Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är givetvis inte okej att bete sig illa mot någon, men som sagt du är inte direkt tydlig med vad som hänt. Av det som framkommit, om jag minns rätt, det är lite info här och lite där, att någon hoppade på er hemmavid på vägen till ert hus och frågade om "vissa uppehållstillstånd din invandrar jävel". Det verkar snarare vara ett hatbrott och trakasserier och inte ha ett dyft med att en markägare vill ha lite koll som TS skriver om.
Sant men vet du vad? Jag är så jäkla van vid denna strukturella rasism så jag känner själv att jag inte tar upp mer än jag behöver. Däremot försvarar jag mig när jag blir påhoppad. Det här hade kunnat vara ett helt vanligt möte. Nu var det inte det utan det vände snabbt till en utfrågning för att min man inte var svensk vilket var jäkla uppenbart för oss som var där. Det spelar egentligen ingen roll. De gick över sina befogenheter, det insåg de nog själva också. Hade vi skräpar ner, haft vapen eller fiskat (krävs kort) är det en sak om de frågat frågor. Att bara ströva i skogen som familj anser jag vara en annan sak. Jag möter som sagt mycket folk i skogen då vi är ute nästintill varje dag, men det brukar vara trevligt folk, markägare eller ej, inte folk som kräver att veta var man bor, relationer och så vidare och definitivt inte folk som väljer att ta det invandrarfientliga kortet.
 
Du menar att för att en samling personer har ockuperat ens mark så är det rimligt att fråga ut varenda person som är ute och promenerar vad de gör i skogen?
Ja särskilt engelskspråkiga då när ockupanterna var just från Irland och GB.
De börjar ju med att reka.
Kollar om det finns något bra ställe för alla husbilar och allt folk.
Om man har råkat ut för sådana ockupanter i sin närhet så blir man MYCKET benägen att fråga precis alla som man möter i skogen om vad de gör där.
 
Om man jagar en efterlyst person så frågar man ALLA.
Just därför att man inte kan veta.
Personen hittades sedan i Gävle (tror jag det var).
Haha. Ja du. Jag jobbar med en del gömda personer, för att inte tala om alla de ensamkommande som avviker och därmed blir efterlysta. Polisen ids inte ens åka ut till dem TROTS att de har adressen. I rest My case.
 
Sant men vet du vad? Jag är så jäkla van vid denna strukturella rasism så jag känner själv att jag inte tar upp mer än jag behöver. Däremot försvarar jag mig när jag blir påhoppad. Det här hade kunnat vara ett helt vanligt möte. Nu var det inte det utan det vände snabbt till en utfrågning för att min man inte var svensk vilket var jäkla uppenbart för oss som var där. Det spelar egentligen ingen roll. De gick över sina befogenheter, det insåg de nog själva också. Hade vi skräpar ner, haft vapen eller fiskat (krävs kort) är det en sak om de frågat frågor. Att bara ströva i skogen som familj anser jag vara en annan sak. Jag möter som sagt mycket folk i skogen då vi är ute nästintill varje dag, men det brukar vara trevligt folk, markägare eller ej, inte folk som kräver att veta var man bor, relationer och så vidare och definitivt inte folk som väljer att ta det invandrarfientliga kortet.
Det är lite hopplöst att diskutera när du hela tiden relaterar till ett rasistiskt påhopp som inte har ett dyft med ursprungsfrågan att göra och dessutom beskriver händelserna fragmentariskt och blir förbannad om man inte har koll på vad som hänt.

Och vet du vad, det finns en massa rasism i vårt samhälle, jag tvivlar inte ett dugg på att flertalet med utländskt utseende fått sin beskärda del. Jag vet också att en del letar efter rasism och då kan man knappt göra eller säga något utan att de tolkar det som rasistiskt. Det är inte rasistiskt att som i TS fall när någon lokalbefolkning vill ha koll på vem som rör sig i området, inte ens om den som tillfrågas är invandrare. Och inte är det rasistiskt att fråga folk om uppehållstillstånd heller.
 
Tja jag ser ju inte hur du som markägare ska veta vilken person du ringer om. Det är självklart om du vet att det är en våldsman att du anmäler. Det gör väl alla???
Men det är ju det som man inte vet.
Därför så kontrollerar man alla som inte ser ut att höra dit.
Och så gör man det på ett allmängilltigt sätt.
Det fungerar nog inte så bra att kliva fram och fråga "Hej är det du som är den Serbiske Krigsförbrytaren som alla letar efter just nu?".
 
Det är lite hopplöst att diskutera när du hela tiden relaterar till ett rasistiskt påhopp som inte har ett dyft med ursprungsfrågan att göra och dessutom beskriver händelserna fragmentariskt och blir förbannad om man inte har koll på vad som hänt.

Och vet du vad, det finns en massa rasism i vårt samhälle, jag tvivlar inte ett dugg på att flertalet med utländskt utseende fått sin beskärda del. Jag vet också att en del letar efter rasism och då kan man knappt göra eller säga något utan att de tolkar det som rasistiskt. Det är inte rasistiskt att som i TS fall när någon lokalbefolkning vill ha koll på vem som rör sig i området, inte ens om den som tillfrågas är invandrare. Och inte är det rasistiskt att fråga folk om uppehållstillstånd heller.
Fast det är du som fortsätter diskutera. Jag måste ju få svara? Det är svårt i många trådar att diskutera med dig också eftersom du gärna dikterar hur andra ska svara och diskutera. Ja det är långt från ursprungsfrågan. Jag återkommer dock till den flera gånger. Nej. Förhör som ts, som troligen är en van skogsbesökare, upplevde det som. Är inte ok.
 
Men det är ju det som man inte vet.
Därför så kontrollerar man alla som inte ser ut att höra dit.
Och så gör man det på ett allmängilltigt sätt.
Det fungerar nog inte så bra att kliva fram och fråga "Hej är det du som är den Serbiske Krigsförbrytaren som alla letar efter just nu?".
Du har fortfarande inte rätt att begära det. Då får du ringa polisen. Här åker de inte. Och eftersom de allra flesta som strävar i skogen med sin svenska familj säkert bevisar vem de är för polisen, så får du stå där. Min man skulle inte ha särskilt dåligt samvete att neka dig något du inte har rätt till. Spärrar du vägar etc och han sedan kan bevisa för polisen vem han är så kan han säkert göra en anmälan med det rättssystem vi har idag också. Jag förutsätter då att vi inte är på en gård eller att något annat brott begåtts. Här skulle de dock inte åka ut, så den risken skulle inte finnas. De skogsägare jag känner är reko här också, och har inga problem med människor som vill gå på deras mark. Vad de här männen hade för connection till området vet jag inte riktigt. Skulle kanske krävt att få se legitimation ...
 
Fast det är du som fortsätter diskutera. Jag måste ju få svara? Det är svårt i många trådar att diskutera med dig också eftersom du gärna dikterar hur andra ska svara och diskutera. Ja det är långt från ursprungsfrågan. Jag återkommer dock till den flera gånger. Nej. Förhör som ts, som troligen är en van skogsbesökare, upplevde det som. Är inte ok.
Mig veterligt är man två som diskuterar inte en och här är vi flera som diskuterar. Vill du inte svara så är det fritt för dig att sluta.

Och jag i sakfrågan är vi oeniga, man kan inte själv välja vad folk frågar en om så länge folk inte är otrevliga.

Det är lite som i denna diskussionen, i inlägg på inlägg talar du om för mig att jag ska sluta diskutera med dig men fortsätter sedan själv diskussionen, gärna kryddade med otrevliga påhopp oftast rena osanningarna i mina ögon. Du kan inte välja om jag svarar på dina inlägg riktade till mig (eller till någon annan) men du har givetvis frihet att inte svara på mina inlägg - det är ditt eget ansvar och inte mitt. Vi lever i ett fritt land, det innebär faktiskt att man inte behöver ha tillstånd att tilltala någon eller ens ställa frågor.
 
Mig veterligt är man två som diskuterar inte en och här är vi flera som diskuterar. Vill du inte svara så är det fritt för dig att sluta.

Och jag i sakfrågan är vi oeniga, man kan inte själv välja vad folk frågar en om så länge folk inte är otrevliga.

Det är lite som i denna diskussionen, i inlägg på inlägg talar du om för mig att jag ska sluta diskutera med dig men fortsätter sedan själv diskussionen, gärna kryddade med otrevliga påhopp oftast rena osanningarna i mina ögon. Du kan inte välja om jag svarar på dina inlägg riktade till mig (eller till någon annan) men du har givetvis frihet att inte svara på mina inlägg - det är ditt eget ansvar och inte mitt. Vi lever i ett fritt land, det innebär faktiskt att man inte behöver ha tillstånd att tilltala någon eller ens ställa frågor.
Men va?! Jag svarar ju på dina motfrågor, det är ju du som hävdar att det jag svarar inte är ok.
 
Vi får inte statsbidrag. Underhållet sköts mot betalning av bonden som bor längs med vägen. De tyngsta fordon som körs längs med vägen är hans egna. Eftersom vi är med i vägsamfälligheten så har vi en ok insyn i hur vägunderhåll går till.

Varför är det så konstigt att tänka sig att det finns människor som är helt ok med att folk kör förbi deras hus? 99% av trafiken torde i vilket fall vara de som bor i husen längs vägen och deras gäster, finns inte så många andra anledningar att köra på vägen.

När vi är ute och åker på småvägarna härikring, så kan jag inte påstå att det är direkt massor med trafik. Säg att man i snitt möter en bil per två mils vägsträcka. Jag misstänker att det i första hand är folk som bor längs med vägen. Så detta med stora mängder tung trafik på ensliga skogsvägar känner jag inte riktigt igen. Och då är det ändå ett område mellan flera större städer, fullt med sommargäster, deras besökare och en och annan turist på somrarna. Men de där ensliga skogsgrusvägarna som efter en mil genom skogen slutar på någons tomt eller i en vändplan är ändå inte särskilt tättrafikerade. Underhållet verkar ärligt talat rätt ofta snarare bestå i att röja växtligheten som breder ut sig eftersom vägen knappt har någon trafik, än att reparerara skadorna efter all tung trafik.
Samma här. Vid "icke-rusningstrafik" ;) kör det ca en bil varannan timme här. Det flyger fler flygplan över huset än det kör bilar förbi.
 
Ett vanligt samtal är ju knappast att fråga flera gånger exakt vad någon bor och hur de bor.

Ett "Hejhej, vilket fint väder vi har idag - är ni ute på hundpromenad?"
-"Jajjemän vi passar på nu på semestern att hitta nya promenadslingor"
Faller mer inom ramarna för hur jag skulle prata med en främling.
Absolut. Inga som helst problem med sådana frågor såklart :) !
 
Nu begriper jag ingenting, måste man hålla med dig för att diskutera eller? Klart att jag skriver att jag inte håller med när jag inte gör det.
Nä. Jag begriper inte heller något. Du ifrågasätter mina diskussioner , när jag i själva verket svarar på dina frågor. Du är inte nöjd med svaren dock för i det inte har med ts att göra. Jag kommer ALLTID svara på inlägg riktade på mig. Oavsett om det leder bort från ts. När jag skriver det, ja då ska jag inte svara dig. Öh... Va?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 551
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp