Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
För MIG är det det. Varför skulle jag vilja uppge mitt namn och var jag bor när jag möter en främling? Varför ska jag lita på att HAN har goda avsikter, om han nu misstänker mig? Det var ju inte precis så att han började konversationen med "Hej! Jag heter X och bor i huset där borta (som ju i och för sig inte syntes - det fanns inga hus där). På sistone har vi har haft problem med.... " Likväl som han inte presenterade sig med namn, adress och ärende så måste jag väl ändå ha rätt att få vara anonyma bettysmatte ute i skog och mark, om det är det jag vill vara.... O_o
Vad en individ upplever som personligt är inte relevant utan vad som generellt ses som personligt och kränkande, manen kunde inte rimligen veta att de frågor som folk oftast ställer uppfattas som personligt av dig.

Vem har sagt att du ska lita på mannen eller ens svara? Nu fick du dessutom svar när du frågade. Du kande frågat direkt om du ville. Han var inte direkt smidig som många påpekat.
 
Känns som en förklaring av begreppen lynchning lynchmobb är behövligt här..

wikipedia skrev:
Lynchning är ett slag av egenmäktig rättskipning, varigenom straff omedelbart utkrävs av en förmodad förbrytare i mer eller mindre ordnade former utan laga rannsakning och dom. I allmänhet består straffet i hängning, men den förmente brottslingen kan även lynchas av en uppretad folkmassa som misshandlar sitt offer till döds.

Lynchning i form av våldsamt straff utan att döda kan förekomma till exempel metoden att smörja in offret i tjära och sedan rulla det i fjäder.

Hur ofta förekommer sånt i Sverige? Eller ska lynchning/lynchmobb urholkas till att betyda nyfikna och påträngande människor överlag?
 
Vad skönt att det inte är så hos dig, och jag hoppas också att det här var en isolerad händelse. När jag berättade för mina föräldrar så visade det sig att de alldeles nyss varit med om liknande. De tar ofta bilen på kvällarna och kör en runda och letar svamp. De körde in på en skogsbilväg. När de sedan upptäckte att vägen ledde till ett hus vände de såklart för att köra ut. Men se, det hann de inte, för en gubbe på en åkgräsklippare körde ut och ställde sig i vägen för bilen. Enligt mamma hade gubben tyckt att det var väldigt pinsamt när han upptäckte att han hade blockerat vägen för ett fredligt par i 70-års-åldern som var ute på svampjakt.... Ja, jag hoppas också på isolerade händelser!
Herregud vad obehagligt! Jag hade övervägt att ringa polisen om jag blev instägd så på en väg. Kanske även efter att jag sett att gubben tyckte det var pinsamt.
 
För MIG är det det. Varför skulle jag vilja uppge mitt namn och var jag bor när jag möter en främling? Varför ska jag lita på att HAN har goda avsikter, om han nu misstänker mig? Det var ju inte precis så att han började konversationen med "Hej! Jag heter X och bor i huset där borta (som ju i och för sig inte syntes - det fanns inga hus där). På sistone har vi har haft problem med.... " Likväl som han inte presenterade sig med namn, adress och ärende så måste jag väl ändå ha rätt att få vara anonyma bettysmatte ute i skog och mark, om det är det jag vill vara.... O_o
Du frågade väl inte?
Förstår verkligen inte hur det kan vara så farligt att få några frågor. Förstår inte hur det är just det du hakar upp dig på och inte alla brott som begås.
 
Ursäkta att jag utgick från vad jag uppfattade att du skrev. Du bör nog uttrycka dig lite tydligare för att inte bli missuppfattad.

O_o Vad sägs om att läsa vad jag faktiskt skrivit istället? Du får gärna peka ut var jag varit så himla otydlig så kan jag rätta det.
 
Känns som en förklaring av begreppen lynchning lynchmobb är behövligt här..



Hur ofta förekommer sånt i Sverige? Eller ska lynchning/lynchmobb urholkas till att betyda nyfikna och påträngande människor överlag?

Bekvämt att utelämna denna bit ur citatet:

"I dag används "lynchning" som metafor då en för brott misstänkt person får utstå utomrättsliga prövningar, till exempel genom massmedia."

Det är ingen som refererar till tjära och högafflar i tråden, gissar jag.
 
Följde han verkligen efter er? Jag uppfattar det som han gick i kapp, hur skulle han annars kunna ställa frågorna?
Om igen, och ÄNNU fler detaljer... Vi parkerade bilen och gick in på en stig till vänster om en å. Vi noterade att det stod en cykel vid vägkanten. Följde stigen till en sjö, så långt det gick tills den slutade. Då vände vi och gick tillbaks. På vägen tillbaka mötte vi en man som vi sa "hej" till. Vi såg också en cykel (alltså en annan cykel än den ute vid vägen), så han hade väl cyklat en bit och sedan gått in i skogen. När vi kom ut tyckte vi att vi ville gå lite mer, så vi tar en annan stig/skogsväg precis till höger om ån. Den fortsatte bara en liten bit innan den tog slut och vi vände då tillbaks och gick ut till bilen. När jag sedan höll på att greja med att spänna fast hundens sele, påpekar min man att det är någon som vill prata med mig. Mannen kommer ända fram till passagerarsidan, där jag har satt mig, och börjar alltså fråga mig en massa saker. Vid det här laget dyker även cykel nummer ett upp igen, tillsammans med en riktigt gammal man. I efterhand antar jag att den riktigt gamle mannen hade varit och hämtat man nummer två. Något mer du undrar?
 
O_o Vad sägs om att läsa vad jag faktiskt skrivit istället? Du får gärna peka ut var jag varit så himla otydlig så kan jag rätta det.
Jag läste vad du skrev och svarade på det, jag uppfattade din åsikt som väldigt tydlig och hade ingen anledning att fråga. Dessutom var jag inte ensam med att uppfatta det så tydligen.
 
Bekvämt att utelämna denna bit ur citatet:

"I dag används "lynchning" som metafor då en för brott misstänkt person får utstå utomrättsliga prövningar, till exempel genom massmedia."

Det är ingen som refererar till tjära och högafflar i tråden, gissar jag.
Ja folk kan bli lynchade genom media och idag är det väl andra verktyg än högafflar som används men ja en lynchmobb är bokstavligen att man bli angripen av ett större antal. Om det sedan är på nätet eller i verkliga livet varierar, liksom verktygen. Det kan vara knivar, knogjärn, stenar och järnrör likväl som verbala angrepp, tidningsartiklar och inlägg i sociala medier.
 
Jag läste vad du skrev och svarade på det, jag uppfattade din åsikt som väldigt tydlig och hade ingen anledning att fråga. Dessutom var jag inte ensam med att uppfatta det så tydligen.

Som sagt, du får gärna peka ut vad du läste. Känner inte till att någon mer i tråden gjort samma påstående som du.
 
Ja folk kan bli lynchade genom media och idag är det väl andra verktyg än högafflar som används men ja en lynchmobb är bokstavligen att man bli angripen av ett större antal. Om det sedan är på nätet eller i verkliga livet varierar, liksom verktygen. Det kan vara knivar, knogjärn, stenar och järnrör likväl som verbala angrepp, tidningsartiklar och inlägg i sociala medier.

Tack för informationen men jag är medveten om vad lynchmobb betyder både i form av hur det används i det skrivna språket på t ex sociala medier men också dess ursprung. Rikta inlägget åt andra som uppenbarligen behöver informationen.
 
Om igen, och ÄNNU fler detaljer... Vi parkerade bilen och gick in på en stig till vänster om en å. Vi noterade att det stod en cykel vid vägkanten. Följde stigen till en sjö, så långt det gick tills den slutade. Då vände vi och gick tillbaks. På vägen tillbaka mötte vi en man som vi sa "hej" till. Vi såg också en cykel (alltså en annan cykel än den ute vid vägen), så han hade väl cyklat en bit och sedan gått in i skogen. När vi kom ut tyckte vi att vi ville gå lite mer, så vi tar en annan stig/skogsväg precis till höger om ån. Den fortsatte bara en liten bit innan den tog slut och vi vände då tillbaks och gick ut till bilen. När jag sedan höll på att greja med att spänna fast hundens sele, påpekar min man att det är någon som vill prata med mig. Mannen kommer ända fram till passagerarsidan, där jag har satt mig, och börjar alltså fråga mig en massa saker. Vid det här laget dyker även cykel nummer ett upp igen, tillsammans med en riktigt gammal man. I efterhand antar jag att den riktigt gamle mannen hade varit och hämtat man nummer två. Något mer du undrar?
Jag förstår inte problemet, ni räknar väl inte med att vara ensamma ute i skogen. Får andra inte cykla där? Jag uppfattar det inte som att förfölja, då hade ni inte blivit konfronterade. Och att köra fram och tillbaks som ni gjorde upplevs säkert av många som om det kan vara någon som rekar inför inbrott. Man nummer ett var väl rädd för att konfrontera er för att hon upplevde er som ett potentiellt hot. Hade ni stannat och småpratat med den äldre mannen hade förmodligen ni sluppit man nummer 2.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 555
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp