Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Huh??? På vilket vis är detta så intressant att jag prompt skulle ta med det, menar du? Nu får du nog förklara.
Eftersom det uppenbart påverkade din upplevelse. Det är trots allt en viss skillnad att uppleva det som obehagligt att någon förhör sig om vem man är när det är två personer som är involverade och att du upplever det som de förföljer dig.

Hade du från början skrivit "när jag var ute i ett okänt område och gick lite fram och tillbaks så dök det först upp en person på cykel och sedan en som verkade vara ditringd. De förföljde mig och gick sedan fram till min bil och förhörde mig om mitt ärende." så hade folk förmodligen haft lite mer förståelse för att du upplevde det som obehagligt.
 
Eftersom det uppenbart påverkade din upplevelse. Det är trots allt en viss skillnad att uppleva det som obehagligt att någon förhör sig om vem man är när det är två personer som är involverade och att du upplever det som de förföljer dig.

Hade du från början skrivit "när jag var ute i ett okänt område och gick lite fram och tillbaks så dök det först upp en person på cykel och sedan en som verkade vara ditringd. De förföljde mig och gick sedan fram till min bil och förhörde mig om mitt ärende." så hade folk förmodligen haft lite mer förståelse för att du upplevde det som obehagligt.
Men vad skönt att höra. Ja, det VAR en väldigt otrevlig händelse, och jag kommer aldrig att åka dit igen.

Problemet med att försöka ge "all" info/"alla" detaljer är - som vi har sett x antal gånger i tråden redan - att det spelar oftast ingen roll vad man säger... Jag skrev till exempel ett ANTAL gånger till flertalet personer att vi inte hade flyttat bilen på hela tiden vi var där. Ändå fick jag höra om och om igen hur det är väldigt misstänkt när det kör en bil fram och tillbaks. Anledningen till att den riktigt gamle mannen inte kom med från början var ju att han egentligen inte fanns där. Han "dök inte upp på cykel FÖRST". Hans cykel stod där från början, men HAN dök upp sist. Han såg förmodligen vår bil och ringde dit/cyklade och hämtade den andre mannen. Fast det vet jag ju inte, för jag var ute och gick i skogen i godan ro.

Du ser hur svårt det är att förklara så att alla förstår varenda detalj - samt tolkar den - på rätt sätt?! Men visst, om det spelar en avgörande roll för om jag har "rätt" att tycka att det var otrevligt eller inte, så skulle han ju absolut ha tagits med från början....
 
Jag har parkerat traktorn precis så,det visade sig vara befogat då grannens hus just fått påhälsning
Och jag har parkerat stora skotaren 2 ggr rätt över allmänna landsvägen, var också befogat och det buset fick sitta inne länge. Efter andra gången har det varit lugnt här.

(Ja det var polisen som ringde och ville ha vägspärr.)
 
Och jag har parkerat stora skotaren 2 ggr rätt över allmänna landsvägen, var också befogat och det buset fick sitta inne länge. Efter andra gången har det varit lugnt här.

(Ja det var polisen som ringde och ville ha vägspärr.)
Detta buset fick också prata med länsman,eftersom att dom inte fick med sig bilen och jag inte gick att skrämma så prövade dom att ta sig ut via skogen,hunden tog en och en togs i länsvägens dike.
 
Detta buset fick också prata med länsman,eftersom att dom inte fick med sig bilen och jag inte gick att skrämma så prövade dom att ta sig ut via skogen,hunden tog en och en togs i länsvägens dike.
Det här buset hade bara fyra saker att välja på, antingen köra ner bland träden och volta på åkern som ligger 2 meter längre ner, köra rätt in i den andra slänten, frontalkrocka med en knippa timmer eller vänta på farbror Blå som var dom i hälarna, dom såg väldigt förvånade ut när det stod en skotare mitt över vägen och låg en stor knippa stockar på vägen samt att skotaren hade full belysning fast det var i kolsvarta natten. :laugh:
 
Jag har parkerat traktorn precis så,det visade sig vara befogat då grannens hus just fått påhälsning
Men är det inte en väldigt underlig idé att spärra vägen för folk därför att det någon rätt sällsynt gång har handlat om tjuvar? Att utgå från att alla man inte känner igen tänker begå inbrott, innebär ju en misstänksamhet mot människor som - ja, jag tycker det verkar destruktivt för alla.

Är det verkligen okej, tycker du, att för säkerhets skull behandla alla som om de vore inbrottstjuvar?
 
Men är det inte en väldigt underlig idé att spärra vägen för folk därför att det någon rätt sällsynt gång har handlat om tjuvar? Att utgå från att alla man inte känner igen tänker begå inbrott, innebär ju en misstänksamhet mot människor som - ja, jag tycker det verkar destruktivt för alla.

Är det verkligen okej, tycker du, att för säkerhets skull behandla alla som om de vore inbrottstjuvar?
Nej inte när man vet att sommarstugan står tom och att det synts bilar reka där tidigare i veckan,ljudet av krossat glas var också en ledtråd :idea:
 
Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig liten väg/plats och ta ut hunden på promenad. För att se lite nytt i stället för att harva runt samma runda varje dag. Kul både oss och hunden, tycker vi. Häromdagen gjorde vi så. Körde på en grusväg och stannade till på en lämplig plats. Gick in på en skogsväg, som blev en mindre stig bredvid en sjö. Inte ett hus i sikte. På tillbakavägen möter vi en äldre man. Vi hejjar på varandra. När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss. Förhöret börjar. "Är ni härifrån?" "Hyr ni en stuga, eller bor ni permanent?" Osv, osv, osv. Jag svarar så gott det går på alla hans frågor, utan att typ uppge min exakta hemadress. När gubben tydligen är nöjd börjar han vända och gå, då ställer jag motfrågan "Varför undrar du detta, om jag får fråga?" (tänker väl att ska han intervjua mig så är det väl ändå inte mer än rätt att jag får veta varför?). Jo, han bodde ju en bit bort på vägen, och de hade haft 5-6 inbrott på senaste tiden. Därför försöker han prata med alla som kommer till området.

Jag förstår desperationen och problemet, men inte är det väl rätt och riktigt att förhöra folk som kommer och går med sin hund i skog och mark?? Vi gjorde ju verkligen INGENTING som kunde uppfattas som misstänkt. Parkerade bilen helt öppet. Gick en runda i skogen på en stig där det inte fanns ett enda hus, eller en enda sak att stjäla. Det begås en hel del inbrott och stölder ute på landet tyvärr och, som sagt, jag förstår att folk blir hysteriska till slut. Men man kan väl inte misstänka varenda kotte som motionerar, flanerar, plockar svamp och bär, etc. Notera bilnumret om du vill, men att förhöra folk :crazy:???
Du såg kanske ut som en inbrottstjuv? :angel:
 
Men är det inte en väldigt underlig idé att spärra vägen för folk därför att det någon rätt sällsynt gång har handlat om tjuvar? Att utgå från att alla man inte känner igen tänker begå inbrott, innebär ju en misstänksamhet mot människor som - ja, jag tycker det verkar destruktivt för alla.

Är det verkligen okej, tycker du, att för säkerhets skull behandla alla som om de vore inbrottstjuvar?
Jag kan bara ana att du har varit väldigt förskonad helt enkelt, det är vanligt med inbrott och stölder på landsbygden, ibland till och med vanligare än turister, speciellt runt företag och gårdar. Vi har vi ett antal tillfällen stängt in diverse bus, polisen uppskattar att de inte kommer så mycket längre helt enkelt. Vi har även efter förfrågning från polisen lagt igen skogsvägar som buset använde för att undkomma polisen, det är till nackdel för oss, vi får köra omvägar och får lägga ner arbete på att hålla vägarna i körbart skick när de behövs, men det har gjort det lugnare i området.

Jag som jagar och ibland får jaga hund över bygden har inga som helst problem att åka in på gårdar och annat om det behövs, skillnaden är att jag åker rakt in och försöker sen snabbt lokalisera någon som bor där för att tala om mitt ärende, jag möts alltid av vänlighet och får tips om de har sett/hört en hund någonstans.
 
Men är det inte en väldigt underlig idé att spärra vägen för folk därför att det någon rätt sällsynt gång har handlat om tjuvar? Att utgå från att alla man inte känner igen tänker begå inbrott, innebär ju en misstänksamhet mot människor som - ja, jag tycker det verkar destruktivt för alla.

Är det verkligen okej, tycker du, att för säkerhets skull behandla alla som om de vore inbrottstjuvar?
Har man fel är det bara att be om ursäkt och släppa fram folk. Ett billigt pris för att hindra ett och annat inbrott.
 
Nej inte när man vet att sommarstugan står tom och att det synts bilar reka där tidigare i veckan,ljudet av krossat glas var också en ledtråd :idea:
Ja, det var inte specifikt det fallet jag tänkte på, utan lite mer generellt det här att blockera vägen när man tycker att någon "beter sig misstänkt" i allmänhet.
 
Blockerar ingen väg utan anledning.
Nej, jag undrar inte heller över dig. Det hela utgick för min del från ett inlägg som beskrev hur helt oskyldiga typ svampplockare blivit instängda med hjälp av någon gubbes åkgräsklippare. Alltså för att gubben tyckte det verkade."misstänkt". Han måste ju ha tyckt sig ha anledning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 555
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp