Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj då. Ja, då lär det bli svårt för alla svampplockare och bärplockare som vill komma något lite längre än de kan gå/cykla och där det inte finns en parkeringsplats....

Vi borde nog göra som i USA, dvs att det finns statliga nationalparker som man får vistas i. Sedan behöver vi inte störa de enskilda markägarna ute på landet....
Menar du att det ska bli fritt fram att köra hur som helst och parkera hur som helst på annans mark? Allemansrätten rör inte motorfordon.
 
Så kommer vi tillbaka till detta: att du känner dig bortskrämd är faktiskt inte något belägg för att det var så att du blev bortskrämd. Att någon ville skrämma dig därifrån.
Det har du alldeles rätt i, även om jag misstänker att merparten av folk utanför buke faktiskt skulle tolka det så.
 
Vi borde nog göra som i USA, dvs att det finns statliga nationalparker som man får vistas i. Sedan behöver vi inte störa de enskilda markägarna ute på landet....
Eller också släpper vi paranojjan och börjar prata som vettiga människor, jag parkerar på annans mark utan att fråga, det är avstick från skogsbilvägar, timmerlastplatser, en grusgrop och liknande platser där jag varken förstör, kör sönder eller står ivägen och hittills har ingen ens brytt sig. Hade någon frågat hade jag givetvis berättat vad jag gör och hur länge jag ska stå där. Det ÄR inte farligt att prata med folk, man kan tom. bli bjuden på kaffe där ute i skogen av markägaren. :D

Dom absolut värsta markägarna (och här snackar jag om nyrika storstadsbor utan hyfs) är dom som köpt en massa mark och sätter upp bommar där det inte behövs och på det sättet stänger ute skogsägare som har skiften längre upp i skogen och varit med och gemensamt byggt och rustat skogsvägnätet och där "av hävd sen generationer" slutat gälla, sådana är innerligt hatade av mig och andra. :rage:
 
Menar du att det ska bli fritt fram att köra hur som helst och parkera hur som helst på annans mark? Allemansrätten rör inte motorfordon.
Nu är det väl du som tolkar konstigt? Inte har jag väl skrivit att folk parkerar/kör "hur som helst"? Var någonstans läser du det? Man parkerar ju självfallet så att man inte står i vägen för någon annan. Hur gör du själv? Eller du kanske inte plockar bär/svamp, alternativt bara gör det inom cykel-/gångavstånd från ditt hus?
 
Nu är det väl du som tolkar konstigt? Inte har jag väl skrivit att folk parkerar/kör "hur som helst"? Var någonstans läser du det? Man parkerar ju självfallet så att man inte står i vägen för någon annan. Hur gör du själv? Eller du kanske inte plockar bär/svamp, alternativt bara gör det inom cykel-/gångavstånd från ditt hus?

Faktum kvarstår, är det inte en allmän väg har du ingen som helst rätt att köra bil där. Dvs det är enbart markägarens välvillighet som gör att du kan köra där. Missbrukas den välviljan så brukar det komma upp en bom illa kvickt.
 
Så länge en väg inte är skyltad att man inte får köra på den så är det tillåtet även för motorfordon.
På den ena av våra gårdar så har vi skylt med motorfordonstrafik förbjuden.
Men det kör ändå in folk och hojtar om allemansrätten.
Efter ett antal sådana besök så har man inte så mycket tålamod med oinbjudna besökare.
Det är något som TS faktiskt måste acceptera.
Att ändra på det går i vilket fall inte.
 
Jag har precis scrollat igenom "Allemansrätten - vad säger lagen?" (Naturvårdsverket) och det känns otroligt tveksamt att någon har rätt att skrämma bort folk som inte bryter mot någon av reglerna (hemfridsbrott, nedskräpning, osv).
Nej man har ingen rätt att skrämma bort folk.
Men absolut ingen skyldighet att vara trevlig heller.
Och som markägare behöver man inte lämna besökare i fred alls.
 
På den ena av våra gårdar så har vi skylt med motorfordonstrafik förbjuden.
Men det kör ändå in folk och hojtar om allemansrätten.
Efter ett antal sådana besök så har man inte så mycket tålamod med oinbjudna besökare.
Det är något som TS faktiskt måste acceptera.
Att ändra på det går i vilket fall inte.
Den vägen leder dessutom ingen annan stans än till er gård och privata badställe, vill folk vildcampa kan dom ju bara fortsätta 500 meter till allmänna badet istället, det är ju ett underbart mysigt ställe att både bada på och vildcampa på.
 
Nä, då tar det bara hus i helvete. Däremot kan det vara enormt smart att spela på "lilla kvinnliga jag kan ju inte göra någon skada" för då kan man få tillgång till koden på hänglåset. Har jag hört :angel:
Eller också kan man göra sig oumbärlig typ "jag servar din båtmotor istället så byter vi". :D

Fast hydraulsaxen är bra utifall, och skrotpriset är ganska högt,,,,,,,,:devil:
 
Nu är det väl du som tolkar konstigt? Inte har jag väl skrivit att folk parkerar/kör "hur som helst"? Var någonstans läser du det? Man parkerar ju självfallet så att man inte står i vägen för någon annan. Hur gör du själv? Eller du kanske inte plockar bär/svamp, alternativt bara gör det inom cykel-/gångavstånd från ditt hus?
Du vill bryta mot terrängkörningslagen och skriver "Oj då. Ja, då lär det bli svårt för alla svampplockare och bärplockare som vill komma något lite längre än de kan gå/cykla och där det inte finns en parkeringsplats...." det är enligt mig att parkera/köra hur som helst.

Det är sällan någon motsätter sig om man parkerar förnuftigt och kommunicerar. Men nej jag parkerar inte hur som helst i skogen när jag har ärenden dit och kommunicerar gärna med ortsbefolkningen.
 
Men VAR i allemansrätten står det att läsa att det räknas som intrång om man vägrar att svara på frågor?
Det står inte i allemansrätten då det inte är en lag på det viset.
Det står i andra lagar, om hemfrid, ägofrid och i jaktlagen. Bl.a.
Och vad menar du med att "störa"?
Allt som är i vägen för ägaren att nyjjja sin mark.
Det kan t.ex. vara att skrämma bort viltet vid jakt.
Jag förstår inte vilka lagar du lutar dig mot?
Sveriges Lagbok.
Förbuden för vad du får göra på annans mark är utspridda här och där i den boken.
De finns också i olika förordningar, typ Trafikförordningen, och regelverk, typ "Kommunal Ordnings-stadga".
 
Men VAR i allemansrätten står det att läsa att det räknas som intrång om man vägrar att svara på frågor? Och vad menar du med att "störa"? Jag förstår inte vilka lagar du lutar dig mot?
Allemansrätten är ingen lag i det avseendet, det är en sedvanerätt. Man kan inte bli åtalad eller dömd enligt allemansrätten men kan åtalas eller dömmas enligt andra lagar som kan kopplas ihop med allemansrätten (skadegörelse t ex.) . http://www2.notisum.com/News.aspx?itemid=281
Sedan kan man ju konstatera att de människor som du träffade på lyckades rätt bra i sin strävan att hålla folk från sina ägor utan att bryta mot någon regel.

Hoppsan, tvåa på bollen där...
 
Oj då. Ja, då lär det bli svårt för alla svampplockare och bärplockare som vill komma något lite längre än de kan gå/cykla och där det inte finns en parkeringsplats....
Jo men det är så som det ser ut.
Att bryta mot lagen är inte lösningen utan det ger bara irritation och konflikter.
Vilket du ju märkte i mötet med mannen på cykel.
 
Vi borde nog göra som i USA, dvs att det finns statliga nationalparker som man får vistas i. Sedan behöver vi inte störa de enskilda markägarna ute på landet....
Det finns massor av strövområden med anlagda parkeringsplatser och iordningställda promenadvägar.
Ni kan ju åka dit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 554
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp