Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart. Men det där är så långt ifrån min personlighet som det går att komma, dvs att fråga ut främlingar om vad de gör och var de bor. JAG flyttade medvetet ännu längre ut på landet för att få vara ifred och kunna leva som jag vill. Om jag stöter på någon i skogen antar jag att de tänker detsamma. De är där de är för att de trivs. Så länge de inte står med kofoten i hand och försöker bryta upp nin grannes garage så får de vara ifred för mig.

Kan tillägga att jag inte "stryker omkring" när jag är ute och går. Det gör man väl knappast om man är ute och promenerar?
Bara för att någon gör något olikt dig betyder inte det är de har fel.
 
Vad tråkigt att du känner så, tänker jag helt spontant. För jag har inte alls samma inställning. För någon vecka sedan irrade det runt ett par människor någon hundra meter ifrån vårt hus. Förmodligen letade de svamp. Jag hade inte en tanke på att fråga dem var de kom ifrån, osv. De var ju ute i naturen, precis som jag, maken och hunden. Jag hoppas verkligen ALDRIG att jag kommer känna ett sådant kontrollbehov, och en sådan rädsla för andra människor, att jag börjar ställa personliga frågor till folk jag möter i skogen.... :crazy:

Som sagt, vi ar alla olika och har olika latt for att uttrycka oss pa ett passande satt for situationen. Sjalv tycker jag att jag hellre accepterar att nagon som varit utsatt for 5-6 inbrott uttrycker sig klumpigt och for mig obekvamt an att bli upprord for daliga sociala formagor hos personen.
Jag valjer att tro att det inte alls var sa att han var oforskamd eller dum ... utan att tro att han hade svart att uttrycka sig och focusera pa att jag forstar att han kanner sig obehaglig till mods och fragar alla som kommer in pa hans mark.
Hade jag startat en trad pa Buke efter ett sadant mote hade jag satt en titel i stil med, "Tank sa hemskt med alla inbrott. Vad kan man gora for att hjalpa till att halla ner inbrotten?"
 
Då var jag inte tillräckligt tydlig. Vad ska mina svar leda till, UTÖVER att man redan har mött mig och min man på en smal stig, haft ögonkontakt och "hejjat" på varandra. Det ska väl ändå räcka för att visa att man har observerat oss???

Det va just det... Han hade redan mött er... Ni satte er sedan i bilen åkte en bit och klev ur på en ANNAN plats... Där ni återigen klev ut och gick med hunden... Hade jag sett er hade jag också undrat vad ni höll på med och då gått in med en mer "vem är ni vad gör ni här" inställning...
Lägg därtill att du pratar engelska med din sambo som inte ser svensk ut (enligt dej själv) ...
Jo har man då haft 5-6 inbrott i området ser eran "spontanitet" ut som nåt helt annat i en inbrottsdrabbad trakt...

Förstår fortfarande inte din "kränkta" attityd.. Men du upplevde de så och inget vi kan göra nåt åt... Världen kretsar inte enbart runt din "personliga åsikt" utan gubben såg utfrågningen ur ett större perspektiv... Och återigen tycker han gjorde rätt utifrån de du berättat...
 
Det va just det... Han hade redan mött er... Ni satte er sedan i bilen åkte en bit och klev ur på en ANNAN plats... Där ni återigen klev ut och gick med hunden... Hade jag sett er hade jag också undrat vad ni höll på med och då gått in med en mer "vem är ni vad gör ni här" inställning...
Lägg därtill att du pratar engelska med din sambo som inte ser svensk ut (enligt dej själv) ...
Jo har man då haft 5-6 inbrott i området ser eran "spontanitet" ut som nåt helt annat i en inbrottsdrabbad trakt...

Förstår fortfarande inte din "kränkta" attityd.. Men du upplevde de så och inget vi kan göra nåt åt... Världen kretsar inte enbart runt din "personliga åsikt" utan gubben såg utfrågningen ur ett större perspektiv... Och återigen tycker han gjorde rätt utifrån de du berättat...
Nej, bilen stod parkerad på exakt samma plats hela tiden. Vi gick in på en stig. Gick på den tills den tog slut. Gick tillbaks. Mötte gubben och "hejjade". Kom ut. Gick in på en skogsväg 10 meter längre ner. Gick på den tills den tog slut. Kom ut och blev förföljda till bilen tydligen. Jag märkte inte honom först för jag höll på att sätta in hunden. Det var min man - som ju inte pratar så mycket svenska - som visade mig att han stod där och ville prata.

Min man är amerikan. Han ser väl mest ut som "vem som helst". Du tycker inte att det är lite diskriminerande om han ville prata med oss för att min man ev inte ser "svensk" ut?
 
Nej, bilen stod parkerad på exakt samma plats hela tiden. Vi gick in på en stig. Gick på den tills den tog slut. Gick tillbaks. Mötte gubben och "hejjade". Kom ut. Gick in på en skogsväg 10 meter längre ner. Gick på den tills den tog slut. Kom ut och blev förföljda till bilen tydligen. Jag märkte inte honom först för jag höll på att sätta in hunden. Det var min man - som ju inte pratar så mycket svenska - som visade mig att han stod där och ville prata.

Min man är amerikan. Han ser väl mest ut som "vem som helst". Du tycker inte att det är lite diskriminerande om han ville prata med oss för att min man ev inte ser "svensk" ut?

Okej det här hjälper inte... Du fattar inte ... Och jag kommer inte få dej att förstå.
 
Jag sällar mig till skaran "normalt beteende i glesbygd". Det blir ännu mer i perioder av inbrott.

Man vill ha koll på "nya människor" som rör sig i området. Vilken bil de har och var de hör hemma, och vad de gör. (För att utesluta att det är skummisar på rekognoscering) Det kan kännas som korsförhör första gången.

Och den som höll "förhöret" kan bekräfta att Röd volvo, labrador och engelsktalande par= sommargäster/grannar/nya tandläkaren/whatever när någon annan säger att de sett er åka runt bygden och gå med hunden på alla möjliga platser.

Andra gången är det oftast bara "hej hej, ute med hunden igen? Sett några kantareller? Mycket regn i sommar. Jojo. Hejdå! " (om det är samma person)

Annars är det mer, "hej hej, jaha det måste vara ni som flyttat in i Nilssons hus..." osv. ;)
 
Major failiure :D
Nä. Det tror jag inte. Våra grannar inom några kilometers område är väldigt trevliga. Vi småpratar när vi stöter på varandra. Jag hjälpte ena grannen med hökontakt när han behövde hjälp. Annars låter vi varandra vara. Men åt det hållet vi var häromdagen tänker jag INTE köra igen. Det finns andra platser :) .
 
Nej, bilen stod parkerad på exakt samma plats hela tiden. Vi gick in på en stig. Gick på den tills den tog slut. Gick tillbaks. Mötte gubben och "hejjade". Kom ut. Gick in på en skogsväg 10 meter längre ner. Gick på den tills den tog slut. Kom ut och blev förföljda till bilen tydligen.
Fast hade jag stått och sett er gå så hade nog även jag undrat vad ni sysslade med och i synnerhet om det varit problem med mycket stölder och inbrott i området.
 
Fast hade jag stått och sett er gå så hade nog även jag undrat vad ni sysslade med och i synnerhet om det varit problem med mycket stölder och inbrott i området.
Vad då stått och sett och oss gå så? När vi gick in på stig nummer två var han ju fortfarande någonstans inne i skogen på första stigen. Vi mötte ju honom där när vi hade vänt och var på väg tillbaks mot bilen.

Har du aldrig letat kantareller? Vi rörde oss precis som vilken svampplockare som helst. In och ut från skogsvägar och stigar. Ja, kära nån, precis så märkligt bar vi oss åt.......
 
Vad då stått och sett och oss gå så? När vi gick in på stig nummer två var han ju fortfarande någonstans inne i skogen på första stigen. Vi mötte ju honom där när vi hade vänt och var på väg tillbaks mot bilen.

Har du aldrig letat kantareller? Vi rörde oss precis som vilken svampplockare som helst. In och ut från skogsvägar och stigar. Ja, kära nån, precis så märkligt bar vi oss åt.......
Du lägger väldigt mycket energi på detta.

Kan du inte släppa det och bara betrakta det som en enstaka händelse? En enstaka osmidig person som ni mötte och där mötet blev knasigt?

Du har ju fått väldigt många synpunkter som både håller med och som inte håller med dig. Människor är olika och beter sig olika.

En enda person ska väl inte få påverka dig så du undviker att röra dig på vissa ställen? Tycker inte att du ska betrakta den där mannen som någon sorts representant för vaddetnuskullekunnavara.

Jag och mina grannar är inte likadana. Jag och mannen som bodde i mitt hus innan mig är DEFINITIVT inte likadana.
 
Du lägger väldigt mycket energi på detta.

Kan du inte släppa det och bara betrakta det som en enstaka händelse? En enstaka osmidig person som ni mötte och där mötet blev knasigt?

Du har ju fått väldigt många synpunkter som både håller med och som inte håller med dig. Människor är olika och beter sig olika.

En enda person ska väl inte få påverka dig så du undviker att röra dig på vissa ställen? Tycker inte att du ska betrakta den där mannen som någon sorts representant för vaddetnuskullekunnavara.

Jag och mina grannar är inte likadana. Jag och mannen som bodde i mitt hus innan mig är DEFINITIVT inte likadana.
Vad skönt att det inte är så hos dig, och jag hoppas också att det här var en isolerad händelse. När jag berättade för mina föräldrar så visade det sig att de alldeles nyss varit med om liknande. De tar ofta bilen på kvällarna och kör en runda och letar svamp. De körde in på en skogsbilväg. När de sedan upptäckte att vägen ledde till ett hus vände de såklart för att köra ut. Men se, det hann de inte, för en gubbe på en åkgräsklippare körde ut och ställde sig i vägen för bilen. Enligt mamma hade gubben tyckt att det var väldigt pinsamt när han upptäckte att han hade blockerat vägen för ett fredligt par i 70-års-åldern som var ute på svampjakt.... Ja, jag hoppas också på isolerade händelser!
 
Vad då stått och sett och oss gå så? När vi gick in på stig nummer två var han ju fortfarande någonstans inne i skogen på första stigen. Vi mötte ju honom där när vi hade vänt och var på väg tillbaks mot bilen.

Har du aldrig letat kantareller? Vi rörde oss precis som vilken svampplockare som helst. In och ut från skogsvägar och stigar. Ja, kära nån, precis så märkligt bar vi oss åt.......
Som du beskriver det så tycker jag inte alls hans reaktion är speciellt märklig och även om ni inte såg honom så kan han ju sett er och fått uppfattningen att ni rekat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 555
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp