Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis så.
Han ville väl inte ha folk rännades i skogen.
Varför skall markägare tycka att det är kul?
Möjligt att han inte tycker det var kul. Tveksamt om han ens var markägaren. Det sa han faktiskt aldrig. Den tolkningen gör du själv. Jag har precis scrollat igenom "Allemansrätten - vad säger lagen?" (Naturvårdsverket) och det känns otroligt tveksamt att någon har rätt att skrämma bort folk som inte bryter mot någon av reglerna (hemfridsbrott, nedskräpning, osv).

Finns här om någon vill läsa lite: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
 
Konstaterar att folk som drabbats av stölder på landet är "paranoida" när de undrar över vad för främmande folk som rör sig på/kring deras marker och att stadsbor är "paranoida" när de blir tillfrågade om vem de är och vad de gör på den mark de befinner sig på. Så till den milda grad att de blir vettskrämda av frågor om vilka de är.

Vet folk vad paranoid betyder? Verkar ju inte så när man läser den här tråden i af..
 
Du har rätt att vara där men inte rätt att få vara ifred där.
Om du inte svarar på frågor från markägare så kan det räknas som intrång.
Du får nämligen inte störa markägaren eller dennes aktiviteter på sin mark.
Men VAR i allemansrätten står det att läsa att det räknas som intrång om man vägrar att svara på frågor? Och vad menar du med att "störa"? Jag förstår inte vilka lagar du lutar dig mot?
 
Möjligt att han inte tycker det var kul. Tveksamt om han ens var markägaren. Det sa han faktiskt aldrig. Den tolkningen gör du själv. Jag har precis scrollat igenom "Allemansrätten - vad säger lagen?" (Naturvårdsverket) och det känns otroligt tveksamt att någon har rätt att skrämma bort folk som inte bryter mot någon av reglerna (hemfridsbrott, nedskräpning, osv).

Finns här om någon vill läsa lite: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
På vilket sätt blev du bortskrämd?
 
Jag vill inte heller svara på ett förhör när jag är ute i skogen och plockar bär/svamp whatever, och vad jag har för relation med min man eller hur länge han har varit i Sverige har ingen jag möter ute i skogen med att göra överhuvudtaget..
Vill och vill?
Man kan inte alltid få det som man vill.
Markägaren vill kanske inte ha er där alls.
Men så kan den inte heller få det.
 
Här så finns det faktiskt ett problem.
Du får inte parkera på vägen för den måste vara framkomlig och du får inte parkera bredvid vägen heller för det bryter mot terrängkörningslagen.
Du får faktiskt inte parkera på annans mark alls.
Så vem har rätten att känna sig kränkt?
Oj då. Ja, då lär det bli svårt för alla svampplockare och bärplockare som vill komma något lite längre än de kan gå/cykla och där det inte finns en parkeringsplats....

Vi borde nog göra som i USA, dvs att det finns statliga nationalparker som man får vistas i. Sedan behöver vi inte störa de enskilda markägarna ute på landet....
 
Markägaren har all rätt i världen att fråga vem du är och vad du gör där, på dennes mark.
Exakt, markägaren är dessutom ansvarig över vad som händer på dennes mark. Det har mången markägare blivit varse när myndigheter tagit kontakt och ålagt markägaren att vid vite städa upp sin privata soptipp som markägaren inte ens visste att den fanns eftersom markägaren inte varit i den delen av skogen på flera år och sett bilvraken, den ruttna husvagnen, högen av miljöfarligt avfall mm. som div. figurer dumpat där. Att en markägare är ansvarig över vad som händer på dennes mark är det nog inte många som vet, men precis så är det.
 
Hela tråden börjar väl bli absurd? Det verkar som om allt är okej med hänvisning till "så gör vi på landet!"
Är det någon som skrivit något i den stilen?

Det är okej att spotta någon i ansiktet för vi gör så på landet?
Det är okej att punktera däck för vi gör så på landet?
Det är okej att avvisa folk godtyckligt från skogen för vi gör så på landet?

Nej inget här som tyder på att folk anser att vad som helst är okej utan endast att det är okej att ställa lite basic frågor - hur det kan bli vad som helst och var det blev det enligt dig är obegripligt.
 
Men snälla, de smarta tjuvarna talar väl knappast om vem de är vid ett korsförhör heller?
Nej just det.
Men om de svarar så att det går att relatera till annat och att de hör dit så är de knappast tjuvar.
Som "Vi är på besök hos Grannes Namn".
Då så kan man kolla med grannen om det stämmer.
 
Oj då. Ja, då lär det bli svårt för alla svampplockare och bärplockare som vill komma något lite längre än de kan gå/cykla och där det inte finns en parkeringsplats....

Vi borde nog göra som i USA, dvs att det finns statliga nationalparker som man får vistas i. Sedan behöver vi inte störa de enskilda markägarna ute på landet....

Det är faktiskt inget markägaren styr över, terrängkörningslagen är just det, en lag. Att du kan åka på privata grusvägar sker enbart med markägarens goda vilja. Är det inte en allmän väg har markägaren full rätt att hindra dig från att köra på den (du får gå på den).

För att en väg ska vara allmän utgår det en ersättning till vägföreningen från staten för att de håller den i skick (som sällan täcker kostnaden för underhållet kan jag tillägga).
 
Senast ändrad:
De flesta människor väljer nog att inte komma tillbaks till en plats där de känner sig ytterst ovälkomna. Det finns ju, tack och lov, fler ställen att promenera på här i trakten.

Så kommer vi tillbaka till detta: att du känner dig bortskrämd är faktiskt inte något belägg för att det var så att du blev bortskrämd. Att någon ville skrämma dig därifrån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 555
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp