Övningar av alla de slag

Sv: Övningar av alla de slag

Hej!
Hoppar in lite i tråden med en fråga:D

Det är såhär att jag behöver hjälp och tips på bra övningar för att lära min travtjej att gå på en volt. Såhär ser det ut i dagsläget(hoppas ni kan tolka min bild):

hjlp.jpg

På bortavägen går hon klockrent, men på "hemvägen" gör hon "genvägar" eller vad man ska säga. Dvs hon försöker snedda över så hon kommer på rakt spår hemmåt. (se bild:p)
Det kvittar hur mycket innerkänkel jag lägger på, hon går bara snabbare. Vilket inte heller går att reglera med yttertygeln.

Så vad ska jag göra? Hur lär jag henne? Finns det några bra övningar?

Kan du inte lägga volter åt andra hållet då? På hemvägen alltså. Småvolter som "sticker ut" från den stora.

Sådär är ena medryttarhästen också, han går jättefort och genar på voltdelen mot stallet och är istället seg på bortavägen. Jag vet inte om det finns någon bra lösning på det hela, men det jag brukar göra är att jag rider en massa tempoväxlingar hela tiden. Det gäller att få honom uppmärksam på att jobba - inte på var stallet ligger. Tempoväxlingar gör ju också så att han låter mig bestämma i vilken hastighet (eller ja tempo) vi tar oss fram. Jag kan då få honom att korta på hemvägen och länga på bortvägen. Efter ett tag brukar han då gå i ett jämnare tempo av sig själv + bli mycket mjukare och jobba bättre eftersom han är fokuserad på att jobba.

Min travare kan göra så också, att han genar på hemvägen och gör ordentligt på bortavägen.
Jag börjar först i skritt med att få honom att gå en rund volt utan genande. Börjar han gena eller stressa iväg, så stannar jag och går tillbaka och börjar om. Likaså i traven/galopp. För att "rama in" mer vart hästen ska gå så använder jag mig at "min" övning på föregående sida. Lägger ut en "väg" av bommar på de stället som hästen genar /har problem med mest. Man kan ju göra olika varianter av den övningen genom att tex, höja upp bommarna lite så det påminner om ett staket. Det kan få hästen att "ge sig" med att gena.
När hästen sedan fått till en rund och fin volt så beröm och sluta.

Ibland kan det fungera med att bara ignorera också. Man voltar vidare tills hästen märker att det inte fungerar att gena (hästen ger inget intryck på ryttaren?) och då berömmer man och slutar.

Lycka till!

Kom på en grej till.. Prova att göra volten mycket större på den sidan som hästen genar, som en oval istället för cirkel. Sedan får man utgå ifrån detta och försöka räta upp hästen på bästa sätt. Har själv inte provat men eftersom hästen kommer gena så blir ovalen en vanlig volt.. (?) hmm

Det med att ha bommar som en väg lät riktigt smart, det ska jag prova:) Hon brukar vad jag sett hålla sig innanför(hade en "ridbana" med brädor utlagda)
Om jag har tillräckligt med bommar bara:p
Fast det får vänta ett tag för jag for av igår och blev trampad på foten, så jag måste vila ett tag:(

Aj! Hoppas foten kryar på sig snabbt!

Haha, jag har problem med för få bommar också. Har 12 bommar nu men dom räcker inte ändå... :crazy: Man kan ju lägga bara en rad med bommar på den sidan som hästen genar åt. Typ på ovansidan av volten (bortåt) Så ligger bommarna på insidan av volten och på "hemmasidan" av volten så lägger man dom på yttersidan av volten. Då behöver man ju inte ha lika många.

Lycka till :)

Jag har en fundering på hur man tränar hästens balans.
Rider en ridtravare som har bra ridmuskler och rids många långa turer i skritt och i skog och mark. Hans muskler är nog mestadels uppbyggda i skritt. MEN, han snubblar mycket och kan inte hålla sig på stigen alltid. Dels för att han är ett matvrak och gärna letar goda små grenar och blad att äta på utanför stigen.
Låter honom ofta ta sina "djungelvägar" utan matpauser, då jag hoppas att han ska lära sig lyfta på fötterna! Men han lyckas ändå snubbla på typ en kotte...
Finns det någon bra ridövning för att bygga upp detta och/eller kan man komplettera med boots?

Travare har ju en tendens att inte lufta på fötterna, men det är för att de inte behövde det på travbanorna. De vinner mest mark på att springa så "flackt" som möjligt med fötterna och inte göra särskilt höga knälyft.

Men jag skulle kunna tro att bara bommar på marken skulle kunna hjälpa lite.
Min travare rider jag mitt ute i skogen ibland över stockar och sten så han MÅSTE verkligen lyfta på fötterna och det har hjälpt oss lite. Sen är han lite mer lagd åt det "höglyfta" hållet så jag fick hjälp på traven, så att säga.

Någon annan har säkert ett mycket bättre förslag men detta var det jag kude komma på iallafall:)

Lycka till!

Rider bara i skogen och på ängar då han inte har rätt muskler än för att kunna trava och galoppera inne i vår lilla paddock... Han har alltid blivit riden i skogen men han har nästan blivit mer snubblig.... Han tänker sig inte för utan klampar bara på i samma snabba skritt som på tex en grusväg :S
Men men.. antar att jag kanske får hjälpa honom änu mer att bromsa och styra lite...

Ja, hjälp honom med styrningen så han mest kan koncentrera sig på att lyfta fötterna. Fast jag vet att dom ibland kan bli lite lulliga och titta mer på träden bakom än stenen framför.
Men dom lär sig väl tillslut.
Men du kan ju träna med bommar och sånt i skritt till en början, då behöver du inte trava o galoppera i paddocken :)

Någon som har ett par bra övningar för att träna upp balans och bärighet hos en 3 åring där inridnigen precis börjat?

Det är bra att rida hästen i låg form.För det stärker ryggmusklerna på hästen.

*kl*
Något jag och min lilla "stalltjej" gör när vi har tröttnat på övningar av alla del slag och när t om rida ut är lite tråkigt är..ha kurragömma eller dunkgömma till häst. Trots min ålder är det riktigt roligt att bli tonåring igen..:D Hästarna älskar det lika mycket.

serpentiner.jpg

Fyra stora serpentinbågar på 20*80 bana, med 10 metersvolter i varje båge är en bra precisionsövning för att få koll på sin häst att den följer hjälperna och spårar.

Det kände i alla fall jag, när jag avslutade min häst efter ett kanonpass i ridhus för mig själv idag.

Den här tränar Prins och jag ofta!
Ett tips är att man rider serpentinerna (bågarna) först, och sedan lägger till volterna!

Hur gör ni då? , hehe? :)

Man kan göra det på olika sätt. En variant vi gör eller har, är att i den dalen som vi brukar rida i har en stor ek som då blir den där man räknar låt oss säga till 50 eller 100 och sen dunkar på. Det är precis som vanlig dunkgömma, det gäller att hitta den andre och sen fort galloppera tillbaka för att "dunka". Den som har gömt sig kan klara sig om den är snabbast tillbaka. :D Jag har svårt för att förklara...:crazy: Det gäller att ha en startsnabb häst, bra gömställen och självklart kunna terrängen man rider i. Inga onödiga olyckor tack... Ni måste prova. Det är kul att bli ung på nytt ibland.;)

Då ska vi se om jag kan förklara en övning som jag tycker är bra i mjukgörande syfte.

Du behöver en öppen jämn yta ca 20*40 även minder går bra med det blir jobbigare för hästen och dig.
4 st koner/hinkar eller liknande.

Konerna placeras enligt bilden.
15651667.jpg

Sedan kan man rida övning åt två håll (svart resp blå väg). Det man ska tänka på är att halvvolten ska bli rund och att du ska hamna i mitten av konerna för att skänkelvikningen ska bli bra. Titta på vart du ska. Övningen kan göras i alla gångarter beroende på din och hästens nivå.

Lycka till!

Man kan göra det på olika sätt. En variant vi gör eller har, är att i den dalen som vi brukar rida i har en stor ek som då blir den där man räknar låt oss säga till 50 eller 100 och sen dunkar på. Det är precis som vanlig dunkgömma, det gäller att hitta den andre och sen fort galloppera tillbaka för att "dunka". Den som har gömt sig kan klara sig om den är snabbast tillbaka. :D Jag har svårt för att förklara...:crazy: Det gäller att ha en startsnabb häst, bra gömställen och självklart kunna terrängen man rider i. Inga onödiga olyckor tack... Ni måste prova. Det är kul att bli ung på nytt ibland.;)
Det låter väldigt roligt:D Undrar om det finns någon att leka med bara :o

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Ridning Rider in min treåring just nu och det funkar bra :) Men han tycker det är såå tråkigt i paddocken och jag undviker att rida där för att...
Svar
4
· Visningar
1 279
Senast: MM
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?