Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det väl du som tolkar konstigt? Inte har jag väl skrivit att folk parkerar/kör "hur som helst"? Var någonstans läser du det? Man parkerar ju självfallet så att man inte står i vägen för någon annan. Hur gör du själv? Eller du kanske inte plockar bär/svamp, alternativt bara gör det inom cykel-/gångavstånd från ditt hus?
Men förstår du inte?
Du FÅR INTE köra i skogen hur som helst. Du får verkligen inte parkera bilen bredvid vägen. Det är lagbrott. Terrängkörningslagen.

Av allt jag kan läsa mig till i din trådstart och inläggen efteråt så har du faktiskt begått lagbrott. Så det är du som parkerat och kört "hursomhelst" iom att du stod bredvid vägen.

Jag kör ganska långt in i skogen för att komma till ett par av mina bär och svampställen. Men jag gör det med markägarnas vetskap. Jag känner dem. Jag har själv tidigare varit delägare i den vägen.

Jag har haft överseende med folk som parkerat i/på min mark och skog. Men inte med dem som ställt sig så de hindrar min verksamhet. Och folk som inte fattar att de faktiskt är på min mark och beter sig därefter - dem är jag misstänksam mot.
 
Det har du alldeles rätt i, även om jag misstänker att merparten av folk utanför buke faktiskt skulle tolka det så.

Fast vad vill du egentligen med tråden? Du frågar på Buke. Buke svarar. Du håller inte med om majoritetens svar. Majoriteten vid håller sitt svar. På sidan 31 i tråden är det likadant. Du håller inte med majoriteten. Du påstår att majoriteten inte förstått. Att majoriteten utanför buke troligen skulle hålla med dig.

Men du ville ju ha svar, du fick svar - vad är problemet? Eller ville du ha eller förväntade dig mer medhåll?

Apropå absurd tråd...
 
Det finns massor av strövområden med anlagda parkeringsplatser och iordningställda promenadvägar.
Ni kan ju åka dit.
Eller också kommunicerar man som vettiga människor, "kom gärna förbi om du har vägarna förbi" funkar alltid och en kaffemaskin är världens bästa isbrytare när det gäller gamla sturiga gubbar. :D
Jag har fått vänner för livet just pga. att jag varken är kriminell eller paranoid utan bara är,,,,,,,mig själv helt enkelt. :)
 
Fy vilket hemskt scenario om man bara kan gå på sådana ställen :crazy:. Jag skulle tycka det vore hemskt om jag aldrig kunde vistas i det fria långt från all civilisation.

Och tyvärr är det så att om tillräckligt många inte beter sig väl i skogen så kan det bli så att det är enda alternativet som finns kvar.

Jag sköter mig och jag är säker på att du sköter dig men efter att ha läst den här tråden börjar jag förstå varför en del markägare vill göra inskränkningar i allemansrätten. Att tro att man har rätt att köra bil i skogen hur som helst är vansinne.

Jag äger ingen skog och är enormt glad och tacksam för att jag har möjligheten att vistas i någon annans skog. Dvs jag gör allt för att följa reglerna så markägaren är ok med att ha mig där.
 
Nej det privata spacet i staden är betydligt snävare än på landet. Du äger inte gatan utanför fönstret, och det gör inte grannen heller. På landet äger många mark, att hålla koll på de som rör sig på din mark är ganska likvärdigt med att hålla koll på de som rör sig på tomt/trappa etc som tillhör huset/föreningen.
Fast alla vägar på landsbygden är ju inte en del av någons mark. Dels ägs mycket mark av skogsbolag snarare än privatpersoner, dels kan vägarna vara vägsamfälligheter eller kommunala. Där vi hänger på somrarna så finns det delvis privatägd skog, men de som äger den har annat för sig än att bevaka stigarna.
 
Fast alla vägar på landsbygden är ju inte en del av någons mark. Dels ägs mycket mark av skogsbolag snarare än privatpersoner, dels kan vägarna vara vägsamfälligheter eller kommunala. Där vi hänger på somrarna så finns det delvis privatägd skog, men de som äger den har annat för sig än att bevaka stigarna.
Apropå vad? Det är väl ingen som påstått att all mark är privatägd.
 
@bettysmatte tråden går in på sitt femte dygn nu. Tycker du verkligen att det står i proportion till själva händelsen?

Gubben verkar dessutom bli mer och mer skrämmande ju längre tråden blir. Fem dygn till och du kommer att bli rädd för att gå ut.

Varför kan du inte bara se honom som en kuf? Han kanske var byns original? Du lämnar inte dig själv utrymme för någon annan tolkning än att du blev utsatt för korsförhör och han var jätteobehaglig.
 
Fy vilket hemskt scenario om man bara kan gå på sådana ställen :crazy:. Jag skulle tycka det vore hemskt om jag aldrig kunde vistas i det fria långt från all civilisation.

Det är inte så mycket som är "det fria" för någon äger ju "det fria" Sen så kan det vara tex Sveaskog eller en privatperson men det är fortfarande någons mark.

Men i ryssland kan man tydligen få mark om man vill bo långt ifrån all civilisation ;)
http://www.friatider.se/putin-bjuder-p-gratis-mark-i-fj-rran-stern
 
Fast alla vägar på landsbygden är ju inte en del av någons mark. Dels ägs mycket mark av skogsbolag snarare än privatpersoner, dels kan vägarna vara vägsamfälligheter eller kommunala. Där vi hänger på somrarna så finns det delvis privatägd skog, men de som äger den har annat för sig än att bevaka stigarna.
För att vägen ägs av ett bolag, kyrkan eller en vägsamfällighet betyder det inte att man får köra på den. Det är bara på enskilda vägar som har statsbidrag det går att köra lagligt. På Trafikverket.se kan man se vilka enskilda vägar skattebetalarna är med och finansierar.

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
 
För att vägen ägs av ett bolag, kyrkan eller en vägsamfällighet betyder det inte att man får köra på den. Det är bara på enskilda vägar som har statsbidrag det går att köra. På Trafikverkets
Det beror väl på? Vägen utanför vårt hus tillhör en vägsamfällighet, som vi är medlemmar i. Och den är definitivt fritt fram för alla att köra om de vill. Så det går jättebra att köra på den. Vet man inte om det så syns det på inget sätt att just vår avtagsväg tillhör en vägsamfällighet.

Jag måste säga att jag aldrig varit med om att folk är så tjuriga med sina vägar och stigar på landsbygden som det ges uttryck för i den här tråden. Jag rör mig massor i skog och mark, oftast till fots, häst eller cykel, och ingen har haft åsikter eller ifrågasatt. Självklart får man ha lite hyfs och inte ge sig in på folks tomter eller gårdsplaner, eller förstöra marken, men utöver det har ingen brytt sig. På sin höjd kan man få ett höjt ögonbryn om man är på väg in på en väg som visar sig vara en återvändsgränd som slutar i ett hus. Men då mest för att de vet, men inte man själv, att den här vägen leder ingenstans så du lär få vända.

Vet inte om det kanske är olika kultur i olika delar av landet?
 
Det beror väl på? Vägen utanför vårt hus tillhör en vägsamfällighet, som vi är medlemmar i. Och den är definitivt fritt fram för alla att köra om de vill. Så det går jättebra att köra på den. Vet man inte om det så syns det på inget sätt att just vår avtagsväg tillhör en vägsamfällighet.

Jag måste säga att jag aldrig varit med om att folk är så tjuriga med sina vägar och stigar på landsbygden som det ges uttryck för i den här tråden. Jag rör mig massor i skog och mark, oftast till fots, häst eller cykel, och ingen har haft åsikter eller ifrågasatt. Självklart får man ha lite hyfs och inte ge sig in på folks tomter eller gårdsplaner, eller förstöra marken, men utöver det har ingen brytt sig. På sin höjd kan man få ett höjt ögonbryn om man är på väg in på en väg som visar sig vara en återvändsgränd som slutar i ett hus. Men då mest för att de vet, men inte man själv, att den här vägen leder ingenstans så du lär få vända.

Vet inte om det kanske är olika kultur i olika delar av landet?
Den självklara frågan är här om vägsamfälligheten du är med i får statsbidrag? Du kan kolla det på länken jag lade ut. Är allmänheten med och finansierar er vägsträcka skall naturligvis allmänheten få köra på den. Antagligen ligger det till på det sättet och har ingenting att göra med var du bor eller hur generösa och easygoing ni är i er gemensamhetsanläggning.

En person som inte sysslat med vägunderhåll har inte en aning om hur dyrt och oförutsägbart det är, särskilt när det gäller grusvägar. Ett år med väder som verkar helt normalt för den oinsatte, är katastrof för vägbudgeten (eftersom det kom fel mängder regn och snö vid fel tidpunkter i fel mängder). Nästa år med ungefär samma väder räcker det med ett lass grus och en saltning för bästa vägkvalitet. Eftersom det sliter enormt med motorfordonstrafik, och statsbidragen inte är så stora, är det oftast enklast och billigast att stänga av obehörig trafik och strunta i statsbidraget.
 
Fast alla vägar på landsbygden är ju inte en del av någons mark. Dels ägs mycket mark av skogsbolag snarare än privatpersoner, dels kan vägarna vara vägsamfälligheter eller kommunala. Där vi hänger på somrarna så finns det delvis privatägd skog, men de som äger den har annat för sig än att bevaka stigarna.
Och?
 
Jo det är oerhört effektivt som brottsförebyggande åtgärd.
Om man nu tar vår situation. På vilket sätt anser du att be om uppehållstillstånd tre km ut i skogen (efter en väg som vi dessutom betalar vägavgift på eftersom vi BOR längre ner efter den) är brottsförebyggande? I det fallet är det väl de som gör fel? Mig veterligen är det polisen som ska fråga om uppehållstillstånd. Inte enskilda gubbar ute i skogen (som inte äger marken eftersom jag vet vem som gör det i det här fallet). Vi var alltså inte på deras mark. Men du argumenterar fortfarande, trots att du inte vet allt i något av fallen, varken ts eller mitt, att vem som helst har rätt att komma med förhör utan att man har rätt att bli irriterad eller förbannad? Som sagt, jag bor också på landet. Normala folk, ens markägare, håller inte på så som ni tycker är helt ok här. Jag har träffat mycket folk i mina dagar i skogen. Tack och lov ingen som betett sig som här om dagen eller som ts beskriver, så sååå normalt är det inte.
 
Sveriges vägnät består av cirka 9 850 mil statliga vägar, 4 100 mil kommunala gator och vägar och cirka 43 000 mil enskilda vägar. En stor andel av de enskilda vägarna är skogsbilvägar som i många fall inte är öppna för allmän motorfordonstrafik.

Källa: Trafikverket
 
Om man nu tar vår situation. På vilket sätt anser du att be om uppehållstillstånd tre km ut i skogen (efter en väg som vi dessutom betalar vägavgift på eftersom vi BOR längre ner efter den) är brottsförebyggande? I det fallet är det väl de som gör fel? Mig veterligen är det polisen som ska fråga om uppehållstillstånd. Inte enskilda gubbar ute i skogen (som inte äger marken eftersom jag vet vem som gör det i det här fallet). Vi var alltså inte på deras mark. Men du argumenterar fortfarande, trots att du inte vet i något av fallen, varken ts eller mitt, att vem som helst har rätt att komma med förhör utan att man har rätt att bli irriterad eller förbannad? Som sagt, jag bor också på landet. Normala folk, ens markägare, håller inte på så som ni tycker är helt ok här. Jag har träffat mycket folk i mina dagar i skogen. Tack och lov ingen som betett sig som här om dagen eller som ts beskriver, så sååå normalt är det inte.
Be om uppehållstillstånd? Överdriver du inte en aning?
 
(efter en väg som vi dessutom betalar vägavgift på eftersom vi BOR längre ner efter den)
Just den biten gör ju en stor skillnad.
Ni hör dit.
Men då så är det ju bara att svara just så.
Mig veterligen är det polisen som ska fråga om uppehållstillstånd.
Vem som helst får fråga, det finns inga förbud mot sådant.
Vid min gård i Knivsta så har det varit problem med just personer utan uppehållstillstånd så där känns frågan relevant.
Personen var en krigsförbrytare på rymmen.
Men du argumenterar fortfarande, trots att du inte vet i något av fallen, varken ts eller mitt, att vem som helst har rätt att komma med förhör utan att man har rätt att bli irriterad eller förbannad?
Nej jag har ingenstans påstått att man inte får bli vare sig arg eller irriterad.
Det är vad jag vet inte heller förbjudet.

Däremot så har vem som helst rätt att fråga vad den vill.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 554
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp