Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så enkelt KUNDE det ha varit.

Men det du skriver förklarar inte de många inlägg som beskriver hur rimlig den där typen, och andra typer, av kontroll är. Det du skriver förklarar inte de inlägg som handlar om att spärra vägen för okända.

För mig är det snarare tydligt att olika former av sociala och kulturella mönster krockar i tråden. Det är INTE fråga om enstaka nyfikna och det är INTE fråga om enstaka som ogillar att bli kontrollerade. Det handlar tvivelsutan om något lite större än så.

Ja att samhället är otryggt? Att inbrotten, stölderna och skadegörelse bara ökar? Att man inte vill ha nedskräpning i sin skog? Att man vill värna om sin egendom? Att man vill försöka så gott det går att förebygga brottslighet?
 
Jag tycker att det du skriver där är på gränsen till integritetskränkande.

Var gränserna för min, eller din, eller TS integritet går avgör jag, du, och TS själva. Du har ingen rätt att avgöra vad av sig själv TS bör vilja visa för andra.
Det har du helt rätt i. Det innebär då också att man får lov att acceptera andras gränser och därmed andra människors uppfattning om vad som anses suspekt eller ej när det kommer till okända människor som rör sig i bygden. I ts fall så är det onekligen endast "ts sätt som är rätt sätt" Hur nu männen i skogen skulle kunna läsa ts tankar och på så sätt undvika att skada hennes överkänsliga integritet.
 
Spännande svar. Säg att er tonårsdotter/son är ute och går i skogen med sin hund. Hon/han kommer hem och säger att de mötte en okänd man som följde dem ut till vägen för att fråga dem vad de gjorde, och ville veta mer eller mindre exakt var de bodde. Ni här i tråden hade då inte ALLS känt att det hade varit konstigt på något vis? Inte det minsta.....? Ni uppfostrar alltså alla era barn till att svara uppriktigt och utförligt på hyfsat personliga frågor?

Nej. Och ja. Om du med uppriktigt och utförligt menar tala om namn, vilken by man bor i osv när man är ute i närområdet på landet och möter en person som ställer de frågor du nämner i den situation du nämner med den bakgrunden som beskrevs.
 
Vilket av det nu som inte stämmer? Nej, vi är inte tonåringar. Är det där du menar att skillnaden ligger? Vid vilken ålder ska man berätta allt som en okänd person vill veta?

Du skriver "När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss.". Inte att ni blir förföljda ut ur skogen. Vilket för mig är en rätt stor skillnad.
 
Du skriver "När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss.". Inte att ni blir förföljda ut ur skogen. Vilket för mig är en rätt stor skillnad.
Fast det gjorde han ju. Han vände också någonstans en bit bort på stigen, och följde efter oss ut från första stigen. Sedan dök han upp där ute när vi kom ut från stig nummer två, och när jag höll på att sätta fast hunden i bilen. Så det är klart han följde efter oss.
Jag orkar inte plocka sönder detta i fler smådelar längre.
 
Spännande svar. Säg att er tonårsdotter/son är ute och går i skogen med sin hund. Hon/han kommer hem och säger att de mötte en okänd man som följde dem ut till vägen för att fråga dem vad de gjorde, och ville veta mer eller mindre exakt var de bodde. Ni här i tråden hade då inte ALLS känt att det hade varit konstigt på något vis? Inte det minsta.....? Ni uppfostrar alltså alla era barn till att svara uppriktigt och utförligt på hyfsat personliga frågor?
Och DÄR gick vi in på avdelningen "hypotetiska frågeställningar". Vad vill du egentligen ha ut av den här tråden? Bara medhåll och ja-sägare eller?
 
Ytterligare en hypotetisk fråga till de som vill.

Du är ute och går i ett område där de haft väldigt mycket problem med stölder och inbrott och de boende är oroade, en av de boende försöker få kontakt med dig för att veta om du tappat något eller letar efter en adress då du går fram och tillbaka, viker av när du ser andra och känner på dörrar innan du går vidare. Den boende väntar då på dig när du går tillbaka från en låst dörr och konfronterar dig.

Du har laglig rätt att vistas i området och vägra svara på frågor, du tycker du uppför dig normalt och att de är de boende som är konstiga? Du känner dig förföljd av den boende som konfronterat dig eftersom den försöker få svar på vad du sysslar med?
 
Jag ser inget konstigt alls i det.

Att vänta in er var säkerligen för ni åkte in på den andra grusvägen vilket inte är det "förväntade" om man bara är ute och rastar hunden.
Men VILKEN andra grusväg? Jag har hela tiden bara varit på EN väg med bilen. Ingen annanstans. Vi parkerade på ett enda ställe vid sidan av grusvägen och flyttade inte på oss förrän vi åkte därifrån igen.
 
Och DÄR gick vi in på avdelningen "hypotetiska frågeställningar". Vad vill du egentligen ha ut av den här tråden? Bara medhåll och ja-sägare eller?
Skulle tippa på att det är som de flesta andra diskussioner på buke - just en diskussion. Och jag kan tycka det är en ganska vettig sådan. Jag vill inte heller svara på ett förhör när jag är ute i skogen och plockar bär/svamp whatever, och vad jag har för relation med min man eller hur länge han har varit i Sverige har ingen jag möter ute i skogen med att göra överhuvudtaget... Till exempel.
 
Men VILKEN andra grusväg? Jag har hela tiden bara varit på EN väg med bilen. Ingen annanstans. Vi parkerade på ett enda ställe vid sidan av grusvägen och flyttade inte på oss förrän vi åkte därifrån igen.

"När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. "

Jag tolkade det som ni körde in där med bilen. Men nu förstår jag att ni gick in där med hunden och sen gick tillbaka till bilen. Det påverkar dock inte mitt svar eller åsikt, du får bara ta bort körde och ersätta med gick.
 
"När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. "

Jag tolkade det som ni körde in där med bilen. Men nu förstår jag att ni gick in där med hunden och sen gick tillbaka till bilen. Det påverkar dock inte mitt svar eller åsikt, du får bara ta bort körde och ersätta med gick.
Ja, det är ju just det där med tolkningar. Och hur ser svampplockare ut då, menar du? Här i trakterna uppför de sig precis så. In och ut från olika skogsvägar och stigar. Men man kanske inte kan ha en hund med sig då....
 
Ja, det är ju just det där med tolkningar. Och hur ser svampplockare ut då, menar du? Här i trakterna uppför de sig precis så. In och ut från olika skogsvägar och stigar. Men man kanske inte kan ha en hund med sig då....

De brukar ha en svampkorg eller hink eller påse med sig. Rätt säkert sätt att identifiera dem på ;)

Jag brukar prata med dem med dock. Och turisterna. Och...
 
Ja, det är ju just det där med tolkningar. Och hur ser svampplockare ut då, menar du? Här i trakterna uppför de sig precis så. In och ut från olika skogsvägar och stigar. Men man kanske inte kan ha en hund med sig då....

För mig kokar det ner till obehag i relation till nytta. Vems övertrumfar? Ditt relativt lilla/inget obehag jämfört med de som riskerar ett inbrott och definitivt få sin integritet kränkt. För det är ju det som ligger i diskussionen.

Den som frågar vill försöka hindra brottslighet, du vill behålla din integritet. För mig hade det dock inte varit en integitetsfråga att bli tilltalad och därför är det heller inget problem för mig. Jag ser deras nytta som större än mitt ev. obehag.
 
Jag tycker att det du skriver där är på gränsen till integritetskränkande.

Var gränserna för min, eller din, eller TS integritet går avgör jag, du, och TS själva. Du har ingen rätt att avgöra vad av sig själv TS bör vilja visa för andra.

Hur kan det vara på gränsen till integritetskränkande om jag skriver att jag hade jobbat med mig själv om jag hade känt så? För mig hade det blivit hinder som gjort livet jobbigt för mig och jag vill inte ha hinder som dessutom är helt onödiga. Jag har ingenstans skrivit något om Ts gränser. Jag har skrivit vad jag hade gjort i situationen.
 
Ja, det är ju just det där med tolkningar. Och hur ser svampplockare ut då, menar du? Här i trakterna uppför de sig precis så. In och ut från olika skogsvägar och stigar. Men man kanske inte kan ha en hund med sig då....

Problemet är att inbrottstjuvar kan se ut hur som helst därför konfronteras alla som rör sig i området. Oavsett om de har korg eller hund med sig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 555
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp