Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Faktiskt brukar jag ta kontakt först innan någon annan gör det. Jag berättar vad jag gör osv. Ibland är de tveksamma men det brukar ordna sig när man stått och pratat ett tag. Dvs stått och tjattrat lite allmänt ("vädret är skit" "det verkar bli bra med blåbär men lingonen ser det värre ut med" "kan jag åka upp längs den där vägen?" osv). Gör man så blir det ingen utfrågning. Mao är det jag som styr konversationen och de uppgifter jag lämnar ut.

När jag red stannade jag vid två tillfällen när det for ut någon från gården och skällde ut mig. Jag väntade tills de var färdiga och bad sedan om ursäkt att jag inte frågat innan jag red där och att jag givetvis inte skulle rida där om det var blött. Det i kombination med att jag är mina fars dotter gjorde att de lugnade ner sig, de fattade då att jag inte förstörde något. Vid ett tillfälle var det ridklubben som klantat sig och andra gången var det andra privatryttare.
Fast jag "gör ju" ingenting. Är ute och promenerar, precis som det ser ut som. Du jobbar ju, och då finns det kanske en helt annan orsak att förklara vad man gör?
 
När jag möter på folk som beter sig otrevligt mot mig kommer jag inte att känna mig välkommen ut i naturen. Tyvärr. Trist utveckling på alla sätt och vis.

Nu blir jag ju verkligen konfunderad. Är det alltså markägares uppgift att få dig att känna dig VÄLKOMMEN ut i naturen?! Är det inte bara så att vi har tillgång till något och bör vara tacksamma över det, och kanske ha förståelse för att de som är del och upplåter den rätten vill förvalta den på ett vettigt sätt. Utan skräp och stölder av/från de maskiner som ska utföra jobbet som gör att vi kan vistas där.
 
Aha. Då har jag nog "oärligt uppsåt" för jag blir stressad och känner obehag av påträngande frågor.

Hade jag blivit stressad av sådana frågor så hade jag frågat mig själv varför jag blev det och jobbat med mig själv. Att folk frågar vad man gör på deras hemmaplan är inget konstigt utan ganska normalt. Blir man stressad av sådant och svarar svävande så blir såklart frågorna mer ingående eftersom det tyder på att något inte är som det ska.
 
Nu blir jag ju verkligen konfunderad. Är det alltså markägares uppgift att få dig att känna dig VÄLKOMMEN ut i naturen?! Är det inte bara så att vi har tillgång till något och bör vara tacksamma över det, och kanske ha förståelse för att de som är del och upplåter den rätten vill förvalta den på ett vettigt sätt. Utan skräp och stölder av/från de maskiner som ska utföra jobbet som gör att vi kan vistas där.
Näpp. Det är ingens uppgift att få mig att känna mig välkommen. Men när jag blir utfrågad känner jag mig högst ovälkommen, och kommer inte att åka dit mer. Och händer det på andra ställen om och om igen så kommer jag snart att inte känna att har jag rätt till att vara i naturen om jag inte äger den.
 
Näpp. Det är ingens uppgift att få mig att känna mig välkommen. Men när jag blir utfrågad känner jag mig högst ovälkommen, och kommer inte att åka dit mer. Och händer det på andra ställen om och om igen så kommer jag snart att inte känna att har jag rätt till att vara i naturen om jag inte äger den.

Och den känslan äger du helt klart. Men är du verkligen intresserad av att begränsa dig så för en känsla du får? Det är ju ingen annan än du som äger det problemet, att du känner dig ovälkommen när människor reagerar på din närvaro.
 
Hade jag blivit stressad av sådana frågor så hade jag frågat mig själv varför jag blev det och jobbat med mig själv. Att folk frågar vad man gör på deras hemmaplan är inget konstigt utan ganska normalt. Blir man stressad av sådant och svarar svävande så blir såklart frågorna mer ingående eftersom det tyder på att något inte är som det ska.
Men jag VILL inte uppge exakt vem jag är till vilt främmande människor. Är det verkligen konstigt, menar du :confused:?
 
Oroa dig inte - vi mår bra och reagerar bara på det som frångår standard :)

Mycket gräsligare med all nedskräpning och brott - det om något kostar.
Vi mår också förträffligt bra här, lokala buset vet att det finns både basebollträn, brandyxor och annat användbart som är snabbt gripbart samt kameraövervakning så dom håller sig härifrån numera, dom vet att kommer dom hit till trakten i oärliga syften så kan dom försvinna för evigt och ingen kommer att sakna dom eller leta efter dom. Lokala buset är dessutom bra på att sprida ut sånt i andra grupper av dysfunktionella konstellationer av skilda nationaliteter. :devil:
 
Men jag VILL inte uppge exakt vem jag är till vilt främmande människor. Är det verkligen konstigt, menar du :confused:?
Och vad är det som är så farligt med det då? Paranoid eller? Nästan alla häromkring, och nu snackar vi en radie på 4 mil ungefär, vet var jag bor och vem jag är och vet dom det inte själva så vet deras granne eller deras barn det och jag är inte ett dugg orolig.
 
Jag ser inget konstigt alls i det.

Att vänta in er var säkerligen för ni åkte in på den andra grusvägen vilket inte är det "förväntade" om man bara är ute och rastar hunden.

Genom att prata som han gjorde så det märks på svaren om man hittar på. Dessutom är det obekväma frågor för nån som inte har rent mjöl i påsen.

Jag undrar faktiskt mer varför du fann det obehagligt och var så obekväm med att tala om i vilken by du bodde? Det är en fråga jag får ofta när jag är ute och rider och träffar på folk och småpratar. Och det är vad jag skulle fråga någon jag stötte på om jag socialt småpratade och inte kände igen personen. Namn, om personen bor här, vilken by etc. Alltså helt utan att misstänka dem för något. Och när man pratar med folk så refereras just till folk som "Nisse i Lillbyn" osv. Dvs frågar jag grannen om han vet något som har si att sälja eller kan hjälpa till med ditt får man svaret "kolla med Nisse i Lillbyn eller Olle i Skogsstugan". Nät jag ringer Nisse säger jag dessutom att jag är Alexandra i Hästbyn. Då vet de vem jag är, Alexandra Efternamn hjälper inte.

Och att folk i bygden (jag umgås inte med folk här direkt) vet vem "Alexandra i Hästbyn" är har många gånget varit en fördel. Senast den gången Lantbrukstjänst inte kom fram pga ishalka. Jag gick till grannen och frågade om han visste vem som sandade/grusade. Tre telefonsamtal senare kom grusbilen och grusade byvägen för första (och troligen sista) gången. För självklart kunde han ställa upp om Alexandra i Hästbyn behövde ta bort hästen, vad tråkigt förresten.
Och det kom ingen faktura.

Jag hade aldrig träffat någon av de inblandade förutom grannen. Men eftersom jag ridit runt i trakten i många år, presenterat mig med namn plus by osv. Så folk vet vem jag är såtillvida att jag bor där och där, har hästar, har bott här länge och att grannbonden Pelle, foderbonden Nisse, tant Greta (hon tycker hästen är fin och påminner om hennes ungdom), farbror Kurt osv så att säga kan gå i god för att jag verkar normal. Alltså hälsar och småpratar.

Folk JAG inte har en aning om vilka de är vet vem jag är. När mina shettisar tidigare rymde så ringdes det från 5 km bort från en okänd farbror som berättade att mina hästar var där. Han hade ringt sin granne som sa att de nog var mina. Sen erbjöd de sig att köra hem de små gynnarna som kl halv tolv på kvällen återkom hem i hästtransport lånad av en tredje person.

Det är för mig bara fördelar att folk i bygden vet vad jag heter och var jag bor.
 
Det är för mig bara fördelar att folk i bygden vet vad jag heter och var jag bor.
EXAKT likadant är det här, eftersom folk vet att jag kan få snurr på trilskande gräsklippare, motorsågar mm. samt kan ha det inte järnhandeln har och kan svetsa ihop det som pajar samt nytillverka så är kontaktnätet stort och det är inte bara byborna, nädå, alla sommargrannar runt i byggden vet det också samt att jag vet var dom jobbar så det har öppnat många dörrar, jag hade aldrig haft den utrustning jag har om jag låst in mig i stugan och lekt oanträffbar eller varit smått paranoid. Det är genom kontakt med andra och att kanske fråga ut personen man ökar sin bekantskapskrets och hittills har jag bara haft nytta av att folk vet var jag finns och att jag vet var dom hör hemma.
 
Aha. Då har jag nog "oärligt uppsåt" för jag blir stressad och känner obehag av påträngande frågor.
Det är väl vad hela den här långa tråden kokar ner till?

Att just DU kände dig obekväm i situationen med just DEN DÄR mannen.

Tycker att det dras väldigt långa växlar på ett enstaka möte. Du tänker inte vistas fler gånger på den platsen. Du känner dig påhoppad. Du kopplar ihop mannen med det du kallar "grannsamverkan".

Det var ett enstaka möte i en skog, mellan personer som uppenbarligen inte förstod varann.
 
Det är väl förmodligen därför vi som ÄR hänsynsfulla, respektfulla och ansvarsfulla blir upprörda när det känns som om allemansrätten tss ifrån oss. När jag möter på folk som beter sig otrevligt mot mig kommer jag inte att känna mig välkommen ut i naturen. Tyvärr. Trist utveckling på alla sätt och vis.
Du kan välja hur du uppfattar en situation. Här är valet att se det som om lokalbefolkningen är oroliga, vill ha koll och se om sitt hus eller att det är elaka obehagliga typer som ogint försöker göra livet surt för dig och köra bort dig. Du har valt det senare och det begränsar din frihet. Ditt scenario handlar inte om allemansrätt utan brottsförebyggande åtgärder.

Jag förstår att du kan känna det som obehagligt för stunden men som sagt du kan välja hur du ser på situationen så här i efterhand.
 
Det är väl vad hela den här långa tråden kokar ner till?

Att just DU kände dig obekväm i situationen med just DEN DÄR mannen.

Tycker att det dras väldigt långa växlar på ett enstaka möte. Du tänker inte vistas fler gånger på den platsen. Du känner dig påhoppad. Du kopplar ihop mannen med det du kallar "grannsamverkan".

Det var ett enstaka möte i en skog, mellan personer som uppenbarligen inte förstod varann.
Så enkelt KUNDE det ha varit.

Men det du skriver förklarar inte de många inlägg som beskriver hur rimlig den där typen, och andra typer, av kontroll är. Det du skriver förklarar inte de inlägg som handlar om att spärra vägen för okända.

För mig är det snarare tydligt att olika former av sociala och kulturella mönster krockar i tråden. Det är INTE fråga om enstaka nyfikna och det är INTE fråga om enstaka som ogillar att bli kontrollerade. Det handlar tvivelsutan om något lite större än så.
 
Hade jag blivit stressad av sådana frågor så hade jag frågat mig själv varför jag blev det och jobbat med mig själv. Att folk frågar vad man gör på deras hemmaplan är inget konstigt utan ganska normalt. Blir man stressad av sådant och svarar svävande så blir såklart frågorna mer ingående eftersom det tyder på att något inte är som det ska.
Jag tycker att det du skriver där är på gränsen till integritetskränkande.

Var gränserna för min, eller din, eller TS integritet går avgör jag, du, och TS själva. Du har ingen rätt att avgöra vad av sig själv TS bör vilja visa för andra.
 
Så enkelt KUNDE det ha varit.

Men det du skriver förklarar inte de många inlägg som beskriver hur rimlig den där typen, och andra typer, av kontroll är. Det du skriver förklarar inte de inlägg som handlar om att spärra vägen för okända.

För mig är det snarare tydligt att olika former av sociala och kulturella mönster krockar i tråden. Det är INTE fråga om enstaka nyfikna och det är INTE fråga om enstaka som ogillar att bli kontrollerade. Det handlar tvivelsutan om något lite större än så.
Låt oss enas om att vi är oense.
 
Låt oss enas om att vi är oense.
Men då blir ju dina inlägg om "så här är det på landet" och skillnader mella Riktiga Lantisar å ena sidan och Ny-Lantisar/Stadsbor å den andra, helt obegripliga?

(Själv tror jag inte att bostadsorten förklarar de här skillnaderna, dock.)
 
Jag tycker att det du skriver där är på gränsen till integritetskränkande.

Var gränserna för min, eller din, eller TS integritet går avgör jag, du, och TS själva. Du har ingen rätt att avgöra vad av sig själv TS bör vilja visa för andra.

Nej, men för att kunna hantera situationer i livet som upplevs som obehagliga, kanske det finns fog att titta på min egen del i det som inträffat. Eftersom en del av oss inte finner det obehagligt eller konstigt, kanske det inte är en allmängiltig sanning att det är obehagligt och konstigt. Och för egen del försöker jag göra mitt liv så lätt och enkelt som möjligt, och eliminera situationer jag finner obehagliga. En del i det är att jag tittar på min egen del i det upplevda, och ser om det kanske kan vara lättast att angripa det från mitt håll.
 
Spännande svar. Säg att er tonårsdotter/son är ute och går i skogen med sin hund. Hon/han kommer hem och säger att de mötte en okänd man som följde dem ut till vägen för att fråga dem vad de gjorde, och ville veta mer eller mindre exakt var de bodde. Ni här i tråden hade då inte ALLS känt att det hade varit konstigt på något vis? Inte det minsta.....? Ni uppfostrar alltså alla era barn till att svara uppriktigt och utförligt på hyfsat personliga frågor?
 
Spännande svar. Säg att er tonårsdotter/son är ute och går i skogen med sin hund. Hon/han kommer hem och säger att de mötte en okänd man som följde dem ut till vägen för att fråga dem vad de gjorde, och ville veta mer eller mindre exakt var de bodde. Ni här i tråden hade då inte ALLS känt att det hade varit konstigt på något vis? Inte det minsta.....? Ni uppfostrar alltså alla era barn till att svara uppriktigt och utförligt på hyfsat personliga frågor?

Men var det vad som hände? Det är ju inte alls det du beskriver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 555
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp