Oseriös avel, fortsättning.

Jag skulle vilja ha en "oseriösa hundägare" tråd också :banghead:

Inte alltid men ofta (ett par ggr i månaden) kommer det inlägg på fb om hundägare med sjuka/skadade djur som helt klart behöver veterinärvård NU men ägarna lägger ut på FB och ber om hjälp för att det är för dyrt eller öht kostar pengar att ta hundar till veterinären eller för att det är helg och jourvet är dyrt.
Jag kollade upp och det kostar runt 1300kr att få hunden kollad på helgen och behöver den behandling kan den läggas upp på avbetalning..
Ingen verkar ha försäkring...

Jag menar, VARFÖR har man hun om man inte har råd med försäkring eller ens ett par $$$ att kolla upp den om nåt händer?

Det har varit allt från hundslagsmål, påkörd av bil, ormbett och svalda föremål senast 4 månaderna :confused::mad:

Oseriösa ägare och oseriösa uppfödare går oftast hand i hand. Visst kan man bli blåst ibland både som uppfödare och köpare men oftast kommer man långt om man är noggrann och seriös och kollar upp varandra.
De som däremot vill köpa/sälja lätt....de göder varandra.

Oreggade chihuahuavalpar till salu. Mamman är svart med tantecken och pappan ser ut att vara sobelmerle. Av valparna är två blue merle, en till synes sobelmerle och en ser ut att vara sobel (clear sable).

Jag har inget emot kombinationen sobel och merle inom renrasaveln om det finns krav på DNA-test innan man avlar på soblar som skulle kunna vara merle (även om just SKK kör med avelsförbud på dessa hundar istället).

Inom okontrollerad blandrasavel är det en annan sak eftersom det inte finns något som stoppar köparen av sobelvalpen i annonsen från att avla vidare på den tillsamamns med en merlefärgad hund. I det här fallet tror jag inte ens att annonsören är medveten om att det finns en risk för "dold" merle med tanke på hur hen formulerar sig angående valparnas färger :banghead:.

Jag har nåt emot det även inom renrasavel- merle får vi inte avla på. Vet inte att det finns ett tillförlitligt dna-test för rasen än ens. Men hur eller hur är det inte en tillåten färg och det är den ENDA färgen vi inte tillåter- det finns trots allt en minoritet av raser som tillåter alla färger o tecken utom en- så jag kan ju tycka att har man en enda färg att ge f-n i, för hundarna skull, så ska man göra det. Jag ser inga ursäkter faktiskt (inom min ras).
(Finns det nåt man kan söka på för att hitta annonsen? Brukar finnas en triljon oreggade chi ungefär så känns segt söka på alla..)

Jag skulle vilja ha en "oseriösa hundägare" tråd också :banghead:

Inte alltid men ofta (ett par ggr i månaden) kommer det inlägg på fb om hundägare med sjuka/skadade djur som helt klart behöver veterinärvård NU men ägarna lägger ut på FB och ber om hjälp för att det är för dyrt eller öht kostar pengar att ta hundar till veterinären eller för att det är helg och jourvet är dyrt.
Jag kollade upp och det kostar runt 1300kr att få hunden kollad på helgen och behöver den behandling kan den läggas upp på avbetalning..
Ingen verkar ha försäkring...

Jag menar, VARFÖR har man hun om man inte har råd med försäkring eller ens ett par $$$ att kolla upp den om nåt händer?

Det har varit allt från hundslagsmål, påkörd av bil, ormbett och svalda föremål senast 4 månaderna :confused::mad:
Suck... Har å andra sidan sett någon tråd i ett forum nyligen då det frågades om man skulle klara av en oförutsedd avgift på ca 2000kr en månad. Flera svarade "inte en chans!!!" och flera av dem var djurägare... :grin: Jag förstår verkligen inte hur man tänker då. Det är ju SÅ lätt att komma upp i de summorna även efter att försäkringsbolagen betalat sitt, ska väl snarare till ett mirakel för att komma undan billigare känns det som.

Suck... Har å andra sidan sett någon tråd i ett forum nyligen då det frågades om man skulle klara av en oförutsedd avgift på ca 2000kr en månad. Flera svarade "inte en chans!!!" och flera av dem var djurägare... :grin: Jag förstår verkligen inte hur man tänker då. Det är ju SÅ lätt att komma upp i de summorna även efter att försäkringsbolagen betalat sitt, ska väl snarare till ett mirakel för att komma undan billigare känns det som.

Bara självrisken är för mig 1 950 kr.

En eller ett par månader inga problem, men när det blir som sist när jag låg ute med 3000kr i månaden i fyra månader så började det bli jävligt tajt i krokarna. O_o Det är då man vill lämna bortallt vad heter djur. Och tre dagar senare hade man hämtat dem igen :D

Hade en som var inne ca 7 h inklusive akut operation, efter bolaget tagit sitt- hon var högt försäkrad ska sägas med lägsta möjliga självrisk och %, ändå fick jag pynta 10 000.

Tänker att många av de som svarar har väl antagligen bil; även där kan en bärgning och nån "akut" grej kosta en slant, och många av oss behöver ju bilen till jobbet.. Jag ska inte säga att jag är den som har en massa undanstoppat pga hur livet sett ut på senaste, men djuren är det sista potten går till på kontot. Jag vill aldrig nånsin behöva säga "avliva" för att jag inte har råd med (vettig) vård.

Jag har nåt emot det även inom renrasavel- merle får vi inte avla på. Vet inte att det finns ett tillförlitligt dna-test för rasen än ens. Men hur eller hur är det inte en tillåten färg och det är den ENDA färgen vi inte tillåter- det finns trots allt en minoritet av raser som tillåter alla färger o tecken utom en- så jag kan ju tycka att har man en enda färg att ge f-n i, för hundarna skull, så ska man göra det. Jag ser inga ursäkter faktiskt (inom min ras).
(Finns det nåt man kan söka på för att hitta annonsen? Brukar finnas en triljon oreggade chi ungefär så känns segt söka på alla..)

Jag syftade inte specifikt på chihuahua, jag formulerade mig nog oklart :). Jag håller helt med om att det är onödigt att avla på merle inom just chihuahuan eftersom det vad jag minns är en ganska nyligen introducerad färg och dessa hundar endast utgör en liten del av avelsbasen. DNA-test finns det och det är detsamma för alla raser som har "standardvarianten" av merle-allelen, dvs inte atypical merle eller andra kortade/längda varianter av anlaget.

Det var dock mer andra raser som har både sobel (eller recessiv röd) och merle, såsom collie, sheltie, welsh corgi cardigan och prazsky krysarik jag syftade på. Där är ju merleanlaget accepterat och ordentligt utbrett vilket gör att det påverkar avelsbasen negativt i viss mån om man utesluter potentiella avelshundar baserat på fenotyp istället för genotyp. Misstänker dock att det skulle bli en hel del jobb hos SKK för att administrera färgtester och kan därav förstå att man valt vägen med avelsförbud istället.

Jag hittar tyvärr inte heller annonsen längre dock, den kanske är borttagen :cautious:

Dagens arga, uppgivna suck:

Uppfödare som;
  • Avlar på unga djur som visserligen är "lagliga" att avla på (14 mån hane), men där det från rasklubben rekommenderas att avvakta till 3 år för avel för att få hunden och syskon iaf hälsomässigt utvärderade.
  • Avlar på hundar med 5 på skott och andra (grava) rädslor som de inte kan avreagera ordentligt ifrån. Så tråkigt när man bara använder MH som något som ska göras för att få para sin hund, och inte tänker "oj, min hund är verkligen JÄTTERÄDD. Kanske inte det bästa att avla på?"

Uppfödare som;
  • Avlar på unga djur som visserligen är "lagliga" att avla på (14 mån hane), men där det från rasklubben rekommenderas att avvakta till 3 år för avel för att få hunden och syskon iaf hälsomässigt utvärderade.
  • Avlar på hundar med 5 på skott och andra (grava) rädslor som de inte kan avreagera ordentligt ifrån. Så tråkigt när man bara använder MH som något som ska göras för att få para sin hund, och inte tänker "oj, min hund är verkligen JÄTTERÄDD. Kanske inte det bästa att avla på?"
Glöm inte genomgående 1'or på lek och nyfikenhet :up::banghead:

Fast det kanske inte är aussie du tänker på? :o

Uppfödare som;
Unga hanar verkar vanligt i flera raser. Men VARFÖR är det så himla bråttom? Just nu ligger det BC-kullar ute efter en hanhund som fyllde ett(!) år bara några dagar innan han parade!

Unga hanar verkar vanligt i flera raser. Men VARFÖR är det så himla bråttom? Just nu ligger det BC-kullar ute efter en hanhund som fyllde ett(!) år bara några dagar innan han parade!
Överlag verkar det som hanhundsägare tar mindre ansvar för aveln än tikägare.

Glöm inte genomgående 1'or på lek och nyfikenhet :up::banghead:

Fast det kanske inte är aussie du tänker på? :o

Sån avel jag skrev om tycker jag är extremt förkastlig i alla raser, men jag har oftast aussies i tankarna eftersom det är där intresset ligger främst hos mig.

Jag tror tyvärr att det är många som har inställningen "avla fort innan det dyker upp skit i stamtavlan" :( . Jag kan nästan inte se någon annan anledning till all denna hets att använda unga, outvärderade hanar ur outvärderade kullar.

Jag kan nästan inte se någon annan anledning till all denna hets att använda unga, outvärderade hanar ur outvärderade kullar.
Typ enda gången det verkar rimligt att använda ung oprövad hane är om en verkligen har koll på linjerna bakom hanen och vad dessa innebär, har en äldre tik som bara ska ha en till kull samt att en verkligen tror på just den kombinationen och att den kommer bidra till rasen. (Tycker jag då alltså)

Typ enda gången det verkar rimligt att använda ung oprövad hane är om en verkligen har koll på linjerna bakom hanen och vad dessa innebär, har en äldre tik som bara ska ha en till kull samt att en verkligen tror på just den kombinationen och att den kommer bidra till rasen. (Tycker jag då alltså)

Ja, det är den enda anledningen jag också kan komma på där det skulle kunna vara nödvändigt att "stressa" in en hane i avel.... Men den anledningen ser man ju tyvärr sällan.

Ja, det är den enda anledningen jag också kan komma på där det skulle kunna vara nödvändigt att "stressa" in en hane i avel.... Men den anledningen ser man ju tyvärr sällan.
Nä det lär vara en försvinnanden andel av alla unga hanar som används i avel, som använda av den anledningen :down:

Helt enig!

(Och det var precis så med kullen som Ebrah kommer ifrån. Där var vi som diskuterade kullen eniga om att hanen var i absolut yngsta laget, han var precis 2år. Stenkoll på släkten, bra släkt, bra men äldre tik och just den kombinationen verkade väldigt lovande men skulle inte gå att göra senare pga tikens ålder.)

Oprövad i avelssammanhang har bara att göra med att hanen inte har några avkommor förut. Tror inte att du menar att det är mer önskvärt att en hane med fem kullar efter sig får ytterligare en kull, än att en lika meriterad hane som inte har några avkommor får en kull. För min del skulle jag vilja ha fler oprövade hanar i aveln, men naturligtvis meriterade, hälsotestade sådana med några år på nacken.

Oprövad i avelssammanhang har bara att göra med att hanen inte har några avkommor förut. Tror inte att du menar att det är mer önskvärt att en hane med fem kullar efter sig får ytterligare en kull, än att en lika meriterad hane som inte har några avkommor får en kull. För min del skulle jag vilja ha fler oprövade hanar i aveln, men naturligtvis meriterade, hälsotestade sådana med några år på nacken.
Jo jag vet vad oprövad innebär - jag tycker inte nödvändigtvis att det är positivt med helt oprövade hanar i avel om en inte har rätt bra koll på vad som finns bakom hunden (men jag har ju mest koll på raser med stor avelsbas). Men visst, handlar det om unga hundar så är det väl bättre om den får en kull och inte fem under samma år så en kan utvärdera vad det blir av kullen.

Så ja, det kag svarade på var utifrån det rimliga i att använda (för) unga hanar i avel utan att veta vad det blir av hundens avkommor. :)

Jo jag vet vad oprövad innebär - jag tycker inte nödvändigtvis att det är positivt med helt oprövade hanar i avel om en inte har rätt bra koll på vad som finns bakom hunden (men jag har ju mest koll på raser med stor avelsbas). Men visst, handlar det om unga hundar så är det väl bättre om den får en kull och inte fem under samma år så en kan utvärdera vad det blir av kullen.

Så ja, det kag svarade på var utifrån det rimliga i att använda (för) unga hanar i avel utan att veta vad det blir av hundens avkommor. :)
Där tycker vi inte lika. Tycker man att det är negativt (eller "inte nödvändigtvis positivt") med oprövade hannar i aveln blir det ju slut på avelshannar efter ett tiotal år, antar att det går att fortsätta med fryssperma ett femtiotal år till, men sedan är det definitivt slut. Att den oprövade meriterade hanhundens linjer är studerade, och att hunden ska ha uppnått mogen ålder (3 år +), är självklart.

I varje ras är det en fördel att ha stor genetisk variation, vilket jag säker på att du redan vet. Ingen hund bör ha fler än fem kullar, och då bara i undantagsfall hur många hundar som än föds i rasen. Håller hunden måttet som avelshund bör den ju ha en ännu bättre son att para med efter fem kullar, eller en bror som bär på liknande men ej identisk, arvsmassa, eller hur? Det är alltså fördelaktigt med fler tillräckligt bra hundar i avel, än få välprövade hundar med många avkommor.

Hur ställer du dig till oprövade tikar? Är du mer positiv till matadoravel än till avel på friska, meriterade, oprövade hundar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 065
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 288
Senast: Mkb
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka