Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, en stor och tydlig.
Visserligen med text på enligt gammal standard men den gäller den med.
Även en handskriven kartongbit är giltig i dessa fall.
Men för att sätta upp förbudsskyltar (typ ridning eller motorfordon förbjuden) måste man väl ha tillstånd (nu syftar jag inte på din skylt) Så var det i alla fall senast jag kollade (var iof några år sedan). duger verkligen en kartonbit då?
 
Inte sådana som vem är du, var kommer du ifrån, vad gör du här, kan jag få se din legitimation eller har du uppehållstillstånd.
Vilka menar du?
Legitimation har du inte rätt till enligt polisen såvida det inte är jakt eller fiskebrott vad det verkar enligt den halvlänk jag skickade tidigare. Visst frågan är fri vilket vi redan gått igenom , men med begära menar jag också att man anser att man har rätt att se det. Det har du inte. Round and round and round. Kan vi enas om det, igen?

Sedan upplever ts tydligen sig trakasserad , det är knappast ok även om en anmälan inte lär leda någonstans. Du var väl dock inte där så du kunde känna av stämningen?
 
Alltså den här tråden har spårat något fullständigt utan att TS knappt varit inblandad. Jösses.
Fast det är en aktuell diskussion. Attityder förändras. Allemansrätten är värdefull och människors inställning till den ändras.
Från att "Jag är så glad att jag kan röra mig fritt i skog och mark i Sverige" till "Jag har rätt att röra mig fritt i skog och mark i Sverige".
Samtidigt som organiserade inbrott/stölder ökar på landsbygden, markockupering sker vardagligdags, sopdumpning är också vardagsmat.
Det blir en krock.
 
Men för att sätta upp förbudsskyltar (typ ridning eller motorfordon förbjuden) måste man väl ha tillstånd (nu syftar jag inte på din skylt) Så var det i alla fall senast jag kollade (var iof några år sedan). duger verkligen en kartonbit då?
Motorfordonstrafik förbjudet är alltid något som markägaren bestämmer själv eftersom att det inte ingår i allemansrätten.
I det fallet så räcker det med en upplysning att markägaren vill ha det så.
Kartongbit t.ex.
Ridning ingår i allemansrätten så där måste man ha kommunens tillstånd för att skylten skall vara giltig samt kan få föreläggande om att plocka bort den.
 
Legitimation har du inte rätt till enligt polisen såvida det inte är jakt eller fiskebrott vad det verkar enligt den halvlänk jag skickade tidigare. Visst frågan är fri vilket vi redan gått igenom , men med begära menar jag också att man anser att man har rätt att se det. Det har du inte. Round and round and round. Kan vi enas om det, igen?

Sedan upplever ts tydligen sig trakasserad , det är knappast ok även om en anmälan inte lär leda någonstans. Du var väl dock inte där så du kunde känna av stämningen?
Vem som helst får fråga vem som helst om legitimation i stort sett när som helst. Sen behöver man inte visa den, men frågan är fri.

Det är lite av problemet att TS känner sig trakasserad och personen som frågar henne känner sig trakasserad (upprepade inbrott). Att någon känner sig trakasserad är det inte samma sak som att någon trakasserar.
 
Motorfordonstrafik förbjudet är alltid något som markägaren bestämmer själv eftersom att det inte ingår i allemansrätten.
I det fallet så räcker det med en upplysning att markägaren vill ha det så.
Kartongbit t.ex.
Ridning ingår i allemansrätten så där måste man ha kommunens tillstånd för att skylten skall vara giltig samt kan få föreläggande om att plocka bort den.
Ahaaa:idea::idea::idea:, då klarnade det! Tackar för infon :)
 
Vem som helst får fråga vem som helst om legitimation i stort sett när som helst.

Det är lite av problemet att TS känner sig trakasserad och personen som frågar henne känner sig trakasserad (upprepade inbrott). Att någon känner sig trakasserad är det inte samma sak som att någon trakasserar.
Nu börjar det bli trams. Man får väl fråga vem som helst om skostorlek också - jovisst.
Men det är fånigt att påstå att det är ok att fråga människor om dom kan legitimera sig ute i skogen. Då går man över gränsen.
 
Men för att sätta upp förbudsskyltar (typ ridning eller motorfordon förbjuden) måste man väl ha tillstånd (nu syftar jag inte på din skylt) Så var det i alla fall senast jag kollade (var iof några år sedan). duger verkligen en kartonbit då?
Nej, man får inte sätta upp skyltar hur som helst:
"Ibland försöker markägare på olika sätt skydda sig mot både bil- och gångtrafik. Han kan markera det område där han vill slippa främlingar med skyltar (”Privat område”, ”Privat badplats”, ”Tillträde förbjudet” etc). Sådana skyltar får man emellertid inte ha uppsatta utan tillstånd av kommunen (byggnadsnämnd eller motsvarande), utom när det är alldeles klart att allmänheten inte får passera. Det gäller till exempel utan tvekan i fråga om en tomt eller en plantering."
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915
 
Min ridning var en bra bit ute i skogen på en grusväg.
På grusvägar får man alltid rida oavsett, bara det inte stör hemfriden.
Om nötningen blir stor så kan man bli ersättningsskyldig för skadan.
Ja...?! Så vitt jag vet är jag ganska påläst om allemansrätten. Som sagt, vi är ute varje dag i skogen, vår hyresvärd och alla andra personer runt här äger en jädra massa skog. Jag har aldrig upplevt problem i skogen förutsatt att man håller sig till de lagar och regler som finns, men med tanke på här om dagen och den här tråden så kan tydligen ev skogsägare och annat löst folk få göra vad de vill mot människor som bara är ute och luftar barn eller hund. Jag har som sagt aldrig upplevt problem. Trots att jag BOR på landet och vi har mycket inbrott här också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 551
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp