Nej, men det händer med tjuvparningar att tiken är för gammal.Ger man verkligen tillåtelse att ta en förstakull vid 9 års ålder
Gränsen går väl vid 8 år sen behövs ett ok från vet?
Dessutom en förstakull.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, men det händer med tjuvparningar att tiken är för gammal.Ger man verkligen tillåtelse att ta en förstakull vid 9 års ålder
Gränsen går väl vid 8 år sen behövs ett ok från vet?
Dessutom en förstakull.
Vet dobbis kullar på 13st om jag inte minns fel. Alla fick hem och alla klara sig.@Voff Jag anser inte att det är försvarbart att lägga på tex 14 dobbisvalpar på en tik, och dom ska alla ha ett bra hem senare,då minskar jag hellre kullen.
Inget ovanligt med sådana kullar i vår ras heller. En frisk tik fixar det utan problem om allt gått som det ska vid valpningen. Det ska till särfall för annat.Vet dobbis kullar på 13st om jag inte minns fel. Alla fick hem och alla klara sig.
Typ krav på att ha gått uppfödarutbildning.. När jag började gå den var det många som tänkt föda upp som sedan kom fram till att de inte skulle, för att det var för svårt att lära sig det som behövdes för att få fram sunda hundar.Jag vill gå ännu längre. Alla som vill/skall ta valpar skall inneha någon slags licens/certifiering, saknas detta så skall valparna destrueras o föräldradjuren kastreras på ägarnas bekostnad, oavsett ren/blandras.
Absolut, om folk bara visste!Typ krav på att ha gått uppfödarutbildning.. När jag började gå den var det många som tänkt föda upp som sedan kom fram till att de inte skulle, för att det var för svårt att lära sig det som behövdes för att få fram sunda hundar.
Tror att sådana i kombination med att det ordnades fler "köpa hund-kurser" skulle kunna göra att läget ändrades rejält för hundarnas hälsa. Jag tror nämligen mer på att utbilda folk än att skapa regler och förbud, för, det märks ju tydligt att sådant får folk att argt slå ifrån sig allt...Absolut, om folk bara visste!
@Voff Jag anser inte att det är försvarbart att lägga på tex 14 dobbisvalpar på en tik, och dom ska alla ha ett bra hem senare,då minskar jag hellre kullen.
Att dom får så många vet man ju inte innan parning,så ja varför inte?Är det ens försvarbart att avla på djur som får så många avkommor att de inte kan ta hand om avkommorna?
Det är tyvärr svårt att fylla platserna i dylika kurser. Annars hade jag gärna anordnat sådana kurser/infokvällar på brukshundklubben.Tror att sådana i kombination med att det ordnades fler "köpa hund-kurser" skulle kunna göra att läget ändrades rejält för hundarnas hälsa. Jag tror nämligen mer på att utbilda folk än att skapa regler och förbud, för, det märks ju tydligt att sådant får folk att argt slå ifrån sig allt...
Är det? Jag hörde om sådana.. någonstans... och där hade de varit väldigt uppskattade! Men ja, jag vet inte, det gäller kanske att ha turen att arrangera dem på rätt plats vid rätt tidpunkt för att de ska bli populära.Det är tyvärr svårt att fylla platserna i dylika kurser. Annars hade jag gärna anordnat sådana kurser/infokvällar på brukshundklubben.
Tror att sådana i kombination med att det ordnades fler "köpa hund-kurser" skulle kunna göra att läget ändrades rejält för hundarnas hälsa. Jag tror nämligen mer på att utbilda folk än att skapa regler och förbud, för, det märks ju tydligt att sådant får folk att argt slå ifrån sig allt...
Meh! Tråkiga människor då.Vi försökte anordna en sån kväll på vår brukshundsklubb. Den fick ställas in pga för få anmälningar. Jättetråkigt!
Fast ALLA behöver man ju inte ta hand om i 8 veckor. Det handlar ju på sin höjd om att stödmata några under 3-4 veckor. Jobbigt, javisst. Men det är en baksida som ibland händer när man föder upp.Att dom får så många vet man ju inte innan parning,så ja varför inte?
Och ingenstans skrev jag att dom minimerades pga att tiken inte kunde ta hand om dom.
Är du inte uppfödare så vet du kanske inte vilket jobb det är med tex 14 dobbis valpar.
Det var SKK Skåne som anordnade sådana anno dazumal, stod om det i Hundsport, flera bytte tilltänkt ras o någon/några avstod att skaffa valp.Det är tyvärr svårt att fylla platserna i dylika kurser. Annars hade jag gärna anordnat sådana kurser/infokvällar på brukshundklubben.
Typ krav på att ha gått uppfödarutbildning.. När jag började gå den var det många som tänkt föda upp som sedan kom fram till att de inte skulle, för att det var för svårt att lära sig det som behövdes för att få fram sunda hundar.