P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

hehe nej, det va inte ett elakt inlägg, det är ju därfär vi är här - för att disskutera;)
och ja, du har rätt, de är inte avlade för ridning, men det finns ju de som är duktiga ändå (det finns fler varmblod än de orida "älgar" som man kan se på klubbtävlingarna ibland:D), kanske dock inga elithästar som kan gå GP.

Avel är ett lotteri det är det absolut och man ska ge avkommorna de allra bästa förutsättningarna!
Kanske det bara blev lyckat i detta fallet, jag vet inte?(men det är den erfarenhetena jag har av varmblod i ridhästaveln)
det jag tycker att man kanske ska passa sig för att dra alla hästar över en kam, lr?

Lycka till med hingstvalet :)

Senast ändrad av en moderator:

KL

kl

Men vilket tjat om travare och halvblod och ridbarhet hit och dit.

Jag fattar TS endel, hade jag ett sto jag älskade, oavsett ras, hade jag med velat avla, dels för egenskaper stoet kanske har men antagligen med för att man vill ha en liten karbonkopia av en bästa vän, när stoet har blivit gammalt och säger tjilevippen. Det behöver ju inte alltid handla om prestationer. (Visst, man får ju ha lite koll så saker inte slår totalt galet).

Sen, som sagt, PRE och varmblodstravare lär nog bli en go korsning, men jag får nästan hålla med de andra, välj en hingst så du vet ungefär vad du får.

Sen skrev ju TS att hon egentligen *ville* tävla trav med fölet, men hon skulle "ta sig en funderare". Så hon har ju inte påstått att hon ska tävla trav med den.

Senast ändrad:

Vill du ha en häst för trav, köp en travare eller betäck ditt travarsto med en travarhingst.

Vill du ha en ridhäst, köp en häst med en exteriör som lämpar sig för ridning.

Att korsa en travare med något annat kan som bäst bara bli halvbra och i värsta fall helknasigt.
Jag har sett flera fina korsningar mellan olika ridhästavlade raser, men nej jag har aldrig träffat en travarkorsning som varit särskild lämpad för ridning.

ser inte heller vad man vill få ut av en sån korsning.
ska man korsa en travare med ngt så ska det väl vara en hingst med utpräglat bra gångarter isåfall. eftersom långt ifrån alla PRE har detta så tycker jag det är en ovanligt dålig kombination med travare faktiskt.

Jag drar definitivt inte alla travare (eller andra raser) över en kam. Jag har sett massvis med duktiga travare inom alla möjliga grenar förutom trav. De är till exempel ypperligare körhästar, vilket många ute i världen har insett men inte så många här i Skandinavien, tråkigt nog. (Menar maratonkörning nu, inte trav. ;) ) Men bara för att några av dem blir väldigt bra sporthästar efter karriären på travbanan så blir inte alla det. Långt ifrån alla travare är lämpade för ridning, helt enkelt för att de är avlade till att dra sulky i snabb trav. Det krävs också helt andra kunskaper för att träna en travare till ridgrenar än vad som lärs ut på ridskolorna, vilket leder till att många försöker skola om sina travare men misslyckas. Jag tycker inte att man gör fel om man köper en travare för att skola om till ridhäst (eller körhäst!) men det finns andra raser som är mer lämpade för det ändamålet och som har helt andra (positiva) förutsättningar. Så varför måste man tvunget avla fram fler hästar som inte har de bästa förutsättningarna för att bli bra ridhästar, när det redan finns så många travhästar som behöver nya hem?

Det jag undrar är varför man vill korsa sin travare med en annan ras, om nu travare är så oumbärliga och perfekta ridhästar? Är det inte så att man vill ha ut mer av sin häst och därför väljer en hingst av en annan ras, för att få en avkomma som är med lämpad för ridning? Säger inte det rätt mycket om travarens begränsningar som ridhäst? För om man vill ha en travare, för att man älskar travare och tror på dem som ridhästar, så betäcker man väl med en travare, inte med nåt helt annat?

Jag kan köpa argumentet "jag vill ha ett föl efter mitt älskade sto", men det är precis såna tankar som leder till att marknaden översvämmas med oönskade korsningar, ibland utan papper, som slumpas bort till minipriser. Som stoägare har man ett ansvar mot avkomman! Det minsta man kan göra är väl att avla fram avkommor som har ett schysst marknadsvärde så att de slipper bli vandringspokaler, eller hamna hos okunniga personer som köper häst för att det är billigt och inte för att de vet hur man är en god hästägare. Det finns redan så många raser i världen så jag har svårt att förstå varför man vill korsa, men det är ju jag det. ;)

Jag kan köpa argumentet "jag vill ha ett föl efter mitt älskade sto", men det är precis såna tankar som leder till att marknaden översvämmas med oönskade korsningar, ibland utan papper, som slumpas bort till minipriser. Som stoägare har man ett ansvar mot avkomman! Det minsta man kan göra är väl att avla fram avkommor som har ett schysst marknadsvärde så att de slipper bli vandringspokaler, eller hamna hos okunniga personer som köper häst för att det är billigt och inte för att de vet hur man är en god hästägare. Det finns redan så många raser i världen så jag har svårt att förstå varför man vill korsa, men det är ju jag det. ;)

Håller helt med! :bow: Sett så många rent ut sagt hemska avkommor ur buskorsningsavel, där avkommorna ser ut som om de är hop plockade av olika djur sorter, så oproportionerliga och oharmoniskt byggda är de. Tycker det är sjukt sorgligt att man inte tar avel på större allvar, precis som du är inne på.

Många varmblodsraser är lämpliga ridhästar som trakehnare eller hannoveranare, varmblodstravaren däremot är avlad för trav och alltså inte på ridegenskaper och därför mindre lämpliga i ridhästaveln...

Vill man absolut korsa sitt varmblodstravarsto för att få fram en ridhäst ska hingstvalet göras noggrant och man ska kritiskt granska sitt stos goda och mindre goda egenskaper. Inte använda närmsta hingst. Det är skillnaden mellan avel och hästproduktion.

Varmblodstravare är ofta trevliga och rara hästar, och även om ens eget sto har goda ridhästegenskaper har hon gener som i generation efter generation valts ut för sina travegenskaper, och kan föra vidare anlag som inte syns på henne som individ.

Har själv ridit flera korsningar varmblodstravare/halvblod och ingen av dem har varit särskilt lyckad även om de inte varit extremt misslyckade. Snälla hästar utan några särskilda talanger.

KL

ok alla ni som ALLTID tar till att travare inte är till för att rida på....det ni säger är i och för sig sant, men vad ni glömmer är att inte heller halvblod är till för att rida, eller araber, shettisar osv.....Varför?

Jo för att de är hästar och även om vi människor sitter på dem och kallar det för ridning så är det fortfarande inte så att "de är till för det". Hästar, precis som alla andra djur används av oss människor, men de är inte skapade av oss (visserligen anser vissa att kvinnan skapades enbart för mannen av ett revben från honom.....kanske tycker de då att hästen skapades enbart för människans skull??). Så ur den synpunkten ska hästar vare sig ridas eller köras utan bara få vara hästar.

Vad som är "bra" eller "dåliga" gångarter är även det människans påhitt, ur hästens synvikel handlar det om att vara rörlig och kunna ta sig fram snabbt för att kunna fly, vikten av om det är snyggt eller inte struntar de nog i.

Nu vet jag att vissa kommer bli hemskt upprörda över hur jag bara har mage att säga så, men som sagt, bara för att vi utnyttjar oss av djur för våra olika syften betyder de inte att de är till för det. Men visst jag rider också, men har inga åsikter om att mina hästar är till för mig, jag har dem för att jag tycker om dem och för att jag trivs med närheten till djur.

Till Ts...ledsen att jag skrev ett inlägg som inte berör ditt ämne, men är bara så trött på allt tjat här. Vill du avla så gör det, se till att avla på friska och sunda individer bara, som tar fram det bästa hos varandra!!!

det är ett totalt oapplicerbart argument du för. Har du hört talas om avel för "ridbarhet"? det är nämligen grundkonceptet för avel på dagens "ridhäst raser".

om vi går tillbaks till equus, dvs hästen i sin ursprungsform så nej, den är inte gjord att rida på. men den avel som bedrivits det senaste århundradet handlar om RIDBARHET hos hästen, och det gör hela skillnaden.

en travare avlas inte för RIDBARHET över huvud taget.

där har du svaret. bland inte äpplen och päron.

Men ditt svar visar bara att du anser att hästen enbart är till för människans ändamål. Men så vitt jag vet föds de inte med vare sig sadel eller träns....Fortfarande är det ändå så att det som kallas "ridbarhet" bara är ännu ett av människans påhitt och du förstod inte alls betydelsen av mitt inlägg. Bara för att man kan göra päls av ett djur är det väl inte skapat för att bli päls eller? Kanske är denna diskussion lite för djup för en del, vad vet jag...men bara för att man avlar skapar man inte något. Djur tillverkas inte på fabrik, utan är levande varelser....

Men ditt svar visar bara att du anser att hästen enbart är till för människans ändamål. Men så vitt jag vet föds de inte med vare sig sadel eller träns....Fortfarande är det ändå så att det som kallas "ridbarhet" bara är ännu ett av människans påhitt och du förstod inte alls betydelsen av mitt inlägg. Bara för att man kan göra päls av ett djur är det väl inte skapat för att bli päls eller? Kanske är denna diskussion lite för djup för en del, vad vet jag...men bara för att man avlar skapar man inte något. Djur tillverkas inte på fabrik, utan är levande varelser....

vad exakt anser du detta har att göra med medveten, mänsklig avel på individer? förklara gärna. eftersom det är precis det som debatteras, huruvida man inte ska ta ett ansvar när man bestämmer sig för att avla på individer.

vart i samhället anser du att hästen INTE är till för människans ändamål?
visa gärna exempel.

och om de INTE är till för människans ändamål, men vi avlar ändå. vad anser du då att vi tillför individen när vi avlar på ej lämpliga ej genomtänkta individer som föds och sen ej har ett marknadsvärde som erbjuder dem ett värdigt liv, eller kan användas på ett sätt som är humant i fråga om hur de håller utifrån mänsklig involvering, dvs människor som handhar och nyttjar dessa djur? förklara som sagt gärna hur du tänker nu!

Djup diskussion? För dig kanske, låter som du har problem att både bottna och trampa vatten och inte vet vad du riktigt pratar om öht. Du kanske borde läsa på lite innan du försöker ge dig in på områden du inte behärskar innan du tror du kan näpsa andra?

Till Jempan: argumentet att man avlar för sig själv och att varesig hingsten, stoet eller papperna spelar någon roll är så tunt och dåligt att det är skrämmande! :eek: Är det någonsin viktigt att välja en hingst som passar stoet är det väl ändå när man bestämt sig för att behålla avkomman?! :idea:

Ska man lägga ner tiden, pengarna och allt jobb på att efter förhoppningsvis få sitt efterlängtade föl efter 11 månader, ett föl som ska uppfylla alla ens drömmar om ett långt och lyckligt hästliv tillsammans, ngn som ska ta över och finnas kvar efter ens älskade sto, så ska det väl ändå vara efter en hingst som kan ge de bästa förutsättningarna för att drömmen ska gå i uppfyllelse? Varför avla på ngt som man inte har en susning om vad det kan ge, varför avla på ngt som kanske inte ens har genomgått en riktig veterinärbesiktning för att få verka i avel? Varför chansa om det nu är en dröm som står på spel? :confused:

Är det inte värt både tiden och pengarna att försöka hitta den ultimata kombinationen med stoet genom att se vad hingsten har lämnat tidigare med liknande kombinationer, varför inte lyssna på de som kan något och har erfarenhet istället för att ta risken att du står där med något som riskerar att bli en sorg för dig och ett elände för det nya livet? Bryr du dig så lite om vad som kommer ut, bara det blir ngt alls? :crazy:

Det är enkelt...hästen kom inte till för att människan skulle ha något att rida på....arter bara finns, men det intressanta är att en del lägger så stor vikt vid vilken ras de rider på och hänvisar till att de ÄR till för att ridas. Uppfinningar kan vara till för att användas i olika syften....djur KAN användas men är fortfarande inte TILL för det....

Du får tolka detta som du vill, det hela handlar bara om att man tycker vissa raser är till för att rida på och andra för att köra, men egentligen är det mycket onaturligt att göra både det ena och det andra, så vad som är en ridhäst eller ej bygger på vissa människors ideer. Kanske för att man så gärna vill att det ska vara så. kanske för att man vill att det ska vara lite bättre och finare det man själv har och då hänvisar till detta?

Det finns inget som säger att en travarkorsning kommer att bli en sämre, sjukare klenare individ en renrasig häst. Så länge man använder friska, starka, sunda individer ser jag inget fel i att korsa....att hänvisa till "att de är till för olika saker" håller inte enligt mig.

Men man förstår bara det man vill så oavsett vad jag skriver vet jag att du inte kommer godta det eftersom det handlar om ett större perspektiv än bara hästar....

Men förstår du inte?
Inget djur är självklart urprungligen till för människan, men genom genomtänkt avel under flera tusen år har vi från vilda arter skapat oss ett tamdjur. Vi har under tusentals år valt ut de individer med de egenskaper vi önskat och låtit dessa sprida sina gener vidare. Vi har alltså präglat ett djur till ett ändamål och detta under lång lång tid.
Du kan därför inte jämföra dagens ridhästar med equus som är hästens "anfader"

svara gärna på de konkreta frågeställningarna istället för att flyta ut och prata på ett dröm plan. läs gärna igen.

i vilken mån i dagens samhälle anser du att hästar inte är till för människan primärt? vart finns det exempel på hästar som inte tjänar människan? pratar du om vildhästar i mongoliet?
om du är villig att komma ner på modern mark, så kanske du kan se till diskussionen och röra dig inom dess gränser istället för att sväva ut på icke applicerbara marknader och filosofier. ser fortfarande inte vart dina argument över huvud taget verklighetsförankrar till diskussionen.

Nej, men fortfarande är det så att alla är hästar och begrepp som rid och kör hästar och hänvisningar om vad de är till för är fortfarande den bild man väljer att skapa sig.

Man ser det man vill se.....vad är människor till för för övrigt? Och vem har skapat oss?

Jo, det är rent existensiella frågor, men tycker bara att man gott kan fundera över det. Även om människor gärna vill tro att de råder över allt är det inte säkert att det är så....

Jag vill tro att både djur och människor finns till utan "att vara till för något".
Att alla är en del i det naturliga kretsloppet, men det innebär nog inte att vissa arter är till för att ridas av andra....

Tycker för övrigt att många har en konstig inställning till italienare då man tar för givet att alla icke önskvärda hästar skulle sluta sina dagar där....tror inte att de är mer intresserade av gamla magra häststackare än vad svenskar är. Det bara kryllar av fördomar ju mot allt och alla, men vad säger att alla som har sk "dyrbara" hästar är sådana djurvänner? Där handlar ju istället mycket om att få ut störst möjliga summa pengar som man ligger ute med.

Men nu blir tråden kapad och det är INTE meningen. Låt de som har erfarenheter av travare/frieser diskutera istället för att att ständigt klaga på de som ställer frågor här....

Tyvärr har denna sida gett "internetelakheten" ytterligare ett ansikte.

Om du inte förstår mina svar kan jag inte göra något åt eftersom du inte vill förstå. Ville du skulle du redan veta och jag skrev detta för att folk ska tänka till och inte vara så låsta vid vad de ser....tycker bara att man gör det så enkelt för sig när man ser allt i svart eller vitt när man kan se det ur ett vidare perspektiv.....

Men jag skrev aldrig att vi inte använder hästar, jag skrev bara att de inte var till för att användas egentligen. och därför är hänvisningar till vad man ska använda hästar till mycket tolkningsbara eftersom det är godtyckligt för var och en.

Men som jag skrev i inlägget innan, bör vi inte diskutera detta då det inte är av intresse för TS lika lite som hon antagligen vill ha kommentarer om hur fel det är att korsa travare.

Senast ändrad:

jag förstår dig och håller med i ditt resonemang. ville bara säga det, bukefalos är ett riktigt träsk ibland. tyvärr

Jag förstår fortfarande inte hur du menar? Oh nej, det beror inte på att jag på något sätt vill "jävlas" med dig.
Vore intressant om du utvecklade dig (och inte bara upprepade samma saker hela tiden som inte besvarar något).

Du måste väl inse att människan påverkat hästen och hunden och andra djur väldigt mycket från ursprunget. Genom genomtänkt avel under flera tusen år har man "skapat" ett djur till sina ändamål. Är du med?

Om vi tar hunden som exempel så är det rätt stor skillnad mellan en varg och dagens bulldog och vinthund. En bulldog skulle knappast ha några större framgångar mot en vinthund i ett race. Vinthunden är nämligen långsiktigt framavlad för det ändamålet.
Precis som att hästar idag är avlade för helt olika ändamål (trots gemensam anfader).

Människan har domesticerat hästen sedan årtusenden och medvetet valt ut avelsdjur och skapat dagens raser. Hade människan inte gjort det hade hästen knappt existerat annat än i någon liten vild flock.

Att vissa skulle tycka att vissa hästar skulle vara finare än andra är ett dumt argument. Man väljer ju en häst som passar ens intresse och plånbok. Själv är jag intresserad av halvblodsavel och har därför förstås ett halvblod, det vore väl korkat om jag köpt t ex en nordsvensk för att bedriva halvblodsavel med trots att jag tycker att nordsvenskar är underbara hästar?

Låt de som har erfarenheter av travare/frieser diskutera istället för att att ständigt klaga på de som ställer frågor här....

Nu handlar tråden om varmblod/PRE.

Jag tycker det är du som är dryg och vägrar hålla dig till tråden. vad har dina extensiella frågor att göra med huruvida det är vettigt att busk avla? Du kan avhålla dig från nedlåtande kommentarer om huruvida jag förstår vad du skriver eller ej. Jag är fullt intelligent och förstår precis vad du skriver, dock har det inte ett dyft att göra med trådens ämne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka