Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner det som självklart att bli bemött med undran och få svara på frågor om jag är på "främmande mark".

Jag red härom månaden på en väg som går rakt igenom en bondgård. Jag har all rätt i världen att rida på vägen och behöver inte säga ett pip. Men jag såg det som helt självklart att få just frågan att säga vem jag var, vad jag kom ifrån osv. Och behövde inte ens "stoppas" för det utan jag stannade själv och sa hej.

På samma sätt brukar jag ibland fråga om jag får rida/gå/ta med hunden på platser som jag VET att jag har rätt att göra det - men för att skapa en kontakt och relation med markägaren eller boende i närheten. Dels av allmän artighet men också för att om jag ramlar av, hunden smiter etc så vet de var hästen/hunden bor någonstans och att den är min. Vilket ökar både chansen de fångas in och kommer hem, och ger kort tid tills någon får vetskap om att jag behöver hjälp om jag ligger därute i skogen. Kommer "Alexandra i hästbyns" häst springande utan ryttare med sadel vet man att Alexandra ligger nånstans. Kommer en "röd häst" springande med sadel på sig vet man att någon ryttare troligen ligger någonstans.
 
På samma sätt brukar jag ibland fråga om jag får rida/gå/ta med hunden på platser som jag VET att jag har rätt att göra det - men för att skapa en kontakt och relation med markägaren eller boende i närheten. Dels av allmän artighet men också för att om jag ramlar av, hunden smiter etc så vet de var hästen/hunden bor någonstans och att den är min.

Precis så. Jag brukar starta konversationen om jag märker att det finns en vilja att konversera. Det ligger i mitt eget intresse, som du nämner ovan. Själv har jag tidigare kört väg en bit och gått med hund i skogen, och jag hälsar alltid på de jag möter och pratar med de som verkar vilja samtala lite. För att det ligger i MITT intresse.
 
@bettysmatte vad var det mer exakt mannen frågade?

Namn, om man hör hemma i trakten (bor/hyr/på besök hos någon) och var samt vilket ärende man har där man är ser jag som självklart. Samt följdfrågor eller artighetsfrågor kring det.

Om det däremot började frågas om jag "bodde själv", om var jag jobbade och vilka tider (om jag inte var på stället pga jobb) och vilka vanor jag hade i allmänhet skulle däremot kännas mycket creepy och otrevligt.

Så vad menar du med "vill veta i princip allt" och vad var det för frågor mer exakt?
 
Spännande svar. Säg att er tonårsdotter/son är ute och går i skogen med sin hund. Hon/han kommer hem och säger att de mötte en okänd man som följde dem ut till vägen för att fråga dem vad de gjorde, och ville veta mer eller mindre exakt var de bodde. Ni här i tråden hade då inte ALLS känt att det hade varit konstigt på något vis? Inte det minsta.....? Ni uppfostrar alltså alla era barn till att svara uppriktigt och utförligt på hyfsat personliga frågor?
Och mannen var dessutom naken och hade en kniv i näven, hade ni inte ALLS känt att det var konstigt då?
 
Men VILKEN andra grusväg? Jag har hela tiden bara varit på EN väg med bilen. Ingen annanstans. Vi parkerade på ett enda ställe vid sidan av grusvägen och flyttade inte på oss förrän vi åkte därifrån igen.
Om ni kör bil eller går i det här sammanhanget är oväsentligt.

Ja, det är ju just det där med tolkningar. Och hur ser svampplockare ut då, menar du? Här i trakterna uppför de sig precis så. In och ut från olika skogsvägar och stigar. Men man kanske inte kan ha en hund med sig då....
Svampplockare plockar svamp, det är kännetecknet.

Oavsett om man går ut med hunden, plockar svamp eller bär eller går ut och promenerar med eller utan hund så kan det vara oskyldiga aktiviteter eller förberedelser till brott. Det går sällan att avgöra vad folk har för avsikter med säkerhet.
 
Jag förstår att min upplevelse inte går fram och det är helt förståeligt. Ingen mer än jag kan ju veta hur han uppträdde. Ingen mer än jag vet hur det såg ut i området. Jag är helt enkelt inte van vid att det inte räcker med att ha ögonkontakt, le och säga "hej" till folk när jag är ute och går i skogen. För mig ÄR det faktiskt märkligt att det krävs mer än så. Trist att det har blivit så illa att folk inte längre tror att man går med hunden när man går med hunden, tror att man plockar svamp/bär när man plockar svamp bär, osv. Då får vi hoppas på en ändring, tycker jag.
 
Jag förstår att min upplevelse inte går fram och det är helt förståeligt. Ingen mer än jag kan ju veta hur han uppträdde. Ingen mer än jag vet hur det såg ut i området. Jag är helt enkelt inte van vid att det inte räcker med att ha ögonkontakt, le och säga "hej" till folk när jag är ute och går i skogen. För mig ÄR det faktiskt märkligt att det krävs mer än så. Trist att det har blivit så illa att folk inte längre tror att man går med hunden när man går med hunden, tror att man plockar svamp/bär när man plockar svamp bär, osv. Då får vi hoppas på en ändring, tycker jag.
Vi är alla olika.

En person med hingststation var känd för att vara genuint otrevlig. Folk var rädda för henom.

Vi valde att höra orden och inte tonfallet. När hen sa välkommen, kul att ni kommer. - Så valde vi att tro på orden.

Vi blev inbjudna på kaffe, blev mer än bara kunder. Det var hens sätt. Lät barsk och otrevlig men hade i själva verket ett oerhört stort hjärta - som var av guld.

Vi var inte där. Vi har fått din version och ingen vet om mannen i fråga VAR väldigt otrevlig och en genuint skum typ. Eller om det var din uppfattning.

Men fortfarande var det EN man. Och DU.
Ni klickade inte.

Du ar fått ett antal hundra kommentarer om att vi är många som skulle ställt liknande frågor. Ändå fortsätter du att hävda att det är ett någon form av trakasserier. Det vet vi inte.

Några andra i tråden har samma känslor som du.
Vi är inte ense. Det går inte att dra några slutsatser -för buke var inte där, vi såg inte, vi hörde inte.

Kan inte tråden avslutas här, med att vi inte kommit fram till egentligen något alls? ;)
.
 
Jag förstår att min upplevelse inte går fram och det är helt förståeligt. Ingen mer än jag kan ju veta hur han uppträdde. Ingen mer än jag vet hur det såg ut i området. Jag är helt enkelt inte van vid att det inte räcker med att ha ögonkontakt, le och säga "hej" till folk när jag är ute och går i skogen. För mig ÄR det faktiskt märkligt att det krävs mer än så. Trist att det har blivit så illa att folk inte längre tror att man går med hunden när man går med hunden, tror att man plockar svamp/bär när man plockar svamp bär, osv. Då får vi hoppas på en ändring, tycker jag.
De smarta tjuvarna gör just sådant när de rekat. Så här det alltid varit. Vill du sno en dator på en arbetsplats så klä dig som om du hör hemma där. Likaså i skogen.
 
Jag förstår att min upplevelse inte går fram och det är helt förståeligt. Ingen mer än jag kan ju veta hur han uppträdde. Ingen mer än jag vet hur det såg ut i området. Jag är helt enkelt inte van vid att det inte räcker med att ha ögonkontakt, le och säga "hej" till folk när jag är ute och går i skogen. För mig ÄR det faktiskt märkligt att det krävs mer än så. Trist att det har blivit så illa att folk inte längre tror att man går med hunden när man går med hunden, tror att man plockar svamp/bär när man plockar svamp bär, osv. Då får vi hoppas på en ändring, tycker jag.

Nej vi var inte där och får gå på det du (be)skriver. Men arten av de frågor du valt att ge som exempel, situationen mm är för många fullt naturlig. Och det är det enda vi kan svara utefter. Kanske hade jag om jag varit där tyckt mannen var mkt obehaglig och så vidare. Men generellt är situation och typ av frågor inget konstigt för mig.

På samma sätt som "vad ska du göra ikväll" generellt är en fråga som inte är obehaglig, men beroende på person och situation kan vara det. Men skriver jag en tråd om obehag när min arbetskompis frågar det får jag förvänta mig generella svar. Även om situationen där och då inte var generell och därför påverkar.
 
Jag förstår att min upplevelse inte går fram och det är helt förståeligt. Ingen mer än jag kan ju veta hur han uppträdde. Ingen mer än jag vet hur det såg ut i området. Jag är helt enkelt inte van vid att det inte räcker med att ha ögonkontakt, le och säga "hej" till folk när jag är ute och går i skogen. För mig ÄR det faktiskt märkligt att det krävs mer än så. Trist att det har blivit så illa att folk inte längre tror att man går med hunden när man går med hunden, tror att man plockar svamp/bär när man plockar svamp bär, osv. Då får vi hoppas på en ändring, tycker jag.
Den dag när gränskontroller av lastfordon som ska utrikes införs så kanske vi får en ändring. Då minskar kanske stölderna så pass att vi kan slappna av lite.
 
I våras hade jag besök i min hall. Vi var två personer hemma och dörren stod olåst som vanligt. Jag sitter i tv-rummet, hör ett skall och en dörr som slår igen. Tänker vad fasen. Går dit och hittar en "tavelförsäljare" utanför dörren på väg bort. Hunden har skrämt ut honom ur vår hall där han gått in....
Två dagar tidigare hade det varnats för denne herre på facebook och att han betett sig märkligt, inte gått fram till vissa hus där folk synligt varit hemma, men smugit runt knutarna på andra, men jag tänkte att jaha, jag ska ju inte köpa några tavlor så då får jag väl säga det om han kommer.
Han har sen varit hos grannarna, knackat på hos någon men inte väntat tills dom hunnit fram till dörren osv
Jag kan ju säga att vi är rätt så säkra på att han rekar åt andra.
Jag är också säker på att om inte hunden skrämt ut honom här så hade han plockat på sig saker.
Jag hoppas att på hans rekkarta står "stor arg hund" på vår adress.
 
De smarta tjuvarna gör just sådant när de rekat. Så här det alltid varit. Vill du sno en dator på en arbetsplats så klä dig som om du hör hemma där. Likaså i skogen.
Men snälla, de smarta tjuvarna talar väl knappast om vem de är vid ett korsförhör heller? Så då får de ingenting ut över att fråga en massa grej, för självklart kan en smart tjuv ljuga var den hör hemma också.

KL
Håller däremot med de i tråden som säger att vi bara har en version för vi inte var där - det var vi inte. Uppenbarligen blev ts behandlad på ett sätt som gjorde att hon kände sig trakasserad. Troligen handlade det då inte om trevligt småprat. Vi har bara hennes version. Vi får tro på den. Liksom att vi ofta tror på kvinnan som känner sig sextrakasserad i trådar som handlar om arbetsplatser. Det är ingen som då talar om för ts i sådana trådar att "mannen bara gillar dig, även om han är lite osmidig".

Sedan tycker jag att det är ganska konstigt att dra in saker som att man rider över andras gårdar, letar efter adresser och knackar på dörrar och då småpratar med ägarna om de kommer ut, det är väl självklart att man gör det, men var står det (kan ha missat och läst illa, men kan inte se det i alla fall) att ts var på en gård när det här hände? Var hon inte i skogen?

Som sagt, även jag fick korsförhör här om dagen. Tre kilometer från närmsta gård. Inte ok. Inte ok alls eftersom både jag och min man upplevde det som att man frågade de frågor man gjorde enbart för att han är från nordafrika. Vi får liksom gå på ts version här, eftersom vi inte var där. Liksom att ni får tro mig att det inte bara var två tjurgubbar som ville småprata lite, utan de var irriterade på annat, eftersom ni inte var där....
 
Men snälla, de smarta tjuvarna talar väl knappast om vem de är vid ett korsförhör heller? Så då får de ingenting ut över att fråga en massa grej, för självklart kan en smart tjuv ljuga var den hör hemma också.

Det är polisens rekommendationer. Och nej de smarta tjuvarna talar inte om vem de är och kan säkert ljuga, men de undviker också områden där det kan bli trubbel och de blir störda. Det är ett klent verktyg, men bra mycket mer effektivt än att inte göra något alls.
 
Det är polisens rekommendationer. Och nej de smarta tjuvarna talar inte om vem de är och kan säkert ljuga, men de undviker också områden där det kan bli trubbel och de blir störda. Det är ett klent verktyg, men bra mycket mer effektivt än att inte göra något alls.
Tja, hur eller hur lär inte förföljelse eller korsförhör i skogen göra någon gott i alla fall.
 
Och eftersom inget av det beskrivs i tråden undrar jag varför vi ska starta en ny diskussion med nya förutsättningar i den här tråden.
Tycker ts har beskrivit hur hon upplevde det ganska tydligt. Däremot drar andra in att hon varit på gårdar och så vidare? Har hon det, för det har jag i så fall missat? Det enda jag läst är att "det inte var ett hus i sikte"?
 
Tycker ts har beskrivit hur hon upplevde det ganska tydligt. Däremot drar andra in att hon varit på gårdar och så vidare? Har hon det, för det har jag i så fall missat? Det enda jag läst är att "det inte var ett hus i sikte"?
Så uppfattar inte jag beskrivningen. Ordet korsförhör är inte nämnt en gång och inte förfölja heller utan följa efter och sen komma fram till bilen och ställa frågor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 555
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp