Outlander (Diana Gabaldon)

Ja fast jag undrar om det verkligen var hans egen penis eller en attrapp? Skulle tro på det sistnämnda faktiskt. I USA har jag för mig att runt 50% av männen är omskurna så det är bra mycket vanligare än här.

Och ja, skådespelaren är väldigt skicklig! Får rysningar bara jag ser mannen..
Såg någon intervju med honom och han säger "it's just me", med ett skratt på frågan om det är en attrapp.

Hoppar in i tråden och tillkännager först och främst att jag har läst de första fyra böckerna av serien ungefär fem hundra miljoner gånger och det var tack vare er/denna tråd som jag upptäckte att de äntligen gjort en serie på böckerna!! Så tack för det!!

Rent allmänt om vad jag tycker om serien; först och främst så är jag jätteglad över valet av skådespelare! De flesta karaktärer återspeglas exakt som jag föreställt mig, både till utseende och karaktär. Den enda jag egentligen blivit besviken på är, tyvärr får jag väl säga, Claire. Inte så mycket för skådespelerskans utseende, utan mest för att hon framställs så kall och avskärmad. Jag får inte samma känsla för hur mycket hon älskar Jaime och andra personlighetsdrag. I boken blir man ju så nära eftersom allt återberättas genom hennes tankar. Däremot tycker jag väldigt mycket om att de i serien lagt in Jaimes tankar, den dimensionen får man ju inte i serien förrän i bok nummer tre.

Mina favoritkaraktärer i serien hittills är Collum, Frank/Jack och Geillis. Geillis framställs dock mer sympatisk i serien än i böckerna. I böckerna hatar jag typ henne ;)
En annan sak, vilken befrielse att äntligen veta hur Loghaire uttalas!! Jag har alltid tänkt det som "Lotjäääär"." Leeri" är ju mycket finare! Iofs avskyvärd karaktär men ändå.
Annars är jag totalt förälskad i scenografin, musiken, ja totalt sett allt! Fantastiskt kul att de fångat historian på ett så fantastiskt sätt !

Jag tyckte att detta avsnitt var bra. Håller med övriga om att det kändes som att allt händer lite fort, men så är det ju ofta i serier. Tyckte att syskonrelationen och problematiken där kom fram på ett bra sätt. Och jag la också märke till mossan på graven! Ha, vilken miss.

Ja fast jag undrar om det verkligen var hans egen penis eller en attrapp? Skulle tro på det sistnämnda faktiskt. I USA har jag för mig att runt 50% av männen är omskurna så det är bra mycket vanligare än här.

Och ja, skådespelaren är väldigt skicklig! Får rysningar bara jag ser mannen..

Tobias är dock från England :)

Men måste verkligen hålla med, han är en fantastisk skådespelare! Randall är ju vidrig, men kan ändå inte annat än att bli förundrad över hans skådespelarinsats :D

Kul att vi har förökat oss lite i tråden :D
Måste också få stämma in i hyllningarna till Tobias. Helt fantastiskt hur han kan få en att vilja spy och hugga huvudet av honom så fort man ser Black Jack medan man tycker så synd om Frank och bara vill krama om honom. Blir roligt att ser Alexander framöver, allt vart det lider med serien.

Idag var jag snabb, måste säga att avsnittet förvirrade mig lite. Läste någonstans igår att halva avsnittet var som boken medan halva var påhittat. Och jag måste erkänna att jag inte riktigt kunde sätta fingret på de där 50% som var som boken, förutom att Jenny föder barn... Så red gärna ut det för mig, mina vänner. Mitt minne sviker mig!

@Io Fan vad snabb du är :D Jag har inte tittat än, blir nog ikväll när den unge herrn i huset har gått och lagt sig (även om han har en tendens att vakna som en siren när han hör säckpipor ... någon köper inte våra tal om att Outlander inte är för småbarn :p).

@Io Fan vad snabb du är :D Jag har inte tittat än, blir nog ikväll när den unge herrn i huset har gått och lagt sig (även om han har en tendens att vakna som en siren när han hör säckpipor ... någon köper inte våra tal om att Outlander inte är för småbarn :p).

Morgonpigg med sovande sambo och inga barn eller djur som behöver rastas på morgonkvisten. Vad annat göra än att hänga på låset för nästa avsnitt? :D

Har inte läst någonting i tråden ännu, och jag tror inte jag vågar det med tanke på risken för spoilers ;) men jag fick med mig "Främlingen" hem av en vän i går kväll och har precis läst klart de två första kapitlen så snart kan jag också delta lite i denna diskussion :)

Har inte läst någonting i tråden ännu, och jag tror inte jag vågar det med tanke på risken för spoilers ;) men jag fick med mig "Främlingen" hem av en vän i går kväll och har precis läst klart de två första kapitlen så snart kan jag också delta lite i denna diskussion :)

Räknar med att du är här om någon dag då? Längre tid än så tar det inte att läsa ut första boken :D

Det skilde sig en hel del från boken där de hade mycket mer lugn och ro på Lallybroch. Men jag läste en intervju med en manusförfattare som skrev att man kan inte ha ett helt avsnitt med lugn och ro på Lallybroch, det måste hända någonting. Horrocks återkomst var oväntad men, faktiskt, ganska trovärdig. Det enda jag funderar på är att när det inte var McNab som förrådde Jamie, kommer det att bli en änka McNab som går med mat till honom i grottan långt senare? I alla fall tyckte jag om detta avsnitt och ömheten mellan Claire och Jamie visades så tydligt utan några sexscener - inte för att jag har något emot dem,förstås :)
Vad jag tyckte om avsnitt 13

Halvvägs genom avsnitt tretton ... Suckar lite. Claire fortsätter i sin biroll. I och med att de gynnar "action" blir det ständigt en överraskning när hon plötsligt ska visa sig kompetent. Vad det gäller hur vattnet gick kändes det oerhört orealistiskt. Återkommer förmodligen med mer senare. Än så länge - suck.

Spoilertagg-inlägg :D

Avsnittet som helhet tyckte jag faktiskt var rätt bra, skiljde sig ju mycket från boken såklart men tyckte ändå scenerna var fina och att de olika personligheterna kom fram fint. Förutom Claires då men jaja, så verkar det vara i serien.

Alltså seriöst, jag tyckte scenen när Jamie och Claire skiljdes åt var rätt fin ändå trots att just konversationen haltade lite. Hjärtat nöp så väldigt när jag tänkte på att det var sista gången de sågs på länge och hur det kommer vara när de ses igen. Jag vill typ inte se mer av serien eftersom jag vet hur hemskt det kommer vara. :cry:

Hon förstör det för mig. HELT OCH HÅLLET. Alltså ärligt talat, jag kan köpa att de gör om grejer. Eller hade kunnat göra det om det i alla fall hade funnits något likeable med tevekaraktären. Nu blir det rant. Skådespelerskan rullar på i bakgrunden, är allmänt off i prestationen (vad sägs om när hon ena sekunden se lika outer space ut som vanligt och i andra börjar storlipa för "BUHU I CAN'T GIVE YOU SONS"?) och gör sitt yttersta för att skådespela. Och misslyckas. Scenerna när hon inte är med har jag inget emot och i början tyckte jag att hon var helt okej om än inte någon fantastiskt skådespelerska, men för varje avsnitt blir jag mer och mer aggressiv. Känns ju verkligen kul att de tagit en serie som handlar om en kvinna och gjort henne till biroll i sitt eget liv. Kuuuuul. /rant

I det här hemmet noterar vi ju livsviktiga saker. Som till exempel när Jamie skulle sko häst. Var det bara vi som tänkte på att den s k nerslitna skon såg väldigt ... osliten ut? :angel:

Tycker att de får till det bra (men jag förstår hur du menar, @Andromedae och håller med om det).
De kan ju som sagt inte ha ett helt avsnitt med lungt på lallybroch. Men det blir väldigt lite Claire, samtidigt som det behövs för att berätta historien. I boken är ju claire den som berättar ( ialla fall i första boken, väl??) vilket gör att hon hamnar i centrum på ett annat sätt. i första delen av serien så var hon ju berättarröst, vilket hon inte är längre...

Och ang. skoningen (eller bristen av) så reagerade jag på att det inte sattes på en ny sko :D (jaja, det är tv:p)

Liknande trådar

Kropp & Själ .. med hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Är det någon här på Buke som drabbas av det ibland? Jag har för mig att jag skrev en...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 796
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 021
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Äldre Jag vet att ni är väldigt många här inne som skriver. Och jag vet att det funnits en författartråd men nu hittar jag den inte, så den...
2
Svar
27
· Visningar
1 946
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar