/får köpa en travhäst att rida på. Vi diskuterar varför man inte bör korsa dem med andra raser i tron att de blir bra ridhästar.

ok, ja jag misstängte det.
man ska inte bara korsa måste väga för nakdelar väldigt noga.
väger fortfarande och kommer nog att göra det ett tag framöver också. till det verkligen blir eller inte, vem vet.

Jag tycker detta är ett klokt inlägg i debatten från en person som faktiskt funderar i banorna.
Att kritiskt granska sitt sto och sen avgöra om hon passar, sen leta efter en hingst som passar.

Det gäller oavsett ras! :)

jag har ett bra svar på det, de har vinnarskalle som många av dagens ridhästar inte har.
.
Håller de för trav håller de absolut för hoppning också, bara hästen är byggd på rätt sätt och är fräsch.
Om man är en hästälskare klandrar man inte ner på andras val av häst bara det inte är ohälsosamt.

Travarens vinnarskalle är väl iaf inget man eftersträvar på en sk skogsmulle ell på hoppbanan? Om jag inte har lagt mitt flöte helt fel så handlar väl inte hoppning/dessyr om vinnarskallen?

Knappast att de ston som folk buskavlar på är de som hållt bra i sin tävlingskarriär el ens kommit till start. Tippar nog på att det är "lössen" som aldrig blev ngt som hamnat hos de som älskar dem högt trots defekter ..

Kan skriva långt om 2 fall av travare jag lämnat ut som ridisar till "Bra folk med erfarenhet" , som hållit på travet men kommit åter till mig ganska illa ridna men "h*n gick så fint i dressyren, H*n hoppade så högt efter bara 3 veckor".

Har själv en travarmärr som jag har betäckt ( med gdk travhingst, ämnat för trav om det går vägen) MEN hon är ingen man betäcker vad som helst med, hon betsitter mkt hetsighet & finurligheter. Blir denna avkomma, som är hennes andra , lika som hon så never ever jag tar ett föl till på henne.

Räcker det inte med korsat "skit"? Har man pengar att betäcka & föda upp, kan man lika gärna lägga undan dessa å köpa sig en "färdig" häst.

Jag sa aldrig att man behöver ta raka motsatsen, men om man så gärna vill ha en avkomma efter sitt sto så kan man korsa med någonting som redan finns i travaren.
Fullblodet finns ju i travaren, arab finns långt tillbaka.
Själv är jag lite emot att korsa med olika raser i alla sammanhang.
Mitt halvblod har en fullblodsarab pappa, som är godkänd inom halvblodsavlen.
Elcatero om du vet vem det är?
Uppfödaren gjorde detta för att förädla.
Så i alla sammanhang ger det inte en dålig effekt på att korsa men folk vill testa för mycket och det är jag inte glad vid och exprementera.
Fördelarna med att korsa brukar vara att man får mindre skador på hästen i allmänhet, eftersom avkomman har fått många egenskaper.
Jag ska erkänna att jag hade aldrig köpt en vamblodskorsning men det är upp till var och en..!!
Jag hade heller aldrig köpt detta halvblodet jag har nu om pappan inte var godkänd inom halvblodsavlen.
I detta fall har ett antal domare kollat på hingsten och tyckt om honom, jag har även kollat på hans papper ifrån domaren på nätet och det ser väldigt bra ut, och pluset är då att han fick gå med i halvblodsavlen.
//Halvblodsälskaren

Jag är ingen travfantast över huvudtaget och jag hade aldrig heller köpt en travare eller en travarkorsning.
Har själv ett halvblod och en welsh cob som jag tävlat i hoppning.
Jag är intresserad av hoppning och hade därför köpt ett halvblod.
Många travare kommer i fel händer för att de är så billiga och det tycker jag är jätte synd.
Allt babbel på denna sidan att travare inte kan galoppera riktigt m.m. NEJ för tusan klart de inte kan, men man kan få en travare till att galoppera vettigt med mycket träning och en fördel där är ju om hästen inte gått på banan tidigare.
Med vinnarskalle menar jag att travaren kämpar oftast och vill mycket på banan.
Men när folk korsar hur som helst tror jag inte heller att de tänker på psyket på travaren men vissa gör det.
//Halvblodsälskaren

Jag tror de kan tillföra ett bra psyke inom avlen som jag nämnde innan kanske låter dumt men det tror jag och uthållighet.

Du kan inte jämföra att korsa halvblod med arab som att korsa en travhäst med en ridhästras!

Varför avlar man inte travare med travare då om det är deras psyke man vill åt?
TS har ett travar sto som hon vill låta betäckas av en pre. Varför kan man undra.

Du har nog missuppfattat mig lite grann..
men som jag nämnde innan uthålligheten har ju travaren, som är en positiv sak man kan tillföra, och deras positiva inställning men jag är emot korsning och det står jag för!!

Jag jämn förde inte det jag nämnde bara det!!
Jag hade själv inte korsat min travare med en ridhäst om jag hade haft en.
Men jag kan ändå se några fördelar med det och förstå vad de menar som är för det!

Jag har pratat om precis samma saker som ni har diskuterat om, det handlar ju om hela travgrejen.
Alla kollar ju snett på travsporten därför måste man prata lite runt omkring det också..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka