Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just den biten gör ju en stor skillnad.
Ni hör dit.
Men då så är det ju bara att svara just så.

Vem som helst får fråga, det finns inga förbud mot sådant.
Vid min gård i Knivsta så har det varit problem med just personer utan uppehållstillstånd så där känns frågan relevant.
Personen var en krigsförbrytare på rymmen.

Nej jag har ingenstans påstått att man inte får bli vare sig arg eller irriterad.
Det är vad jag vet inte heller förbjudet.

Däremot så har vem som helst rätt att fråga vad den vill.
Varför ska jag svara det under de omständigheter som var i det läget? Och jag tvivlar på att du har rätt att begära uppehållstillstånd som privatperson ute i skogen. Sorry. Knappt polisen har rätt att kräva leg utan att misstänka brott, bara för att det är en utlänning.
 
Det beror väl på? Vägen utanför vårt hus tillhör en vägsamfällighet, som vi är medlemmar i. Och den är definitivt fritt fram för alla att köra om de vill. Så det går jättebra att köra på den. Vet man inte om det så syns det på inget sätt att just vår avtagsväg tillhör en vägsamfällighet.

Jag måste säga att jag aldrig varit med om att folk är så tjuriga med sina vägar och stigar på landsbygden som det ges uttryck för i den här tråden. Jag rör mig massor i skog och mark, oftast till fots, häst eller cykel, och ingen har haft åsikter eller ifrågasatt. Självklart får man ha lite hyfs och inte ge sig in på folks tomter eller gårdsplaner, eller förstöra marken, men utöver det har ingen brytt sig. På sin höjd kan man få ett höjt ögonbryn om man är på väg in på en väg som visar sig vara en återvändsgränd som slutar i ett hus. Men då mest för att de vet, men inte man själv, att den här vägen leder ingenstans så du lär få vända.

Vet inte om det kanske är olika kultur i olika delar av landet?
Det måste det vara, för din beskrivning låter som det jag är van vid.
 
För att vägen ägs av ett bolag, kyrkan eller en vägsamfällighet betyder det inte att man får köra på den. Det är bara på enskilda vägar som har statsbidrag det går att köra lagligt. På Trafikverket.se kan man se vilka enskilda vägar skattebetalarna är med och finansierar.

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Men då så. Vägen vi körde på var i allra högsta grad utmärkt på den kartan i alla fall.
 
Och jag tvivlar på att du har rätt att begära uppehållstillstånd som privatperson ute i skogen.
Inte rätt att få veta men däremot rätt att fråga.
Man får fråga en massa saker även om man inte har rätt att få något svar.
Reaktionerna på frågan kan vara allt som man behöver.

Du har däremot ingen rätt att förbjuda någon att ställa vilka frågor som de vill.
 
För att vägen ägs av ett bolag, kyrkan eller en vägsamfällighet betyder det inte att man får köra på den. Det är bara på enskilda vägar som har statsbidrag det går att köra lagligt. På Trafikverket.se kan man se vilka enskilda vägar skattebetalarna är med och finansierar.

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Coolt! Genast blev jag varse varför en viss sträcka på 70-vägen mellan det stora samhället och vårat mindre samhälle har ett vinterunderhåll som innebär plogning tio cm över vägytan (djupa isfåror att köra i som följd) medan resterande sträcka har bra vägunderhåll hela vintern. Låt oss säga att vägverkets entreprenör inte sköter sitt jobb särskilt bra ;)
 
Men då så. Vägen vi körde på var i allra högsta grad utmärkt på den kartan i alla fall.
Alla vägar finns med på Trafikverkets karta. Om vägsträckan också var markerad som de vägar som uppbär statsbidrag så är det tillåtet att köra på den! Däremot är det inte självklart att ni kan parkera längs vägen.

Även efter vägar som delfinansieras av den allmänna sektorn har människor rätt att ställa frågor. Ni har ingen skyldighet att svara, men om man har ärliga avsikter och inte har brutit mot någon bestämmelse är det väl enklast att bara vara trevlig och ge lugnande besked.
 
Det jag tänker på i denna tråden är att det är fantastiskt med Allemansrätten. Att vi får röra oss på andras mark. Och jag tycker att folk ibland tar det för givet och inte är det minsta tacksamma för det.
En vän till mig har flera gånger fått sopor och byggavfall i stora mängder slängda i sin skog. Så jag förstår att man undrar vilka som är där.
Sen tycker jag inte det är okej att folk är hur hotfulla som helst. Men däremot okej att ställa lite frågor.
 
Förstår inte hur man överhuvudtaget kan stå bakom sådant beteende.
Därför att man vet att det söks en efterlyst person utan uppehållstillstånd.
Det finns faktiskt massor av skurkar här i världen.
Om man inte får hålla koll så får dessa fritt spelrum.
I de skogarna så gjordes ett enormt fynd av narkotika som var gömt under en sten.
 
Fast hur vet man att det är just markägaren som står framför en och ställer frågor?
Det kan man ju inte veta.
Eller om det är någon som har uppdrag från markägaren.
Eller bara en vän till markägaren.
Så därför är det nog bäst att uppföra sig väl.
 
Tja, de lämnade oss ifred. Och ja, blir jag utsatt för rasism vilket jag är mer eller mindre varje dag när jag är gift med en man från mena är min stubin kort. Jag förstår inte hur man kan tycka sådant beteende är ok?
Nej jag tycker inte beteendet är okej att vara otrevlig och be folk fara och flyga. De du talade med beteende kan jag inte uttala mig om. Jag har inte fått grepp om vad som egentligen hände.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 553
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp