P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

Du håller dig inte till ämnet och dissar andra som svarar, du tillför heller inget av intresse för de som trots allt läser tråden, så antingen kanske du ska starta en egen, återgå till ämnet eller lägga ner? :grin:

Humlan; du är en av de på forumet som vet vad hon pratar om när det gäller travare, skönt som motvikt mot alla gulliga stoägare. ;)

synd bara att jag aldrig skrivit "att du ör oförmögen att fatta" och det var du som började använda ordet dryg.....för övrigt så svarade jag då att det är fler än jag som är dryga i så fall....vad du väljer att ta åt dig av kan inte jag göra något åt men du kan ju hålla dig till vad jag sagt och inte sagt. När jag skrev att man förstår det man vill menade jag att om man ser olika på en sak och inte vill förstå den andra så lär man inte anstränga sig för att göra det heller....
Vet inte vilka frågor du ställt till mig som gäller "diskussionen rent konkret" och faktiskt orkar jag inte ens ta reda på det heller...
Men buga på du om det roar dig...

Men ditt svar visar bara att du anser att hästen enbart är till för människans ändamål.
Kanske är denna diskussion lite för djup för en del, vad vet jag...

Men man förstår bara det man vill så oavsett vad jag skriver vet jag att du inte kommer godta det eftersom det handlar om ett större perspektiv än bara hästar....

Man ser det man vill se......

Om du inte förstår mina svar kan jag inte göra något åt eftersom du inte vill förstå. Ville du skulle du redan veta

räcker det ? samtliga svar riktade direkt till mig.

ta rådet du redan fått i tråden och starta en egen tråd som är förmögen att hålla sig till det relevanta ämnet, och sluta snäsa åt folk som uppenbarligen har betydligt mer koll än du själv vad ÄMNET i tråden är.

Precis som du och fler dissade den som startade tråden...men det kanske bara får dissas åt ett håll vad vet jag....:angel: hur som helst kan du vara alldeles lugn...jag är inte ett dugg intresserad av att disskutera med dig och alla andra som njuter av att sitta och anonymt vara elaka på nätet....hm tyder på mycket olyckliga människor tycker ja så kanske är det bara synd om er...

Ja ni ska få mobba på i fred ledsen att jag störde.....:angel:

Är det mobbing att framföra en åsikt?
Menar du på fullatse allvar att det är ok att avla på vilket travsto som helst med motiveringen att hon är söt?

Som sagt jag hoppas du får en trevlig avkomma, men jag har sett ditt stos syskon, jag har ridit dem och jag skulle inte vilja ha någon av dem som ridhäst.
Så, du har satsat på ett kort som kan ge vad som helst, har du otur får du en Vicken har du tur lämnar hon mer från fadern.

Som sagt skicka ett pm om du vill veta något mer...det är bara kul att höra lite om "släkten"....nu efteråt är jag osäker på om det var Peridot som jag fick se??? mycket var lite luddigt när jag var där....bla så fick jag höra att hennes föl var en "han" fast det var en "hon" osv...men skriv gärna om du vet nått...:)

Asch, nu får det vara nock med dig. Jag har följt tråden i tysthet. Du sitter och anklagar alla andra, men hur fan uppför du dig själv? Hur gammal är du för övrigt för du ger intryck av att vara runt 14. Ta och väx upp och lär dig vara ödmjuk!

Jag anklagar inte ALLA andra bara de som ständigt fnyser åt andra...och jag brukar vara den tysta som läser och aldrig säger något men har sett så många bli sågade på denna sida bara för att de vill fråga något. Har man inte sagt något elakt behöver man inte heller ta åt sig....
Jag var aldrig ute efter bråk men om man tänker något olika än vad andra gör så blir det automatiskt det tydligen....och nej nu tänker jag inte skriva ett ord till i denna tråden....

Skitsnack, du vet ju inte ens vad du svara på eller till vem. Jag har påpekat att om man ska avla för sin egen del är det väl ännu viktigare att välja en hingst som passar stoet och inte ta vilket skit som helst "för det är inte så noga då man ska ha den för eget bruk"! Lär dig läsa innantill och tänk ett par gånger extra innan du fabulerar ihop mer skit!

Patetiskt, så patetiskt.

Att hindra andra från att framföra sin åsikt genom att kalla den för mobbing om den avviker från ens egna är en form av retorik som inte inger respekt.

Går nu i tankarna på att skaffa en liten fölunge... Till en början va d så att den helt klart skulle bli en renrasig, men nu har ja börjat ändra mig lite. Ville ju ha den att tävla trav me, men man kanske ska ta sig en funderare?

Har en jättefin hingst i stallet som nog gärna vill bli pappa ;)

Nån som har någon erfarenhet av P.R.E/varmblod? Visa gärna bilder!

Klart som fan att du ska betäcka med hingsten.
Varmblod och grövre modeller kan lämna grymt snygga föl. Så varför inte? Jag fattar inte riktigt hela diskutionen här med att man inte ska avla på Varmblod med en annan ras. Fattar nada ! MEN ! Avla på ! Finns gott om travare som klarar sig bättre i hopptävlingar än dom så kallade flotta halvbloden .. Det tror jag alla vet också.. Ridit så kallade travare som ni kallar dom , Varmblod ! hela mitt liv.. Tävlat upp till 1.20 med min förra travartjej.. ja jag förstår inte poängen, så fort du tog upp att du ville betäcka med en travare.. Då fick alla hjärtinfärkt ! Nej, kör på det du vill :)

Du blandar ihop äpplen och päron. Bara för att en travare är en trevlig individ behöver den automatiskt inte vara en bra ridhäst. Och bara för att en individ har önskvärda ridhästegenskaper behöver den inte lämna det vidare eftersom den är avlad i många generationer för att trava fort framför vagn och inte ridas på.

Alla insatta travarmänniskor jag träffat på inser det, de som inte fattar det är helt enkelt inte tillräckligt kunniga om skillnaden.

haha vänta lite nu. Var det inte i den här diskutionen det stod något liknande att "Vi kritiserar inte om man måste kunna ta kritik från svarande" Vet inte riktigt exakta meningen men det var något sånt. Så det gjorde jag ! Visste att någon skulle bli irriterad eller "påhoppad". Jag säger min åsikt och ni får mer en gärna säga eran. Och uttala mig så självklart, hon vill betäcka sitt varmblodssto, frågan var inte om hon fick. Vill hon så klart att hon ska betäcka hästen.

Eftersom du fattar NADA kanske du inte ska uttala dig så självklart?

Klart att travaren är avlad för trav. MEN , det finns varmblod som aldrig har blivit satta i vagn och gått som ridhästar hela sitt liv. Lärt sig att inte bara springa fort utan ta det sansat och försiktigt. Dom behöver inte nödvändigtvis bli bra ridhästar men dom behöver absolut inte bli dåliga ridhästar heller. Eller hur ? Varmblod kan lämna jättefina avkommor med fina gångarter.
Försöker bara förstå hur ni tänker. En häst kan inte bli en bra ridhäst utan papper ? Förklara gärna.

Du blandar ihop äpplen och päron. Bara för att en travare är en trevlig individ behöver den automatiskt inte vara en bra ridhäst. Och bara för att en individ har önskvärda ridhästegenskaper behöver den inte lämna det vidare eftersom den är avlad i många generationer för att trava fort framför vagn och inte ridas på.

Alla insatta travarmänniskor jag träffat på inser det, de som inte fattar det är helt enkelt inte tillräckligt kunniga om skillnaden.

Det handlar inte om hur hästarna själva har tränat och presterat, utan om vad de lämnar för avkommor ur ett genetiskt perspektiv. Det spelar ingen roll om en varmblodstravare aldrig har startat, den är fortfarande genetiskt sett avlad för att trava fort med vagn, inte att ridas. Därför kommer dess avkommor också att få såna gener, inte ridhästgener.

Att man inte bör avla utan papper har att göra med att man omöjligen kan veta vad men avlar på om man inte känner till hela stammen. Det kan finnas precis vad som helst i generna som man inte vill ha i sitt föl, så varför chansa?

Klart att travaren är avlad för trav. MEN , det finns varmblod som aldrig har blivit satta i vagn och gått som ridhästar hela sitt liv. Lärt sig att inte bara springa fort utan ta det sansat och försiktigt. Dom behöver inte nödvändigtvis bli bra ridhästar men dom behöver absolut inte bli dåliga ridhästar heller. Eller hur ? Varmblod kan lämna jättefina avkommor med fina gångarter.
Försöker bara förstå hur ni tänker. En häst kan inte bli en bra ridhäst utan papper ? Förklara gärna.

Men du.. det är väl här aveln kommer in i bilden? Oavsett om en travare aldrig är satt framför vagn är den ändå i generationers generationer avlad för just det ändamålet.

Resten av ditt inlägg visar på att du inte alls förstått sambandet..

Nej tydligen har jag inte förstått erat snack om allting? Hoppar mellan det ena och det andra. Men okej. Var bara det jag ville veta. Tack för mig :D

Men du.. det är väl här aveln kommer in i bilden? Oavsett om en travare aldrig är satt framför vagn är den ändå i generationers generationer avlad för just det ändamålet.

Resten av ditt inlägg visar på att du inte alls förstått sambandet..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 692
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka