Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nog inte olika kultur utan att en del tyvärr haft dåliga upplevelser. Har man haft tio femton fordon som okynneskört eller ett flertal fall av skadegörelse och inbrott så är man förmodligen mindre benägen att välkomna folk. :(
Ja, folk som man inte vet var dom hör hemma eller vad dom planerar att ta sig för. Kommunikation är lösningen på 99,9% av alla såna här "fall", där vi hade sommarstuga förut så är det milsvida skogar och en lingonmark som ingen plockar på mer än jag då, jag åker dit 2-3 ggr per år och skogen bytte ägare, nya ägaren träffade jag på in the middle of nowhere där och naturligtvis snackade vi med varann. Han rekade inför älgjakten, jag plockade lingon och det är inget ställe man går till utan man åker bil nästan hela vägen. Vägen är definitivt inte allmän men nya skogsägaren hade inga planer på att anmäla nåt "intrång", vi satte oss och fikade, han fick reda på ett par bra framtida älgpass och jag får åka så mycket jag vill på vägarna där. Tänk så trevligt allt blir när man tar sig tid till att kommunicera med varann. :)

Jag har många liknande "historier" jag varit med om, när jag fortfarande högg ved så fick jag vartenda vindfälle inom en radie på 3 mil om jag ville ha dom, dessutom fick jag "städa" efter avverkningarna så mycket jag ville och allt virke till såghuset och det som sitter på logen är gratis vindfälletimmer. Tror någon det hade gått utan kommunikation?
 
Oki, då får jag ge ungdomarna fyllnadsinformation. :)
Vi har ingen skylt alls. Bara en bitsk en som säger att promenerar de vidare på vägen, så bryter de mot Brottsbalken med tillhörande paragrafer.
Har en tanta som skiter i vilket och promt ska promenera var hon vill i alla fall.
Häromdagen blev hon störd av att hästarna gick på "hennes promenadväg" och gick då 150 meter på järnvägen för att komma åt våra marker.
Så hon skiter ju uppenbarligen i vilka lagar hon bryter. För på järnvägen får man inte gå. Oavsett vad.
Samma människa har krävt att jag ska hägna in hagen, så att hästarnas skogsväg till skogshagarna, inte har tillträde av hästar! Så att hon ostört kan gå där. :laugh:
Nu blir jag lite konfunderad. Men jag kanske missuppfattade ditt inlägg.
Vad är det för väg som du förbjuder någon att gå på?
Så länge dom inte är inne er tomt så får dom gå var dom vill.
Du får dessutom inte stängsla så någon inte kan ta sig ut i skogen till fots. Det måste då finnas en öppningsbar grind eller något att kliva över staketet på.
 
Det tror jag inte.
Vi har haft en hel del problem med sådant så det har varit en mycket relevant fråga.
Efterlysta personer utan uppehållstillstånd.
Jaså är dom där nu? Här var det "cirkus" förra sommaren.
 
Du.
Man får fråga precis vad man vill.
Det finns inga förbud mot det.
Jag för min egen del frågar bara sådana som stör mig och i det läget så har allemansrätten upphört och det har blivit intrång.
Och då så är man i ett helt annat läge.
Man kan även med frågor bryta mot andra lagar vet du ;-)
 
En liten observation, det är alltså okej att fråga om du är på hundpromenad men inte att fråga vad du har för ände i området när du är på hundpromenad? Vad är skillnaden egentligen?
Det var väl inte DET som var skillnaden? Nu missförstår du väl ändå med flit? Jämförelsen var väl att jämföra med att fråga någon - upprepade gånger - exakt var och hur de bor?
 
Nä. Jag begriper inte heller något. Du ifrågasätter mina diskussioner , när jag i själva verket svarar på dina frågor. Du är inte nöjd med svaren dock för i det inte har med ts att göra. Jag kommer ALLTID svara på inlägg riktade på mig. Oavsett om det leder bort från ts. När jag skriver det, ja då ska jag inte svara dig. Öh... Va?
Jag ifrågasätter vad främlingsfientlighet har med saken att göra ja, men jag ifrågasätter inte att du diskuterar.

Jag ifrågasätter dina ständiga påhopp på mig men fortfarande inte din rätt diskutera.

Inser du att du precis skrev att "jag tänker alltid se till att jag har sista ordet"?
 
Jag ifrågasätter vad främlingsfientlighet har med saken att göra ja, men jag ifrågasätter inte att du diskuterar.

Jag ifrågasätter dina ständiga påhopp på mig men fortfarande inte din rätt diskutera.
Nä, jag ser det. Om någon svarar på mina inlägg brukar jag svara. Du med, uppenbarligen.
 
Jag ifrågasätter vad främlingsfientlighet har med saken att göra ja, men jag ifrågasätter inte att du diskuterar.

Jag ifrågasätter dina ständiga påhopp på mig men fortfarande inte din rätt diskutera.

Inser du att du precis skrev att "jag tänker alltid se till att jag har sista ordet"?

Men nu får du väl ändå ge dig?
"Ständiga påhopp"? Anmäl dessa till moderator.
Saken ur världen.
 
Det var väl inte DET som var skillnaden? Nu missförstår du väl ändå med flit? Jämförelsen var väl att jämföra med att fråga någon - upprepade gånger - exakt var och hur de bor?
Nej jag missförstår inte med flit, jag undrar ärligt vad som hänt, du har trots upprepade förfrågningar inte talat om det så jag kan inte veta. Om personen frågade dig var du bor och du svarar i X-stad och denne sen frågar vidare om var och du svarar i centrum och personen inte ger sig förrän du redovisat att du bor i Xstad på stadsvägen 5, 3 trappor upp utan hiss i en nyrenoverad 4:a och har 2 barn (Pelle och Lisa )1 hund och röstar på moderaterna, har 39 i skor har det gått för långt. Nu vet jag inte vad personen egentligen frågat och därav undrar jag vad som egentligen pågick
 
Vi får inte statsbidrag. Underhållet sköts mot betalning av bonden som bor längs med vägen. De tyngsta fordon som körs längs med vägen är hans egna. Eftersom vi är med i vägsamfälligheten så har vi en ok insyn i hur vägunderhåll går till.

Varför är det så konstigt att tänka sig att det finns människor som är helt ok med att folk kör förbi deras hus? 99% av trafiken torde i vilket fall vara de som bor i husen längs vägen och deras gäster, finns inte så många andra anledningar att köra på vägen.

När vi är ute och åker på småvägarna härikring, så kan jag inte påstå att det är direkt massor med trafik. Säg att man i snitt möter en bil per två mils vägsträcka. Jag misstänker att det i första hand är folk som bor längs med vägen. Så detta med stora mängder tung trafik på ensliga skogsvägar känner jag inte riktigt igen. Och då är det ändå ett område mellan flera större städer, fullt med sommargäster, deras besökare och en och annan turist på somrarna. Men de där ensliga skogsgrusvägarna som efter en mil genom skogen slutar på någons tomt eller i en vändplan är ändå inte särskilt tättrafikerade. Underhållet verkar ärligt talat rätt ofta snarare bestå i att röja växtligheten som breder ut sig eftersom vägen knappt har någon trafik, än att reparerara skadorna efter all tung trafik.

Nu vet inte jag vilken avgift ni betalar, och vilken variant av ton-kilometermetoden ni använder. Det kan mycket väl vara så att er bonde gjort en företagsekonomiskt sund kalkyl av vad underhållet kostar, med en nödvändig vinstmarginal på det.

Enligt min erfarenhet av enskilda vägar här i trakten som sköts av bonden längs vägen, brukar det bli en chockerande avgiftshöjning när bonden dör eller pensionerar sig. Oftast har han bara tagit betalt för grus, salt, diesel och någon löjlig summa i timersättning.

Eftersom du har insikt i gemensamhetsanläggningens ekonomi, vore det intressant att jämföra siffror. Vad betalar ni per maskintimme, och hur många maskintimmar har gått åt per år de senaste fem åren?

I vår vägförening har problemet inte varit olovlig tung trafik, utan buskörarna som vill bränna loss på fyllan, och åker till ett ställe där det inte finns någon trafikpolis, med ohyggliga olyckor med oskyldiga inblandade som följd. Eller husrenoverarna som inte inte vill betala för byggskräpet på återvinningen, utan dumpar det i skogen så att någon av medlemmarna i vår gemensamhetsanläggning får betala räkningen i stället.

Det verkar som du tror att bara tunga fordon sliter på vägen. Det är en missuppfattning. Även den minsta personbil som kör under perfekta väderleksförhållanden kostar för väghållaren. Mer ju fortare bilen kör. Det behöver alltså inte vara tät trafik, en liten bil under tjällossning kan kosta tiotusen kronor i vägreparation.

Det verkar också som du tror att det är billigt (gratis?) att hålla vägkanterna fria från höga växter. Om du har någon som helst insikt i en vägbudget vet du att det är maskintimmarna som är den största utgiften. Ärligt talat framstår du som en person som inte har någon som helst koll på vilket underhåll en väg kräver och vad det kostar. I det avseendet liknar du en majoritet av landets befolkning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 551
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp