P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: P.R.E/Varmblod

Fast det är ju i högsta grad en avelsfraga - just travarens daliga galopp gör den i mina ögon olämpad för ridhästavel.

Nu finns det ju faktiskt elitryttare som medvetet har korsat in travare i sina hopphästar. Så det där påståendet kan ju inte stämma...

Jaaa... har du riktig tur kanske du får en som breddar bak och biljaderar fram! Det bästa ur två världar :idea:

:angel:

ja men sen kan de gå åt andra hållet med. sen e de inte alla travare som breddar så fruktansvärt bak..
man måste inte alltid tänka negativt.
de kan bli minst lika dåligt om man sätter fel hbl ihop med en pre eller annan ras så de e samma sak.

ja men sen kan de gå åt andra hållet med. sen e de inte alla travare som breddar så fruktansvärt bak..
de kan bli minst lika dåligt om man sätter fel hbl ihop med en pre eller annan ras så de e samma sak.

Det finns ju linjegångare också:idea:;)

-kl-

alltså, bara för att just den travaren man har råkar bli en bra ridhäst efter en tids träning, innebär inte det automatiskt att avkomman kommer få några bra anlag för ridning. avel är ett lotteri och det finns faktist gener bakom mamman och pappan som säkerligen slår igenom någonstans.

-kl-

alltså, bara för att just den travaren man har råkar bli en bra ridhäst efter en tids träning, innebär inte det automatiskt att avkomman kommer få några bra anlag för ridning. avel är ett lotteri och det finns faktist gener bakom mamman och pappan som säkerligen slår igenom någonstans.

Vilket var ungefär exakt det jag (också) hintade lite om :angel:

Problemet när man tussar ihop hästar lite hur somhelst är att man har inte den blekaste aning om vad som kommer ut. Att betäcka med en hingst utan papper... jaa... snacka om att köpa grisen i säcken.

Absolut... därför bör man bemöda sig liiiite mer än "åh vilken fin pre, den vill jag ha föl efter med min snälla travare!" ;)

Nä, men man kan väl TÄNKA åtmindstonde??
Sorglig o oseriös avel som grundar sig i okunskap, blunda, peka och hoppas på gudskelov borde förbjudas enligt lag!

De travston som inget har att tillföra TRAV aveln borde tvångssteriliseras innan de säljs som ridhästar till stjärnöga flickor som i de flesta fall sponsrar marknaden för italientransporter och vandringspokaler! :devil::mad:

Fast det handlar väl om franska travare som ju ser rätt annorlunda ut? Och hoppavel, tror inte det är en hopphäst man är ute efter om man betäcker med en PRE faktiskt. Och den aveln är troligen ordentligt genomtänkt, inte baserad på ett sött, snällt sto och troligen även baserad på sikt där första och kanske andra, tredje generationen bara används för att gå vidare på.

Nu finns det ju faktiskt elitryttare som medvetet har korsat in travare i sina hopphästar. Så det där påståendet kan ju inte stämma...

Det är väl bara en som håller på att exprimentera med det, och de travare som används är noga utvalda p g a sin stam. Det är främst franska travare.

Nä, men man kan väl TÄNKA åtmindstonde??
Sorglig o oseriös avel som grundar sig i okunskap, blunda, peka och hoppas på gudskelov borde förbjudas enligt lag!

De travston som inget har att tillföra TRAV aveln borde tvångssteriliseras innan de säljs som ridhästar till stjärnöga flickor som i de flesta fall sponsrar marknaden för italientransporter och vandringspokaler! :devil::mad:

:bow:

Visst finns det lyckade travarkorsningar, men så väldigt många många som inte är det.

Att medvetet avla fram en korsning efter en hingst som saknar papper för att man säger att man ska ha den till eget bruk är ansvarslöst mot avkomman. Man kan alltid råka ut för saker i livet som gör att man måste sälja och en sådan korsning har ett väldigt lågt andrahandsvärde. Vill man försöka få fram en ridhäst från sitt travarsto ska man göra ett noggrannt hingstval och välja en godkänd hingst som kompletterar stoet. Då har man gett avkomman de bästa förutsättningarna och ett bättre andrahandsvärde.

:bow:

Visst finns det lyckade travarkorsningar, men så väldigt många många som inte är det.

Att medvetet avla fram en korsning efter en hingst som saknar papper för att man säger att man ska ha den till eget bruk är ansvarslöst mot avkomman. Man kan alltid råka ut för saker i livet som gör att man måste sälja och en sådan korsning har ett väldigt lågt andrahandsvärde. Vill man försöka få fram en ridhäst från sitt travarsto ska man göra ett noggrannt hingstval och välja en godkänd hingst som kompletterar stoet. Då har man gett avkomman de bästa förutsättningarna och ett bättre andrahandsvärde.

Håller absolut med att man bör se efter en hingst som kompletterar stoet bra och inte ta en hingst för att det finns en tillgänglig. Tycker även att hingsten bör ha fått ett gäng avkommor så man kan se hur dessa ser ut.

*kl*

Jisses, alla här måste ha sjukt svårt o läsa o va sååå duktiga på hästar!

JAG VILL ENDAST VETA HUR AVKOMMAN KOMMER SE UT INGENTING ANNAT!

Skiter fullständigt i alla påhopp mot just travare, ja älskar min o tänker avla precis va ja själv vill på henne. Så inga mer inlägg nu tack, ENDAST bilder o annat som hör till

TACK

hur avkomman kommer att se ut??

Förhoppningsvis får den 4 ben och ett huvud i ena änden och en svans i den andra.

För övrigt håller jag med Humelibumlan till 100%. Tyvärr så verkar det vara vanligt att betäcka med grannens skit bara för att man råkar äga ett sto. Avla för eget bruk är ett uttryck jag blir riktigt upprörd över. Varför inte avla för att få fram något bra istället? Även om man "vill" ha avkomman kvar hela livet så är det inget som säger att det blir så. Vem ska då ta sig an denna papperslösa säkert outbildade korsningen på 150cm?

Nej, har man inget seriöst mål med sin avel, vilket jag inte anser att man har om man avlar på travarston i annat syfte än till trav. Särskilt om man tänker blanda in en papperslös korsning så bör man låta bli att avla. Köp en av alla de redan födda hästar som finns istället som ingen vill ha!

*kl*

Skiter fullständigt i alla påhopp mot just travare, ja älskar min o tänker avla precis va ja själv vill på henne. Så inga mer inlägg nu tack, ENDAST bilder o annat som hör till

TACK

Ehhh? Hur ska nån kunna svara, du använder en travare, så det kan ju bli hur som helst... :crazy:
Men det struntar ju du i, du älskar ju din häst vilket direkt kvalificerar henne till bra avelsmaterial. :grin:

Påhoppen gäller inte travare i sig, utan ifrågasätter vad hon har i avel att göra o ännu värre, ridhästavel.

*kl*

TACK

Jag har inga som helst planer på att "hoppa på" dig. Vill du ha en avkomma som är PRE/Varmblod så skall du såklart få skaffa dig det (förutsatt att ditt sto såklart är friskt och korrekt).

Det jag dock anser är viktigt är att du väljer en hingst som väl matchar ditt sto. Gärna en hingst med egna avkommor där du kan se hur väl han nedärver sig. Det finns som sagt flera trevliga godkända hingstar i Sverige så jag ser inte meningen med att använda en hingst utan papper- Mycket för att du har ännu mindre koll på hur avkomman kan bli då.

Även om du avlar för eget bruk antar jag att du vil ha en så bra ridhäst som möjligt utan deffekter och kanske med en hel del PRE karaktär.

Om du använder en hingst utan papper som enbart skall betäcka ditt sto är det fortfarande viktigt att hingsten är frisk. Kontrollera att alla nödvändiga test är gjorda innan betäckning. (känns som om det kan var lätt att glömma bort om hingsten bara betäcker för hemmabruk.)

Lycka till hur som helst.

nej klart inte alla kostar så mkt, men om man ska avla i syfte för att den ska springa in pengar är det ju fördel att använda eliten.. men det var ju inte tanken här om jag förstått allting rätt.
ska man avla på ridbarhet är kanske inte en vbl-hingst bästa valet iaf...

Det är i princip omöjligt att säga hur just denna avkomma kommer att bli !!
Jag bryr mig inte om vilken ras ditt sto är , Men det man ska tänka på är att pappan i detta fall är en hingst utan papper så du har ingen aning om vad som ligger bakom honom !!!

Du säger att han är PRE men utan papper , Hur ska man då kunna veta om han är en ?? Och vilka linjer han har . Är han stark nedärvare eller inte??
Som många andra har sagt så betäck med en beprövad PRE hingst som har avkommor efter sig , så är det ju bara att titta på dessa så ser du ungefär vad som kan komma ut

Dom flesta PRE hingstar i sverige har flera korsnings avkommor efter sig.
Och dom flesta PRE hingstägare kan upplysa dig på ett ungefär hur avkomman kan tänkas att se ut .

Tesora

klart det finns varmblodsston som skulle gör sig bra i ridaveln! se till å lägg på en bra hingst=)
Har dock inte någon erfarenhet av PRE/varmblod men jag tänkte att jag ville göra ett inlägg å säga att om du tycker att ditt sto har bra egenskaper som du vill ta vara på så använd henne!

Har haft ett varmblodssto som va riktigt fin, inte sämre än de flesta halvblod! Hon hoppade fint och gett mkt fin avkomma med en bra galopp. och tempramentet blir Oftast helt underbart med varmblod

ligger en bild uppe på en halvt nedlagd hemsida Hehe:)

http://www.freewebs.com/filkille/apps/photos/photo.jsp?photoID=19029327

Om det där var den bästa bilden du hade för att visa hennes hoppförmåga så undrar jag vilka de "flesta halvblod" som du har träffat är?

:angel:

Kanske ett elakt inlägg. Men seriöst... Varför är det så viktigt att jämställa travarna med halvlobden för? De ÄR inte lika bra på ridgrenar, de HAR inte samma förutsättningar! Ju mer man korsar travarna utan ordentligt tanke bakom, desto sämre förutasättningar kommer de ju få. Och därmed ännu sämre rykte som ridhästar. (För de Är ju inga ridhästar! De funkar förvisso bra i ridgrenar för det mesta, men de är fortfarande inte avlade för ridning.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka