Outlander (Diana Gabaldon)

@Io

Haha ja jag såg att taggningen inte riktigt hängde med :D

Det är så sant som du säger om böckerna. Man förstår ju vissa saker lite bättre, som varför han tog bestraffningen för flickan i början, varför han slog Claire osv.

Det jag saknar lite i serien är att han blir så himla... pluttinutti-gullisnutti sådär. I boken tycker jag ändå han har riktigt otrevliga sidor, som när han och Claire bråkar efter de kommit tillbaka till Castle Leoch och han typ tänkte våldta henne.. Inte för att jag saknar en röv på det viset utan mer att han inte är riktigt så perfekt som det framstår.

Och ja, jag har ju typ hela boken i färskt minne. Speciellt eftersom jag nu har återgått till att läsa om vissa delar huller om buller. Så dem kan jag nästan utantill. :angel:

@Io

Det är så sant som du säger om böckerna. Man förstår ju vissa saker lite bättre, som varför han tog bestraffningen för flickan i början, varför han slog Claire osv.

Det jag saknar lite i serien är att han blir så himla... pluttinutti-gullisnutti sådär. I boken tycker jag ändå han har riktigt otrevliga sidor, som när han och Claire bråkar efter de kommit tillbaka till Castle Leoch och han typ tänkte våldta henne.. Inte för att jag saknar en röv på det viset utan mer att han inte är riktigt så perfekt som det framstår.

Och ja, jag har ju typ hela boken i färskt minne. Speciellt eftersom jag nu har återgått till att läsa om vissa delar huller om buller. Så dem kan jag nästan utantill. :angel:

Du har en poäng där, ang. Jamie. Tycker det blir tydligare och tydligare i de senare böckerna också att han har en hel del sidor som gör att man vill ta han jävligt hårt i örat och läxa upp honom. Han beter sig ofta som en ouppfostrad barnunge fast han är en vuxen man. Sen gör han ju oftast alla saker av en bra anledning, men kanske ibland lite väl hårt och överför väl kanske lite ibland. Men de var kanske annorlunda då än nu :D

@Io

Och hans trummande fingrar och när han ler i sömnen.
Någon som förresten vet om de har börjat casta rollerna som kommer framöver? Tänker på typ Roger och Brianna, först och främst.

Du har en poäng där, ang. Jamie. Tycker det blir tydligare och tydligare i de senare böckerna också att han har en hel del sidor som gör att man vill ta han jävligt hårt i örat och läxa upp honom. Han beter sig ofta som en ouppfostrad barnunge fast han är en vuxen man. Sen gör han ju oftast alla saker av en bra anledning, men kanske ibland lite väl hårt och överför väl kanske lite ibland. Men de var kanske annorlunda då än nu :D

Jag har fastnat lite i början på 4e boken, tycker den gick lite segt framåt och nu har jag inte tålamod att läsa klart den pga skolan. Men i sommar ska jag ta tag i projektet och plöja igenom hela serien!

Haha ja det var nog annorlunda på 1700-talet än vad det är nu! :D Men det tycker jag också ger boken dimension; att Claire som relativt modern kvinna får möta 1700-talets relationssvårigheter..

Angående castingen har jag ingen aning, hoppas det blir bra personer!

Undra hur de har tänkt göra skådespelarna 20 år äldre? Ser fram emot det i alla fall :D

Jag har fastnat lite i början på 4e boken, tycker den gick lite segt framåt och nu har jag inte tålamod att läsa klart den pga skolan. Men i sommar ska jag ta tag i projektet och plöja igenom hela serien!

Haha ja det var nog annorlunda på 1700-talet än vad det är nu! :D Men det tycker jag också ger boken dimension; att Claire som relativt modern kvinna får möta 1700-talets relationssvårigheter..

Angående castingen har jag ingen aning, hoppas det blir bra personer!

Undra hur de har tänkt göra skådespelarna 20 år äldre? Ser fram emot det i alla fall :D

Det bör väl egentligen vara säsong 3 och tredje boken? Eller är mitt minne helt sinnesförvirrat nu? Det är väl i Voyager som hon återvänder och om jag inte missförstått så ska säsong 2 vara bok 2.

Men kan de kasta på Jamie en ärrad rygg (och Black Jack en slapp penis) så fixar de nog lite rynkor och silverblänk i hår och skägg. Clair beskrivs ju, om jag inte minns fel, att hon inte ser ut att ha åldrats så mycket under de 20 år som går.

@Io

Joo men den andra säsongen lär väl också vara delad som boken? Och då får man ju följa i alla fall Claire som 40-åring.. Jamies senare förehavanden kommer väl i Voyager..

Ah, ja just det. Du har rätt. Som sagt, mitt minne är inte helt färskt :D
Kanske ska göra som du och läsa om utvalda delar :p

Jamies röda lappade kalsonger :), Claires kastande av grejor när Jamie avslöjade sin kärlek till henne (han kunde ju iofs inte säga att hon "vägde lika mycket som en arbetshäst" när hon är så smal, kom inte heller ihåg att han bar sig så illa åt när han kom hem frånsett det stora grälet i början med Jenny. Sedan undrar jag hur de ska få ihop det i Voyager med hans äktenskap med Laoghaire när hon redan nu har avslöjat sina psykopatiska drag - vilket hon inte gjorde i boken på samma sätt
Tyckte ganska bra om avsnitt 12. Vissa saker saknade jag dock, men på det stora hela gillade jag det :)

Ah, ja just det. Du har rätt. Som sagt, mitt minne är inte helt färskt :D
Kanske ska göra som du och läsa om utvalda delar :p

Ja gör det! :D

Nu kan jag ju inte göra något åt saken eftersom jag var 3 år gammal när den första boken kom ut men jag kan inte låta bli att tänka att böckerna skulle vara såååå mycket bättre om en inte visste att båda förmodligen skulle överleva i alla fall i några böcker till :angel: Eftersom jag visste om alla 8 böcker när jag började med den första insåg jag ju att vad som än hände skulle de i alla fall klara sig.

Sen var det ju ändå som en chock och sorg i början på bok 2 att Claire åkte och att hon varit i sin egen tid i 20 år :cry:

@Summerwind

Vad menar du för psykopatiska drag? :) Känns som att jag missat något här.. Laghoire (stavning?) var väl inte ens med i detta avsnitt?
Menar vad hon gjorde mot Claire i rättegången. I boken har hon ju lurat Claire att bege sig till Geillis (enligt vad Claire och vi tror) men medverkar inte alls i rättegången. Här uppträder hon fruktansvärt hatiskt och visar verkligen hur långt hon är beredd att gå för att få Jamie. Vet inte hur långt du är i Voyager men Laoghaire finns ju med där också i en ganska så betydelsefull roll och jag undrar hur Ron D får ihop detta när vi nu har sett hennes sanna karaktär.

@Summerwind
Jag har läst ut Voyager så jag vet vad Laoghaire har för sig där! :) Claire kanske inte berättar för Jamie var hon gjorde bara? Eller också så är han så desperat då att han överser det eller nåt. Egentligen ljög hon väl inte i rättegången utan berättade sanningen..

Alltså
var väl egentligen inte ens på rättegången? Hela Castle Leoch (bortsett från Ned) stannade ju uppe på slottet, på Colums strikta order. Dvs inte canon att L'heer var där.

Den slaka penisen kinda made my day. Alltså det låter fel, men jag gillade det här med att för en gångs skull faktiskt inte dölja manlig impotens. Visst är situationen i sig hemsk (fan han tänkte ju våldta henne), men genom att inte visa honom som ett ständigt potent sexmonster motverkas lite av idylliseringen av våldtäktskulturen. Tror jag iaf.

Alltså
var väl egentligen inte ens på rättegången? Hela Castle Leoch (bortsett från Ned) stannade ju uppe på slottet, på Colums strikta order. Dvs inte canon att L'heer var där.

Den slaka penisen kinda made my day. Alltså det låter fel, men jag gillade det här med att för en gångs skull faktiskt inte dölja manlig impotens. Visst är situationen i sig hemsk (fan han tänkte ju våldta henne), men genom att inte visa honom som ett ständigt potent sexmonster motverkas lite av idylliseringen av våldtäktskulturen. Tror jag iaf.
Helt rätt, hon var inte där.

Jag tyckte också att det häår avsnittet kändes bättre :D
Även om jag saknade mer bråk mellan Jenny och Jamie när de kom dit.

Och hans trummande fingrar och när han ler i sömnen.
Någon som förresten vet om de har börjat casta rollerna som kommer framöver? Tänker på typ Roger och Brianna, först och främst.

Det saknar jag...
Jag har en bild av Cillian Murphy som Stephen Bonnett... Men det lär ju dröja ett tag innan han ska vara med...

Håller med! Däremot fick man ju inte veta ngt om att han inte lyckades få upp den med Claire heller? Fast det kanske man inte "ska" veta för hon sa det väl inte till nån i boken?

Senast ändrad:
Håller med! Däremot fick man ju inte veta ngt om att han inte lyckades få upp den med Claire heller? Fast det kanske man inte "ska" veta för hon sa det väl inte till nån i boken?
Tycker att Tobias är fantastiskt bra! Och att det är modigt att våga visa så mycket i en sådan situation. Har läst lite artiklar på FB nu och någon hävdar att ett manligt könsorgan (member som de kallar det) har bara visats på TV en gång tidigare i USA i alla fall. Sedan var det en otroligt låg diskussion om att en oomskuren penis var fruktansvärt äcklig...! Förstår inte, är alla amerikaner omskurna?

Tycker att Tobias är fantastiskt bra! Och att det är modigt att våga visa så mycket i en sådan situation. Har läst lite artiklar på FB nu och någon hävdar att ett manligt könsorgan (member som de kallar det) har bara visats på TV en gång tidigare i USA i alla fall. Sedan var det en otroligt låg diskussion om att en oomskuren penis var fruktansvärt äcklig...! Förstår inte, är alla amerikaner omskurna?
Jag har förstått det som att det är betydligt vanligare där än här. Tydligen finns det (åtminstone på vissa ställen ...) en föreställning om att en omskuren penis är mer hygienisk.

Själv är jag uppenbart inte fast i den föreställningen för jag tittade bara och tänkte "Men KUK" :o :D

@Summerwind
Jag har läst ut Voyager så jag vet vad Laoghaire har för sig där! :) Claire kanske inte berättar för Jamie var hon gjorde bara? Eller också så är han så desperat då att han överser det eller nåt. Egentligen ljög hon väl inte i rättegången utan berättade sanningen..
I boken har Claire inte berättat vad Laoghaire gör men där var det ju inte så uppenbart. Här sa ju L bland annat att hon "skulle dansa på Claires aska". Nej, förmodligen vet han väl inte så mycket annars skulle han inte ta i henne med tång!

Ja fast jag undrar om det verkligen var hans egen penis eller en attrapp? Skulle tro på det sistnämnda faktiskt. I USA har jag för mig att runt 50% av männen är omskurna så det är bra mycket vanligare än här.

Och ja, skådespelaren är väldigt skicklig! Får rysningar bara jag ser mannen..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ .. med hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Är det någon här på Buke som drabbas av det ibland? Jag har för mig att jag skrev en...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 796
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 021
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Äldre Jag vet att ni är väldigt många här inne som skriver. Och jag vet att det funnits en författartråd men nu hittar jag den inte, så den...
2
Svar
27
· Visningar
1 946
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter