Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast alla vägar på landsbygden är ju inte en del av någons mark. Dels ägs mycket mark av skogsbolag snarare än privatpersoner, dels kan vägarna vara vägsamfälligheter eller kommunala.
Skogsbolag och vägsamfälligheter är också ägare och någon annan.
Deras mark med tillhörande vägar är inte allmänna utan någon annans.
Typ inte dina.
 
Spelar faktiskt ingen roll. Jag förstår ändå inte hur man kan argumentera för att du som privatperson ska ha rätt att fråga vem som helst om legitimation eller uppehållstillstånd. Och tack och lov är ju ytterst få människor som paranoida som folk i den här tråden är i verkligheten. Som sagt. Jag bad dem dra åt helvete. Det hade jag gjort mot dig också om du var otrevlig och med främlingsfientliga motiv. Sju dar i veckan. Vad du hade gjort med den informationen är upp till dig.
 
Det jag tänker på i denna tråden är att det är fantastiskt med Allemansrätten. Att vi får röra oss på andras mark. Och jag tycker att folk ibland tar det för givet och inte är det minsta tacksamma för det.
En vän till mig har flera gånger fått sopor och byggavfall i stora mängder slängda i sin skog. Så jag förstår att man undrar vilka som är där.
Sen tycker jag inte det är okej att folk är hur hotfulla som helst. Men däremot okej att ställa lite frågor.

Ja, jag är faktiskt väldigt orolig för att det ska bli inskränkningar i allemansrätten. Det vore enormt tråkigt.
 
Det beror väl på? Vägen utanför vårt hus tillhör en vägsamfällighet, som vi är medlemmar i. Och den är definitivt fritt fram för alla att köra om de vill. Så det går jättebra att köra på den. Vet man inte om det så syns det på inget sätt att just vår avtagsväg tillhör en vägsamfällighet.

Jag måste säga att jag aldrig varit med om att folk är så tjuriga med sina vägar och stigar på landsbygden som det ges uttryck för i den här tråden. Jag rör mig massor i skog och mark, oftast till fots, häst eller cykel, och ingen har haft åsikter eller ifrågasatt. Självklart får man ha lite hyfs och inte ge sig in på folks tomter eller gårdsplaner, eller förstöra marken, men utöver det har ingen brytt sig. På sin höjd kan man få ett höjt ögonbryn om man är på väg in på en väg som visar sig vara en återvändsgränd som slutar i ett hus. Men då mest för att de vet, men inte man själv, att den här vägen leder ingenstans så du lär få vända.

Vet inte om det kanske är olika kultur i olika delar av landet?
Det är skillnad på "till fots, häst o cykel" o motorfordon.
 
Jag har aldrig påstått att du behöver svara.
Verkar som att de enda som har rätt att begära legitimation i skogen är länsstyrelsen om det finns vapen med i bilden, dvs vid jakt (och fiske då om det krävs kort förmodar jag), jag googlade på "har skogsägare rätt att begära legitimation", sitter med mobilen så kan inte kopiera in länken. Uppehållstillstånd ser jag inget om, men känns ju som en väldig gråzon att tro sig kunna begära för att någon går med sina bonusungar i skogen.
 
Men då så. Vägen vi körde på var i allra högsta grad utmärkt på den kartan i alla fall.
Är det inte så att vägar med blå/vita skyltar eller gul/röda skyltar med ortsnamn/gårdsnamn, får du lov att köra på?
Alla vägar som inte har en sådan skylt ska man ge blanka tusan att köra in på.
Det lär jag våra motorburna ungdomar. :)
 
Jag känner inte igen mig i att alla skogsvägar står under bevakning av lokalbefolkningen, som stoppar och förhör alla som inte bor inom någon kilometer från platsen.
Det är ganska så nytt och kommer av alla resande hantverkare och andra brottsliga typer som stryker runt och ställer till det.
Jag förstår att just engelsktalande personer blir misstänkta då de (värsta) resande hantverkarna kommer från GB och Irland.
 
Är det inte så att vägar med blå/vita skyltar eller gul/röda skyltar med ortsnamn/gårdsnamn, får du lov att köra på?
Blå/vita = allmän väg där får du alltid åka.
Gul/röda = enskild väg och där så har du ingen aning om du får åka eller ej.
Finns statliga bidrag så får du åka men annars så kan det vara otillåtet.
 
Den självklara frågan är här om vägsamfälligheten du är med i får statsbidrag? Du kan kolla det på länken jag lade ut. Är allmänheten med och finansierar er vägsträcka skall naturligvis allmänheten få köra på den. Antagligen ligger det till på det sättet och har ingenting att göra med var du bor eller hur generösa och easygoing ni är i er gemensamhetsanläggning.

En person som inte sysslat med vägunderhåll har inte en aning om hur dyrt och oförutsägbart det är, särskilt när det gäller grusvägar. Ett år med väder som verkar helt normalt för den oinsatte, är katastrof för vägbudgeten (eftersom det kom fel mängder regn och snö vid fel tidpunkter i fel mängder). Nästa år med ungefär samma väder räcker det med ett lass grus och en saltning för bästa vägkvalitet. Eftersom det sliter enormt med motorfordonstrafik, och statsbidragen inte är så stora, är det oftast enklast och billigast att stänga av obehörig trafik och strunta i statsbidraget.

Vi får inte statsbidrag. Underhållet sköts mot betalning av bonden som bor längs med vägen. De tyngsta fordon som körs längs med vägen är hans egna. Eftersom vi är med i vägsamfälligheten så har vi en ok insyn i hur vägunderhåll går till.

Varför är det så konstigt att tänka sig att det finns människor som är helt ok med att folk kör förbi deras hus? 99% av trafiken torde i vilket fall vara de som bor i husen längs vägen och deras gäster, finns inte så många andra anledningar att köra på vägen.

När vi är ute och åker på småvägarna härikring, så kan jag inte påstå att det är direkt massor med trafik. Säg att man i snitt möter en bil per två mils vägsträcka. Jag misstänker att det i första hand är folk som bor längs med vägen. Så detta med stora mängder tung trafik på ensliga skogsvägar känner jag inte riktigt igen. Och då är det ändå ett område mellan flera större städer, fullt med sommargäster, deras besökare och en och annan turist på somrarna. Men de där ensliga skogsgrusvägarna som efter en mil genom skogen slutar på någons tomt eller i en vändplan är ändå inte särskilt tättrafikerade. Underhållet verkar ärligt talat rätt ofta snarare bestå i att röja växtligheten som breder ut sig eftersom vägen knappt har någon trafik, än att reparerara skadorna efter all tung trafik.
 
Och därför känner jag inte igen mig i detta att man inte kan vistas på vägarna på landsbygden utan att bli stoppad, få sin väg avspärrad, bli förhörd, etc. Jag känner inte igen mig i att alla skogsvägar står under bevakning av lokalbefolkningen, som stoppar och förhör alla som inte bor inom någon kilometer från platsen.
Vem har påstått att alla vägar är under bevakning och att lokalbefolkningen stoppar och förhör folk i parti och minut och spärrar vägen jämt och ständigt?
 
Jag förstår ändå inte hur man kan argumentera för att du som privatperson ska ha rätt att fråga vem som helst om legitimation eller uppehållstillstånd.
Som markägare så har jag det.
Om du inte vill svara så har Polisen rätt att hantera saken åt mig.

Det är faktiskt så att det fortfarande följer vissa rättigheter med att äga mark.
Även om du inte verkar att gilla det.
En rättighet är att få veta vem som uppehåller sig på marken.
 
Det jag tänker på i denna tråden är att det är fantastiskt med Allemansrätten. Att vi får röra oss på andras mark. Och jag tycker att folk ibland tar det för givet och inte är det minsta tacksamma för det.
Jag är jättetacksam över allemansrätten, och sköter mig när jag är i skogen - men i helvete att jag tycker att ett korsförhör är berättigat när jag skogspromenerar med hunden.
 
Som markägare så har jag det.
Om du inte vill svara så har Polisen rätt att hantera saken åt mig.

Det är faktiskt så att det fortfarande följer vissa rättigheter med att äga mark.
Även om du inte verkar att gilla det.
En rättighet är att få veta vem som uppehåller sig på marken.
Som sagt. Verkar vara när det är vapen med i bilden. Enligt polisen själv vid googling.
De hade nog dessutom knappast gjort sig omaket att ta sig tre km ut i skogen till en familj som är ute och går utan fiskeredskap eller vapen eller ens bärhinkar bara för att vi inte visar upp uppehållstillstånd. Tror du på det själv? Men varsågod. Be My guest.
 
Spelar faktiskt ingen roll. Jag förstår ändå inte hur man kan argumentera för att du som privatperson ska ha rätt att fråga vem som helst om legitimation eller uppehållstillstånd. Och tack och lov är ju ytterst få människor som paranoida som folk i den här tråden är i verkligheten. Som sagt. Jag bad dem dra åt helvete. Det hade jag gjort mot dig också om du var otrevlig och med främlingsfientliga motiv. Sju dar i veckan. Vad du hade gjort med den informationen är upp till dig.
I Sverige behövs det inte tillstånd för att fråga folk om saker. Så länge man är civiliserad är det fritt fram att tala med folk om vad man önskar även om man inte har rätt att kräva svar.

- Hur vet du vad folk har för motiv, kom personen fram och frågade dig i stil med "Svartskalle/blatte/invandrarjävel - jag vill inte ha såna som er på mitt område" eller?

Att fråga om uppehållstillstånd är i sig inte rasistiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 553
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp