P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

Ja det finns ju ett överflöd av "hobbyhästar" på marknaden.
Vad säger att man måste tillverka en själv på ett kanske mindre genomtänkt sätt?

men vad menas med lyckat då?
det beror väl på vad man vill ha eller ska alla ridhästar tävla och visa upp sig?
vad hände med hobby hästen? finns den kvar i ridvärden?

Med lyckat menas en exteriör och rörelsemekanik lämplig för ridning.

Det blir väldigt många hobbyhästar över när uppfödarna försöker få fram tävlingshästar. Kolla hur många syskon väldigt framgångsrika hästar har som det inte blivit något av.

Och du tänker själv korsa din varmblodstravare med en frieser..
I rest my case...

Sammanfattningsvis så är det naturligtvis så att alla kommer att göra precis som dom vill, oavsett hur genomtänkt andra anser att det är.

ja, ev det ja. ;)
men det har jag tängt på länge.
jag vill ha någon efter min :devil:
o friesern har något...

Mmm tyck synd om avkomman du, bryr mig inte om vad du tycker iaf. Man behöver inte ens skriva i tråden om man inte har nå vettit o tillföra. Jag ville ha bilder på föl/hästar som är efter varmblod/PRE o ingenting annat.

Gör alla en tjänst o håll dig borta från tråden

men vad menas med lyckat då?
det beror väl på vad man vill ha eller ska alla ridhästar tävla och visa upp sig?
vad hände med hobby hästen? finns den kvar i ridvärden?

Kanon, jag tycker vi skiter i framtiden o satsar på att avla fram lite si så där bra hobbyhästar som har lite blandade äftliga defekter, gärna exteriör som passar travare så de definitivt inte håller för nå mer än luffsa runt i skogen.

Bra tänk där!

Med lyckat menas en exteriör och rörelsemekanik lämplig för ridning.

Det blir väldigt många hobbyhästar över när uppfödarna försöker få fram tävlingshästar. Kolla hur många syskon väldigt framgångsrika hästar har som det inte blivit något av.

men jag vill inte ha någon tävlingshäst alls. extriört kan det bli bra om dom kompliterar varandra. så gör man ju när man avlar renrasigt också. man tar ju inte två individer med svaga ben ex.

det finns ju ingen annan som kan ge mig stoets karisma. det är ju en personlig prägel.

Vill du ha en häst för trav, köp en travare eller betäck ditt travarsto med en travarhingst.

Vill du ha en ridhäst, köp en häst med en exteriör som lämpar sig för ridning.

Att korsa en travare med något annat kan som bäst bara bli halvbra och i värsta fall helknasigt.
Jag har sett flera fina korsningar mellan olika ridhästavlade raser, men nej jag har aldrig träffat en travarkorsning som varit särskild lämpad för ridning.

Däremot har jag träffat många rara trevliga travare med bra psyken, men att rida dem förstår jag faktiskt inte riktigt poängen med.

Har sett flera bra ridtravare samt traraber (varmblod/arab) som lämpar sig perfekt för ridning. Det beror nog mycket på hur seriös man är i sitt val av häst.

Jo, det gäller ju att hitta rätt. Men jag tycker faktiskt att travaren har något att tillföra vissa gånger, bara man träffar rätt! Pessoas häst är väl ett uttjatat exempel, men där blev allt som det skulle vara och mer därtill.

Det ligger väl till så att travaren faktiskt är bland de bästa icke hoppavlade hästarna förutom fullblodet. De har ju lyckats oerhört bra både på egen hand och som korsningar. Att vinna en 1,50 hoppning är ju ganska få förundrat.

men jag vill inte ha någon tävlingshäst alls. extriört kan det bli bra om dom kompliterar varandra. så gör man ju när man avlar renrasigt också. man tar ju inte två individer med svaga ben ex.

det finns ju ingen annan som kan ge mig stoets karisma. det är ju en personlig prägel.

Målet borde ju vara en frisk, sund individ med trevliga gångarter som håller för ridning på högre nivå än luftsa runt i skogen.

Att stoet inte tillför mer än karisma räcker ju inte långt när man talar om seriös avel. :(
Varför avlar man på en individ med svaga ben?? :confused:

Kanon, jag tycker vi skiter i framtiden o satsar på att avla fram lite si så där bra hobbyhästar som har lite blandade äftliga defekter, gärna exteriör som passar travare så de definitivt inte håller för nå mer än luffsa runt i skogen.

Bra tänk där!

men om man avlar för eget bruk kan det ju inte göra nått. som sagt var dom ska ju komplitera varandra även om det är olika raser. varför ska man välja hästar med dålig extriör för att man blandar två raser? det fattar jag inte alls. man ska ju ha koll på sånt. men det kanske inte alla har och då får man väl lära sig eller??

båda ska ju vara godkända för sin ras.

Målet borde ju vara en frisk, sund individ med trevliga gångarter som håller för ridning på högre nivå än luftsa runt i skogen.

Att stoet inte tillför mer än karisma räcker ju inte långt när man talar om seriös avel. :(
Varför avlar man på en individ med svaga ben?? :confused:

ja jag skulle inte göra det.

Jo, det gäller ju att hitta rätt. Men jag tycker faktiskt att travaren har något att tillföra vissa gånger, bara man träffar rätt! Pessoas häst är väl ett uttjatat exempel, men där blev allt som det skulle vara och mer därtill.

Det ligger väl till så att travaren faktiskt är bland de bästa icke hoppavlade hästarna förutom fullblodet. De har ju lyckats oerhört bra både på egen hand och som korsningar. Att vinna en 1,50 hoppning är ju ganska få förundrat.

Nu låter det ju på dig som travare dagligen vinner 150 hoppningar?
Jösses, jag har suttit på fler travare som har problem att klara av att gå genom skogen utan att bryta benan av sig än jag suttit på travare som har smidighet o hoppförmåga över det vanliga?

Att det finns ett fåtal travare bak i vissa stjärnhästars stamtavlor, tycker inte jag är ett argument för att betäcka ett travsto för att den har karisma, är snäll, och ser ut som ett halvblod.

men om man avlar för eget bruk kan det ju inte göra nått. som sagt var dom ska ju komplitera varandra även om det är olika raser. varför ska man välja hästar med dålig extriör för att man blandar två raser? det fattar jag inte alls. man ska ju ha koll på sånt. men det kanske inte alla har och då får man väl lära sig eller??

båda ska ju vara godkända för sin ras.

Nähä, så för man avlar för eget bruk så spelar det ingen roll om avkomman är frisk?
Eget bruk, det är väl inte narkotika va talar om här? Vi pratar om en individ som ska leva si så där 20-30 år (om man har tur) och kan du garantera att den kommer vara hos dig alla dessa 20 -30 år?

Travhästen är inte avlad på exteriör som passar ridhäst, den är avlad på exteriör som passar för att trava fort o få plats för att göra det.
Sen att det ploppar ut misslyckade exemplar med kort rugg, betyder ju inte att hästen i sig nedärver det.

Att det finns ett fåtal travare bak i vissa stjärnhästars stamtavlor, tycker inte jag är ett argument för att betäcka ett travsto för att den har karisma, är snäll, och ser ut som ett halvblod.[/QUOTE]

hon ser då rakt inte ut som något halvblod...:mad:
men hon är speciel, mycket också. kan nog inte hitta någon som liknar henne på bra länge. om man någonsin gör det.

Att det finns ett fåtal travare bak i vissa stjärnhästars stamtavlor, tycker inte jag är ett argument för att betäcka ett travsto för att den har karisma, är snäll, och ser ut som ett halvblod
hon ser då rakt inte ut som något halvblod...:mad:
men hon är speciel, mycket också. kan nog inte hitta någon som liknar henne på bra länge. om man någonsin gör det.

Jaha? :confused:
Va gör du om hon inte lämnar "Speciellt" då?

Hur kom du fram till att just friesern skulle komplettera och passa din travare?
I mina ögon är det två hästar som snarare riskerar att förstärka varandras brister

Avla på en häst som inte medför mer än karisma som tilltalar ägaren eller?

Jag hävdar fortfarande att det borde vara lag på att sterilisera travston som inget har att tillföra i travavel innan de säljs som ridhästar. :(

jag kan ta en travhingst oxå. för jag har tävligshästar i trav med. men jag vet inte om jag vill ha det på henne. så enkelt var det

Hur kom du fram till att just friesern skulle komplettera och passa din travare?
I mina ögon är det två hästar som snarare riskerar att förstärka varandras brister

efetrsom jag vill ha i första hand en vagnshäst så e det ju den rasen bra
den används ju till en del sådant

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 693
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010