Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När folk fortsätter avla på en hane med >160 reggade avkommor, som själv är efter en hane som har >800 (!) barnbarn i sverige (!). Liksom WHY?!
Det var rätt många valpar ändå! Hur räknar du ut detta? Skulle vara kul att fråga hanhundsägaren hur hon tänker.Helt sanslöst att folk inte fattar hur illa sån matadoravel påverkar rasen i Sverige. Men de fattar väl inte ens att de sysslar med matadoravel eller vad det är och vad det leder till i längden eller så bryr de sig helt enkelt inte. Problemen blir ju troligen någon annans att hantera.
Räknade på registreringsstatistiken på Border Collie 2013-2017 så går gränsen för avelsmatador vid 190 avkommor eller 380 barnbarn. Rekommenderade max brukar vara hälften av detta.
Det var rätt många valpar ändå! Hur räknar du ut detta? Skulle vara kul att fråga hanhundsägaren hur hon tänker.
Ja, troligenHon tänker väl pengar.
Det var rätt många valpar ändå! Hur räknar du ut detta? Skulle vara kul att fråga hanhundsägaren hur hon tänker.
Tikägare, har ni upplevt att folk (gärna vilt främmande) kommer fram och säger saker i stil med "åh, en tik! Har hon haft valpar? Alla tikar måste få en kull!"? Tre(!!) olika personer har sagt detta på fyra dagar. En kom med ett riktigt slående argument när jag berättade att hon tagits ur avel pga allergi: "Äsch, alla hundar har ju problem nu för tiden!"
Rasklubben har fina formuleringar om att vi ska motverka matadoravel men i praktiken noll och inga förhållningsreglerMan brukar säga att ingen hund ska ha mer fler avkommor än det antal som utgör 5 % av de hundar som föds under en generation (5år) eller det dubbla antalet som barnbarn. Mer än så och hunden räknas som avelsmatador. Detta är alltså absolut max, rekommenderat max brukar vara hälften av det antalet när det gäller avkommor. Rasklubben bör ha riktlinjer kring detta i sitt RAS om det är uppdaterat de senaste åren.
Nu gjorde jag det enkelt för mig och räknade rakt av på registrerade hundar, det verkliga antalet blir nog något lägre.
Tikägare, har ni upplevt att folk (gärna vilt främmande) kommer fram och säger saker i stil med "åh, en tik! Har hon haft valpar? Alla tikar måste få en kull!"? Tre(!!) olika personer har sagt detta på fyra dagar. En kom med ett riktigt slående argument när jag berättade att hon tagits ur avel pga allergi: "Äsch, alla hundar har ju problem nu för tiden!"
Rasklubben har fina formuleringar om att vi ska motverka matadoravel men i praktiken noll och inga förhållningsregler
Aldrig upplevt argumentet hon "måste få en kull", däremot flera som sagt att Tinja måste få valpar pga sin färgTikägare, har ni upplevt att folk (gärna vilt främmande) kommer fram och säger saker i stil med "åh, en tik! Har hon haft valpar? Alla tikar måste få en kull!"? Tre(!!) olika personer har sagt detta på fyra dagar. En kom med ett riktigt slående argument när jag berättade att hon tagits ur avel pga allergi: "Äsch, alla hundar har ju problem nu för tiden!"
Tyvärr inte. Minns en gång för ett par år sen när jag pratade lite med en person på tåget, som hade hund. En tik. Som skulle få en kull för att den inte skulle få livmoderinflammation. Inte en tanke på om den passade i avel i övrigt, men de skulle nog behålla en valp efter henne eftersom hon var så go...
Såna parningsförfrågningar har jag fått några stycken...Tyvärr inte. Minns en gång för ett par år sen när jag pratade lite med en person på tåget, som hade hund. En tik. Som skulle få en kull för att den inte skulle få livmoderinflammation. Inte en tanke på om den passade i avel i övrigt, men de skulle nog behålla en valp efter henne eftersom hon var så go...
Halvt OT, men en hund kan väl inte vara reggad i skk men utan stamtavla?
Annons på blocket, fralla där hon skrivit i annonsens rubrik (ssk), antar att hon menar skk, och i texten står det först att hon är registrerad i svenska kennelklubben men längre ner att hon inte har stamtavla (men uppfödaren finns i Saxtorp...jaha?)
Känns ju som riktigt lurendrejeri, eller åtminstone att dom vill att det ska kunna missförstås.Jag anmälde en sådan annons en gång, med liknande beskrivning. Fick till svar att den ändå var giltig eftersom SKK har ett frivilligt ägarregistet likt Jordbruksverket där man kan registrera sin hund.