Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske kan man sortera ut svaren i den här tråden till
1 lantisar sedan födsel
2 stadsbor eller ny-lantisar
:D


...för att jag tror att det är olika sätt att förhålla sig till sin bygd och hemvist?


Om något "nytt" händer så frågar man varann om det. Man kollar om nån köpt en ny bil så man vet att man ska hälsa när den kör förbi. Man vill veta om det flyttat in nån ny så vet vem man ska hälsa på (allt annat är oartigt) :) :) :)
Men man hälsar väl oavsett? Jag är hälften-hälften uppvuxen, så att säga - har varit "lantis" all ledig tid hela uppväxten. Och även om man vet vem som bor i husen så hälsar man på alla, även de man inte känner igen. Inte annorlunda än i stan, faktiskt. Skillnaden är att i stan håller man koll på sitt hus, hälsar på dem man möter i trappen och håller lite koll om det kommer någon okänd, och på landet är det samma sak fast för byn istället för huset.

Om man börjar förhöra alla man möter som man inte känner igen måtte man bo extremt ensligt, typ att det är extraordinärt att träffa en främmande människa.
 
Senast ändrad:
Det är intressant att det nämns om lantisars rädsla. Om man inte är rädd i stan - varför har så många trapphus kod eller nyckel? Det måste väl vara för att hindra obehöriga?
Jag vet många i stan som dessutom har nyckelhål att titta i och säkerhetsdörr.
Nog skulle folk undra om man gick fram och tillbaka utanför någons trapphus?
 
Senast ändrad:
Nu är det ju inte så att jag är från stan precis. Har varit lantbo och "halv-lantbo" i alla år, förutom de år när jag bodde i USA och något år eller två när jag testade på att bo i Stockholm. Eftersom jag blev chockad och förvånad kan det ju inte inte vara så generellt att man uppträder som gubben jag mötte. Då skulle jag ju stött på det förut, alternativt agerat på samma sätt själv. Tycker man. Jo visst är jag van vid skvallret och att alla pratar om alla och lägger sin näsa i blöt precis överallt, men att man ska behöva stå ut med att bli utfrågad det har jag aldrig varit med om. Likaledes mina föräldrar. Det är helt nytt för dem att någon ställer sig i vägen med en åkgräsklippare.

Jag håller med @Mabuse . Varför skulle man behöva veta vem som har ny bil för att veta vem man ska hälsa på, eller om det flyttat in någon ny? Om jag är utanför mitt hus eller kör på grusvägen till vårt hus så hälsar jag på alla oavsett. Och varje morgon hälsar jag på gubben med hunden.... :)
 
Det är intressant att det nämns om lantisars rädsla. Om man inte är rädd i stan - varför har så många trapphus kod eller nyckel? Det måste väl vara för att hindra obehöriga?
Jag vet många i stan som dessutom har nyckelhål att titta i och säkerhetsdörr.
Nog skulle folk undra om man gick fram och tillbaka utanför någons trapphus?
Men att gå fram och tillbaka framför någon annans dörr, på deras tomt, är väl inte samma sak som att gå en promenad på en väg? På gatan där jag bor händer det naturligtvis ofta att folk går förbi, t ex på hundpromenad. Ibland kommer de tillbaka en stund senare, gåendes åt andra hållet. Det skulle jag inte anse som ett dugg märkligt beteende, och det är väl snarare det normala om man är ute och går med hunden? Först går man åt ena hållet, och så vänder man och går tillbaka hem/till bilen igen.

Jag skulle definitivt inte ställa mig på gatan/vägen och förhöra alla förbipasserande jag inte kände igen, vare sig hemma eller på landet. Jag skulle känna att jag la mig i sådant jag inte hade med att göra, folk måste ju få gå på hundpromenad utan att behöva ställas till svars och behöva redovisa sina boendeförhållanden.

Att inte urskillningslöst gräva sig in i andras privatliv skulle jag säga är vanlig hyfs.

Men absolut, man kan tänka sig människor som bor så ensligt att de tycker det är jättekonstigt och misstänkt att stöta på någon man inte känner igen.
 
Det är intressant att det nämns om lantisars rädsla. Om man inte är rädd i stan - varför har så många trapphus kod eller nyckel? Det måste väl vara för att hindra obehöriga?
Jag vet många i stan som dessutom har nyckelhål att titta i och säkerhetsdörr.
Nog skulle folk undra om man gick fram och tillbaka utanför någons trapphus?
På min gata fullständigt kryllar det av folk på kvällarna. De röker, dricker, pratar, går av och an och runtrunt, samt en och annan som tigger. Jag gissar att det är en av de gator i stan där flest brott sker, eftersom nattlivet är så intensivt.

Jag håller inte koll på folk och frågar dem inte vad de har för ärende. Det är rimligt att de röker utanför krogarna och sånt.

Om de började rycka i portarna, gå in på små inbyggda gårdar och uteplatser etc - då är det ju jämförbart med att de rycker i ytterdörren på mitt hus på landet. Det är ju något annat än att promenera i skogen - eller på gatan. Det är rimligt att undra vem som står på ens trappa och drar i dörrhandtaget.
 
Om de började rycka i portarna, gå in på små inbyggda gårdar och uteplatser etc - då är det ju jämförbart med att de rycker i ytterdörren på mitt hus på landet. Det är ju något annat än att promenera i skogen - eller på gatan. Det är rimligt att undra vem som står på ens trappa och drar i dörrhandtaget.

Ja, om man rycker i dörrhandtaget på andra människors hus, kikar in genom fönster, eller grejar med andra människors prylar, då har man gått för långt. Men så länge man håller sig på avstånd från hus, och inte stör någon, borde man väl rimligtvis få göra det utan att någon undrar vad man håller på med.....?
 
Aja, var och en lever salig i sin tro. Jag bad som sagt gubbarna efter en liknande händelse dra åt helvete, ser ingen riktig anledning att vara trevlig mot folk som jag upplever som otrevliga mot mig (och skulle följaktligen inte svara på de frågor vi blev utsatta för heller) . Däremot var jag inte med vid ts händelse så kan omöjligt veta hur tonläget var där från männen eller hur jag själv skulle ha upplevt situationen. Mycket möjligt att det stannat vid småprat om vädret, eller så hade jag bett de också dragit åt helvete. Vill de då ringa polisen för det eller om jag får nya ovänner är det deras problem. Inte mitt. Och ja, jag tycker det är en viss skillnad att rida på någons gård eller gå mitt i skogen.
Liksom det är okej att ställa frågor så är det givetvis okej att inte svara på dem.
 
På min gata fullständigt kryllar det av folk på kvällarna. De röker, dricker, pratar, går av och an och runtrunt, samt en och annan som tigger. Jag gissar att det är en av de gator i stan där flest brott sker, eftersom nattlivet är så intensivt.

Jag håller inte koll på folk och frågar dem inte vad de har för ärende. Det är rimligt att de röker utanför krogarna och sånt.

Om de började rycka i portarna, gå in på små inbyggda gårdar och uteplatser etc - då är det ju jämförbart med att de rycker i ytterdörren på mitt hus på landet. Det är ju något annat än att promenera i skogen - eller på gatan. Det är rimligt att undra vem som står på ens trappa och drar i dörrhandtaget.

Nej det privata spacet i staden är betydligt snävare än på landet. Du äger inte gatan utanför fönstret, och det gör inte grannen heller. På landet äger många mark, att hålla koll på de som rör sig på din mark är ganska likvärdigt med att hålla koll på de som rör sig på tomt/trappa etc som tillhör huset/föreningen.
 
Tycker inte det är det minsta ok att ställa frågor utefter rasistiska motiv som det handlade om i det fallet. Trist om du gör det.

Sen när blev de rasistiskt att fråga någon som pratar engelska ?
Östeuropeer ser oftast ut som vilken svensk som helst (och nu är det mest östeuropeer som figurerar som ligor på landsbygden) ... Men visst grannsamverkan = lynchmobb, att undra över ej svensktalande = att man är rasist... Ytterligheterna är många i den här tråden...
 
Tycker inte det är det minsta ok att ställa frågor utefter rasistiska motiv som det handlade om i det fallet. Trist om du gör det.
Rasistiska motiv? Jag har fått liknande frågor, var de också rasistiska? Och varför skulle helsvenska Olsson ha någon emot helsvenska Lobelia

Tycker du själv det är okej att utgå från att folk är rasister för att de undrar vad du heter och var du kommer ifrån och liknade frågor? Jisses vad rasister vi har i Sverige då som är rasister mot allt och alla typ.
 
Sen när blev de rasistiskt att fråga någon som pratar engelska ?
Östeuropeer ser oftast ut som vilken svensk som helst (och nu är det mest östeuropeer som figurerar som ligor på landsbygden) ... Men visst grannsamverkan = lynchmobb, att undra över ej svensktalande = att man är rasist... Ytterligheterna är många i den här tråden...
Du läste inte den situationen jag pratade om va?
Rasistiska motiv? Jag har fått liknande frågor, var de också rasistiska? Och varför skulle helsvenska Olsson ha någon emot helsvenska Lobelia

Tycker du själv det är okej att utgå från att folk är rasister för att de undrar vad du heter och var du kommer ifrån och liknade frågor? Jisses vad rasister vi har i Sverige då som är rasister mot allt och alla typ.
Det inlägget du svarade på var utefter ett inlägg där jag beskrev situationen jag och min man blev utsatta för här om dagen. Och jo. Det var ganska uppenbart att de gubbjävlarna var främlingsfientliga så jag bad dem dra åt helvete.
 
Sen när blev de rasistiskt att fråga någon som pratar engelska ?
Östeuropeer ser oftast ut som vilken svensk som helst (och nu är det mest östeuropeer som figurerar som ligor på landsbygden) ... Men visst grannsamverkan = lynchmobb, att undra över ej svensktalande = att man är rasist... Ytterligheterna är många i den här tråden...
Förutom att det knappast framgår att frågorna inte skulle ställts oavsett vem som helst i samma situation.
 
Du läste inte den situationen jag pratade om va?
Jag svarar utifrån TS situation, det är den vi diskuterar i tråden,
Det inlägget du svarade på var utefter ett inlägg där jag beskrev situationen jag och min man blev utsatta för här om dagen. Och jo. Det var ganska uppenbart att de gubbjävlarna var främlingsfientliga så jag bad dem dra åt helvete.
Du kanske ska ta rasistsnacket i en annan tråd om du nu vill diskutera rasism.
 
Som sagt jag utgick från att vi i tråden diskuterade trådämnet och inte rasism. Se det som om din trådkapning misslyckades ;)
Det var ingen trädkapning frän början. Jag har också mött dessa hysteriker till nippertippor ute i skogen. Sluta domdera vad andra ska skriva för jag tror faktiskt inte ts som följt mina inlägg håller med dig. Nu är det DU som inte kan diskutera så lägg av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 555
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp