Övningar av alla de slag

Sv: Övningar av alla de slag

Jag är medryttare till en häst och vi har ingen ridplan som vi kan rida på. Nu skulle jag jättegärna ta emot tips på hur man kan få "terräng/motionsturerna" utefter vägar mer intressanta!
Har nämligen börjat tröttna på att alltid rida efter samma vägar och bara framåt...
Nu går det ju inte heller att rida på åkrar när det är så blött och sånt!

Tacksam för tips!:bump:

Tips på lite nya övningar

Jag och min halvblodskille har "fastnat" lite i våran träning. Jag brukar rida omväxlande, 2 dagar i skogen, 3 dagar på ridplan, och en dag brukar jag longera. Men nu har jag märkt, att killen inte tycker det är kul längre att gå på ridplan, eftersom han är gammal tävlingshäst och har antagligen spenderat stora delar av sitt tidigare liv just på där. Så jag har växlat till att rida på åkern, och det tycker han är kul :) tyvärr så är åkern nu ganska så blöt och han har lite dåliga hovar, så skorna hålls inte så bra på, så jag måste återgå till ridplan.
Så finns det några lätta, inspirerande övningar, som inte kräver alltför mycket av hästen, men ändå så att man inte bara skrittar, travar och galopperar runt? Alla ni här på buke har alltid så bra idéer, så ni kan säkert hjälpa mig med några. Bomövningar, cavaletti, böjningar, ja vad som helst, som Kalimero inte blir alldeles uttråkad av :p
Tack på förhand :)

Sv: Tips på lite nya övningar

Och uursäkta mig för alla meningar med "så" :p märkte det inte förräns nu :o

Sv: Tips på lite nya övningar

Hitta på något nytt som han aldrig testat förut kanske? Bruksridning? Det innehåller ju det mesta:) Ett hinder, lite dressyr, pareingshinder och lydnad. Kan det va nåt?

Sen så kan man ju också dressyra i skogen, fast kanske inte på volter då:p Men om man får lov av skogsägaren kan man kanske lägga ut lite stockar som cavaletti, eller använda ett träd som hinder. Man kanske tillomed kna få till en studs på något ställe. Skolor och sånt kan man träna på vanliga vägar och framdelsvändningar och bakdelsvändningar kan man göra i svängarna på en väg tex.

Hoppas du fick något tips iallafall :)

Lycka till! :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag är medryttare till en häst och vi har ingen ridplan som vi kan rida på. Nu skulle jag jättegärna ta emot tips på hur man kan få "terräng/motionsturerna" utefter vägar mer intressanta!
Har nämligen börjat tröttna på att alltid rida efter samma vägar och bara framåt...
Nu går det ju inte heller att rida på åkrar när det är så blött och sånt!

Tacksam för tips!:bump:
Ut i skogen! Barka iväg och utforska varenda liten stig ni hittar (såvida det är okej för skogsägare och att man inte förstör något förstås, men det vet du säkert redan sen innan :) )
och träna på höga knälyft över stockar o sten. det tränar ju även din förmåga att inte påverka hästens balans negativt i alla svängar upp o ner med olika hinder i vägen. Det tränar även erat samspel att slinga er runt alla hinder utan att ryttarens ben ligger kvar bakom ett träd;) eller att hästen bara ångar på lite hur som helst.

Skaffa en ny terrängkarta och titta vart det finns vägar man inte upptäckt innan och prata med grannar som vet omgivningen, det är alltid någon väg man inte visste om tidigare som man får rida på.

Lycka till!

Det finns även en bok som heter "Naturen som mitt ridhus" eller något liknande som sägs vara väldigt bra.

Hej ! Lite hopptips kommer här:)

Börja på långsidan kom i sakta trav ganska samlad sätt upp ett räke på mellan 40-1 meter beroende på vad din häst och du klarar av !
Hästen landar förmodligen i galopp, du ska hinna sakta av den innan nästa hinder kommer på långsidan en oxer höjden också beroende på vad du och din häst klarar av.
Avståndet i mellan ska ligga på ca 10-12 meter också beroende på hur stor häst du har och hur lång tid du behöver på dig att hinna sakta av till trav från galopp.:)
Jätte bra övning för att få hästen lydig och fin.

Sen när den klarar av den här övningen bra ! Då kan du börja med att lägga volter före första hindret och efter det sista. Du kan även prova hinna sakta av till skritt emellan och sen trava och travhoppa hindret, eller skritthoppa det är också väldigt bra för hästen så den lär sig att inte dra emot hindren !

Jag tycker om den här övningen för jag har själv en unghäst och alla vet ju hur dom kan vara på lydighet:rofl: Men den här övningen gör hon jätte fint efter några gånger och kan ju alltid vara bra att ha med sig i framtiden:)

En sak till när ni ska sakta av dom emellan hindren om ni provar den här övningen
KOM IHÅG dra inte hästen i munnen utan sätt dig ner sitt rakt och knip lite lätt med bennen och mjukna och lätta i handen den ska inte behöva tvingas stanna av att man drar den i munnen, utan ska kunna lyssna på små lätta hjälper :)

Hoppas det här är något för er att prova på !

Mvh / Johanna ;)

Jag har en övning som är ganska bra. Den har iaf gjort underverk på hästen jag rider.

Man rider helt enkelt på en stor volt och varierar hela tiden med hjälp av volterna i mitten, eller genom att vika av och rida skänkelvikning. Man kan variera i evigheter, med halter och övergångar mellan konerna, rakställa, använda bommar osv.
94414_1196019661.jpg

(ser lite knasigt ut på bilden, ursäkta mig)

Senast ändrad av en moderator:

KL

Jag har börjat intressera mig för förvänd galopp. Har märkt att det är något som kräver lydnad hos hästen.Och är väldigt mjukgörande enligt ridlärare.
Vi övade i går på stor volt; först fick han galoppera i rätt galopp.
Ur skritt fick han sedan fatta förvänd galopp, vilket gick bra.
Däremot flyttade jag om vikten så han bytte om till rätt galopp i volten.
Vilket jag undvek att göra andra gången, och då fick det bättre!

Sen tvärtom i andra varvet.

Är det någon som vet en övning för en otränad ponny på 7 år, som bygger upp muskler, kondition och koncentration. Vill bygga upp hans ryggmuskler främst, så han orkar bära upp sig. Vill bygga muskler på rätt sätt så det inte blir fel i början. :)

Låter som om den övningen jag börjat med på Crow verkar perfekt..
Lite ''jag bestämmer, lyssna på mig'' (förbättrade vår relation och hans inställning enormt, helt utan ''våld''. Visste inte ens att relationen behövde förbättras innan.. :angel: ) och mycket ''jobba i rätt form-slappna av i ryggen''..
Det är en longeringsövning, där man går med hästen ute på volten till att börja med iaf, och ber den sänka huvudet och gå i ''öppna''..
Kan inte förklara mer eftersom jag själv är väldigt ny på det..:3 Fått lära mig det av AR folk..

Oj! Ingela, vad hemskt många roliga basic-övningar som jag skall ta med mig till ridbanan...:bump:

Passar min f,d galoppsa-tjej perfekt, en del av dom...

Kyra fyrkanten har jag ridit mycket för min tränare, men på min förra häst, har t.om för mig att hon hade satt pinn-stolar:smirk: i hörnen..

Kul att få ett namn på den övningen...

Och tack!

Jag var i Globen under hästshows helgen och lyssnade på Peter Eriksson och fick tipset att rida mycket tempoväxlingar och övergångar. Så jag har börjat med det i ridhuset. Vid varje bokstav kan man göra halt, halvhalt, avsaktning, igångsättning, öka tempot, minska tempot osv. Tex kan jag börja med att göra halt vid varje bokstav, när hästen lyssnar på det gör jag halvhalt istället. Jag ökar skritten/traven/galoppen mellan två bokstäver och minskar mellan två bokstäver. Lägger in en halt/halvhalt/avbrott vid någon bokstav för att sedan fortsätta i trav/galopp. Korta galoppen så mycket som går och se hur många galoppsprång som man får in mellan två bokstäver mm.

Jag brukar även flytta in hästen i sluta efter en långsida, göra halt och sedan fortsätta ut i skänkelvikning. Detta är något jag gör i alla gångarter.

Rid serpentiner och gör halt på medellinjen. Man kan även göra en del av en bakdelsvändning/"piruett" i varje böj i serpentinerna. En utmaning är att göra det i alla gångarter!

Att rida halter/halvhalter/övergångar är något man kan göra ute också. Vid det trädet ska jag göra halt och vid den stenen ska jag sakta av, mellan de två lyktstolparna ska jag korta/länga skritten/traven/galoppen osv.

Dessa övningar kan man dessutom göra med unghästar, men då behöver man inte göra dem lika avancerade. Med 4-åringen rider jag övergångar och halter, vi har inte börjat med halvhalter och att korta/länga. Han får gå lite friare/längre steg en bit och sen tar jag rätt på honom och rider som vanligt.

Min häst har gått fantastiskt bra när jag ridit dessa övningar! Lyhörd för hjälperna och pigg och alert, mer koncentrerad och fokuserad.

Mvh Jordgubba :)

Detta är inte ett tips utan ett TACK!! :bow:
Jag har precis blivit lycklig ägare till en kallblodstravare som jag skall ha som ridhäst och vi har precis börjat lära känna varandra och jag skall försöka göra en trevlig(-are) ridhäst av honom. Han är redan nu så lyhörd framförallt för muntliga hjälper, som ridtravare ju brukar vara. Men ÅH!! vad jag blev glad när jag hittade den här tråden med alla tips! Nu vill jag ju åka hem från jobbet direkt ju - och börja träna!! TACK!!

Hejsan! Jag rider en äldre (jag tror han är runt 15-20 år) halvblodsvalack, han har väldigt dålig kondition och jag skulle vilja ha tips på vad jag kan träna på. Jag rider honom 2 dagar i veckan och hans ägare rider honom ibland oregelbundet. Har tillgång till en ridbana som är ca. 15x30 meter tror jag, eller kanske ännu mindre. Han kan allt jag har testat, typ fram och-bakdelsvändningar, öppna, sluta, skänkelvikningar med mera. jag brukar träna skritt i ca. ½ timme och trav och galopp i ca. ½timme, men han flåstar jättemycket när jag är klar. Jag har ridit honom sedan mitten på decemer, men känner ingen förändring vad det gäller kondition och styrka, skulle någon kunna ge mig tips på hur jag ska träna. Tack på förhand!

Hejsan! Är det någon som har tips på en övning som gör hästen smidigare och snabbare ? Behöver öva upp hästens svägningar på hoppbanan. Käna lite extra tid + fortfarande vara stabila. :)

Rid ut på ojämnare underlag i olika (men vettiga) tempon. Det borde väl göra honnom/henne säkrare på foten och stabilare.
Sätt ut tunnor i paddocken och runda dem, börja långsamt och med stor marginal, sedan kan du ju öka det och svänga snävare.
(inget jag provat det här, bara en tanke, men kanske värt att försöka?)
Träna mer kvalitativ dressyr och bärighet; om hästen bär på bakdelen blir den lättare fram och vänder/svänger lättare.

Jag behöver övningar som är lösgörande som hjälper hästen att komma igång med bakbenen och gärna en övning som gör en seg häst aktiv :)

Jag har en fundering på hur man tränar hästens balans.
Rider en ridtravare som har bra ridmuskler och rids många långa turer i skritt och i skog och mark. Hans muskler är nog mestadels uppbyggda i skritt. MEN, han snubblar mycket och kan inte hålla sig på stigen alltid. Dels för att han är ett matvrak och gärna letar goda små grenar och blad att äta på utanför stigen.
Låter honom ofta ta sina "djungelvägar" utan matpauser, då jag hoppas att han ska lära sig lyfta på fötterna! Men han lyckas ändå snubbla på typ en kotte...
Finns det någon bra ridövning för att bygga upp detta och/eller kan man komplettera med boots?

har en travarpojke som också kan vara en riktig drulle ibland!det har ju som sagt med att göra med att de är vana vid plant underlag.det bästa tycker jag är att rida ut och fara rakt in i skogen eller hitta vägar som inte är helt jämna,då tvingas ju hästen att tänka på vart fötterna hamnar.självklart bara i skritt alltså.

Puttar upp en gammal tråd. :)

Börjar få fantasi brist. Känns som om jag gjort allt redan med eleverna. Är tillfällig vikarie. Tips på roliga övningar för mindre rutinerade barn mottages :) Longering kommer de få göra på sin kommande teori .

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Ridning Rider in min treåring just nu och det funkar bra :) Men han tycker det är såå tråkigt i paddocken och jag undviker att rida där för att...
Svar
4
· Visningar
1 279
Senast: MM
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar