Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att dom får så många vet man ju inte innan parning,så ja varför inte?
Och ingenstans skrev jag att dom minimerades pga att tiken inte kunde ta hand om dom.
Är du inte uppfödare så vet du kanske inte vilket jobb det är med tex 14 dobbis valpar.

Fast på dig låter det som att det händer relativt ofta att de får så många valpar? Det låter inte sunt alls.

Tänk om alla hundar på utställning kollades och fick protokoll från veterinärbesiktning och allt som inte var OK kommenterades när hunden gick in i ringen! Över/underhull, ögonlock, tandstatus, ur hälsosynpunkt problem med hudveck/päls, andningsproblem osv! DET skulle vara konsumentupplysning!

(Och förmodligen skulle ännu fler veterinärer mordhotas...)

Det här skulle vara så bra om det infördes.
Har man friska hundar, vilket alla hävdar sig ha, så är ju en enklare veterinärundersökning av slaget ovan inga problem och heller inget att motsätta sig. Kanske t om ha två veterinärkontroller oberoende av varandra, och att hundägaren får reda på resultatet av en funktionär så att ägaren inte vet t ex vilken av veterinärerna som inte godkänt hunden, om en inte gjort det.
Så klart ska det då räcka att en av veterinärerna inte godkänner hunden.

Om det inte ingår fysisk träning på sådana kurser så kan man ju annordna de i något mer tillgängligt forum. De flesta brukshundsklubbar ligger ju långt ute i ödemarken och det krävs bil för att komma dit. Många hundägare eller spekulanter har inte egen bil, och bor tex i en stad.

Att dom får så många vet man ju inte innan parning,så ja varför inte?
Och ingenstans skrev jag att dom minimerades pga att tiken inte kunde ta hand om dom.
Är du inte uppfödare så vet du kanske inte vilket jobb det är med tex 14 dobbis valpar.

Om man inte orkar med det jobbet bör man nog helt avstå från avel. Och jo, jag vet precis hur jobbiga ett gäng valpar av bruksras kan vara. Även Dobermann.

Enormt vanligt i blandrasaveln att man liksom tänker sig egenskaperna som ett recept.

Ta en husky för det vackra utseendet, ta en bc för de är smarta, och nu behövs det nog något lugnare så vi tar en mops också! Ta-daaa, en snygg, smart, lugn blandras. Perfekt. :grin:
!
Jaaaaa! :up:

Som hon som köpte en av mina goda gångartsuppfödningar och betäckte den med en hopphingst för hon ville förbättra hoppanlagen och få en allroundhäst..
Vet inte hur det blev men den har inte tävlat i alla fall....
Kanske fick den pappas gång och mammas hoppanlag?

:banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

(instämmer in förundran över hur märkligt hästfolk tänker när det kommer till hundar....)

Jaaaaa! :up:

Som hon som köpte en av mina goda gångartsuppfödningar och betäckte den med en hopphingst för hon ville förbättra hoppanlagen och få en allroundhäst..
Vet inte hur det blev men den har inte tävlat i alla fall....
Kanske fick den pappas gång och mammas hoppanlag?

:banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

(instämmer in förundran över hur märkligt hästfolk tänker när det kommer till hundar....)

De flesta hästar blir högst ordinära ridhästar oavsett, skulle jag vilja påstå. Så det var nog ingen större skada skedd?

Om man inte orkar med det jobbet bör man nog helt avstå från avel. Och jo, jag vet precis hur jobbiga ett gäng valpar av bruksras kan vara. Även Dobermann.

Mig förvånar det att det ens finns uppfödare av vissa raser. Tex riesenschnauzer, dobermann etcetera. Var finns köparna och hur mycket behöver man inte renovera efter en kull?

I takt med stigande ålder så måste jag erkänna att mindre och smäckrare hundar känns mer och mer rätt. Jag var väldigt less på att städa hundhår efter rottisen - och det var bara en hund.

Nu fäller den ena schnauzern ganska mycket och jag har fått obehagliga deja vu-känslor tillbaka.

Och det är fortfarande inte ens avel vi talar om. Hunduppfödare är då ena hängivna människor, må jag säga. :)

Tur för mig att de finns, eftersom jag inte vill göra jobbet själv. Möjligen om jag hade en papillon-kull. :angel:

Mig förvånar det att det ens finns uppfödare av vissa raser. Tex riesenschnauzer, dobermann etcetera. Var finns köparna och hur mycket behöver man inte renovera efter en kull?

I takt med stigande ålder så måste jag erkänna att mindre och smäckrare hundar känns mer och mer rätt. Jag var väldigt less på att städa hundhår efter rottisen - och det var bara en hund.

Nu fäller den ena schnauzern ganska mycket och jag har fått obehagliga deja vu-känslor tillbaka.

Och det är fortfarande inte ens avel vi talar om. Hunduppfödare är då ena hängivna människor, må jag säga. :)

Tur för mig att de finns, eftersom jag inte vill göra jobbet själv. Möjligen om jag hade en papillon-kull. :angel:
Köparna finns om det är bra hundar. Dobermann är väl en ras där det föds få kullar så där borde det finnas en efterfrågan mot min ras där urvalet är stort. Har två bekanta som föder upp Risen och de har inga som helst problem att sälja valpar då de har bra rykte.
Ingenting behövs renoveras efter en kull. Allt är givetvis anpassat för att föda upp hundar :)
Sen finns de dom som inte bryr sig om det är gnagt på lister och parketten har blivit fläckig. De trivs ändå ;)

Ger man verkligen tillåtelse att ta en förstakull vid 9 års ålder:confused:
Gränsen går väl vid 8 år sen behövs ett ok från vet?
Dessutom en förstakull.
7 år år väl gränsen ?
Enligt ssk väl?
Min blev tjuvparad när jag precis fått henne

ul visade 11 valpar, tiken skulle fylla 8.
Vet rek abortspruta och jag höll med. Det gjorde inte hanhundens ägare men det blev abort.

Läste förresten nån som parat sina schäfer och amstaff
Valparna skulle kosta 7000 1500i tingning
Mår illa på riktigt när jag läser omplaceringsannonser och på blocket.
Stackars stackars hundar.....

Det var väl krav på det förr, om jag minns rätt? Och man blev inte registrerad uppfödare förrän man blev godkänd.

Yep, togs bort för att det skulle bli lättare att registrera hundarna om jag inte minns fel. Lite som kravet på att engelsk bulldogg skulle höftröntgas innan avel, "Äh, vi tar bort det kravet också, så kan uppfödarna använda fler utländska hundar i avel!" (Varför inte det istället blev krav på att alla svenska skulle ha höfterna röntgade misstänker jag att påverkades av hur usla höfter de flesta har, det är ju fint att slippa visa det)

Citerat från blocket " Mamma är 25% schäfer, vilket gör henne lydig och lättdresserad. Pappa heter Nalle och blev vald till vackraste hane på den inofficiella wolfdogutställningen i våras."

Då borde ju valparna bli lydiga, lättdresserade och vackra :idea:

Citerat från blocket " Mamma är 25% schäfer, vilket gör henne lydig och lättdresserad. Pappa heter Nalle och blev vald till vackraste hane på den inofficiella wolfdogutställningen i våras."

Då borde ju valparna bli lydiga, lättdresserade och vackra :idea:
Ryser vid tanken av dessa wolfdogs:crazy:

Undra vad mamman innehöll de övriga 75%

Alltså vad är det här med wolfdogs? ÄR de hybrider?
Enligt sina stolta uppfödare så är det en form av hybrid. Nu är ju inte hybrider tillåtna i sverige om inte vargbiten är mindre än en viss procent (trooor det är 25%) så man importerar avelsmatrialet. Främst från USA.
Men egentligen kan hundarna innehålla vad tusan som helst. Det är ju en viss look man vill ha. Mao ren utseendeavel där egenskaperna kan bli helt åt väggarna tokiga.
Det är fräckt med lite storlek på hundarna med så de ska ju gärna vara stora också :meh:

I sverige är "wolfdogs" ingen ras.

Enligt sina stolta uppfödare så är det en form av hybrid. Nu är ju inte hybrider tillåtna i sverige om inte vargbiten är mindre än en viss procent (trooor det är 25%) så man importerar avelsmatrialet. Främst från USA.
Men egentligen kan hundarna innehålla vad tusan som helst. Det är ju en viss look man vill ha. Mao ren utseendeavel där egenskaperna kan bli helt åt väggarna tokiga.
Det är fräckt med lite storlek på hundarna med så de ska ju gärna vara stora också :meh:

I sverige är "wolfdogs" ingen ras.
Låter gräsligt. Snacka om att tilltala köpare som väljer ras av skumma skäl.

Låter gräsligt. Snacka om att tilltala köpare som väljer ras av skumma skäl.
Jag har tidigare berättat om sambons ex som hade två. Hon hade väl nån rosa fluff fluffidé om att hundar blir vad man gör dom till. Det var ju helt sjuka grejer de "hundarna" gjorde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar