Jag som har noll koll, vad står Rapporterings kod A för??
Det betyder att hunden blivit diskvalificerad på grund av mentalitet/uppförande - extrem rädsla eller aggressivitet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag som har noll koll, vad står Rapporterings kod A för??
Oj jistanes... Bra avelsmaterialDet betyder att hunden blivit diskvalificerad på grund av mentalitet/uppförande - extrem rädsla eller aggressivitet.
Hur hur hur kan man få till den blandningen? Kan bara inte få ihop det i mitt huvud.Fick frågan häromdagen om jag fortfarande letar en till hund. För hon hade lvar en valp ur en kull hon fått, Karelare-Bordercollie-Chihuahua Jag hade så många frågor men jag avstod och tackade bara nej.
Stackars hund
Förhoppningsvis är chihuahuan hanne och kom in i sista ledet.Hur hur hur kan man få till den blandningen? Kan bara inte få ihop det i mitt huvud.
Vad sägs om en BC/Husky? 5 mån gammal, inte helt rumsren och gillar att jaga katter. Det står att den säljs för att valp inte passar in i ägarens liv just nu, men med tanke på blandningen tror jag snarare att det är kod för "jag står inte ut med aset längre".
Nog för att det kan vara jobbigt att ha valp, speciellt av så krävande raser, men jag känner lite att vid 5 mån borde man ju knappt vara över smekmånadsstadiet. Eller så är det faktiskt vanligare än jag trodde att folk impulsköper valp pga söt, och sedan inser att oj, man måste spendera tid och energi på att få en trevlig hund, och så åker valpen ut på Blocket för att bli någon annans problem.
Jag tänker också att en bra hund behöver man generellt inte göra lika mycket med, den är trygg i sig själv. Den där blandningen som man hittar till halva priset på blocket är sällan bra i grunden och behöver så vansinnigt mycket mer.
Bra jobbat!Idag har jag förhoppningsvis satt stopp för försäljningen av färgade frallor i sverige av norges största bluff "kennel"
ADVASEL
Svindleren bak Nordic bulldogs er den samme som ble anmeldt for valpesmugling og var med i svindeljegerne. Mannen mistet inntekt på flere hundre tusen da han ble tatt for smugling og har nå startet opp eget oppdrett av "exotic colors"disse valpene forlanger han 40.000 foruten fci-godkjent stamtavle, mm registrerer dem i en kennelklubb som samarbeidspartneren i uk har laget. Dog world kennel club kaller de seg, og registrerer alt med fire bein og som bjeffer
https://www.nrk.no/…/kjopte-smuglerhund---mattilsynet-frykt…
Ang saken om svindeloppdretteren..
Jag känner väl lite att det här passar in inunder stämpeln oseriös avel eftersom det finns en såpass stor avelsbas inom Golden
Uppfödare som gör om samma kull en tredje gång (!)
Första kullen blev bara en valp så kanske kan vara förståeligt att upprepa den (kanske, avkomman var trots allt inte helt hundra hälsomässigt)
Andra kullen är stor men trots det bara två individer utvärderade varav den ena med riktigt dåliga röntgenresultat (och den andra okej).
Hanen har fått ytterligare en kull med en valp i - thats it
Nog för att det är bra när en inte ägnar sig åt matadoravel på samma hanar men det här känns inte helt rimligt sett till hälsa och rasens storlek
Kanske är det jag som är petig - men är det inte riktigt riktigt bra hundar så ser jag inte det som helt rimligt i en såpass stor ras att avla på samma kombinationer så många gånger.
Ett annat fynd - merlefärgad pomeranian - superdyr såklart! Är rätt säker på att det inte är en godkänd färg inom rasen men jag kan ju ha fel
Jag tycker absolut man kan upprepa en kombination om man fick väldigt få valpar. 1 valp är ju väldigt lite att avla vidare på, det kan ju hända så mycket på vägen liksom.Jag tycker nog aldrig det är rimligt att upprepa en kombo. Finns säkert något undantag men inget jag kommer på nu. Blir det EN bra valp så räcker det för att ha något att avla vidare på. Fördelen med en stor ras jämför med en som har liten avelsbas är väl att inom en liten ras kan det utarma genpoolen ordentligt. På Golden kanske det är försumbart om än oseriöst.
Jag tänker lite likadant. Samtidigt, min första tik parades en gång med en importerad hane. Det blev två valpar, en tik och en hane. Tiken hamnade hos fodervärd, hanen såldes. Tiken dog i en olycka 9 månader gammal, hanen användes i avel till en kull.Jag tycker nog aldrig det är rimligt att upprepa en kombo. Finns säkert något undantag men inget jag kommer på nu. Blir det EN bra valp så räcker det för att ha något att avla vidare på. Fördelen med en stor ras jämför med en som har liten avelsbas är väl att inom en liten ras kan det utarma genpoolen ordentligt. På Golden kanske det är försumbart om än oseriöst.
Om ingen av de första avkommorna går i avel så "finns" ju inte hundarna genetiskt och det skadar alltså inte populationen att göra om kombinationen.Jag tycker nog aldrig det är rimligt att upprepa en kombo. Finns säkert något undantag men inget jag kommer på nu. Blir det EN bra valp så räcker det för att ha något att avla vidare på. Fördelen med en stor ras jämför med en som har liten avelsbas är väl att inom en liten ras kan det utarma genpoolen ordentligt. På Golden kanske det är försumbart om än oseriöst.
Jag känner väl lite att det här passar in inunder stämpeln oseriös avel eftersom det finns en såpass stor avelsbas inom Golden
Uppfödare som gör om samma kull en tredje gång (!)
Första kullen blev bara en valp så kanske kan vara förståeligt att upprepa den (kanske, avkomman var trots allt inte helt hundra hälsomässigt)
Andra kullen är stor men trots det bara två individer utvärderade varav den ena med riktigt dåliga röntgenresultat (och den andra okej).
Hanen har fått ytterligare en kull med en valp i - thats it
Nog för att det är bra när en inte ägnar sig åt matadoravel på samma hanar men det här känns inte helt rimligt sett till hälsa och rasens storlek
Kanske är det jag som är petig - men är det inte riktigt riktigt bra hundar så ser jag inte det som helt rimligt i en såpass stor ras att avla på samma kombinationer så många gånger.
Ett annat fynd - merlefärgad pomeranian - superdyr såklart! Är rätt säker på att det inte är en godkänd färg inom rasen men jag kan ju ha fel