P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

ja de hoppa sjag hingsten e skit fin å rör sej super å stoet e ju inte helt fy skam =)

Här e en avkomma till hingsten som e 50% travare å 50% PRE.
Hon rör sej skit bra. syns ej för fem öre att hon har travare i sej.
24513645.jpg

Riktigt snygg! Men väldigt kort i ryggen, hur gammal e den på bilden? Hur stor uppskattas den o bli?

Mycket ligger även i individen som med all avel. det är omöjligt att säga hur en travare/PRE fölis blir när man inte har någon information om föräldrarna. Pratar man halvblods avel är de flesta direkt med på att halvblod kan vara väldigt olika i storlek/extriör/temprament/gång osv men pratar man varmblod eller PRE verkar det ibland som att alla dom hästarna är lika, vilket givetvis INTE är fallet.

jag bara undrar om du vet vad det kostar att betäcka med en godkänd varmblodsghingst??
det är dyrt.
jag gillar egentligen inte korsningar där ena rasen är pass framavlad inom sitt bruksområde..
men det finns kanske ingen mening att lägga några hundratusen på att få ett renrasigt varmblod om den ändå inte ska gå på travet...
men men, det är ju inte jag som avlar, tror du att det kan blir bra exteriör på hästen så go for it, och jag hoppas även att du över vägt psyket på båda individer.

Riktigt snygg! Men väldigt kort i ryggen, hur gammal e den på bilden? Hur stor uppskattas den o bli?

ja hon e snygg. bilden luras lite där. hon har lite längre rygg i verkligheten men inte mkt.
Hon e nog 2-3 mån på bilden och hon blir nog 160+

Tycker att det är synd att fler inte har upptäckt hur pass fina travarna faktiskt kan bli med rätt ryttare. Dessutom är det inte många travare idag som har tex lång rygg, visst finns det och de individerna har svårare i ridningen.
Anledningen att travare oftast ligger så dåligt till hos många hästfolk är nog mest för att de hamnar hos "fritidsryttare" som inte jobbar sina hästar på samma vis som en erfaren och duktig ryttare som jobbar med sin häst på ett helt annat sätt. Visst tar det nog lite mera tid att "forma" travaren jämfört med "halvblodet" men jag personligen tycker att travaren är en underbar ridhäst.

Tror dessutom att det finns en hel del pre/varmblods-korsningar som har blivit mkt lyckade.

Tycker att det är synd att fler inte har upptäckt hur pass fina travarna faktiskt kan bli med rätt ryttare. Dessutom är det inte många travare idag som har tex lång rygg, visst finns det och de individerna har svårare i ridningen.
Anledningen att travare oftast ligger så dåligt till hos många hästfolk är nog mest för att de hamnar hos "fritidsryttare" som inte jobbar sina hästar på samma vis som en erfaren och duktig ryttare som jobbar med sin häst på ett helt annat sätt. Visst tar det nog lite mera tid att "forma" travaren jämfört med "halvblodet" men jag personligen tycker att travaren är en underbar ridhäst.

Tror dessutom att det finns en hel del pre/varmblods-korsningar som har blivit mkt lyckade.

Jag har ridit en del travare, och i trav och skritt är de helt ok ridhästar. Visst, de har inte den bästa balansen, men det gar ju att träna upp till en viss del, och de har ofta mycket framatbjudning och arbetsvilja. Men galoppen...:crazy: Det är som natt och dag att rida en ridhäst och en travhäst i galopp. De har helt enkelt inte gangarten i sig, än mindre balansen. Oavsett ryttare.

Sa av den anledningen skulle jag aldrig avla ridhäst med en travare, hur mysiga de än är i psyket.

Jag ser inga problem med galoppen bara hästen har fått balansen och bärigheten. På en del individer tar det tid och det är väl inte många som vill lägga ner tid på en travare. Sen finns det ju individer både hos "ridhästen" och "travaren" som inte passar för vad som helst.
Visst är det ju svårare att komma upp i klasser inom tävlingarna, men inte omöjligt!

Jag ser inga problem med galoppen bara hästen har fått balansen och bärigheten. På en del individer tar det tid och det är väl inte många som vill lägga ner tid på en travare. Sen finns det ju individer både hos "ridhästen" och "travaren" som inte passar för vad som helst.
Visst är det ju svårare att komma upp i klasser inom tävlingarna, men inte omöjligt!

Det är ju just det som är problemet, de har vare sig balans eller bärighet. Visst kan man öva upp den, men bara till en viss grad. Och visst är individer olika, men den sämsta ridhäst jag nansin suttit pa hade fortfarande mycket bättre galopp än den bästa travaren jag nansin sett. De befinner sig liksom inte pa samma skala.

jag bara undrar om du vet vad det kostar att betäcka med en godkänd varmblodsghingst??
det är dyrt.
men det finns kanske ingen mening att lägga några hundratusen på att få ett renrasigt varmblod om den ändå inte ska gå på travet....

Det är långtifrån alla som kostar "några hundratusen" i språngavgift.

Varför vill du korsa en travhäst med en ridhäst? Är det inte bättre att du bestämmer dig om du vill hålla på med trav eller ridning och sen väljer häst efter det?
Vill du hålla på med ridsport så tycker jag att du ska ställa dig frågan vad ditt travar-sto kan tillföra i ditt syfte att avla fram en bra ridhäst? Själv förstår jag inte vitsen med att avla på henne över huvudtaget om du vill avla fram en ridhäst.
Det billigaste är nog i slutändan att köpa den häst du vill ha helt enkelt.

Och visst är individer olika, men den sämsta ridhäst jag nansin suttit pa hade fortfarande mycket bättre galopp än den bästa travaren jag nansin sett. De befinner sig liksom inte pa samma skala.

Håller med dig! Men det är egentligen ganska självklart att ridhästen har helt andra förutsättningar. Finns nog inte så många halvblod som skulle kunna konkurrera på travbanan mot travarna heller! :D Alla hästar har olika ändamål helt enkelt :)

Håller med dej där.. Jag har ridit några travare som är super fina att rida. Bärig å bra balanserad galopp men de krävs jobb de kan jag hålla med om.
Jag har själv en travare som jag ridit i 8 år nu som går super fint i alla gångarter. Hon är mkt kort i ryggen och har lätt för samling.

16349917.jpg

16349918.jpg

Sen finns det några få fler.. de e som någon här innan säger. att de flesta travarna hamnar hos fritidsryttare som bara vill lulla å då blir de inget av de utan bara åk ingen ridning.

känner en duktig hopp ryttare som tävlat 150 hoppning som köpte en ren rasig travare för att träna upp för han tyckte den rörde sej bra å löshoppade fin fint. Den såldes senare super fin å hoppade hus men den var dock för liten för honom. Nu har han dessutom 1 travar korsning 50% travare och 50% halvblod som han ridit in för att klättra i klasserna med.

men de blir alltid diskutioner om hur vida travare e bra eller ej. jag kan säga såhär jag köper hällre en hbl/travar korsning än ett renrasigt halvblod bara för jag tycker travarna e så trevliga i huvet. tycker dom e lätt påverkade.

Ang PRE/Travare så tror jag de e en av de bästa korsningarna man kan ha om man ska korsa med travare får båda raserna är offtast väldigt bogfria. Sen har offtast pre:n bra galopp å travaren har en rörlig trav så de brukar kunna kompensera upp varandra väldigt bra.

sen har ju alla om sagt olika åsikter å de e ju tur de. tack å lov =)

Senast ändrad:

Håller med dig! Men det är egentligen ganska självklart att ridhästen har helt andra förutsättningar. Finns nog inte så många halvblod som skulle kunna konkurrera på travbanan mot travarna heller! :D Alla hästar har olika ändamål helt enkelt :)

Precis, även den sämsta travare har förmodligen inga större problem att sprinta ifran en ridhäst pa travbanan. :laugh:

Var vänliga håll ridtravardiskussionerna utanför just denna tråden, som faktiskt ligger på avel!!

moderatorn

Fast det är ju i högsta grad en avelsfraga - just travarens daliga galopp gör den i mina ögon olämpad för ridhästavel.

Hallå vad pratar alla ni om egentligen? För det första-korsa PRE med travare för att tävla trav......inte nån hit då det vi fått fram med vår renrasiga PRE o travare blivit över förväntan "ridhästiga" .Super galopp ffa, mkt bra modell ur ridsynpunkt.
Det där med papper.....är man inte intresserad av papperna, o skall ha för eget bruk,vad spelar det för roll, för'änddrar det individen? Knappast. O skall man ha rena PAPPER PÅ AVKOMMAN är det en jävla procedur, först o främst skall ju hingsten vara godkänd...annars e de kört direkt. O skall man ha "grå papper" kan man lika gärna ha okänd.....du vet ju vad du betäckt med....

Jag undrar lite hur du resonerar med att det skulle vara en "jävla procedur" att få papper på sin avkomma efter PRE hingst?

Att hitta en gk hingst av rasen PRE i Sverige är inte särskilt svårt vi har ett relativt stort antal idag.

Jaaa... har du riktig tur kanske du får en som breddar bak och biljaderar fram! Det bästa ur två världar :idea:

:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka