Övningar av alla de slag

Sv: Övningar av alla de slag

Jag har också lite tips på övningar!
dock är de rätt lika ingelas, men man kan ju självklart variera i all oändlighet.
Namnlost-1.jpg

Den här övningen består av en stor volt, med 2 koner som en passage på voltspåret, och en liten volt i den stora volten.
Här kan man välja övergångar och halter helt själv. T.ex kan man göra halt mellan konerna, sedan komma fram i trav, och sakta av till skritt innan den lilla volten, skritta en och sedan komma fram i galopp fram till konerna.
Den lilla volten är ganska liten, och man behöver tvära rätt mycket, alltså hålla stor koll på ytterhjälperna, och så att ytterbogen inte faller ut.

Sen har vi denna övningen
ridbana.jpg

Början till serpentiner. Här kan man göra halter mellan varje konpar, eller övergångar. Lämnar fantasin åt er :D
Även hr tränas lydnad och styrka i hästen. Övergångar är tråkigt, men väldigt bra :idea:

Ledsen för stora bilder.

Jag vill tipsa om "Häst vid hand" jag är inte så bra på att förklara men man jobbar hästen med träns fast man går på sidan av hästen.

Någon mer som använder sig av denna övning?

Trodde jag var ensam om det :D Brukade växla med det när vi var ute och gick fast jag gjorde det bara i skogen. Ibland tömkörde vi också.

Mycket bra tips på övningar! :bow:

Ridövningar

Jag skulle vilja ha lite tips på olika ridövningar. Jag rider mycket i paddocken med min foderhäst eftersom det sällan är någon som kan följa mig ut i skogen (vill helst inte rida själv i skogen).
Det känns som det blir samma samma varje gång. Någon som har tips på några övningar. Min foder häst blir lätt stressad och het, så hon behöver något att koncentrera sig på.

Alla förslag är välkomna, allt från övningar man gjorde som nybörjare (övningar som jag nu glömt), till lite svårare övningar! :)

/Elin

Sv: Ridövningar

Någon som har tips på några övningar. Min foder häst blir lätt stressad och het, så hon behöver något att koncentrera sig på

Om du ställer ut fyra koner i en fyrkant och rider den i volter åt olika håll dvs: en volt inåt runt 1:a konen,
en volt utåt runt 2:a konen,
en volt inåt runt 3: dje konen
och till sist en volt utåt runt 4: de konen.
Det figuren är väldigt bra på min ridtravare när han är som hetast. Han blir lite smått lobotomerad och mycket trevligare att rida. Jag brukar ställa upp konerna med ca 12 meter emellan och rider till att börja med i en stor volt utanför konerna för att sen lägga en volt inåt varannan kon och sedan uröka till att rida utåt runt dom andra konerna. Hoppas att det går att fatta vad jag menar,jag vet inte hur jag ska få in en bild här.

Senast ändrad:
En rolig övning!

Skritta fram är så himla tråkigt. Så jag har kommit på en lek. :D

Nu när alla åkrar är nyslagna så kan man rida på dem, med helt långa tyglar, och försöka pricka ensilagebollarna! :D Och rida serpentiner och volter runt dem, man kan göra små program åt sig, göra halter och tempoväxlingar och allt möjligt. Svårare än jag trodde det skulle vara, kändes som rätt bra träning och jäkligt mycket roligare än att bara skritta planlöst i evigheter.

:banana: ;)

Sv: En rolig övning!

Kan vara bra om man har snackat lite med markägaren först så man inte förstör en ev.god sämja;). Kan bara utgå från mig själv och jag skulle inte uppskatta om folk började nyttja mina täkter rakt av. Återväxten betas av ston med föl och vill inte ha in ev.smittor från andra hästar dit.

Jag skrittar aldrig planlöst. Varje stund är det arbete, förflyttningar, böjningar etc. Är mycket noga med att hästen bär sig korrekt och håller sin form även om jag rider på lös tygel...så jag har inte tråkigt under skrittpassen:)

Nu när alla åkrar är nyslagna så kan man rida på dem, med helt långa tyglar, och försöka pricka ensilagebollarna! :D Och rida serpentiner och volter runt dem, man kan göra små program åt sig, göra halter och tempoväxlingar och allt möjligt. Svårare än jag trodde det skulle vara, kändes som rätt bra träning och jäkligt mycket roligare än att bara skritta planlöst i evigheter.

En del brukar ta en andra ev. tredje skörd på sina marker, prata med ägaren först om det är okej.

Som lantbrukare så blir man inte glad när man ser sånt här! :( Du trampar ju sönder på åkern och att pricka balarna med vad? För dig är det en lek men för folk som livnär sig på den är det knappast kul! Oftast så tar man ju flera skördar samt att där ska det ju växa nästa år, så hur skulle det se ut om alla började göra som du!?

Allemansrätten inbegriper inte odlad mark, skulle någon göra så på våra åkrar fick jag spel. Har du egen mark så är det ju ditt problem om du trampar sönder vallen men se till att inte göra det på andras mark!

Kicki

Det är möjligt att det finns såna, men jag är absolut inte en av dem. Det var såklart på egen mark jag red.

Sv: Ridövningar

Om du ställer ut fyra koner i en fyrkant och rider den i volter åt olika håll dvs: en volt inåt runt 1:a konen,
en volt utåt runt 2:a konen,
en volt inåt runt 3: dje konen
och till sist en volt utåt runt 4: de konen.
Det figuren är väldigt bra på min ridtravare när han är som hetast. Han blir lite smått lobotomerad och mycket trevligare att rida. Jag brukar ställa upp konerna med ca 12 meter emellan och rider till att börja med i en stor volt utanför konerna för att sen lägga en volt inåt varannan kon och sedan uröka till att rida utåt runt dom andra konerna. Hoppas att det går att fatta vad jag menar,jag vet inte hur jag ska få in en bild här.

Tack för tipset! jag förstår hur du menar och det ska jag definitivt prova!

En övning vi gjorde på ridskolan var så att man skulle lägga upp bommar längs fyrkants spåret. Först en som ligger längs med, sen en till höger mot mitten, en parallelt med medel linjen, en som ligger mot ridhus väggen igen, en till som ligger vid spåret och en som ska ligga mellan dom som pekar in mot mitten.
Då ska man om man kommer i höger varv, göra en bakdels/framdels vändning åt höger, skritta fram ett par steg, bak/framdels vändning åt vänster, bak/framdels vändning åt vänster skritta ett par steg och en sista fram/bakdels vändning åt höger.
Man kan växla mellan fram och bakdels vändningarna efter behov.

Senast ändrad av en moderator:

min fodris polle har blivit lite harig/pipplig.

så ska nu börja öva på skrämsel saker :D
han är väldigt tydlig med att jag är över han i rang, kan leda han utan grimma eller nått, han lyssnar på rösten MEN endast när jag går på marken, går aldrig bakom honom dels för att han aldrig rör på fötterna om jag går bakom utan jag ska gå framför,jag kan göra halt osv vid sidan, på ryggen blir han lätt som sagt nervös och harig/pipplig.

jag ska lägga ut lite sopsäckar att gå över, bommar med handukar på (flera i högar..) däck att gå runt, hänga plastpåsar vid varje bokstav (vi har ju dock ingen riktig paddock utan vinterhagen är paddoc på sommaren..* inget gräs i...* ) vad mer kan man hitta på :/

han är lung på marken men nervös när jag sitter på som sagt, så jag ska göra detta 2-3 g i veckan (dock inte 2 dagar efetr varanndra utan i mellan så ska vi rida igenom byn där allt hemskt finns och sedan se om jag märkr skillnad :D )
när jag har haft honom lös pland allt hemskt så ska jag nbörj rida bland alla hemska saker..

hhästar är ju flock djur, det vet jag
men man kan dempa det lite.
när jag fick hem han var han hur cool som hälst men nu är han fjompig :D

Fråga:Har nån någon bra övning som hjälper mej att svänga min häst vänster?
Det går aldrig att tex göra en volt i vänster varv då vägrar hon, men om man leder henne funkar det.:confused:

öva öva och öva nej men kör stoooora serpentiner och ha med ett ångspö, ställ och böj så du får henne att tänka på annat

min fodris polle har blivit lite harig/pipplig.

så ska nu börja öva på skrämsel saker :D
han är väldigt tydlig med att jag är över han i rang, kan leda han utan grimma eller nått, han lyssnar på rösten MEN endast när jag går på marken, går aldrig bakom honom dels för att han aldrig rör på fötterna om jag går bakom utan jag ska gå framför,jag kan göra halt osv vid sidan, på ryggen blir han lätt som sagt nervös och harig/pipplig.

jag ska lägga ut lite sopsäckar att gå över, bommar med handukar på (flera i högar..) däck att gå runt, hänga plastpåsar vid varje bokstav (vi har ju dock ingen riktig paddock utan vinterhagen är paddoc på sommaren..* inget gräs i...* ) vad mer kan man hitta på :/

han är lung på marken men nervös när jag sitter på som sagt, så jag ska göra detta 2-3 g i veckan (dock inte 2 dagar efetr varanndra utan i mellan så ska vi rida igenom byn där allt hemskt finns och sedan se om jag märkr skillnad :D )
när jag har haft honom lös pland allt hemskt så ska jag nbörj rida bland alla hemska saker..

hhästar är ju flock djur, det vet jag
men man kan dempa det lite.
när jag fick hem han var han hur cool som hälst men nu är han fjompig :D

Låter väldigt bra funderade på att testa:)
går det framåt för er?
e det nåt jag måste tänka på innan?

han har vart halt nu i 1½ vecka men kär igång nästa vecka :P då ska jag köra detta en hel vecka utan ridning hade jag tänkt :D

tänk på att du är i paddock och att säkerthet går före ALLT, hästen ska inte kunna göra sig illa på skrämsel sakerna och hästen ska häller inte kunna smita ur padocken i panik ^^,

saker man kan använda

plastpåsar i glada fäger
sopsäkar
däck
handukar
hinder (kan man göra efter veckan har gått eller varannan dag, att rida bland de hemska sakerna och hoppa över osv.)

min nästa vecka kommer se ut såhär.

Måndag, skrämselsaker (plastpåsar..)
Tisdag rida lite bland sakerna, göra en bana (kan måla en och visa som ex.)
Onsdag, lös bland sakerna (långpisk som gör att hästen inte stannar..)
torsdag. bana igen dock annorlunda
fredag. hoppa lite hinder och bana (en ny bana ritar ex.)
lördag vila *tänka på sakerna*
söndag ut i byn och se om nått förändrats

Senast ändrad av en moderator:

*knappis*

Jag försökte ladda upp min bild men den försvann::mad: får försöka förklara utan bild då:crazy:

Jag använder några jätteenkla grejer för att träna rakriktning och hörnpasseringar. Min pålle och jag behöver all hjälp vi kan få när vi tränar balans.

Till rakriktning så lägger jag helt enkelt ut bommar längs långsidan. Det ligger två bommar parallellt med varandra med ca 1 meters mellanrum, men så lägger man ut flera bommar framför desa så att det blir som en väg. jag förklarar skitdåligt.
| |
| |
| |
| |
| |
Sådär ungefär.

Det är lättare för hästen att gå rakt om det är för svårt innan att rakrikta den.
Min pålle som exempel, blir hyperkoncentrerad och går väldigt rakt utan att jag behöver påverka. I Traven så går han lika rakt, om inte ännu rakare, och tycker på samma gång att det är roligt.
Jag har även testat att bara lägga bommar längs med staketet så att staket + bom får bli "vägen" men hästen vart inte lika koncentrerad av det. Tror inte han uppfattade det på samma sätt.
Jag har märkt skillnad på min häst efter den här övningen, både i paddock och ute i naturen. Det känns som om vi fått bättre balans och är mer rakriktade helt enkelt.

Sen till Hörnpasseringar;

Lägg ut en bom på tvären i hörnen, inte som en cavalettibom utan från kortsida till långsida. Detta hjälper om man har en häst som vill trilla innåt i hörnen, eftersom det är enklare för både häst och ryttare att sikta på bommen framför och sedan runda den mer "upprätt" än att, som min pålle - falla innåt och gena över halva kortsidan (känns det som).
Jag själv kan spänna mig när min häst faller innåt men när jag har bommen att sikta på så slappnar jag av mer och hästen blir mer lugn och rakare innan det är dags att svänga igen.

Hoppas ni får användning av övningarna=)

ett sätt att få hästen avslappnad före och efter ett pass är att gå på små åttvolter och länga på innertyglen i smyg hela tiden. tillslut har man en häst som går avslappnat och som lyssnar på dig och dina vikthjälper:banana:

Någon kanske har några ideér om hur man på bästa sätt rider en häst som nyss är igångsatt efter en sjukdomsperiod. Hon skrittas mest, lite trav i intervaller och får inte gå på böjda spår. Förslag? x]

Detta låter kanske otroligt fantasilöst, men effekten det har på min "heta/rädda/hispiga" pålle gör att jag verkligen uppskattar simpla saker som åttvolter (modell större i början och sen krymper dem :d ), vanliga volter (mittvolten kräver mest ridning då man inte får stöd från staketet! Rekommenderar den varmt. :D) och alla sidvärtsrörelser som finns. Har märkt att bakdelsvändningar fungerar bra när hästen kommit igång och redan går i hyfsad form medan framdelsvändningar är utmärkta för att få hästen dit. Det är viktigt att den verkligen kliver över och inte bara sätter i hoven precis bredvid den andra. :d
Att rida på vallar eller liknande är svårt med heta hästar, men sysselsätter man dem ordentligt och verkligen bestämmer sig för vart och hur man ska rida så kan man få riktigt bra resultat. :)

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Ridning Rider in min treåring just nu och det funkar bra :) Men han tycker det är såå tråkigt i paddocken och jag undviker att rida där för att...
Svar
4
· Visningar
1 279
Senast: MM
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?