Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för informationen men jag är medveten om vad lynchmobb betyder både i form av hur det används i det skrivna språket på t ex sociala medier men också dess ursprung. Rikta inlägget åt andra som uppenbarligen behöver informationen.
Jag upplevde det som du behövde informationen utifrån vad du skrev tidigare, därav att jag riktade den till dig. Du behöver inte ta åt dig o du inte vill.
 
Gör det, de svarar nog dig precis som de svarar markägaren. Snacka om att slösa på polisens resurser - om du till råga på allt redan uppfattat att mannen tyckt det var pinsamt.
Snacka om att gubben tillåter sig att skapa obehag för andra. Om än just åkgräsklippare är ett lite näpet val av fordon.

Och vad krävs av mig för att gubben ska inse att han fuckat upp det? Att jag ser "svensk" ut, att jag pratar brytningsfri svenska, eller vad? Inför vem hade han inte insett sin klantighet?
 
Snacka om att gubben tillåter sig att skapa obehag för andra. Om än just åkgräsklippare är ett lite näpet val av fordon.

Och vad krävs av mig för att gubben ska inse att han fuckat upp det? Att jag ser "svensk" ut, att jag pratar brytningsfri svenska, eller vad? Inför vem hade han inte insett sin klantighet?
Ja, du skulle säkert bli helt traumatiserad...
Visst kan mannens beteende vara en överdrift, men likaså din reaktion.

Det tycker jag vi har rett ut flera gånger i tråden. Och även svenskar med svenskt utseende får frågor. Men det kanske är det som är problemet?
 
Jag upplevde det som du behövde informationen utifrån vad du skrev tidigare, därav att jag riktade den till dig. Du behöver inte ta åt dig o du inte vill.

Du har redan svarat på det inlägget. Jag orkar inte tjafsa mer med dig om det.

Varför försöker du skapa någon form av pseudodiskussion där du inte ens pekar ut var jag tydligen är så väldigt otydlig?

Att @Gnist så bekvämt bara citerar delen om tjära och högafflar från Wiki för att förlöjliga användare som använt ordet "lynchmobb" i diskussionen och jag sedan kompletterar med resten borde rimligen innebära att även jag har läst ordets innebörd på Wikipedia och därför inte överhuvudtaget är av behov av din begreppsförklaring.

Men tack ändå.
 
Varför försöker du skapa någon form av pseudodiskussion där du inte ens pekar ut var jag tydligen är så väldigt otydlig?

Att @Gnist så bekvämt bara citerar delen om tjära och högafflar från Wiki för att förlöjliga användare som använt ordet "lynchmobb" i diskussionen och jag sedan kompletterar med resten borde rimligen innebära att även jag har läst ordets innebörd på Wikipedia och därför inte överhuvudtaget är av behov av din begreppsförklaring.
Lynchning är fortfarande oavsett "ditt" tillägg ett sätt att på eget bevåg straffa någon om så via media. Det är inte alltså en grannsamverkan, som håller koll på sin omgivning.
 
Det är inte alltså en grannsamverkan, som håller koll på sin omgivning.

Det har jag inte påstått heller men nu börjar jag bli så väldigt less på att få påståenden och åsikter tillskrivet mig som jag aldrig uttryckt att jag faktiskt skiter i vidare diskussion i den här tråden.
 
Det har jag inte påstått heller men nu börjar jag bli så väldigt less på att få påståenden och åsikter tillskrivet mig som jag aldrig uttryckt att jag faktiskt skiter i vidare diskussion i den här tråden.
Men det är just grannsamverkan och övriga boende på landet som håller koll och ställer frågor till främlingar tråden handlar om. Inte nån Facebookgrupp(som inte heller är någon lynchmobb om det enda de gör är att informera varandra). På tal om det, där jag kommer ifrån vet jag inte om någon sådan grupp men vet hur det kan låta på sociala medier oavsett ämne. Väldigt ofta är det samma personer som skriver.
 
Vad skönt att det inte är så hos dig, och jag hoppas också att det här var en isolerad händelse. När jag berättade för mina föräldrar så visade det sig att de alldeles nyss varit med om liknande. De tar ofta bilen på kvällarna och kör en runda och letar svamp. De körde in på en skogsbilväg. När de sedan upptäckte att vägen ledde till ett hus vände de såklart för att köra ut. Men se, det hann de inte, för en gubbe på en åkgräsklippare körde ut och ställde sig i vägen för bilen. Enligt mamma hade gubben tyckt att det var väldigt pinsamt när han upptäckte att han hade blockerat vägen för ett fredligt par i 70-års-åldern som var ute på svampjakt.... Ja, jag hoppas också på isolerade händelser!
Jag har parkerat traktorn precis så,det visade sig vara befogat då grannens hus just fått påhälsning
 
Jag hade inte heller tyckt det varit ok. Småprata javisst, men inte förhör. Var faktiskt med om något liknande igår. Vi har en sjö långt inne i skogen, typ fyra km. Går ett par vägar upp till den. Var där och grillade och hade picknick igår med barnen. Kommer två gubbar som på ett mycket otrevligt sätt frågar ut oss om allt. Slutade med att jag bad dem dra åt helvete. Inte en chans att jag berättar en massa grejer om oss när vi enbart utnyttjar allemansrätten. Vi använder grillplatsen som finns, tar reda på efter oss och har inte ens spön eller kräftbur med oss om det var något sådant de misstänkte.
 
Jag förstår inte problemet, ni räknar väl inte med att vara ensamma ute i skogen. Får andra inte cykla där? Jag uppfattar det inte som att förfölja, då hade ni inte blivit konfronterade. Och att köra fram och tillbaks som ni gjorde upplevs säkert av många som om det kan vara någon som rekar inför inbrott. Man nummer ett var väl rädd för att konfrontera er för att hon upplevde er som ett potentiellt hot. Hade ni stannat och småpratat med den äldre mannen hade förmodligen ni sluppit man nummer 2.
Nu tar vi det igen. Vem som helst får vara i skogen. Jag har ingen aning om hur du läste dig till att jag inte tyckte det? Det är väl snarare så att det inte precis verkade som om vi fick det?

För - jag tror tredje gången nu - vi körde INTE fram och tillbaks alls. Bilen stod (utan att röra på sig en endaste millimeter) på en och samma plats från det vi kom och till det vi åkte. Du är minst den tredje personen som säger att det är misstänkt "att köra fram och tillbaks som ni gjorde", och nu har jag svarat på det gång på gång att vi inte flyttade bilen en millimeter.

Man nummer ett hade vi verkligen inte en chans att prata med för honom såg vi inte förrän vi kom tillbaks till bilen, vilket var samtidigt som man nummer två konfronterade oss. Då kom han cyklandes igen. Det var bara hans cykel jag kände igen från det att den stod parkerad i vägkanten när vi kom dit och parkerade.
 
Jag hade inte heller tyckt det varit ok. Småprata javisst, men inte förhör. Var faktiskt med om något liknande igår. Vi har en sjö långt inne i skogen, typ fyra km. Går ett par vägar upp till den. Var där och grillade och hade picknick igår med barnen. Kommer två gubbar som på ett mycket otrevligt sätt frågar ut oss om allt. Slutade med att jag bad dem dra åt helvete. Inte en chans att jag berättar en massa grejer om oss när vi enbart utnyttjar allemansrätten. Vi använder grillplatsen som finns, tar reda på efter oss och har inte ens spön eller kräftbur med oss om det var något sådant de misstänkte.
Ja, visst är det fruktansvärt obehagligt.... :mad:
 
Nu tar vi det igen. Vem som helst får vara i skogen. Jag har ingen aning om hur du läste dig till att jag inte tyckte det? Det är väl snarare så att det inte precis verkade som om vi fick det?

För - jag tror tredje gången nu - vi körde INTE fram och tillbaks alls. Bilen stod (utan att röra på sig en endaste millimeter) på en och samma plats från det vi kom och till det vi åkte. Du är minst den tredje personen som säger att det är misstänkt "att köra fram och tillbaks som ni gjorde", och nu har jag svarat på det gång på gång att vi inte flyttade bilen en millimeter.

Man nummer ett hade vi verkligen inte en chans att prata med för honom såg vi inte förrän vi kom tillbaks till bilen, vilket var samtidigt som man nummer två konfronterade oss. Då kom han cyklandes igen. Det var bara hans cykel jag kände igen från det att den stod parkerad i vägkanten när vi kom dit och parkerade.
Det spelar ingen roll om ni rör er fram och tillbaks med eller utan bil. Oavsett vilket så är det ett beteende som utförs av folk som rekar inför brott. Ni gör det på två olika vägar, det upplevdes förmodligen som skumt.

På vägen tillbaka mötte vi en man som vi sa "hej" till.

Det är denna person jag syftar på att ni kunde pratat med. Ni gick ju in på väg två efter ni mött honom och först efter det så träffade ni på man två.
 
Ja, visst är det fruktansvärt obehagligt.... :mad:
Ja. Och att folk ens tar sig sådana friheter. Min man och jag pratar ju inte heller svenska och bara för det tycker man alltså att man har friheten och fråga hur vår relation ser ut och i hans fall om han har uppehållstillstånd. Och nej, inte på ett trevligt sätt utan på ett snokande och fruktansvärt otrevligt sätt. Jag bor också på landet och håller koll på bilar som rör sig runt min tomt men aldrig någonsin att jag skulle påbörja ett förhör på folk som rör sig ute i skogen enligt den allemansrätt vi har. .
 
Det är denna person jag syftar på att ni kunde pratat med. Ni gick ju in på väg två efter ni mött honom och först efter det så träffade ni på man två.

Jag måste skriva väldigt konstigt? Det fanns två män, en riktigt gammal och en yngre. När skulle jag ha pratat med den riktigt gamla mannen? Han kom ju inte cyklandes förrän den andra redan pratade med oss vid bilen. Det var bara den äldres cykel vi hade sett förut. Var han var då har jag ingen aning om. Den riktigt gamle mannen tog aldrig kontakt med oss på något sätt.
 
Ja. Och att folk ens tar sig sådana friheter. Min man och jag pratar ju inte heller svenska och bara för det tycker man alltså att man har friheten och fråga hur vår relation ser ut och i hans fall om han har uppehållstillstånd. Och nej, inte på ett trevligt sätt utan på ett snokande och fruktansvärt otrevligt sätt. Jag bor också på landet och håller koll på bilar som rör sig runt min tomt men aldrig någonsin att jag skulle påbörja ett förhör på folk som rör sig ute i skogen enligt den allemansrätt vi har. .
Förfärligt....:crazy:
 
Här skulle det sätt misstänkt ut att gå in på en stig och sedan en annan för att efter det ta bilen längre in på vägen.

Här förkommer det inte inbrott än (Finns akrativare områden inte långt bort så som Särö, Billdal, mm).
Men det är ett bra ställe för bilbyte, dumpning av stölder, anmäl dumpning av saker som inte alla åvc tar och annat smått och gått som omlakering av stulna bilar och gömmer knark.

Sedan tittas det lite extra på män i övre tonåren och yngre vuxna som vi inte känner ingen då vi har en anstalt mycket nära och där det ryms ifrån då och då.
Tack och lov går dom inte i boningshus men väl i andra byggnader för att gömma sig, mer än några få har blivit hotade med tillhyggen när man råkat gå in i samma byggnad.
Har själv kommit hem och hela gården är full av polisbilar, polishundar och mer än en polis med ena handen på pistolen, rymning.
 
Även vi har stället en bil tvärs över vägen då stallet längre in ringt och misstänkt ett inbrott i stallet, den gången var det dock inte så utan en skum inhyrning.

Om någon är intresserad så var det skummis både svensk och kvinna.
 
Märkligt att det skall ta 20 sidor innan TS klämmer ur sig att det handlade om två olika män o två olika cyklar. Är det något mer av intresse som du utelämnat?
Huh??? På vilket vis är detta så intressant att jag prompt skulle ta med det, menar du? Nu får du nog förklara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 555
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp