Han kanske ville vara ifred i sin skog?Inte ens jag vet ju vad HAN tyckte.... Han kanske kände sig supernöjd med att han hade frågat ut mig. Vad vet jag.
Och du var inkräktaren på hans frid.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han kanske ville vara ifred i sin skog?Inte ens jag vet ju vad HAN tyckte.... Han kanske kände sig supernöjd med att han hade frågat ut mig. Vad vet jag.
Och vad förväntar du dig att de skall göra då?Jag hade övervägt att ringa polisen om jag blev instägd så på en väg.
Möjligt att han inte tycker det var kul. Tveksamt om han ens var markägaren. Det sa han faktiskt aldrig. Den tolkningen gör du själv. Jag har precis scrollat igenom "Allemansrätten - vad säger lagen?" (Naturvårdsverket) och det känns otroligt tveksamt att någon har rätt att skrämma bort folk som inte bryter mot någon av reglerna (hemfridsbrott, nedskräpning, osv).Precis så.
Han ville väl inte ha folk rännades i skogen.
Varför skall markägare tycka att det är kul?
Du har rätt att vara där men inte rätt att få vara ifred där.Inte en chans att jag berättar en massa grejer om oss när vi enbart utnyttjar allemansrätten.
...det känns otroligt tveksamt att någon har rätt att skrämma bort folk som inte bryter mot någon av reglerna (hemfridsbrott, nedskräpning, osv).
Men VAR i allemansrätten står det att läsa att det räknas som intrång om man vägrar att svara på frågor? Och vad menar du med att "störa"? Jag förstår inte vilka lagar du lutar dig mot?Du har rätt att vara där men inte rätt att få vara ifred där.
Om du inte svarar på frågor från markägare så kan det räknas som intrång.
Du får nämligen inte störa markägaren eller dennes aktiviteter på sin mark.
Jo men den gäller inte för bilkörning.Vi har faktiskt allemansrätt i det här landet
På vilket sätt blev du bortskrämd?Möjligt att han inte tycker det var kul. Tveksamt om han ens var markägaren. Det sa han faktiskt aldrig. Den tolkningen gör du själv. Jag har precis scrollat igenom "Allemansrätten - vad säger lagen?" (Naturvårdsverket) och det känns otroligt tveksamt att någon har rätt att skrämma bort folk som inte bryter mot någon av reglerna (hemfridsbrott, nedskräpning, osv).
Finns här om någon vill läsa lite: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Hela tråden börjar väl bli absurd? Det verkar som om allt är okej med hänvisning till "så gör vi på landet!"Nu blir det väl absurt?
Menar du att du är bortskrämd ur skogen av någon som ställer frågor enligt ursprungsinlägget?
Här så finns det faktiskt ett problem.Vi parkerade på ett enda ställe vid sidan av grusvägen
De flesta människor väljer nog att inte komma tillbaks till en plats där de känner sig ytterst ovälkomna. Det finns ju, tack och lov, fler ställen att promenera på här i trakten.På vilket sätt blev du bortskrämd?
Vill och vill?Jag vill inte heller svara på ett förhör när jag är ute i skogen och plockar bär/svamp whatever, och vad jag har för relation med min man eller hur länge han har varit i Sverige har ingen jag möter ute i skogen med att göra överhuvudtaget..
Oj då. Ja, då lär det bli svårt för alla svampplockare och bärplockare som vill komma något lite längre än de kan gå/cykla och där det inte finns en parkeringsplats....Här så finns det faktiskt ett problem.
Du får inte parkera på vägen för den måste vara framkomlig och du får inte parkera bredvid vägen heller för det bryter mot terrängkörningslagen.
Du får faktiskt inte parkera på annans mark alls.
Så vem har rätten att känna sig kränkt?
Exakt, markägaren är dessutom ansvarig över vad som händer på dennes mark. Det har mången markägare blivit varse när myndigheter tagit kontakt och ålagt markägaren att vid vite städa upp sin privata soptipp som markägaren inte ens visste att den fanns eftersom markägaren inte varit i den delen av skogen på flera år och sett bilvraken, den ruttna husvagnen, högen av miljöfarligt avfall mm. som div. figurer dumpat där. Att en markägare är ansvarig över vad som händer på dennes mark är det nog inte många som vet, men precis så är det.Markägaren har all rätt i världen att fråga vem du är och vad du gör där, på dennes mark.
Är det någon som skrivit något i den stilen?Hela tråden börjar väl bli absurd? Det verkar som om allt är okej med hänvisning till "så gör vi på landet!"
Nej just det.Men snälla, de smarta tjuvarna talar väl knappast om vem de är vid ett korsförhör heller?
Jo det är oerhört effektivt som brottsförebyggande åtgärd.Tja, hur eller hur lär inte förföljelse eller korsförhör i skogen göra någon gott i alla fall.
Oj då. Ja, då lär det bli svårt för alla svampplockare och bärplockare som vill komma något lite längre än de kan gå/cykla och där det inte finns en parkeringsplats....
Vi borde nog göra som i USA, dvs att det finns statliga nationalparker som man får vistas i. Sedan behöver vi inte störa de enskilda markägarna ute på landet....
De flesta människor väljer nog att inte komma tillbaks till en plats där de känner sig ytterst ovälkomna. Det finns ju, tack och lov, fler ställen att promenera på här i trakten.