Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är jättetacksam över allemansrätten, och sköter mig när jag är i skogen - men i helvete att jag tycker att ett korsförhör är berättigat när jag skogspromenerar med hunden.
Och det är ju ett problem då det är obekvämt för markägare.
Du trampar runt bland våra ägodelar, träd t.ex, och vägrar att svara på frågor.
Som markägare så har jag ansvar för vad du slänger (och f.ö. gör) på min mark.
Så jag vill veta vem du är.
 
Och därför känner jag inte igen mig i detta att man inte kan vistas på vägarna på landsbygden utan att bli stoppad, få sin väg avspärrad, bli förhörd, etc. Jag känner inte igen mig i att alla skogsvägar står under bevakning av lokalbefolkningen, som stoppar och förhör alla som inte bor inom någon kilometer från platsen.
Men var i hela friden har det påståtts att det är så, generellt??

Av allt jag kunnat läsa mig till har bukefalister rapporterat att man ibland ställer frågor när att det känns motiverat, att man har ett öga på sådant som inte hör till vanligheterna. Inte att det sker överallt. Inte att det sker ständigt. Inte att det är ett nationellt fenomen.

Jag förstår helt enkelt inte ditt inlägg. Ingenstans är det väl så att det finns någon lokal brigad av snokare? Snarare så att vi på landet har en hälsosam överblick över vårt närområde. För att kunna hjälpa till om det sker något . T.ex. som @Alexandra_W som gärna ser att man kollar efter henne om hennes häst kommer springande utan ryttare. Eller att man faktiskt noterar om det står en vilt främmande bil och rör sig folk i uthus och på gårdar när gårdsfolket själva inte är hemma.

Människor som möts ute i skogen pratar med varann. Om den som inte är från bygden uppfattar det som förhör så tycker jag personligen att det är upp till den personen.

På samma sätt som jag frågar obekanta ansikten på min arbetsplats om de söker någon. Det vore märkligt om personen ifråga skulle tycka att min fråga är påträngande.

Som sagt - jag begriper helt enkelt inte vad det är du pratar om.
 
I Sverige behövs det inte tillstånd för att fråga folk om saker. Så länge man är civiliserad är det fritt fram att tala med folk om vad man önskar även om man inte har rätt att kräva svar.

- Hur vet du vad folk har för motiv, kom personen fram och frågade dig i stil med "Svartskalle/blatte/invandrarjävel - jag vill inte ha såna som er på mitt område" eller?
Typ så.
(Och med tanke på hur de som hävdar att de är markägare här på buke beter sig och uttrycker sig i andra trådar här är jag inte förvånad)
 
Verkar som att de enda som har rätt att begära legitimation i skogen är länsstyrelsen om det finns vapen med i bilden, dvs vid jakt (och fiske då om det krävs kort förmodar jag),
Länsstyrelsen har rätt att få svar.
Polisen också om det är trassel med vapnen.
Du får t.ex. inte ha ett laddat vapen på någon annans jaktmark.
Tjuvfiske är ett brott där vattenägaren kan beslagta utrustning och kräva ID-koll.
Fiskekort hör inte dit.
 
Länsstyrelsen har rätt att få svar.
Polisen också om det är trassel med vapnen.
Du får t.ex. inte ha ett laddat vapen på någon annans jaktmark.
Tjuvfiske är ett brott där vattenägaren kan beslagta utrustning och kräva ID-koll.
Fiskekort hör inte dit.
Ja, jag vet. Vilket jag också poängterade.
 
Och det är ju ett problem då det är obekvämt för markägare.
Du trampar runt bland våra ägodelar, träd t.ex, och vägrar att svara på frågor.
Som markägare så har jag ansvar för vad du slänger (och f.ö. gör) på min mark.
Så jag vill veta vem du är.
Det är banne mig bara på internet folk får det att framstå som ett problem att man promenerar i skogen. Jag känner ett par markägare och ingen av dessa har någonsin uttryckt den här typen av kontrollbehov över sin mark.

Jag är fö inte emot att prata med folk jag möter i skogen, det är bara trevligt - men korsförhör? Nej tack.
 
Och hela tråden handlar om vad den ene uppfattar som korsförhör och den andre som helt vanligt samtal :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:
Ett vanligt samtal är ju knappast att fråga flera gånger exakt vad någon bor och hur de bor.

Ett "Hejhej, vilket fint väder vi har idag - är ni ute på hundpromenad?"
-"Jajjemän vi passar på nu på semestern att hitta nya promenadslingor"
Faller mer inom ramarna för hur jag skulle prata med en främling.
 
Typ så.
(Och med tanke på hur de som hävdar att de är markägare här på buke beter sig och uttrycker sig i andra trådar här är jag inte förvånad)
Det är givetvis inte okej att bete sig illa mot någon, men som sagt du är inte direkt tydlig med vad som hänt. Av det som framkommit, om jag minns rätt, det är lite info här och lite där, att någon hoppade på er hemmavid på vägen till ert hus och frågade om "vissa uppehållstillstånd din invandrar jävel". Det verkar snarare vara ett hatbrott och trakasserier och inte ha ett dyft med att en markägare vill ha lite koll som TS skriver om.
 
Och hela tråden handlar om vad den ene uppfattar som korsförhör och den andre som helt vanligt samtal :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:
Då är det märkligt att du med flera uttalar dig så tvärsäkert att det var ett vanligt samtal när ts, som var på plats, uppenbarligen upplevde något annat. Om TS är van att röra sig i skogen träffar hon säkert, liksom vi, skogsägare och annat pack lite nu och då och kan bedöma hur vanligt det kändes. Eller hur?
 
Jag känner ett par markägare och ingen av dessa har någonsin uttryckt den här typen av kontrollbehov över sin mark.
De har väl inte haft så mycket problem då.
Men den som har fått sin mark ockuperad av resande hantverkare (och deras grannar) har det behovet.
Det är nog också bara på internet som några helt vanliga frågor kan hamna i avdelningen systematiska trakasserier.
 
Ett vanligt samtal är ju knappast att fråga flera gånger exakt vad någon bor och hur de bor.

Ett "Hejhej, vilket fint väder vi har idag - är ni ute på hundpromenad?"
-"Jajjemän vi passar på nu på semestern att hitta nya promenadslingor"
Faller mer inom ramarna för hur jag skulle prata med en främling.
Nej folk brukar nöja sig med att fråga en gång. Varför tjata?
 
Då är det märkligt att du med flera uttalar dig så tvärsäkert att det var ett vanligt samtal när ts, som var på plats, uppenbarligen upplevde något annat. Om TS är van att röra sig i skogen träffar hon säkert, liksom vi, skogsägare och annat pack lite nu och då och kan bedöma hur vanligt det kändes. Eller hur?
Den enda som är tvärsäker är du, du kallar det korsförhör, det har ingen annan gjort inklusive TS (åtminstone inte i första beskrivningen, minns inte om hon hakat på dig). Så jag undrar varför du är så tvärsäker, vi andra har gått på vad TS skrivit samtal/förhör.
 
De har väl inte haft så mycket problem då.
Men den som har fått sin mark ockuperad av resande hantverkare (och deras grannar) har det behovet.
Det är nog också bara på internet som några helt vanliga frågor kan hamna i avdelningen systematiska trakasserier.
Du menar att för att en samling personer har ockuperat ens mark så är det rimligt att fråga ut varenda person som är ute och promenerar vad de gör i skogen? Det är ju helt obegripligt. Ensamma personer med hund torde ha rätt stora problemen att ockupera mark..
 
Det är banne mig bara på internet folk får det att framstå som ett problem att man promenerar i skogen. Jag känner ett par markägare och ingen av dessa har någonsin uttryckt den här typen av kontrollbehov över sin mark.

Jag är fö inte emot att prata med folk jag möter i skogen, det är bara trevligt - men korsförhör? Nej tack.
Ja TS och några till har tagit upp det som ett problem, övriga är nog mest förbryllade över att det ses som ett problem att någon tilltalar en och undrar vem man är när man rör sig över någons mark.
 
Inte säkert. Vi har gulröd skylt å bara statsbidrag för en del av vägen.
Oki, då får jag ge ungdomarna fyllnadsinformation. :)
Vi har ingen skylt alls. Bara en bitsk en som säger att promenerar de vidare på vägen, så bryter de mot Brottsbalken med tillhörande paragrafer.
Har en tanta som skiter i vilket och promt ska promenera var hon vill i alla fall.
Häromdagen blev hon störd av att hästarna gick på "hennes promenadväg" och gick då 150 meter på järnvägen för att komma åt våra marker.
Så hon skiter ju uppenbarligen i vilka lagar hon bryter. För på järnvägen får man inte gå. Oavsett vad.
Samma människa har krävt att jag ska hägna in hagen, så att hästarnas skogsväg till skogshagarna, inte har tillträde av hästar! Så att hon ostört kan gå där. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 551
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp